Gå til innhold

Søke om navneendring?

Maria-72

Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt at jeg har et ønske om å ta et mellomnavn, da mitt navn er så alminnelig og klinger så kjipt at jeg gremmes hver gang jeg skal presentere meg ;) Særlig etter å ha hatt et annet navn (var gift) i mange år, og tok tilbake pikenavn etter skilsmissen (f..., at jeg ikke var mer kreativ der og da!!!).

Så da lurer jeg på; er det innafor - på det grunnlaget - å ta et mellomnavn kun for å bli mer komfortabel og fornøyd med sitt eget navn? Det er kanskje litt spesielt, men samtidig fullt lovlig! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ikke problemet. Kjør på med mellomnavn. 

Anonymkode: 246b3...5ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Er det mellomnavn eller fornavn nummer to du tenker på? Mellomnavn er et slektsnavn som står mellom et eller flere fornavn og etternavnet (f.eks. Anne Marie Hagen Olsen så er Marie fornavn nummer to og Hagen mellomnavnet). 

Jeg synes det er litt rart å ta et ekstra fornavn som voksen, med mindre det har en spesiell grunn (som at man vil ta navnet til en avdød slektning). Det er da ingenting galt i å ha et vanlig fornavn. Tvert i mot, vil mange si. Det er nok også vanskelig å få folk du kjenner fra før til å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et mellomnavn i 20 årene (familienavn). Jeg begynte bare å signere med det sånn etterhvert og aldri fått noen spørsmål rundt det.

Anonymkode: 0aae8...7c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener. Det er fornavn nr 2 jeg tenker på, men mitt fornavn "dominerer" det og fornavn nr 2 kan også lett virke som et mellomnavn. Vil ikke forvente at andre skal bruke det nye navnet, det er kun for min egen del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt! Lever bare en gang? Skader ingen? Hadde sendt inn skjema i kveld om jeg var deg

Anonymkode: 69adf...cf4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fornavn nr 2 synes jeg er litt sært å ta. 

Et mellomnavn man tar fordi det allerede finnes i slekta, f.eks mors eller bestemors pikenavn, er ikke så rart. 

Jeg forstår ikke helt hvordan fornavn nr 2 kan "virke som et mellomnavn". Er det et navn som likner på et etternavn? 

Endret av Ullvott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! 😅 Er nok litt pysete og frykter kommentarer og andres meninger, men du har rett. Mitt liv, min rett til å gjøre en justering om det føles bra for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et navn som er kort, og lite brukt i Norge. Ønsker ikke å dele nøyaktig hvilket navn. Men gøy å lese andres refleksjoner og meninger før jeg bestemmer meg! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne fra barneskolen som var døpt noe i dur med "Nina Jensen". Bare det, inget mellomnavn. 

Hun la til et mellomnavn da hun ble myndig - tenk "Nina Emilie Jensen" - og forklarte slash unnskyldte det med at "Nina Jensen" var litt for kort/bart. (Hun var litt redd for at det ble oppfattet som en forfengelig handling). Jeg bare støttet henne og sa det var veldig fint med mellomnavnet. Mente det helt genuint, for øvrig. 

Så, kort sagt, bare gjør det! 

Anonymkode: 443a6...cdc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har landet på at jeg vil ha min mormors fornavn (hun lever ikke lenger) som mitt fornavn nr 2. Liker navnet godt, og det klinger fint, samt at det er hyggelig med en relasjon til navnet.

Synes det er fint at man har mulighet til å endre om man ønsker det; tross alt er det mulig å endre kjønn - så hvorfor ikke 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde noe lignende. Hadde et mellomnavn, men ønsket heller to fornavn. Het noe typ "Emma Olsen Hansen", så i stedet ble det typ "Emma Sofie Hansen". Ikke de navnene selvsagt, men eksempel. Valgte et andre fornavn som gikk igjen i slektstreet mitt. Da det var gjort føltes det mer riktig. Funderte på mange navn før jeg bestemte meg, men føltes litt rart å skulle velge et navn uten noen ordentlig tilknytning. Derfor ble det et fra slektstreet. 

Anonymkode: fdb8c...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maria-72 skrev (På 22.1.2023 den 9.03):

Har landet på at jeg vil ha min mormors fornavn (hun lever ikke lenger) som mitt fornavn nr 2. Liker navnet godt, og det klinger fint, samt at det er hyggelig med en relasjon til navnet.

Synes det er fint at man har mulighet til å endre om man ønsker det; tross alt er det mulig å endre kjønn - så hvorfor ikke 😉

Kjør på! Hvis du føler deg mer komfortabel med to fornavn, så synes jeg du skal søke om det. Det er en enkel prosess. Så får du være litt "konsekvent" når det er i boks, og bruke begge to når du signerer og når du omtaler deg selv. Det er enkelt og greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...