Gå til innhold

Luftfukter som fungerer og ikke koster en formue.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter med kjempetørr luft inne på vinteren, mellom 10-15% fukt😏 Kjøpte en luftfukter fra wilfa som var for rom opptil 40 kvm. stue og kjøkken er rundt 35 kvm. Lukket rom. Uansett hvor mange liter jeg fyller på kommer jeg ikke over 20%. Men ser jo ut som dampen går rett ned, og ikke rundt i rommet. 

Vi har varmepumpe som eneste varmekilde. Den er helt ny, så burde være god. 

Vi bruker ikke å tørke klær inne. 

Noen andre tips enn luftfukter for å få litt høyere luftfuktighet. Klestørk og grønnplanter er ikke aktuellt🙃

Blir gal av den tørre lufta😵💫

Anonymkode: 62e26...3d5

Skrevet

Tørr luft er veldig vanlig om vinteren, og særlig når man bruker varmepumpe som drar inn den tørre uteluften. Jeg får alltid ekstremt tørr hud når jeg er hos folk med varmepumpe på vinterstid.
Mange bruker feilaktig luftfukter, prøv heller en god luftrenser. Den tar mye av finstøv og svevestøv/forurensing som bidrar til tørr luft. Jeg sliter ikke med tørr luft hjemme om vinteren lenger etter jeg fikk det i hus. Sett på full guffe i noen dager, det tar litt tid før det fungerer.

Jeg har denne, som dekker et stort areal https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/electrolux-pure-a9-luftrenser-pa91-604dg/63492

Du kan kjøpe en som dekker mindre areal også https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/electrolux-pure-a9-luftrenser-pa91-404dg/23628

Har dere forresten nybygg, dvs en nyere bolig (etter 2010) med balansert ventilasjon? Disse er ekstra ille mtp tørr luft syns jeg. Har hatt luftrenseren min i slik bolig også, og det ble SÅ mye bedre. 

Jeg tørker klesvask inne, som også hjelper på luftfuktigheten. Merk at jeg ofte tromler de litt først for å dra ut en del restfuktighet. 

Anonymkode: e8b1f...43c

• Nyttig 1
Skrevet

Varmepumper drar ikke inn tørr uteluft, den varmer opp luften i rommet ved hjelp av en liten radiator som er varm. 

Når varmepumpen kjøler ned inneluften om sommeren vil den trekke vann ut av luften på grunn av kondensering, men ikke når den leverer varme. 

Støv oppfattes ofte som tørr luft så det å rense luften er en god ide.

Eller er det vanskelig å øke luftfuktigheten dersom man ikke vil tørke klær inne eller bruke luftfukter.

PS: Den målte fuktigheten (relativ fuktighet)  blir lavere jo høyere temperatur det er på luften. Hvis man senker innetemperaturen blir målt fuktighet høyere, men det er egentlig akkurat like mye vann i luften som før.

Skrevet
Roar66 skrev (11 timer siden):

Varmepumper drar ikke inn tørr uteluft, den varmer opp luften i rommet ved hjelp av en liten radiator som er varm. 

Når varmepumpen kjøler ned inneluften om sommeren vil den trekke vann ut av luften på grunn av kondensering, men ikke når den leverer varme. 

Støv oppfattes ofte som tørr luft så det å rense luften er en god ide.

Eller er det vanskelig å øke luftfuktigheten dersom man ikke vil tørke klær inne eller bruke luftfukter.

PS: Den målte fuktigheten (relativ fuktighet)  blir lavere jo høyere temperatur det er på luften. Hvis man senker innetemperaturen blir målt fuktighet høyere, men det er egentlig akkurat like mye vann i luften som før.

Kommer an på hva slags pumpe det er. 
Hentet fra NAAF:

"For å få til det med luft – til – luft varmepumper alene, må varmepumpen varme opp luften til mye mer enn 22oC. Med bruk av kald uteluft (som er ”tørr”), kan inneluften bli for tørr og iallfall føles for tørr"

TS, i tillegg til luftrenser, tørke mer klær inne (med måte) o.l, så sørg for å tørke støv/støvsuge ofte. Men, som sagt, luftrenser er fantastisk :) 

Skrevet

Hvor mye vann lufta kan inneholde varierer med temperatur. Hvis du f.eks. har luft som holder 0 varmegrader og har en luftfuktighet på 70% og så varmer opp denne lufta til romtemperatur uten å fjerne eller tilføre vann, vil fuktprosenten synke dramatisk, og lufta vil føles tørr.

Hvis du har ventilasjonsanlegg i boligen din, vil dette kontinuerlig hente frisk luft utenfra som varmes opp og dermed blir det tørr luft inne fordi fuktprosenten i lufta synker når den varmes opp. En luftfukter vil hjelpe, men hvis du har et effektivt ventilasjonsanlegg vil jo det stadig fjerne den lufta du fukter opp og ta inn ny tørr luft utenfra.

Hvis du har mulighet til å skru ned hastigheten på ventilasjonsanlegget ditt til et minimum, eller helt av, tror jeg du vil oppleve at luftfukteren din fungerer bedre.

Skrevet

Vi har ikke ventilsjonsanlegg, eldre hus. Luftrenser og miniventilasjon på soverom😊 Robotstøvsugeren kjører to gang for dag, og etter 4 måneder er det ikke et støvfnugg i filteret. Ja, jeg har støv på hjernen😅 Ellers har vi meget minimalistisk stil og skinnmøbler, så jeg kan si ganske så sikkert at det ikke er mye støv i lufta. Lufter også helt ut minst fire gang for dagen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har ikke ventilsjonsanlegg, eldre hus. Luftrenser og miniventilasjon på soverom😊 Robotstøvsugeren kjører to gang for dag, og etter 4 måneder er det ikke et støvfnugg i filteret. Ja, jeg har støv på hjernen😅 Ellers har vi meget minimalistisk stil og skinnmøbler, så jeg kan si ganske så sikkert at det ikke er mye støv i lufta. Lufter også helt ut minst fire gang for dagen. 

Luftrenser kun på soverom? Isåfall kjøp 1 eller 2 som tar boligens areal. Har dere 2 etasjer hus på f.eks 150 m2, så er det mest hensiktsmessig med 2 rensere (med nok kapasitet). 

Har dere merket noe forskjell på om luften ble tørrere før dere fikk varmepumpe, eller har det alltid vært varmepumpe der? For å eliminere, så kan dere prøve annen varmekilde en stund. Jeg har brukt Mill oljeovn som gir god varme og behagelig inneluft. Veltesikring og overopphetingsvern. Hvis du er skeptisk til oljeovn, så kan denne brukes. Ikke så pen, men den er vel det sikreste som finnes https://www.power.no/hjem-og-fritid/inneklima/varmeovner/gulvovn/beha-gme1500-gulvovn/p-1111588/

Funker det ikke, så er det åpent kjøp. 

Planter som øker luftfuktighet, litt klestørk, prøv det også :) 

Skrevet

Akvarie, inneplanter, bøtter med vann. Mye du kan gjøre for å øke luftfuktigheten uten fordyrende apparat.

Skrevet

Nei, luftrenser i stue/kjøkken, og miniventilasjon i soverommene😊 

Jeg vil ikke ha planter eller akvarier, har sensitiv nese og luktesans, så lukten plager meg, hadde begge deler før...

Klær tørkes ikke inne for vi har hund, så jeg orker ikke hår og støv i klærne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, luftrenser i stue/kjøkken, og miniventilasjon i soverommene😊 

Jeg vil ikke ha planter eller akvarier, har sensitiv nese og luktesans, så lukten plager meg, hadde begge deler før...

Klær tørkes ikke inne for vi har hund, så jeg orker ikke hår og støv i klærne.

Har du nok kapasitet på renseren, slik at den renser nok areal? Det er så himla stor forskjell på luftrensere og hva de klarer å prestere. 

Får man ikke hår og støv fra hund uansett? 

Jeg tenker at det å slå av varmepumpen og bruke en gulvovn som nevnt i en periode, er en grei måte å utelukke om det kan være varmepumpen som gjør det slik. Ovnen har de hos Power, og der har du 60 dagers åpent kjøp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...