Gå til innhold

HPV virus, kun en sexpartner.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har kun hatt sex med min mann, og min mann har kun hatt sex med meg. Hva er sjansen da for å bli smittet med HPV virus og utvikle livmorhalskreft? Noen som vet? 

Anonymkode: e1cbc...689

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan ingen svare deg på. Du må også forstå at mange HPV-virus ikke fører til kreft.

Det eneste du kan gjøre er å ta celleprøven som anbefalt og heller gå til gynekolog hvis du opplever en unormal blødning, smerter ved samleie eller noe annet unormalt.

Anonymkode: e41b6...12d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette kan ingen svare deg på. Du må også forstå at mange HPV-virus ikke fører til kreft.

Det eneste du kan gjøre er å ta celleprøven som anbefalt og heller gå til gynekolog hvis du opplever en unormal blødning, smerter ved samleie eller noe annet unormalt.

Anonymkode: e41b6...12d

Lurte på om noen hadde erfaring med dette jeg.

Å jeg vet at HPV ikke må føre til kreft. Og jeg vet også at jeg må ta celleprøve. Var ikke det jeg lurte på. Men takk for svar...

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Et eksempel her fra et studie. 84.6% sjanse om du er rundt 45 år

We estimated the average lifetime probability of acquiring HPV among those with at least 1 opposite sex partner to be 84.6% (range, 53.6%–95.0%) for women and 91.3% (range, 69.5–97.7%) for men. Under base case assumptions, more than 80% of women and men acquire HPV by age 45 years.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6745688/

Anonymkode: 837ae...859

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har kun hatt sex med min mann, og min mann har kun hatt sex med meg. Hva er sjansen da for å bli smittet med HPV virus og utvikle livmorhalskreft? Noen som vet? 

Da er vel risikoen lik null vil jeg tro

Anonymkode: 3a518...0d7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk det uansett om jeg kun hadde en mann. Ja ikke livmorhalskreft,  men hpv og celleforandring grad 3 så jeg måtte til konisering.

Men statistikken hvor sannsynlig dette er aner jeg ingenting om.

Anonymkode: 02fc2...1ed

• Liker 1
Skrevet

Om du er sikker på at han var jomfru og han ikke har hatt noen på si, så er det 100% sikkert at du ikke har HPV. Sjekket det her om dagen selv.

Anonymkode: aeb47...344

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis ingen av dere har vært i en situasjon hvor det er mulig å få HPV - og det har dere ikke sier du - så har dere nok ikke HPV.

Det er teoretisk mulig å få HPV på andre måter enn sex, men lite sannsynlig.

Sjansen for å utvikle livmorhalskreft vet jeg ingenting om.

Anonymkode: 950e9...452

• Liker 2
Skrevet

HPV kan smitte ved kyssing og fra mor til barn, og ikke minst annen seksuell kontakt om man har hatt det. Så dere kan få det uansett, men det er lite sannsynlig. Sannsynligheten for å utvikle kreft er jo også lav. I utgangspunktet bør man ha pågående HPV-infeksjon over flere år før det utvikler seg til kreft, som regel går infeksjonen over av seg selv. 

Fra Lommelegen

Myte 2: Bare personer som har tilfeldig sex blir smittet av seksuelt overførbare sykdommer
Fakta: Selv om du bare har en partner i løpet av livet, kan din partner hatt andre seksualpartnere før deg. HPV er veldig vanlig. HPV er den mest utbredte seksuelt overførbare viruset vi har. Risiko for smitte er 10 prosent for hver nye partner man har.

Anonymkode: 3480c...898

• Nyttig 4
Skrevet

Har du virus virus? Litt smør på flesk...

Anonymkode: 1f9a4...422

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Et eksempel her fra et studie. 84.6% sjanse om du er rundt 45 år

We estimated the average lifetime probability of acquiring HPV among those with at least 1 opposite sex partner to be 84.6% (range, 53.6%–95.0%) for women and 91.3% (range, 69.5–97.7%) for men. Under base case assumptions, more than 80% of women and men acquire HPV by age 45 years.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6745688/

Anonymkode: 837ae...859

Her har du misforstått. 84,6% er sjansen for den gjennomsnittlige kvinne som har hatt minst 1 sexpartner. Kvinner som har bare hatt 1 sexpartner har så klart lavere sjanse enn det, og kvinner som bare har hatt sex med en jomfru har så klart minimal sjanse.

