Rødstrupa Skrevet 14. januar 2023 #1 Skrevet 14. januar 2023 Synes du det er ok å fortelle hvite løgner eller skal man fortelle sannheten. Eller bare ti stille å ikke kommentere noe som helst?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #2 Skrevet 14. januar 2023 Det kommer jo veldig an på hva det gjelder da. Anonymkode: 74de3...2d6 3
Solerin Skrevet 14. januar 2023 #3 Skrevet 14. januar 2023 Det kommer an på hva det gjelder, men for ikke å såre ville jeg tidd stille og ikke kommentere. Da vet jeg at jeg ikke sårer vedkommende.
Trolltunge Skrevet 14. januar 2023 #4 Skrevet 14. januar 2023 Jeg lyver ikke, men kan tie om det er noe jeg ikke ønsker å fortelle. På direkte spørsmål sier jeg uansett sannheten, om det gjelder meg selv. Jeg kan klare å lyve for å dekke over en fortrolig innrømmelse fra andre som jeg ikke har lov til å si videre. Da må jeg vri meg unna, og lojalitet til vedkommende gjør at jeg klarer det. Jeg klarer ikke å lyve på egne vegne. Det er ikke vits i å forsøke, for man trenger ingen løgndetektor for å se sannheten. Gjerne før jeg har sagt et ord fra det ubehagelige spørsmål ble stilt. 😆
Million Skrevet 14. januar 2023 #5 Skrevet 14. januar 2023 Jeg tror ikke menneskeheten ville overlevd uten å ty til noen hvite løgner i blant. Vi kan ikke hele tiden gå rundt og fortelle folk vi er nær og glad i, eller bryr oss om, den hele og fulle sannhet. Det går ikke, for da ville vi såret og fornærmet folk hver eneste dag. En kollega på jobben har klippet seg og farget håret, for eksempel, og det ble helt skrekkelig. Men vi sier jo ikke da at "Den sveisen var grusom, Ellen. Det skulle du ikke gjort! Fryktelige greier". I stedet nikker vi og smiler og sier at det ser kledelig eller fint ut. Eller om vi kan unnslippe, sier vi ingenting om det er noe vi ikke liker men vi ikke vil fornærme folk. Alle tyr til hvite løgner nå og da. Det er bare sånn det er. Et samfunn med 100% ærlighet funker ikke 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå