Gå til innhold

Kan jeg ha blitt svindlet av en bruktbilforhandler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

jeg kjøpte en Ford Focus 2013 modell nå på mandag som det raskt ble problemer med. 

Bilen virket velholdt og alt var i orden med godkjenninger og serviceheftet. Bilen gikk fint helt frem til fredag morgen. På vei til skolen begynner først oljelampen å lyse, så begynner bilen å fuske veldig. Etter et minutt blinker motorlampen og kort tid etter kommer det en feilmelding som sier at bilen må rett inn på service. 

Heldigvis er jeg rett ved et verksted å setter den igjen og tar buss videre. Ut på dagen ringer de fra verksted og sier følgende: «Motor har ikke oljetrykk så her er det ingenting vi får gjort. Bilen kan ikke kjøres og må fraktes vekk med henger» 

jeg kontakter Bruktbilforhandleren som fraskriver seg alt ansvar og sier: «Alle mine biler selges som de er» og at det står i kontrakten. 

Noen som har tips eller erfaringer? 

Anonymkode: bd1fc...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maskinfører skrev (5 minutter siden):

Meld deg inn i NAF og søk hjelp der sånn evt forbrukerrådet 

«Bilen selges som den er» - dette betyr det for deg (tfinans.no)

Problemet er at NAF sine jurister vegrer seg for å ta saker som går tilbake til før innmeldingen. Jeg har prøvd.

En forhandler har ansvar for bilen og må gi deg rettigheter som du ellers ikke får. Snakk med advokat, og ta vare på alle kvitteringer, få skriftlig diagnose av verkstedet på vei til skolen osv.

Anonymkode: 8736c...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Problemet er at NAF sine jurister vegrer seg for å ta saker som går tilbake til før innmeldingen. Jeg har prøvd.

En forhandler har ansvar for bilen og må gi deg rettigheter som du ellers ikke får. Snakk med advokat, og ta vare på alle kvitteringer, få skriftlig diagnose av verkstedet på vei til skolen osv.

Før evt Advokat benyttes bør en vite prisen som ble gitt for bilen en Advokat tar brått 1500+2000 pr time og slike saker kan bli dyre i evt rettsapparat så NAF/Forbrukerrådet er veien og gå 

Mulig man burde stoppet motor i det oljelampa begynte og lyse her snakker vi totalt motorhavari rød lampe betyr stopp mulig tom for olje lavt oljenivå vet om noen som stempler serviceskjemaer selv og dette er en luring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svar. 

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk.

skal sjekke opp i dette

-TS

Det er bra gjør det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Før evt Advokat benyttes bør en vite prisen som ble gitt for bilen en Advokat tar brått 1500+2000 pr time og slike saker kan bli dyre i evt rettsapparat så NAF/Forbrukerrådet er veien og gå 

Mulig man burde stoppet motor i det oljelampa begynte og lyse her snakker vi totalt motorhavari rød lampe betyr stopp mulig tom for olje lavt oljenivå vet om noen som stempler serviceskjemaer selv og dette er en luring 

Jeg betalte 30 000 for den

jeg stoppet bilen rimelig fort så det er ikke sikkert motoren har skjært seg. Det kan faktisk bare være en enkel løsning, men det er også mulighet for det verst tenkelige ja. 

takk for svar 

-TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg betalte 30 000 for den

jeg stoppet bilen rimelig fort så det er ikke sikkert motoren har skjært seg. Det kan faktisk bare være en enkel løsning, men det er også mulighet for det verst tenkelige ja. 

takk for svar 

-TS

30 000,- da kan det bli dyrt med Advokat hvis du ikke får tatt det med NAF men prøv NAF/Forbrukerrådet evt kan du få skiftet motor men det blir evt halvparten av hva bilen kostet nei jeg tror du bør klage evt 50/50 kostnad men det er ikke riktig at du skal betale noe rart at en 10 år gammel bil bare havarerer her er det noe muffens fra selgers side kjenner mange med 20+++ års Focus  

Her er i alle fall motor 

Diesel  170 712 km  kr   4 900,-
Bensin  143 329 km kr 10 000,-

Brukte bildeler til Ford (finndel.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (5 minutter siden):

