Gå til innhold

Avslag husleie ved oppussing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en leietaker som er ufør og dermed hjemme hele døgnet. Det er betongskille mellom etg. så det er lite bråk ned. Vi hadde en brannvarsler som nesten var fri for strøm å pep mens vi var borte, men dette hørte ikke leietakeren ned selv om det var rett over hybelen. Vi får raskt klager de få timene barnet vårt er hjemme i helgene å leker på rommet i 11-12 tiden som er rett over leietakeren sitt soverom. Jeg hører til tider skapdører å lignende på natten når jeg ligger med hode på puta, så jeg tror leietakeren er mye oppe på natten.

Nå har vi veldig lyst til å renovere badet vårt, men veldig spent på hvordan dette går med tanke på leietaker som trenger ro. Det er snakk om oppstart om ca 6 uker, og kommer vel til å ta ca 4 uker fra 8-16 i hverdagene. Vårt bad blir delvis over leietakers soverom.. 
Hvor mye gir man i avslag i husleien? Klarer ikke finne konkrete regler om dette noen plass.

Anonymkode: 72e8e...924

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting? Når hen klager på at barnet leker på en formiddag fortjener hen ingen avslag! For om hen får avslag på husleien nå er det godt mulig det vil bli brukt når hen klager på normale lyder... Bare gi beskjed i god tid om at det vil være ekstra støy fordi dere renoverer badet!

Anonymkode: f3f35...c64

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Lovmessig så tror jeg ikke man gi avslag. Jeg har lest litt om dette fordi vi skal selv male huset, og da blir huset dekket av stillas og muligens også presenning i en måned. Etter loven så kan leietager kreve avslag dersom det foreligger en forsinkelse eller mangel. Ingen av disse tingene er aktuelle for verken din eller vår situasjon. Hadde man leid ut en leilighet i borettslag og naboen der bestemte seg for å pusse opp, så ville man ikke gitt avslag selv om det medførte støy. 

Når det er sagt, så kommer vi nok til å tilby et avslag på noen tusen den måneden vi pusser opp, bare for å være greie. Hos oss er det jo ikke bråk, men det vil jo være til bryderi med folk som står utafor vinduene og maler, og utsikt som er sperret. Litt avhengig av hvor lukket det blir med presenninger/tildekking osv., så ser jeg for meg et avslag på kanskje 4000 hos oss (månedsleie 12 000). Men dette er bare synse-basert og for å være grei. Tror ikke vi egentlig må gi det. 

Anonymkode: 960c1...7ad

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Leietager har ikke krav på avslag i dette tilfellet når det ikke går utover bruken eller funksjonen av leieboligen, så lenge det jobbes innenfor døgnets normale tider.

Det at leietager ikke har normal døgnrytme er ingen annen enn leietager selv sitt problem og vedkommende kan ikke forvente at resten omverden skal innrette seg etter dette, når barn leker på dagtid eller at folk gjør normale ting så er dette ikke grunn til å klage.

Anonymkode: e9eb7...ca9

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en leietaker som er ufør og dermed hjemme hele døgnet. Det er betongskille mellom etg. så det er lite bråk ned. Vi hadde en brannvarsler som nesten var fri for strøm å pep mens vi var borte, men dette hørte ikke leietakeren ned selv om det var rett over hybelen. Vi får raskt klager de få timene barnet vårt er hjemme i helgene å leker på rommet i 11-12 tiden som er rett over leietakeren sitt soverom. Jeg hører til tider skapdører å lignende på natten når jeg ligger med hode på puta, så jeg tror leietakeren er mye oppe på natten.

Nå har vi veldig lyst til å renovere badet vårt, men veldig spent på hvordan dette går med tanke på leietaker som trenger ro. Det er snakk om oppstart om ca 6 uker, og kommer vel til å ta ca 4 uker fra 8-16 i hverdagene. Vårt bad blir delvis over leietakers soverom.. 
Hvor mye gir man i avslag i husleien? Klarer ikke finne konkrete regler om dette noen plass.

Anonymkode: 72e8e...924

Hadde redusert leia med 25 % på grunnlag av de timene arbeidet pågår.

