AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #401 Del Skrevet 17. januar 2023 Nei, jeg har ikke og aldri hatt Vipps. Jeg er ikke kunde i DnB, og det har vært alt for mye tvilsomt rundt sikkerhet og personvern med Vipps til at det skulle være aktuelt. Det er ikke noe behov. Det er bare å bruke kontanter og bankoverføring i kombinasjon med en kalkulator. Anonymkode: 415ac...318 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #402 Del Skrevet 17. januar 2023 Anonym Brukar0 skrev (30 minutter siden): Jeg svarte på et spørsmål, jeg har ikke skrevet at jeg gjør det på denne måte. Men nå er det vel snart på tide at dere med masse spleiselag får inn i hodet at ikke alle lever slik som dere. Gjør som dere vil, men slutt å hetse og gjør narr av dem som ikke trenger eller bruker Vipps. Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden. (Ja, jeg har Vipps). Jeg har ikke hetset noen i denne tråden, det er vel helst motsatt vei de nedlatende kommentarene kommer... Jeg stilte et sted spørsmål med hva slags liv man da levde, fordi det var så uforståelig for meg gitt hvor avhengig jeg er av verktøyet i mange sammenhenger i min hverdag. Dette ble fullstendig misforstått og påstanden var at jeg mente man ikke kunne leve et godt liv uten vipps. Jeg har derimot argumentert med alt tull som går på at det er like praktisk uten, at man eksponerer seg med å dele telefonnummer, at man skaper kø i kassa, at det eneste trygge er kontanter, at utviklingen er farlig... og annet konspirasjonsteoretisk pjatt, da slikt irriterer meg en del. Anonymkode: f7a5e...8d4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #403 Del Skrevet 17. januar 2023 Anonym Brukar0 skrev (På 14.1.2023 den 9.29): Hva tror du ikke er trygt med vipps? Lever man bl.a på hemmelig adresse eller har en gal stalker så er ikke vipps trygg. Anonymkode: a6148...6dd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #404 Del Skrevet 17. januar 2023 Folk er visst enda galere enn jeg trodde. Brukte over 10 millioner på digitalt gavepapir 😄 Snart kommer vel folk og sier at de ikke vil vippse med noen som ikke koster på seg litt digital konfetti. 🥳 Anonymkode: 87ce2...ee6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #405 Del Skrevet 17. januar 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Nei, jeg har ikke og aldri hatt Vipps. Jeg er ikke kunde i DnB, og det har vært alt for mye tvilsomt rundt sikkerhet og personvern med Vipps til at det skulle være aktuelt. Det er ikke noe behov. Det er bare å bruke kontanter og bankoverføring i kombinasjon med en kalkulator. Anonymkode: 415ac...318 Du må ikke være kunde i DnB for å ha Vipps Anonymkode: a1353...6ed 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #406 Del Skrevet 17. januar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Lever man bl.a på hemmelig adresse eller har en gal stalker så er ikke vipps trygg. Anonymkode: a6148...6dd Men da må jo personen ha telefon nummeret ditt i utgangspunktet? Og man finner ikke adresser på Vipps Anonymkode: a1353...6ed 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #407 Del Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men da må jo personen ha telefon nummeret ditt i utgangspunktet? Og man finner ikke adresser på Vipps Anonymkode: a1353...6ed Klart de må ha fått tak i telefonnummeret, men ting blir jo ikke akkurat tryggere av at de får oppgitt fullt navn i tillegg... Anonymkode: 39d4d...19f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #408 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Klart de må ha fått tak i telefonnummeret, men ting blir jo ikke akkurat tryggere av at de får oppgitt fullt navn i tillegg... Anonymkode: 39d4d...19f Den gale stalkeren har vel navnet allerede? Anonymkode: bc058...e07 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #409 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den gale stalkeren har vel navnet allerede? Anonymkode: bc058...e07 Hvorfor skulle de det hvis noen lever på hemmelig adresse? Hvis man