30 000,- da kan det bli dyrt med Advokat hvis du ikke får tatt det med NAF men prøv NAF/Forbrukerrådet evt kan du få skiftet motor men det blir evt halvparten av hva bilen kostet nei jeg tror du bør klage evt 50/50 kostnad men det er ikke riktig at du skal betale noe rart at en 10 år gammel bil bare havarerer her er det noe muffens fra selgers side kjenner mange med 20+++ års Focus  

Her er i alle fall motor 

Diesel  170 712 km  kr   4 900,-
Bensin  143 329 km kr 10 000,-

Brukte bildeler til Ford (finndel.no)

Ja, enig. Jeg frakter den til Ford forhandleren som sist hadde service på den for å høre hva dem sier. Som sagt er det ikke sikkert motoren har skjært seg. 

Ja, jeg også tenker jo at dette er en bil jeg kan ha i mange år til. Syns Ford focus virker som gode biler.

se her ja, takk for linker. Om jeg må bytte motor så blir det billigere enn jeg fryktet. -TS 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, enig. Jeg frakter den til Ford forhandleren som sist hadde service på den for å høre hva dem sier. Som sagt er det ikke sikkert motoren har skjært seg. 

Ja, jeg også tenker jo at dette er en bil jeg kan ha i mange år til. Syns Ford focus virker som gode biler.

se her ja, takk for linker. Om jeg må bytte motor så blir det billigere enn jeg fryktet. -TS 

Ja frakt den til ford forhandler og be de dokumentere hva som har skjedd så løser det seg nok du må ha dokumentasjon når du klager på det :) prisen for å skifte er nok rundt 10 000,- eller der om kring ja Ford Focus og Mondeo er gode biler disse som jeg snakket om kjøpte de nye på 2000 tallet og har behandlet de godt :)  godt du ble fornøyd med linker men beste er om du skriver inn skiltnummeret så finner du riktig pris og motor :) 

Norges største database for brukte bildeler - finndel.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (18 minutter siden):

Ja frakt den til ford forhandler og be de dokumentere hva som har skjedd så løser det seg nok du må ha dokumentasjon når du klager på det :) prisen for å skifte er nok rundt 10 000,- eller der om kring ja Ford Focus og Mondeo er gode biler disse som jeg snakket om kjøpte de nye på 2000 tallet og har behandlet de godt :)  godt du ble fornøyd med linker men beste er om du skriver inn skiltnummeret så finner du riktig pris og motor :) 

Norges største database for brukte bildeler - finndel.no

Jepp, takker for gode tips. 

Jeg har kikket litt rundt på Finn og denne modellen  ligger ute til mye høyere pris(Riktignok uten motor trøbbel forhåpentligvis😄) Alt fra 50 - 85 tusen faktisk. Så selv om jeg må påkoste denne litt så kan det fortsatt være er godt kjøp(Sett at det ikke er mer galt da) Bilen virker velholdt ellers så med alt i orden kan dette være en god bil å ha i mange år. Får se hva jeg gjør … 

Forhandleren videreselger jo bare bilen så det kan også hende han har blitt lurt av kunde, selv om dette tilfellet virker meget mistenksomt. 

-TS 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei

jeg kjøpte en Ford Focus 2013 modell nå på mandag som det raskt ble problemer med. 

Bilen virket velholdt og alt var i orden med godkjenninger og serviceheftet. Bilen gikk fint helt frem til fredag morgen. På vei til skolen begynner først oljelampen å lyse, så begynner bilen å fuske veldig. Etter et minutt blinker motorlampen og kort tid etter kommer det en feilmelding som sier at bilen må rett inn på service. 

Heldigvis er jeg rett ved et verksted å setter den igjen og tar buss videre. Ut på dagen ringer de fra verksted og sier følgende: «Motor har ikke oljetrykk så her er det ingenting vi får gjort. Bilen kan ikke kjøres og må fraktes vekk med henger» 

jeg kontakter Bruktbilforhandleren som fraskriver seg alt ansvar og sier: «Alle mine biler selges som de er» og at det står i kontrakten. 

Kanskje du finner noe nyttig her?

https://advokat.no/fagomrader/forbruker/bil/?gclid=EAIaIQobChMIqJW90_rH_AIVmAWiAx0SLQeqEAAYAyAAEgJB8vD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svindlet og svindlet... Alle vet at det er risky å kjøpe bruktbil og at bruktbilforhandlere er sleipe. Når det står at bilen selges som den er betyr det basically at her er det mange feil som kan dukke opp men det er ikke dems problem lenger. 

