-jk- Skrevet 16. januar 2023 #21 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Den prisen oppnås kun når det blåser i Tyskland, og delvis i Norge. Ellers ligger prisen godt over krona selv om natta. Å referere til kun ei natt blir for dumt. Anonymkode: 0b7cf...db9 Prisen har vært under krona den billigste timen i mesteparten av januar. Ellers er det ikke den absolutte prisen som er interessant, men forskjellen til prisen på dagtid. Strømstøtten gjør at forskjellene i pris på dagtid og nattetid forsterkes kraftig. Eksempel: En måned er snittprisen 300 øre inkl. mva. Da blir strømstøtten på 191 øre. Om natteprisen blir 30% under snittet (som regel er rabatten høyere enn det) koster strømmen 210 øre i den tiden. Med en strømstøtte på 191 øre ender man opp med å betale 19 øre per kWh + nettleie. Selv med kun 20% lavere pris på natt enn snittet blir strømprisen bare 49 øre/kWh. I dag var prisen i snitt 103 øre (eks. mva) 22-06 mens snittet for hele dagen er 140 øre. Variasjonen har hittil i januar vært mye høyere enn det i snitt. Mange netter har man faktisk fått betalt for å bruke strøm.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #22 Skrevet 16. januar 2023 -jk- skrev (3 timer siden): Prisen har vært under krona den billigste timen i mesteparten av januar. Ellers er det ikke den absolutte prisen som er interessant, men forskjellen til prisen på dagtid. Strømstøtten gjør at forskjellene i pris på dagtid og nattetid forsterkes kraftig. Eksempel: En måned er snittprisen 300 øre inkl. mva. Da blir strømstøtten på 191 øre. Om natteprisen blir 30% under snittet (som regel er rabatten høyere enn det) koster strømmen 210 øre i den tiden. Med en strømstøtte på 191 øre ender man opp med å betale 19 øre per kWh + nettleie. Selv med kun 20% lavere pris på natt enn snittet blir strømprisen bare 49 øre/kWh. I dag var prisen i snitt 103 øre (eks. mva) 22-06 mens snittet for hele dagen er 140 øre. Variasjonen har hittil i januar vært mye høyere enn det i snitt. Mange netter har man faktisk fått betalt for å bruke strøm. Du har helt rett i det, men folk her på forumet tror fortsatt at elbiler er brannfarlige, at det blir dyrt å skifte batteriet i hytt og pine, og at kongen er det beste som fins. Mao. mange her inne med svært sakte oppdateringsfrekvens på hjerneløkkene. Du må ta det veldig sakte bare for å blir forstått... Anonymkode: 43f16...7d6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #23 Skrevet 16. januar 2023 Har hørt Audi A1 er bra Anonymkode: 99e51...886
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #24 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 21.24): Da kan du jo komme med et jævlig godt eksempel på hva TS kan kjøpe for sin maks sum, i stedet for å komme med alt tullpratet om hvor mye man sparer på å lade med svindyr strøm. For billig på natta er jo snart en saga blott når alle elbiler skal lades på natta. Anonymkode: 0b7cf...db9 Da kjøper man hybrid da. Den lader seg selv mens man kjører, helt gratis strøm altså! Feks Toyota auris. Jeg har aldri hatt så lave utgifter som på den bilen. Anonymkode: 0c235...716
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #25 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da kjøper man hybrid da. Den lader seg selv mens man kjører, helt gratis strøm altså! Feks Toyota auris. Jeg har aldri hatt så lave utgifter som på den bilen. Anonymkode: 0c235...716 Hvordan er den på vinterføre?☺️Jeg vurderer hybrid, til tross for fraråding her og der…🫣Snakket med en forhandler forrige uke, som anbefalte meg ren elbil-til tross for at jeg ikke har lademuligheter(!!). Han sa det var tull at batteriet blir mye svekket ved hurtiglading. Har ikke peiling, men hurtiglading er uansett for dyrt da. Så blir bensin eller hybrid på meg😄 Anonymkode: 8f140...f55
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #26 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvordan er den på vinterføre?☺️Jeg vurderer hybrid, til tross for fraråding her og der…🫣Snakket med en forhandler forrige uke, som anbefalte meg ren elbil-til tross for at jeg ikke har lademuligheter(!!). Han sa det var tull at batteriet blir mye svekket ved hurtiglading. Har ikke peiling, men hurtiglading er uansett for dyrt da. Så blir bensin eller hybrid på meg😄 Anonymkode: 8f140...f55 God nok på vinteren for mitt bruk iallefall, og bykjøring. Du kan jo også se om du får prøvekjørt hos forhandler? Anonymkode: 0c235...716
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #27 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er den på vinterføre?☺️Jeg vurderer hybrid, til tross for fraråding her og der…🫣Snakket med en forhandler forrige uke, som anbefalte meg ren elbil-til tross for at jeg ikke har lademuligheter(!!). Han sa det var tull at batteriet blir mye svekket ved hurtiglading. Har ikke peiling, men hurtiglading er uansett for dyrt da. Så blir bensin eller hybrid på meg😄 Anonymkode: 8f140...f55 Du har helt rett, uten hjemmelading er elbil akkurat like dyr som en fossilbil. Og det er klart dette sliter på batteriet, særlig når den er kald. Hybrid er ikke en dårlig løsning om du ikke får ladet hjemme. Personlig tåler jeg som mange andre ikke Toyota sine elendige CVT girkasser. Men dette er smak og behag. En grundig prøvekjøring er ditt viktigste verktøy! Når en liten hybrid er aktuell, kan du også se på Honda Jazz. Svært pålitelige og ufattelig praktiske biler. Ofte kjøpt ny av pensjonister og derfor som regel velholdt som ny i bruktmarkedet. Anonymkode: 43f16...7d6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå