AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #1 Skrevet 12. januar 2023 Hei! Jeg står i en vanskelig situasjon. Har en bolig som jeg bruker til utleie. En mann ønsket å leie denne boligen og vi ble enige om at han skulle leie for 1 år da vi skulle bruke boligen etter det året. Kontrakten er skrevet for en stund siden og det står spesifikk i kontrakten at «ingen av partene kan si opp avtalen». Nå rett før han skal overta boligen sier han at han vil heve kontrakten da han angrer seg. Men slik jeg kan se det så finnes det ikke angrerett på utleiekontrakt (?). Konsekvensen er jo at jeg eventuelt går i tap da de fleste har oppsigelsestid og det er ikke sikkert at jeg får inn andre leieboere forløpende. Når jeg nå prøver å ta kontakt med han, svaret han meg ikke. Hva gjør jeg? Anonymkode: 3d9ec...691
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #2 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei! Jeg står i en vanskelig situasjon. Har en bolig som jeg bruker til utleie. En mann ønsket å leie denne boligen og vi ble enige om at han skulle leie for 1 år da vi skulle bruke boligen etter det året. Kontrakten er skrevet for en stund siden og det står spesifikk i kontrakten at «ingen av partene kan si opp avtalen». Nå rett før han skal overta boligen sier han at han vil heve kontrakten da han angrer seg. Men slik jeg kan se det så finnes det ikke angrerett på utleiekontrakt (?). Konsekvensen er jo at jeg eventuelt går i tap da de fleste har oppsigelsestid og det er ikke sikkert at jeg får inn andre leieboere forløpende. Når jeg nå prøver å ta kontakt med han, svaret han meg ikke. Hva gjør jeg? Anonymkode: 3d9ec...691 Hadde uansett funnet meg en ny leietaker. Når det er problemer allerede før vedkommende har flyttet inn… dessuten er det vel årsaker til at han vil heve den, kanskje han ikke har råa til husleie pga uforutsette hendelser ellernoe 🤷♀️ Anonymkode: 5ef1b...a50 20
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #3 Skrevet 12. januar 2023 Det enkleste er å asap snu seg rundt og finne ny leietaker. Dersom du har depositumskonto på plass vil det dekke 1-2 mnd leie, som sannsynligvis er det du trenger for å få inn en ny. Anonymkode: 98cf5...2ad 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #4 Skrevet 12. januar 2023 Er boligen sånn at du kan sette 1 års kontrakt uten at den skal kunne sies opp? Mange tror man kan gjøre det med alle boliger, så greit å få oppklart det først. Anonymkode: 5c3f5...79d 9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #5 Skrevet 12. januar 2023 Jeg vil anta at du bare må få deg en ny leieboer, og jeg vil anta at det er nettopp den uoppsigelige avtalen som gjorde at han hoppet av. Ting kan skje uten at en kan noe for det, og han ble sikkert redd for det økonomiske ansvaret i tilfelle han måtte flytte , uplanlagt av sosiale eller økonomiske årsaker. En sånn kontrakt hadde jeg aldri skrevet under. En må kunne ha en mulighet til ikke å bli ansvarlig for en veldig stor sum penger i tilfelle jeg mistet jobben og måtte flytte for å finne meg ny jobb Anonymkode: 02cc9...c7b 9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #6 Skrevet 12. januar 2023 Hadde valgt å løse leietager fra kontakten mot 3 måneders oppsigelse. Å ha en motvillig leietager høres ut som oppskriften på et rent helvete. Anonymkode: 53986...6c2 7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #7 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er boligen sånn at du kan sette 1 års kontrakt uten at den skal kunne sies opp? Mange tror man kan gjøre det med alle boliger, så greit å få oppklart det først. Anonymkode: 5c3f5...79d Jeg tror du blander med reglene for lengde på kontrakt, det har ikke noe med om den kan sies opp eller ikke å gjøre. Anonymkode: 4c28f...f71
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #8 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg vil anta at du bare må få deg en ny leieboer, og jeg vil anta at det er nettopp den uoppsigelige avtalen som gjorde at han hoppet av. Ting kan skje uten at en kan noe for det, og han ble sikkert redd for det økonomiske ansvaret i tilfelle han måtte flytte , uplanlagt av sosiale eller økonomiske årsaker. En sånn kontrakt hadde jeg aldri skrevet under. En må kunne ha en mulighet til ikke å bli ansvarlig for en veldig stor sum penger i tilfelle jeg mistet jobben og måtte flytte for å finne meg ny jobb Anonymkode: 02cc9...c7b Ett års binding til leiekontrakter er helt vanlig, særlig utleiemeglere bruker det mye. Anonymkode: 4c28f...f71 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #9 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ett års binding til leiekontrakter er helt vanlig, særlig utleiemeglere bruker det mye. Anonymkode: 4c28f...f71 Det er strenge regler for det så helt vanlig er det ikke Anonymkode: 53986...6c2 9 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #10 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ett års binding til leiekontrakter er helt vanlig, særlig utleiemeglere bruker det mye. Anonymkode: 4c28f...f71 Det er ganske strengt ift å fravike fra loven som sier minst 3 år ved tidsbestemt leiekontrakt Anonymkode: 5ef1b...a50 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #11 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ganske strengt ift å fravike fra loven som sier minst 3 år ved tidsbestemt leiekontrakt Anonymkode: 5ef1b...a50 Det er i utgangspunktet minst 3 års tidsbestemt kontrakt, men hvis man kan oppgi en god grunn (som at utleier skal bruke boligen selv), så er dette likevel lov. Det står i kontrakten begge partner skrev under på. Kontrakten er en standard husleiekontrakt som er utarbeidet av advokater. TS Anonymkode: 3d9ec...691 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #12 