Bruktbilforhandlere kjøper biler som ingen vil ha. De som ikke får solgt bilen sin privat på finn pga dårlig stand og ikke gidder å bruke penger så reparasjon selger til bruktbil forhandler. De kjenner gjerne noen som reparerer billig og mange ganger går det bra men ofte så blir ikke bilene i bra stand. 

Det er ikke svindel fordi de sier ikke at bilen skal være strøken og uten feil, de sier at den selges som det er og at den ikke har noen kjente feil. Det kan aldri bevises om de kjente til feilen eller ikke og om den dukket opp etter du kjøpte eller før. Om feilen dukket opp før du kjøpte så sikrer de seg ved å skrive i kontrakt at bilen selges som den er. Trodde alle visste dette om bruktbil handel, den bransjen har alltid vært sett på som en bransje for sleipinger

Anonymkode: 0b642...b47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Svindlet og svindlet... Alle vet at det er risky å kjøpe bruktbil og at bruktbilforhandlere er sleipe. Når det står at bilen selges som den er betyr det basically at her er det mange feil som kan dukke opp men det er ikke dems problem lenger. 

Bruktbilforhandlere kjøper biler som ingen vil ha. De som ikke får solgt bilen sin privat på finn pga dårlig stand og ikke gidder å bruke penger så reparasjon selger til bruktbil forhandler. De kjenner gjerne noen som reparerer billig og mange ganger går det bra men ofte så blir ikke bilene i bra stand. 

Det er ikke svindel fordi de sier ikke at bilen skal være strøken og uten feil, de sier at den selges som det er og at den ikke har noen kjente feil. Det kan aldri bevises om de kjente til feilen eller ikke og om den dukket opp etter du kjøpte eller før. Om feilen dukket opp før du kjøpte så sikrer de seg ved å skrive i kontrakt at bilen selges som den er. Trodde alle visste dette om bruktbil handel, den bransjen har alltid vært sett på som en bransje for sleipinger

Anonymkode: 0b642...b47

Joda, hadde dette i bakhodet selv. Vi får se hvordan det går. Bruktbil generelt er alltid risky. 

Takk for innspill

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jepp, takker for gode tips. 

Jeg har kikket litt rundt på Finn og denne modellen  ligger ute til mye høyere pris(Riktignok uten motor trøbbel forhåpentligvis😄) Alt fra 50 - 85 tusen faktisk. Så selv om jeg må påkoste denne litt så kan det fortsatt være er godt kjøp(Sett at det ikke er mer galt da) Bilen virker velholdt ellers så med alt i orden kan dette være en god bil å ha i mange år. Får se hva jeg gjør … 

Forhandleren videreselger jo bare bilen så det kan også hende han har blitt lurt av kunde, selv om dette tilfellet virker meget mistenksomt. 

-TS 

Ja de er relativt dyre brukt bytter du motor så kan den holde i mange år ja du får se hva du gjør :) tviler på at han har blitt lurt som forhandler skal bilen sjekkes før videresalg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maskinfører skrev (33 minutter siden):

Ja de er relativt dyre brukt bytter du motor så kan den holde i mange år ja du får se hva du gjør :) tviler på at han har blitt lurt som forhandler skal bilen sjekkes før videresalg :) 

Jepp. Han visste nok veldig godt hva han gjorde ja 😄 Som en annen bruker nevnte er det mange sleipinger i den bransjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun privatperson kan selge "som den er" og selv da skal pris +stand være forholdsmessig. Det er også relevant hva som står i kontrakt +annonse. Forhandler selger alltid med 3 måneders bruktgaranti. Forbrukerrådet er rett instans her. 

Anonymkode: f3f25...504

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 5 års reklamasjonsrett for bruktbilkjøp av forhandler. Den har jeg hatt god nytte av. Kjøpte bil i 2019, fikk brukt retten senest i desember 22. Prisen var litt høyere 200k. Satt meg godt inn § og brukte det for alt det var verdt. 

På en annen bil, kostet 60k, valgte jeg 3 mnd garanti. Sendte bilen inn på kontroll rett før 3 mnd. Forhandler måtte plutselig betale 54k for reparasjoner

Anonymkode: 9a5f1...0d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 18.57):

Hei

Vel, første feil du gjorde var å kjøpe en Ford Focus fra 2013.