allerede har navnet er vipps selvfølgelig til lite hjelp for å finne noen, men nå var det jo snakk om folk som bodde på hemmelig adresse her, og da er det slett ikke sikkert man har greid å få tak i navnet på annet vis. Forøvrig kan man ikke ha vipps med hemmelig telefonnummer (noe man opplagt har om man lever på hemmelig adresse), så diskusjonen er i grunn litt rar og unødvendig. Anonymkode: 39d4d...19f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #410 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor skulle de det hvis noen lever på hemmelig adresse? Hvis man allerede har navnet er vipps selvfølgelig til lite hjelp for å finne noen, men nå var det jo snakk om folk som bodde på hemmelig adresse her, og da er det slett ikke sikkert man har greid å få tak i navnet på annet vis. Forøvrig kan man ikke ha vipps med hemmelig telefonnummer (noe man opplagt har om man lever på hemmelig adresse), så diskusjonen er i grunn litt rar og unødvendig. Anonymkode: 39d4d...19f Hvem stalker noen de ikke vet navnet på? Anonymkode: bc058...e07 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 18. januar 2023 #411 Del Skrevet 18. januar 2023 Million skrev (På 14.1.2023 den 14.25): Det er en utdøende rase. For hvert år som går, blir det færre og færre som sverger til "gamlemåten" fra 90-tallet. Etter hva jeg kan se, er det bare rundt 200 000 av hele den norske befolkningen som fremdeles bruker brevgiro - det er en veldig liten andel av befolkningen. Dette ble skrevet i 2018: Totalt bruker fortsatt rundt 200.000 norske kunder brev- og telegiro eller betaler regninger og gjør uttak over skranke, skriver Aftenposten. Ifølge direktør Hans Olav Rønningen ved DNBs kundesenter, er rundt 100.000 av dem DNB-kunder. – Vi har trodd at vi kunne hjelpe alle til å bli digitale.29. jan. 2018 DNB gir opp å få alle kundene over i nettbank - E24 Disse kundene vil etterhvert dø ut av gammel alder. da jeg tenker at snittalderen er godt over pensjonsalder. Dette er vel grunnen til at de ikke ser det som verdt innsatsen å tvinge den siste 4% ene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #412 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvem stalker noen de ikke vet navnet på? Anonymkode: bc058...e07 Ekser? Foreldre/familie? Gale beundrere? Politiske motstandere? Man kan vel stalkes eller trues eller utsettes for vold eller overgrep fra masse ulike grupper, men akkurat dette hører vel egentlig ikke hjemme i denne tråden? Anonymkode: 39d4d...19f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #413 Del Skrevet 18. januar 2023 NakenPanda skrev (11 minutter siden): Disse kundene vil etterhvert dø ut av gammel alder. da jeg tenker at snittalderen er godt over pensjonsalder. Dette er vel grunnen til at de ikke ser det som verdt innsatsen å tvinge den siste 4% ene Det er naivt å tro at det kun er eldre som ikke mestrer digitale betalinger (og andre digitale tjenester). Mennesker under pensjonsalder kan også ha sykdom eller funksjonshemminger eller rett og slett være litt dårligere kognitivt utrustet enn gjennomsnittsnordmannen. Anonymkode: 39d4d...19f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #414 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ekser? Foreldre/familie? Gale beundrere? Politiske motstandere? Man kan vel stalkes eller trues eller utsettes for vold eller overgrep fra masse ulike grupper, men akkurat dette hører vel egentlig ikke hjemme i denne tråden? Anonymkode: 39d4d...19f Hvem har ekser de ikke vet navnet på? Hvem vet ikke navnet på familie/foreldre? Anonymkode: bc058...e07 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #415 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvorfor skulle de det hvis noen lever på hemmelig adresse? Hvis man allerede har navnet er vipps selvfølgelig til lite hjelp for å finne noen, men nå var det jo snakk om folk som bodde på hemmelig adresse her, og da er det slett ikke sikkert man har greid å få tak i navnet på annet vis. Forøvrig kan man ikke ha vipps med