Gå til innhold

Juletre


Gjest Pet

Anbefalte innlegg

Nå har jeg prøvd å bearbeide sønnen min til å gå med på å ha plastjuletre i år, og i kveld har vi vært en tur på Europris for å kjøpe et eksemplar. Men du milde skaper, sånn som de så ut. :overrasket: Sønnen bare så vantro på et som sto inneklemt mellom ragsokkgarn og baconcrisp og spurte "Mener du at vi skal ha et sånt?!!". Jeg prøvde å si at det kanskje kunne bli fint med pynt på, men hørtes ikke overbevisende ut. Så vi dro fra Europris uten juletre. Nå til det store spørsmålet : hvordan hindre juletreet i å drysse? Grunnen til at jeg ville gå for plast er de h***tes barnålene! Jeg lar det stå i gangen et døgn før jeg tar det inn i stua så det skal få aklimatisert seg og så sier jeg mange stygge ord når jeg jobber med å få de opp i foten og så gir jeg det vann. Er det i det hele tatt noe jeg kan gjøre for å få barnålene til å holde seg der de skal være? Velprøvde kjerringråd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste noe her om dagen om hvordan man skulle behandle juletreet for å få det til å holde seg friskt lenge.

Får prøve å huske litt her da.........

- Du skal "teste" det med å dunke det i bakken. Jo mindre det drysser - jo bedre.

Drysser det mye - glem det - og finn et annet.

- Sag av 3-4 cm av stammen slik at du åpner porene (akk som ved snitt-blomster). Da trekker det til seg vann mye lettere.

- Aklimatisering (som du sa sjøl). Gradvis tilvenning til stuetemperatur.

- Etterfyll med vann daglig

Også ikke la det stå inne "for lenge". Inngå en avtale med din sønn om at dere hiver ut treet 2. januar................ så kanskje det ikke rekker å blir tørke ut!!!

Ellers er jeg enig med deg i at "det er et helvete å få på foten" :frustrert:

Men barnnålene kan man vel tåle de få dagene det gjelder. Kan man ikke?

Og den dagen jeg går til innkjøp av kunstig tre - da har jeg "tapt".

Så jeg er enig med din sønn - det skal værra ånkli juletre :nissekonekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hugde ned tre selv, og skrået det litt i bunnen. Dette gjorde vi rundt 27. november - treet har stått på stua siden det, og har nesten ikke drysset i hele tatt. Vanner en halvliter hver 3. dag (treet vil ikke ha mer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når det står i gangen for å aklimatisere seg, er det også viktig at det får vann. (la det stå i en bøtte, eller noe)

Det hjelper mye her.

Det kan jo drysse litt alikevell, men "pytt". Det er jo jul bare engang i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he!

Vi skal ikke ha juletre vi!

Vid dropper det rett og slett!

Andre  som  tør???

Vi skal heller ikke ha tre, med halvannet år gammel rampebikkje i huset. Og dessuten skal vi jo reise bort i julen, så da teller det gjerne ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he!

Vi skal ikke ha juletre vi!

Vid dropper det rett og slett!

Andre  som  tør???

Nei, ingen jul uten juletre  ;)

Helt enig. Juletre er jo en av hovedingrediensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids kjøpe furu - det drysser ikke i det hele tatt. Og etter min erfaring skal en jobbe litt for å få tak i en dryssende edelgran også - så lenge en husker å gi treet vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Du skal "teste" det med å dunke det i bakken.  Jo mindre det drysser - jo bedre.

Drysser det mye - glem det - og finn et annet.

- Sag av 3-4 cm av stammen slik at du åpner porene (akk som ved snitt-blomster).  Da trekker det til seg vann mye lettere.

De rådene der skal jeg prøve. Når det gjelder barnåler så synes jeg de har en evne til så spre seg over alt, hadde de holdt seg under juletreet hadde det vært ok. Synes jeg finner barnåler på de underligste steder til langt utpå sommeren, jeg. Nei, det er tydeligvis ikke et alternativ å droppe treet her i huset så lenge gutten bor hjemme. Får håpe han ikke har tenkt å bli til han blir femti, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De rådene der skal jeg prøve. Når det gjelder barnåler så synes jeg de har en evne til så spre seg over alt, hadde de holdt seg under juletreet hadde det vært ok. Synes jeg finner barnåler på de underligste steder til langt utpå sommeren, jeg. Nei, det er tydeligvis ikke et alternativ å droppe treet her i huset så lenge gutten bor hjemme. Får håpe han ikke har tenkt å bli til han blir femti, da.

Det var meg som ikke var innlogget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sag av 3-4 cm av stammen slik at du åpner porene (akk som ved snitt-blomster).  Da trekker det til seg vann mye lettere.

Dette er det aller viktigste du kan gjøre for å få treet til å beholde nålene så godt som mulig. Trærne er felt for lang tid siden....og har på den tiden dannet en hinne (husker ikke hva det heter) over sårkanten. I tillegg bør man spikke av barken litt oppover stammen....sånn at alt som skal ned i vannet er fritt for bark.

Vi opplever også at edelgran drysser noe, men ikke sånn som vanlig kjøpegrantre...det er jo nesten bart for nåler før stjerna er festet i toppen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et juletre skal behandles på lik linje som roser har jeg hørt, ergo:

Snitte=Kutte av i bunnen, for å åpne porer, evt borre noen tynne hull i stammen

Koke=Varmt vann, for å åpne porene enda mer

Stå kaldt= ikke at det er så morsomt å transportere et juletre rundt i huset for å ha det på et kaldt sted om natten :ler:

Friskt vann hver dag= tømme ut vann og gi rent vann, hver dag.

Like så, et tre skal avklimatiseres mer enn ett døgn. Og i mange tilfeller er en gang for varm, når treet kommer utenfra kulden.

Når du kjøper treet, så kjenn på barnålene, om de er tørre eller ¨seige¨, du merker forskjell! De skal være ¨seige¨.

Endret av vimselims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Koke=Varmt vann, for å åpne porene enda mer

Koke juletreet? Synes jeg ser meg selv med juletreet oppi en kjele på kjøkkenet! Trenger er nærmere forklaring på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også erfaring i at edelgran kan drysse - antakelig har jeg gitt for lite vann. :tristbla: I tillegg har jeg kjøpt veldig billige juletrær de siste årene (billigste på plantasjen...). Disse trea har sikkert ikke stått på rot på FLERE måneder (import)...

Derfor tror jeg et godt tips er å finne en bonde el, som tilbyr at man kan hugge treet selv, evt et sted man vet at trærene er "ferske", også behandle dem som det er nevnt tidligere i denne tråden. Okay - litt dyrere er det sikkert, men det er kanskje en god investering om man hater nåler inne... :nisse:

Og juletreet er et must hos meg - og plast er ABSOLUTT utelukket :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
tillegg har jeg kjøpt veldig billige juletrær de siste årene (billigste på plantasjen...). Disse trea har sikkert ikke stått på rot på FLERE måneder (import)...

Vi har også kjøpt billig edelgran på Plantasjen i mange år og har ikke hatt noe problem med de. Vi har heller ikke mulighet til å aklimatisere treet før vi tar det inn så det har gjerne gått fra -10 til + 25 grader med en gang uten at det har drysset av den grunn. Men vi er veldig nøye på å sage av den nederste biten av stammen med en gang vi kjøper det og setter det i en bøtte vann. Den dagen vi tar treet inn så sager vi også av en bit nederst på stammen. Vi fyller opp juletrefoten med vann og passer på å etterfylle hver dag.

Koke juletreet? Synes jeg ser meg selv med juletreet oppi en kjele på kjøkkenet! Trenger er nærmere forklaring på dette

Du skal fylle kokende vann i juletrefoten, ikke koke juletreet :ler: . Men jeg har kun brukt lunkent vann og det fungerer det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koke juletreet? Synes jeg ser meg selv med juletreet oppi en kjele på kjøkkenet! Trenger er nærmere forklaring på dette.

:ler:

Du skal fylle kokende vann i juletrefoten, ikke koke juletreet.

:Nikke:

Så slipper du bekymre deg for kokende trær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...