Ser du mistenker at leietaker er mye oppe på natta, og derfor trenger å sove på dagtid. Dette vil være et passe avslag i leia etter min mening, og hvis det er delvis over soverommet, kanskje leietaker kan legge seg ut i stua f.eks hvis dette blir et stort problem for hen.

Anonymkode: e6752...61a

Skrevet

Er det en leietaker som du er fornøyd med og gjerne vil ha boende videre? Da hadde jeg redusert leia noe (et par tusen), som plaster på såret for bryderiet. 
Hvis ikke, så hadde jeg ikke tilbydd noe så lenge arbeidet er i normal arbeidstid. 

Anonymkode: 6d926...5df

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du skal ikke trenge å redusere noe, dette er arbeid som er helt innenfor. Selv om en lever under noen andre kan en ikke forvente at det skal være musestille i vanlig våken-tid.

Informer om det i god tid, og prøv å ta det mest bråkete litt utpå dagen, det holder.

Anonymkode: b82d7...50e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingenting? Når hen klager på at barnet leker på en formiddag fortjener hen ingen avslag! For om hen får avslag på husleien nå er det godt mulig det vil bli brukt når hen klager på normale lyder... Bare gi beskjed i god tid om at det vil være ekstra støy fordi dere renoverer badet!

Anonymkode: f3f35...c64

La meg gjette? Du har selv bråkete barn, og nåde den som kritiserer barna dine!!! Holdningene din til uføre er kanskje heller ikke noe å være stolt over?

Hva hvis dette var en som arbeider på natt og trenger å sove på dagtid? Om personen "fortjener " eller ikke fortjener et avslag i leia er irrelevant. Man gir et avslag for den ulempen det er å leve under bråket oppussingen medfører.  Personen skal selvfølgelig ikke kunne bruke dette avslaget til å klage på barna i fremtiden, om ikke barna er ekstremt bråkete da utover det som er normalt for barn.

Skrevet

Er vel ingenting i loven som sier at man må ha avslag men har man en hyggelig og grei leietaker så kan man jo legge godviljen til. En som klager på at barn leker på dagtid hadde ikke jeg strukket meg langt for.

Når man bor tett på hverandre så må man legge godviljen til og tåle litt lyd fra hverandre. Hun må tåle lyd fra barna og nå litt oppussing og dere tåler at hun har snudd døgnet og styrer rundt med skap på natten. 

• Liker 2
Skrevet
Lulu1 skrev (2 minutter siden):

I alle dager! Barnet leker på rommet noen få timer i uken, ellers leker barnet på stuen, noe leietaker ikke hører noe til. Barnet er 2 år, og bråker vel ikke mer enn andre på samme alder. Leietaker er selvfølgelig informert om at barnet har lekerom over leietakers soverom på visning, og synes vi er meget hensynsfulle som venter til etter kl 11 med å leke på barnerommet til barnet ☺️
Jeg har aldri klaget over bråk fra leietaker på natten til tross for at jeg våkner av dette, og ser på dette som en del av det å ha leietaker. Jeg synes dette viser en god holdning ovenfor noen som er ufør!

Hvis det er du som er TS så var sitatet mitt ikke rettet til deg, men den andre ab som svarte deg. Jeg ser jo at TS tar hensyn.

Skrevet

Ser ikke behovet for å gi avslag. Da det er innenfor normale tider og 6 uker er ikke lang tid.
Da jeg leide så brukte de over et halvt år på et byggeprosjekt. Ingen reduksjon i husleie, ikke forventet jeg det heller. Fordi det meste av arbeidet var innenfor normal tidsrom. De måtte gjøre noe på natten 4 ganger, da fikk jeg kompensasjon på 500 kr per kveld. Da var det en selvfølge å få redusert husleie. Det er stor forskjell på 8 måneder og 6 uker. 6 uker må hun tåle. 

Jeg er ufør selv og var hjemme hele dagen. Det er mitt problem, ikke de jeg leide av. 

Anonymkode: d8828...9b7

• Liker 2
Skrevet

Null kroner. Jeg får ikke kompensasjon for naboens gneldrebikkje eller stillaset som stod på terrassen min i ukesvis. 
Hadde det vært badet hos leietaker som skulle renoveres, er saken en annen. 