Du skulle lagt pengene i en Toyota Yaris, eventuelt VW Polo eller Skoda Fabia eller Octavia. Til og med Mazda 2 eller Mazda 3 hadde vært betydelig bedre. Ja, du får ikke disse til 30.000, men det er en grunn til at de koster mer, fordi de er bra.

Året er 2023, og man må opp i en viss sum nå for tiden for å faktisk få noe som fungerer ganske greit i det minste. Kr 30.000 er ikke i nærheten av det. Da ber man om å kjøpe problemet med på kjøpet.

2) Andre feil er å kjøpe av en sånn brukbilsjappe som sikkert nesten ingen har hørt om, og du har heller ikke sjekket deres Google Score (Score går fra 1.0 til 5.0 som er maks). Så da ber du om enda mer problemer, fordi å kjøpe av disse såkalte "forhandlere" blir som å kjøpe av private til tross for at du har flere rettigheter ved å kjøpe av en bruktbilsjappe. 

Uansett, jeg handler aldri av private og jeg handler aldri av bruktbilsjapper med rare navn. Når du ser på FINN sin nettside, så bør du bare "huke av" Merkeforhandler og ikke noe annet. 

Om noen av de som IKKE er merkeforhandlere har en fersk NAF-test, så er det vel og bra, men det er lett å se at de aller fleste unngår det. Sikkert med god grunn, der de prøver å pushe problemer og kostnader over på deg. For 30.000 kr er det nettopp slik at nesten "ingen" gidder å slåss for. Til slutt blir det så mye kostnader og tapt tid og energi, at man heller vurderer å selge bilen bare som delebil - maks 10.000 kr, så tar man tapet på 20.000 kr og glemmer hele saken, og legger igjen en jævlig tilbakemelding på Google Score til den bruktbilsjappa med en score på 1.0 stjerne.

Skal du ha noe, så bør man holde seg til biler som er 5 til 6 år gamle. Eller like før de blir 5 år gamle. Da kan du ta dem til NAF-test selv og merkeforhandleren må fikse alt gratis på resterende nybilgaranti hvis det skulle være noe. Så da har du en 5 år gammel bil som kan bli strøken som utgangspunkt. 

Du måtte nok opp i minst 90.000 - 100.000 for å finne noe som er verdt pengene, men da ville du mest sannsynlig også fått garanti av en eller annen omfang. 

Her har du et eksempel - til og med hos Ford-forhandleren som selger en Yaris til 79.000 kr. Denne er solgt nå, men ser grei ut. KM.stand på 138.000, registrert høsten 2012, og den har 100 HK. Holder mer enn nok i og rundt byen spesielt.

Med 6 måneders garanti

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=287514826

Og ikke minst: du sjekker denne forhandleren sin Google Score, eller jeg kan gjøre det for deg. Solid score på 4,5 av totalt 5,0 med 113 tilbakemeldinger. Det er meget bra etter min mening, og noe særlig høyere enn 4,5 og 4,6 kan man heller ikke forvente. Da er det nesten snakk om perfeksjon.

Her er enda en Yaris, med ca 100 Horse Lem, her også. 2012-modell, kun gått 75,000 KM, selges for 99.000 kroner, og den har 12 måneders garanti og ikke minst 2 år serviceavtale

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=288387007

Sjekker igjen Google Score. Solid igjen, 4.4 score med 199 tilbakemeldinger. Absolutt godkjent. 

Er du med så langt? Ser du trenden og hva du må se etter og hvorfor man aldri skal handle under en viss sum og hvorfor man aldri bør handle hos noen andre enn merkeforhandlere, med mindre man har en helt gratis tilgjengelig mekaniker venn som kan hoppe for deg hver gang du sier: "hopp" 😆 Og selv da er det stress. Man ønsker tross alt at bilen skal starte hver eneste gang og ikke stoppe mens man kjører eller at ting begynner å lyse og "falle av". Tenk så flaut å stoppe midt i rushtrafikken. Ca 1.000 passe-sinte sjåfører som "ser på deg" mens du sinker trafikken. Enda en grunn til å aldri kjøpe crappy shit billig bil.

Anonymkode: 91365...bde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...