Gå til innhold

Din favoritt-destinasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å reise til et sted som er mer "autentisk" enn de typiske charterstedene. Det jeg tenker jeg vil ha er nydelige, litt bortgjemte strender, klart vann, pittoreske byer, nydelig mat og romantisk stemning. Eventuelt landlig vindistrikt. En følelse av å oppdage en helt spesiell spot i verden. Både kjærestetur og familietur med barn i småskolealder er aktuelt.

Ser for meg Hellas eller Italia kanskje?  Ikke vært i noen av de landene, bare sett bilder. Og reisereklamer kan jo fort juge litt.

Så: hit me med ditt beste reisetips: Hvor og hvorfor dette stedet? Gjerne tips om hotell osv også! (Ekstremt dyre spa resorts o.l. er ikke aktuelt, selv om de sikkert kan være nydelige).

Kun tips og begrunnelser takk, ikke lange diskusjoner om andres skrivefeil og what not. ER så lei av at alle tråder sporer av! 🙏

Anonymkode: 26b9d...9b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var i Krumlov i Tsjekkia for mange år siden. Har ønsket å dra tilbake siden.

Tenker egentlig at allslags mindre byer og steder er bedre enn storbyene, men har lite erfaring med det utenom den nevnte, og litt i England. 

• Liker 1
Skrevet
svartkatt skrev (1 time siden):

Var i Krumlov i Tsjekkia for mange år siden. Har ønsket å dra tilbake siden.

Tenker egentlig at allslags mindre byer og steder er bedre enn storbyene, men har lite erfaring med det utenom den nevnte, og litt i England. 

Det så jo helt nydelig ut! Hva var det du falt for ved den byen? Hva gjorde du der? 

Skrevet

Og vil du si det er et typisk voksen-reisemål? Langhelg med kjæresten, heller enn familietur?

Skrevet

Portugal og Ungarn har blitt favoritter. 

Anonymkode: 08c62...1b4

Skrevet

Jeg gikk også inn i denne tråden for å foreslå Portugal. Hvis man holder seg utenom Algarvekysten er det mye å oppleve uten at du møter naboen din. Lisboa har selvsagt mange turister, men oppleves likevel ikke som en turistfelle. Porto likeså.  Portugal har fremdeles et lavt prisnivå sammenliknet med resten av Sør- og Vest-Europa, og er ganske ukjent for mange. 

Jeg fant en reisejournalist/reiseblogger som har samlet mange gode reisetips her: https://detvondeliv.no/europa/sor-europa/portugal/

Anonymkode: 711ab...9e2

• Liker 3
Skrevet

Jeg likte meg veldig godt i Budva i Montenegro. Flere mindre strender i området, men kan nok kanskje ikke kalles bortgjemte. Det reneste og klareste vannet jeg noen gang har sett. Jeg leide kajakk flere dager der og så aldri noe søppel i vannet. De har en fin gamleby der, og man kan også kombinere det med en tur til Kotor, som ligger innerst i en fjord og er på Unescos liste.

• Liker 3
Skrevet

Naxos 

Maldivene

Anonymkode: 04156...d1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Naxos 

Maldivene

Anonymkode: 04156...d1e

Gjerne mer spesifikt?

Skrevet

Berlin. Alltid Berlin.

Skrevet

Aix-en-Provence og Salon-de-Provence i Frankrike. Nydelige småbyer med sjarmerende restauranter og gater. Ikke langt fra kysten så lett å ta dagstur.

En annen anbefaling er Karlovy Vary i Tsjekkia, nydelig by med eksklusive glassbutikker og en varm kilde som man kan drikke av, helsebringende.

Skrevet

Romania er ikke helt nedrent av turister ennå. Det er ikke helt uoppdaget, men det er heller ikke de store hordene du finner mange andre steder. Transylvania har mange fine små middelalderbyer, noen mer kjente enn andre, men ingen jeg har vært i har føltes som en turistfelle. Lett å ta seg mellom byene med tog, om man ikke vil kjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Martinique! Det er riktignok mer rom enn vin, men fantastisk natur og urørte strender(de har også fulle strender). Vulkanen gir ulik farge på strendene i ulike deler av øya, og det er mange turmuligheter i fantastisk natur.

Anonymkode: 76452...f27

• Liker 1
Skrevet

Mine favoritter, som utmerket seg på hver sin måte: Rio de Janiero, Brasil. Cape Town, Sør-Afrika. Seoul, Sør-Korea. Montreal, Canada.

Hadde i utgangspunktet ganske høye forventninger, men ble likevel positivt overrasket.

Anonymkode: 15135...d02

Skrevet

Storbritannia, spesielt Sør-England. Elsker de deilige somrene der nede, i tillegg til nydelige strender, god mat og en blanding av shopping og avslapning.

Skrevet

Hellas utenfor den verste turiststrømmen. Vennligheten, stemningen, maten og rausheten du møter i Hellas har jeg ikke opplevd noe annet sted. Og jeg har reist en god del. 

Anonymkode: f35f4...09f

• Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (21 timer siden):

Berlin. Alltid Berlin.

Berlin var den største skuffelsen for meg. Utrolig kjedelig. 

Anonymkode: 6a2e3...766

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Berlin var den største skuffelsen for meg. Utrolig kjedelig. 

Anonymkode: 6a2e3...766

Serr!? Det er nesten umulig å forstå!

Hva gjorde dere? Hvor spiste dere? Hvilke klubber var dere på? Hvilke saunaer besøkte dere? Hvor badet dere? Hvilke muséer besøkte dere? Hvilke parker lunchretter dere i?

• Liker 1
Skrevet

Vritomartis så sydsiden av kreta. Et godt veldrevet familiehotell. Kort vei til en rekke små kystbyer. Ferge til Gavdos, Europas sydligste punkt. Bør ha leiebil for å komme noe sted, men Hotellet ordner med det.

I Italia er Piemonte et flott sted. Veldig spesielt terreng med en liten pittoresk by på hver bakketopp. Veldig flott vindistrikt med kjente vinbyer som Alba, Serralunga og Barolo. Hvis man tåler bakkete veier, er det fantastisk å sykle her, med kort vei fra landsby til landsby, fantastisk utsikt og god mat.

• Liker 1
Skrevet

Kotor i Montenegro. 

Anonymkode: af8ac...43d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...