Selv leide jeg og da måtte huseier inn i taket mitt for å flytte noen rør, da fikk jeg avslag. 

Anonymkode: 42474...d89

• Liker 1
Skrevet

Trenger ikke å gi noe avslag. Om leietaker klager over barn som leker på et tidspunkt der det er normalt å støye, så er det leietakers problem. 
Så lenge leietaker kan bruke sin leilighet/hybel som normalt, så trenger du ikke gi noe avslag. Forstyrrer det søvnen til leietaker, så er det mange gode ørepropper å få kjøpt. 

Er selv ufør, og bor i leilighet med 3 barn under 10 år over meg. Høres ut som en flokk med elefanter til tider. Men generelt er de veldig flinke til å ta hensyn, og jeg kunne ikke drømt om å klage på dette. Jeg hadde blitt mer plaget om jeg ikke hadde hørt noe til barna.

Anonymkode: b8385...2cf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

La meg gjette? Du har selv bråkete barn, og nåde den som kritiserer barna dine!!! Holdningene din til uføre er kanskje heller ikke noe å være stolt over?

Hva hvis dette var en som arbeider på natt og trenger å sove på dagtid? Om personen "fortjener " eller ikke fortjener et avslag i leia er irrelevant. Man gir et avslag for den ulempen det er å leve under bråket oppussingen medfører.  Personen skal selvfølgelig ikke kunne bruke dette avslaget til å klage på barna i fremtiden, om ikke barna er ekstremt bråkete da utover det som er normalt for barn.

Hva leser du alt dette ut fra? Jeg klarer ikke å konkludere slik ut fra det ts skriver. 

Anonymkode: af63d...3fd

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke redusert leia så lenge arbeider skjer mellom 7-16. Det skal man tåle. Oppussing av bad gir ikke kontinuerlig bråk heller.

Anonymkode: 6b11f...e21

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde redusert leia med 25 % på grunnlag av de timene arbeidet pågår.

Ser du mistenker at leietaker er mye oppe på natta, og derfor trenger å sove på dagtid. Dette vil være et passe avslag i leia etter min mening, og hvis det er delvis over soverommet, kanskje leietaker kan legge seg ut i stua f.eks hvis dette blir et stort problem for hen.

Han kan jo sove på ettermiddagen. Fagfolk stikker jo normalt 15:30. 

Alle må tilpasse seg samfunnets rytme i en eller annen grad.

Anonymkode: 6b11f...e21

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva leser du alt dette ut fra? Jeg klarer ikke å konkludere slik ut fra det ts skriver. 

Som du sikkert kan se så er det ikke TS jeg svarer til.

Skrevet

Man er ikke pliktig til å gi redusert husleie ut fra at dere pusser opp, så lenge oppussing og bråk foregår på normale tider. Jeg har likevel valgt å gi redusert husleie når oppussing har vært til ulempe for min leieboer. For eksempel da hele plassen utenfor leieboer ble gravd opp og fikk nye heller, samt at trappa ned til leiligheten vi leier ut ble fikset i samme slengen. Leieboer var bare glad for at det ble mye finere, og hadde ikke forventet reduksjon, men måtte i nesten to uker gå over/forbi arbeidet, så jeg anså det som en såpass ulempe at jeg tok halv leie den måneden. 

Jeg reduserte også husleie litt da vannrør utenfor huset (andre siden av huset) ble fikset, fordi hovedstoppekran er i utleieenheten, og leieboer måtte finne seg i (avtalt selvfølgelig) at jeg måtte inn og stenge hovedstoppekranen noen ganger. Var bare inne og gjorde det fire ganger (av og så på to dager), men det var fire dager hvor leieboer visste at jeg kanskje måtte inn, så jeg trakk de fire dagene fra husleie. 

Selv om ikke pålagt å gjøre slikt (det står i kontrakten at ved behov for å stenge hovedstoppekran må jeg få tilgang) er det ok å gjøre det, siden slikt er ulempe for leieboer, og det gir bedre samarbeid enn å ikke gjøre det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som du sikkert kan se så er det ikke TS jeg svarer til.

Beklager, det så jeg ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...