Anonymkode: 950e9...452

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du er sikker på at han var jomfru og han ikke har hatt noen på si, så er det 100% sikkert at du ikke har HPV. Sjekket det her om dagen selv.

Anonymkode: aeb47...344

Men så har man ingen garanti for at partner er trofast. Dessverre er jo ganske mange utro.

Anonymkode: 352a0...8d3

• Liker 1
Skrevet

Det spliller ikke så stor rolle at man bare har hatt en partner hvis den partneren har hatt andre partnere. Skjønner? Å få i alle fall ett av HPV-virusene er så ekstremt vanlig at det er mer sannsynlig enn usannsynlig at mannen din har hatt en av HPV-virusene hvis han hadde mange partnere før deg, så er jo da spørsmålet om det er en av de farlige HPV-typene som 16 og 18 eller en av de som ikke er så farlig, samt om kroppen hans har greid å bekjempe en HPV-infeksjon før dere hadde samleie. 

Det er altså helt klin umulig å si noe om risiko for dette og andres erfaringer kan ikke hjelpe deg her.

Anonymkode: 79571...588

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det spliller ikke så stor rolle at man bare har hatt en partner hvis den partneren har hatt andre partnere. Skjønner? Å få i alle fall ett av HPV-virusene er så ekstremt vanlig at det er mer sannsynlig enn usannsynlig at mannen din har hatt en av HPV-virusene hvis han hadde mange partnere før deg, så er jo da spørsmålet om det er en av de farlige HPV-typene som 16 og 18 eller en av de som ikke er så farlig, samt om kroppen hans har greid å bekjempe en HPV-infeksjon før dere hadde samleie. 

Det er altså helt klin umulig å si noe om risiko for dette og andres erfaringer kan ikke hjelpe deg her.

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese innlegget mitt, hadde du lest at min mann kun har hatt sex med meg....

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese innlegget mitt, hadde du lest at min mann kun har hatt sex med meg....

I helsevesenet kan man ikke ta det for god fisk at noen sier de bare har hatt en partner fordi folk lyver og er utro rett som det er.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Han kan fortsatt ha blitt smittet via kyssing f.eks 

Anonymkode: 29823...dd6

• Liker 1
Skrevet
On 1/14/2023 at 4:27 PM, AnonymBruker said:

HPV kan smitte ved kyssing og fra mor til barn, og ikke minst annen seksuell kontakt om man har hatt det. Så dere kan få det uansett, men det er lite sannsynlig. Sannsynligheten for å utvikle kreft er jo også lav. I utgangspunktet bør man ha pågående HPV-infeksjon over flere år før det utvikler seg til kreft, som regel går infeksjonen over av seg selv. 

Fra Lommelegen

Myte 2: Bare personer som har tilfeldig sex blir smittet av seksuelt overførbare sykdommer
Fakta: Selv om du bare har en partner i løpet av livet, kan din partner hatt andre seksualpartnere før deg. HPV er veldig vanlig. HPV er den mest utbredte seksuelt overførbare viruset vi har. Risiko for smitte er 10 prosent for hver nye partner man har.

Anonymkode: 3480c...898

Og det er nettopp derfor det er viktig å velge noen som ikke har en historie med å ha sex med mange andre. Jomfruer er kanskje utopisk i dagens samfunn, men det må gå an å finne noen med kun 1 tidligere sex partner. Da er sjansen for at dette er en person som har sex med hvem som helst, noe som økers sjansen for at du er den utvalgte i dens øyne.

Anonymkode: 07bbe...a58

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Og det er nettopp derfor det er viktig å velge noen som ikke har en historie med å ha sex med mange andre. Jomfruer er kanskje utopisk i dagens samfunn, men det må gå an å finne noen med kun 1 tidligere sex partner. Da er sjansen for at dette IKKE er en person som har sex med hvem som helst, noe som økers sjansen for at du er den utvalgte i dens øyne.

*rettelse

Skrevet

Spiller det noen rolle om det er f.eks. 20 år siden et par hadde sex med andre?

Anonymkode: 3a1c9...cac

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spiller det noen rolle om det er f.eks. 20 år siden et par hadde sex med andre?

Anonymkode: 3a1c9...cac

Trodde kanskje hpv lå "på lur" i kroppen 10-20 år. Men vet ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...