hemmelig telefonnummer (noe man opplagt har om man lever på hemmelig adresse), så diskusjonen er i grunn litt rar og unødvendig. Anonymkode: 39d4d...19f Er der noen som stalket av noen som ikke vet navnet deres? Kult telefonnummer, det må jeg stalke? Jeg skjønner det finnes gale mennesker, men har dette noen gang skjedd? Anonymkode: 2ad19...f71 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #416 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ekser? Foreldre/familie? Gale beundrere? Politiske motstandere? Man kan vel stalkes eller trues eller utsettes for vold eller overgrep fra masse ulike grupper, men akkurat dette hører vel egentlig ikke hjemme i denne tråden? Anonymkode: 39d4d...19f Ekser, foreldre, familie og politiske motstandere en ikke vet navnet på? Anonymkode: 2ad19...f71 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #417 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er naivt å tro at det kun er eldre som ikke mestrer digitale betalinger (og andre digitale tjenester). Mennesker under pensjonsalder kan også ha sykdom eller funksjonshemminger eller rett og slett være litt dårligere kognitivt utrustet enn gjennomsnittsnordmannen. Anonymkode: 39d4d...19f Så brevgiro er lettere for dem en vips? Noen vil selvfølgelig trenge hjelp uansett, men digitale enkle løsninger er jo en hjelp ikke en last. Anonymkode: 2ad19...f71 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #418 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er der noen som stalket av noen som ikke vet navnet deres? Kult telefonnummer, det må jeg stalke? Jeg skjønner det finnes gale mennesker, men har dette noen gang skjedd? Anonymkode: 2ad19...f71 Ja, selvfølgelig har det skjedd. Jeg har opplevd det selv etter å ha hatt telefonnummeret mitt i en boligannonse i avisa. Men uansett, du behøver jo ikke å gjøre deg vanskelig. Det var snakk om mennesker på hemmelig adresse her, ergo har de nytt navn. Og heldigvis får altså ikke stalkere og mennesker som utgjør fare for andres liv og helse automatisk tilsendt ofrenes nye navn. Anonymkode: 39d4d...19f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #419 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så brevgiro er lettere for dem en vips? Noen vil selvfølgelig trenge hjelp uansett, men digitale enkle løsninger er jo en hjelp ikke en last. Anonymkode: 2ad19...f71 For noen er digitale løsninger en last og ikke hjelpsomme i det hele tatt, uansett hvor enkle de måtte være for meg og deg. Nettbank og vipps krever en viss trening og forståelse i bruk av digitale verktøy, en viss lese- og skriveevne, en viss språkforståelse, en viss synsevne, en viss koordinasjonsevne, et visst nivå av generelle kognitive ferdigheter og ikke minst det rette utstyret. Dessuten trenger man også norsk personnummer eller D-nummer og i noen tilfeller også åpent telefonnummer. Mangler man en av disse, kan man være utestengt fra det digitale samfunnet i større eller mindre grad. Hvorvidt brevgiro er enklere, vil vel variere etter hva problemet er. Mangler man digitalt utstyr for eksempel, vil det vel naturligvis være det. Men i innlegget jeg svarte på sto det altså: "Totalt bruker fortsatt rundt 200 000 norske kunder brev- og telegiro eller betaler regninger og gjør uttak over skranke." Anonymkode: 39d4d...19f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #420 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Folk er visst enda galere enn jeg trodde. Brukte over 10 millioner på digitalt gavepapir 😄 Snart kommer vel folk og sier at de ikke vil vippse med noen som ikke koster på seg litt digital konfetti. 🥳 Anonymkode: 87ce2...ee6 Og hvor mye bruker de som sender pengegaver i posten? For ikke å snakke om miljøsvineriet det er med transport, og papp/papir? Det er 5 kroner som ikke setter avtrykk på miljøet overhodet. Og synes man det blir for dyrt kan man i stedet sende en tekstmelding, helt gratis, samtidig som man vippser. Anonymkode: f7a5e...8d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå