Gå til innhold

Debatten - eksponering av barn i sosiale medier

pop up bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Sirisiri10
Lill :) skrev (2 minutter siden):

Skulle vært satt av mer tid, de har knapt skrapt overflaten i denne problematikken. Tror ikke de kan se for seg konsekvensene for disse barna i fremtiden. Enkelte influensere klarer ikke å skille mellom privat og bedrift/enkeltmannsforetaket, og det er barna som betaler prisen for dette. Har til gode å se at disse foreldrene har noen gode argumenter på hvorfor de eksponerer, at de blir arbeidsledige er ikke et godt nok argument. 

Enig.

Det finnes vel ikke en eneste god grunn til å eksponere barn. Er glad jeg vokste opp før sosiale medier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Numii skrev (3 timer siden):

Ang løvemammaen så fikk jeg ganske vondt av henne. Konsekvensene av delingen der er jo i stor grad positiv, og et langtidsperspektiv er liksom ikke tilstede. 

Det er jo ganske stor forskjell på å dele i akkurat det spesifikke tilfellet, kontra barnerom, barnesanger, barnets tårer ved første skoledag, kosekluter og lignende for barn med helt andre fremtidsutsikter. 

Edit: Må bare legge til at jeg har null grunnlag for å uttale meg ang løvemammaen utover debatten.

Tenke at her er der ein hårfin balanse. Ikkje alle barna i kanalen til løvemammaene er alvorlig sjuke. Nokon som har vore med tidlegere iallfall kan gjerne ha ei fysisk funksjonshemning f.eks diabetes, lett grad av cp osv. Desse skal ut i arbeidslivet som vaksne. I dagens samfunn blir mange googla av arbeidsgiver når ein søker på jobb. Noko som gjer at eg føler at desse barna ikkje får lov eller mulighet til å eige si eiga historie som vaksne. Det syns eg er trist. Samstundes treng vi som samfunn kunnskap - så eg syns det her er vanskelig. Kanskje burde ein ikkje dele fjes eller navn på dei barna som etterkvart vil få seg venna? jobb? osv. Men samtidig når ein deler fjes på dei andre som aldri kjem opp i det nivået at dei vil kunne ta valg sjølv så er jo desse meir sårbare på ein anna måte. Ein kunne kanskje delt bilder utan gjennkjennbart fjes. Uansett er dette ein viktig debatt. Eg kjenne eg er glad mine foreldre ikkje delte bilder av meg verken heime eller på sjukehus. Som no nærmare 30 åring så hadde eg forstått at dei gjorde det for å dele kunnskap. Men meg som 14 åring eller meg som jobbsøker i starten av 20 åra hadde nok ikke syns det var ok. mvh. løvebarn

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble skuffet over hele Debatten i går. Diskusjonen ble alt for diffus og jeg satt igjen med følelse av at denne episoden ble laget i hastverk, så ikke en gang programleder fikk satt seg skikkelig inn i kjernen av problemet. 

Jeg skulle ønske de tydeliggjorde forskjellen mellom barn i reklame for feks H&M eller på leverposteiboksen kontra influenserbarn som regisseres inn i foreldrenes reklame ved hjelp av eksponering og ukritisk utlevering av privatliv. De burde også tatt større tak i dette med barns manglende samtykkekompetanse, Fredrik nevnte det jo til Monica "Hva sa babyen?" da stod hun bare der og blinka med øynene. 

Debatten hadde blitt en helt annen om de hadde fått med f.eks Mads Hansen, Bjørn Asgeirsson eller Kristin Gjelsvik (synd hun ble syk). Iris gjorde en god jobb, men virket litt for nervøs og fikk ikke frem alle poengene hun egentlig har. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Numii skrev (9 timer siden):

Ang løvemammaen så fikk jeg ganske vondt av henne. Konsekvensene av delingen der er jo i stor grad positiv, og et langtidsperspektiv er liksom ikke tilstede. 

Det er jo ganske stor forskjell på å dele i akkurat det spesifikke tilfellet, kontra barnerom, barnesanger, barnets tårer ved første skoledag, kosekluter og lignende for barn med helt andre fremtidsutsikter. 

Edit: Må bare legge til at jeg har null grunnlag for å uttale meg ang løvemammaen utover debatten.

Ser absolutt poenget ditt, men ville du tenkt det samme om en voksen, syk person som ble utlevert på nett uten samtykke? Hvis man tenker nei her, så tenker jeg man også burde tenke nei ifht barn. Tenk feks hvis hun med livmorhals kreft som har stått frem med historien sin som absolutt er nyttig for mange, at den historien ble fortalt uten hennes samtykke, hadde det vært ok? Tror det er svært få som hadde tenkt det. For meg er det dette denne debatten handler mest om; barna er et eget individ med akkurat de samme rettighetene som oss voksne.

Synes det er så bra at det blir oppmerksomhet og debatt, det er så på overtid. Barna fortjener det. Og nei; det finnes ingen gode grunner for å utlevere barna sine på den måten flere influensere gjør. Forstår at de fortsetter å fortelle seg selv dette, men de aller fleste av oss klarer å gi barna våres et godt liv uten å krenke deres rett til privatliv og verne om egen identitet. Hvis dere ikke er interessante nok i dere selv så finn dere noe annet å gjøre! 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt rart at vi alltid snakker om barneeksponering som et helt eget tema. Er det ikke også barneeksponering å eksponere privat informasjon om seg selv som mor? Er det til det beste for barnet? Akkurat når det kommer til influencere bør barneeksponeringsdebatten inneholde alt som kan påvirke til å bli til skade for barnet. Det hjelper lite å vise få/ ingen bilder eller informasjon om alle vennene vet masse privat informasjon om foreldrene.

Har de som er influencere totalt glemt hva de lærte om nettvett som barn, eller hadde de ikke foreldre? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10
*blueberry* skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er litt rart at vi alltid snakker om barneeksponering som et helt eget tema. Er det ikke også barneeksponering å eksponere privat informasjon om seg selv som mor? Er det til det beste for barnet? Akkurat når det kommer til influencere bør barneeksponeringsdebatten inneholde alt som kan påvirke til å bli til skade for barnet. Det hjelper lite å vise få/ ingen bilder eller informasjon om alle vennene vet masse privat informasjon om foreldrene.

Har de som er influencere totalt glemt hva de lærte om nettvett som barn, eller hadde de ikke foreldre? 

Det synes jeg er et viktig tema. Det handler ikke kun om bilder av barn, men også hva man deler om seg selv.

Jeg hadde blitt flau, brydd og følt det som et overtråkk mot meg hvis moren min hadde delt tekst om fødselen, psykiske vansker om seg selv, bilder av seg selv i undertøy etc. Sikkert fordi jeg ikke har et nært forhold til moren min at jeg ville følt det sånn. Andre hadde kanskje ikke reagert. 

Tenk at så mange hadde vist om så mye av livet til familien min. Hadde lange tråder på KG og andre plattformer om meninger om foreldrene mine. 

Eller det at man deler ting om barnet uten bilder. 

Jeg får vondt i magen av å tenke på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (1 time siden):

Det synes jeg er et viktig tema. Det handler ikke kun om bilder av barn, men også hva man deler om seg selv.

Jeg hadde blitt flau, brydd og følt det som et overtråkk mot meg hvis moren min hadde delt tekst om fødselen, psykiske vansker om seg selv, bilder av seg selv i undertøy etc. Sikkert fordi jeg ikke har et nært forhold til moren min at jeg ville følt det sånn. Andre hadde kanskje ikke reagert. 

Tenk at så mange hadde vist om så mye av livet til familien min. Hadde lange tråder på KG og andre plattformer om meninger om foreldrene mine. 

Eller det at man deler ting om barnet uten bilder. 

Jeg får vondt i magen av å tenke på det. 

Det er jo mange problemstillinger når det kommer til eksponering av barn, og det som ofte blir dratt opp er de potensielt farlige bruksområdene og worst case scenarioer. Det er flott det altså, men hvis jeg tenker på uttrykket barnets beste så er den følelsen av flauhet og mangel på forståelsen av omfanget like god grunn til å forby all deling. Å bli flau er kanskje ikke farlig, men det kan fort bli en unødvendig belastning som ikke er for barnets beste, men for foreldres bekreftelsesbehov. 

Hadde mine foreldre delt «ufarlige» bilder som hører hjemme i det private fotoalbumet på nett fra jeg var liten så hadde vi nok ikke hatt noen relasjon i dag. Det blir interessant å se om disse influencerbarna bryter bånd med sine foreldre i fremtiden. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på høy tid at den kommer opp for dagen, og at det blir gjort noe med. Barnas sikkerhet må bli tatt på alvor. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/13/2023 at 8:19 AM, Maskopi said:

Debatten hadde blitt en helt annen om de hadde fått med f.eks Mads Hansen, Bjørn Asgeirsson eller Kristin Gjelsvik (synd hun ble syk). Iris gjorde en god jobb, men virket litt for nervøs og fikk ikke frem alle poengene hun egentlig har. 

Debatten med Mads Hansen, hadde vært veldig bra. Enig i det øvrige også :nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskopi skrev (På 13.1.2023 den 8.19):

Tradegy skrev (23 minutter siden):

Debatten med Mads Hansen, hadde vært veldig bra. Enig i det øvrige også :nikke:

Og hadde det vært litt tak i Fredrik Solvang om MH hadde vært med så hadde han spurt MH om CBE også, men dessverre, MH vil aldri, noensinne, tørre å nevne CBE/LKE når han kritiserer, feige faen som han er 😠

Endret av Skrottefar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...