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er i utgangspunktet minst 3 års tidsbestemt kontrakt, men hvis man kan oppgi en god grunn (som at utleier skal bruke boligen selv), så er dette likevel lov. Det står i kontrakten begge partner skrev under på. Kontrakten er en standard husleiekontrakt som er utarbeidet av advokater. TS Anonymkode: 3d9ec...691 Din grunn er lovlig ettersom du skal bruke bopelen selv. Men dersom Utleiemegleren gjør det samme nærmest på fast basis er det neppe innafor og etter loven Anonymkode: 53986...6c2 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #13 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er i utgangspunktet minst 3 års tidsbestemt kontrakt, men hvis man kan oppgi en god grunn (som at utleier skal bruke boligen selv), så er dette likevel lov. Det står i kontrakten begge partner skrev under på. Kontrakten er en standard husleiekontrakt som er utarbeidet av advokater. TS Anonymkode: 3d9ec...691 TS jeg forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg. Men du må ha 2 tanker i hodet på en gang. 1. Du må få inn ny leietaker så fort som mulig for å minimere tapet ditt. 2. Når du ser hvor stort tapet ditt blir, ved at det tar litt tid for å få inn ny leietaker, så krever du det tapet dekket av han som brøt kontrakten. Siden han ikke svarer så må du nesten ta saken til husleietvistutvalget eller forliksrådet hvis du syns det er verdt det. Anonymkode: d4b72...f84 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #14 Skrevet 12. januar 2023 Han har vel betalt 2-3 måneder depositum? Let etter ny leieboer, og ta fra depositumet til du har fått inn en ny. Anonymkode: 60c6a...29c 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #15 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er strenge regler for det så helt vanlig er det ikke Anonymkode: 53986...6c2 Du blander sammen reglene for tidsbestemte kontrakter med reglene for oppsigelsestid. Dette henger ikke sammen🙂 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ganske strengt ift å fravike fra loven som sier minst 3 år ved tidsbestemt leiekontrakt Anonymkode: 5ef1b...a50 Ja, men det har ikke noe med bindingstid å gjøre. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er i utgangspunktet minst 3 års tidsbestemt kontrakt, men hvis man kan oppgi en god grunn (som at utleier skal bruke boligen selv), så er dette likevel lov. Det står i kontrakten begge partner skrev under på. Kontrakten er en standard husleiekontrakt som er utarbeidet av advokater.TS Anonymkode: 3d9ec...691 AnonymBruker skrev (1 time siden): Din grunn er lovlig ettersom du skal bruke bopelen selv. Men dersom Utleiemegleren gjør det samme nærmest på fast basis er det neppe innafor og etter loven Anonymkode: 53986...6c2 Som sagt så blander du to ting her. Utleiemegleren har tre års kontrakter med ett års bindingstid. Det er helt lovlig. Anonymkode: 4c28f...f71 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #16 Skrevet 13. januar 2023 Bindingstid er bindingstid. Så du har valget her, du lar han heve kontrakten og du finner deg en ny leietaker. Eller så sier du til han at han ikke kan heve kontrakten. Han har lov til å fremleie ut bindingstiden, så du må selv bestemme om du skal finne deg ny leietaker, eller om du lar denne leietakeren selv finne ny. Og husk at du må ha saklig grunn for å nekte fremleie til den personen han velger. Anonymkode: 62870...cd3 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #17 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Bindingstid er bindingstid. Så du har valget her, du lar han heve kontrakten og du finner deg en ny leietaker. Eller så sier du til han at han ikke kan heve kontrakten. Han har lov til å fremleie ut bindingstiden, så du må selv bestemme om du skal finne deg ny leietaker, eller om du lar denne leietakeren selv finne ny. Og husk at du må ha saklig grunn for å nekte fremleie til den personen han velger. Anonymkode: 62870...cd3 Det er ikke lov å fremleie uten at det er godkjent av utleier, så det er ingen mulighet. Dette skriver husleieloven om fremleie: «Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.» Anonymkode: 60c6a...29c
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #18 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke lov å fremleie uten at det er godkjent av utleier, så det er ingen mulighet. Dette skriver husleieloven om fremleie: «Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.» Anonymkode: 60c6a...29c Nåja, dette skriver husleieloven om fremleie ved tidsbestemt kontrakt: https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§7-5 Sitat § 7-5.Framleie ved tidsbestemte leieavtaler Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6. Anonymkode: 62870...cd3 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #19 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nåja, dette skriver husleieloven om fremleie ved tidsbestemt kontrakt: https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§7-5 Anonymkode: 62870...cd3 Det står jo fortsatt at utleieren må godkjenne det☺️ Anonymkode: 60c6a...29c
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #20 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det står jo fortsatt at utleieren må godkjenne det☺️ Anonymkode: 60c6a...29c Ja, og det skal være saklig grunn for eventuelt nekting av fremleie. Altså må utleier ha en saklig grunn for å nekte den aktuelle personen som leietaker ønsker fremleie til, det kan ikke nektes fremleie på generelt grunnlag. Etnisitet, sysselsetning, språk, religion, hudfarge og alt slikt vil IKKE være saklig grunn. Typisk saklig grunn er at utleier kjenner til personen og den har f.eks utført skadeverk tidligere. Anonymkode: 62870...cd3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå