AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #1 Skrevet 12. januar 2023 Hva gjør en egentlig når 14åringen ikke vil på skolen? Startet gradvis før jul, å nå er det nesten hver dag. Wifi og mobildata er avskrudd natt og om ungdommen blir hjemme er det videre avskrudd. Da sover ungdommen hele dagen, for så våker til langt på natt og deretter umulig å vekke dagen etter osv. Ungdommen har venner, men eier ingen motivasjon til skolen. Gidder ikke, hater skolen, bryr meg ikke osv er svar jeg får når jeg leter etter årsaken. Prøvd å prate med den mange ganger på mange ulike inngangsvinkler. Når jeg kommer meg på jobb er jeg egentlig utslitt etter å ha jobbet med å få ungdommen ut av døra. Om den kommer seg på skolen er det gjerne en time eller to etter oppstart,kjørt til døra. Nå har jeg brukt opp alt av avspasering også, så er fortvilet. Hva gjør jeg? Har vært i kontakt med helsesykepleier flere ganger, men fått lite konkrete råd egentlig. Har fått fastlege til å sende henvisning til Bup, men utrolig lang ventetid der. Når prat ikke nytter får jeg lyst å ta ungdommen under armen og bære på skolen, men det går jo ikke an, så hva gjør en? Å lærere har vel akkurat streiket og sagt at de ikke vil at slik problematikk skal være en del av deres ansvar/jobb? Kan jeg ringe skolen å be om møte? Men hva kan de gjøre? Anonymkode: 25f7c...a05 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #2 Skrevet 12. januar 2023 Du gjør rett i å skru av nett. Det burde også være krav til vanlig døgnrytme. Vekk om morgenen. Det skal være litt kjedelig å være hjemme. Ikke belønnes med å sove hele dagen. Anonymkode: 01739...18c 1
Aristoteles Skrevet 12. januar 2023 #3 Skrevet 12. januar 2023 Ja, ring skolen. De kan ta et møte med deg og ungdommen og finne ut hvor skoen trykker. De kan henvise til PPT om nødvendig, eller kanskje de kan få til et opplegg som ungdommen din kan leve med og samtidig fullføre grunnskolen. Når lærerne sier at de ikke vil dette skal være en del av deres ansvar, så er det fordi det er så stort og komplekst og tar så mye tid - tid vi ikke har. Vi vil at andre instanser skal på banen raskere, spesielt kontaktlærerne. Men vi er er glade i elevene våre og vil deres beste, så skolen deres vil nok forsøke å ta tak i saken. De kan dessuten være en pådriver overfor BUP. 6
ESFP Skrevet 12. januar 2023 #4 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva gjør en egentlig når 14åringen ikke vil på skolen? Startet gradvis før jul, å nå er det nesten hver dag. Wifi og mobildata er avskrudd natt og om ungdommen blir hjemme er det videre avskrudd. Da sover ungdommen hele dagen, for så våker til langt på natt og deretter umulig å vekke dagen etter osv. Ungdommen har venner, men eier ingen motivasjon til skolen. Gidder ikke, hater skolen, bryr meg ikke osv er svar jeg får når jeg leter etter årsaken. Prøvd å prate med den mange ganger på mange ulike inngangsvinkler. Når jeg kommer meg på jobb er jeg egentlig utslitt etter å ha jobbet med å få ungdommen ut av døra. Om den kommer seg på skolen er det gjerne en time eller to etter oppstart,kjørt til døra. Nå har jeg brukt opp alt av avspasering også, så er fortvilet. Hva gjør jeg? Har vært i kontakt med helsesykepleier flere ganger, men fått lite konkrete råd egentlig. Har fått fastlege til å sende henvisning til Bup, men utrolig lang ventetid der. Når prat ikke nytter får jeg lyst å ta ungdommen under armen og bære på skolen, men det går jo ikke an, så hva gjør en? Å lærere har vel akkurat streiket og sagt at de ikke vil at slik problematikk skal være en del av deres ansvar/jobb? Kan jeg ringe skolen å be om møte? Men hva kan de gjøre? Anonymkode: 25f7c...a05 Liten vits å vente på BUP, de tar ikke inn denne saken uansett. Ta kontakt med skolen. De skal ha kunnskap om dette. Og du kan be om en tiltaksplan. Ring en som har mer ansvar enn kontaktlærer: rådgiver, avdelingsleder, sosiallærer eller rektor. Kommunen skal også ha kunnskap om dette. Les deg opp på nett. Statped har en del informasjon på sine sider. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #5 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du gjør rett i å skru av nett. Det burde også være krav til vanlig døgnrytme. Vekk om morgenen. Det skal være litt kjedelig å være hjemme. Ikke belønnes med å sove hele dagen. Anonymkode: 01739...18c Tro meg, jeg prøver å vekke, men på et punkt må jeg/far dra på jobb. Å når jeg kommer hjem så sover ungdommen. Ts Anonymkode: 25f7c...a05 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #6 Skrevet 12. januar 2023 Hva med å slutte å mase noen dager på rad, og ikke snakk om skolen i hele tatt. Og se hva som skjer da? Kan jo være at det er innprentet i oss at når noen maser så sier vi nei. Ungdommen vil kanskje stusse dersom det er helt stille plutselig? Ingen maser om skolen, ingen snakker om dette. Jeg vet ikke. Det høres veldig frustrerende ut, så jeg hadde prøvd ulike ideer bare for å se. Ikke alltid at ekspertene vet hva som skal til. Hadde de visst det hadde vel ikke skolevegring økt år for år, men avtatt. Anonymkode: dc359...257 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #7 Skrevet 12. januar 2023 Tenker som over her skriver; ikke si noe på et par dager. Lag ei liste med husarbeid som skal gjøres innen du/far kommer hjem, og gi beskjed før dere legger dere om at dette skal gjøres i morgen/hver dag om de ikke har tenkt seg på skolen. Anonymkode: 71111...f37
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #8 Skrevet 12. januar 2023 Hva gjør skolen lurer jeg på? Har de undersøkt OM det kan være noe i det sosiale eller faglige? Noe som kan endres/justeres? Har kommunen en «ungdomslos», oppfølgingstjeneste eller lignende? Anonymkode: 5f110...db7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #9 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva med å slutte å mase noen dager på rad, og ikke snakk om skolen i hele tatt. Og se hva som skjer da? Kan jo være at det er innprentet i oss at når noen maser så sier vi nei. Ungdommen vil kanskje stusse dersom det er helt stille plutselig? Ingen maser om skolen, ingen snakker om dette. Jeg vet ikke. Det høres veldig frustrerende ut, så jeg hadde prøvd ulike ideer bare for å se. Ikke alltid at ekspertene vet hva som skal til. Hadde de visst det hadde vel ikke skolevegring økt år for år, men avtatt. Anonymkode: dc359...257 Sånn ikke prøve å vekke om morgen? Enn når jeg kommer hjem? Litt redd ungdommen skal tro jeg har gitt den opp.. Ts Anonymkode: 25f7c...a05
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #10 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sånn ikke prøve å vekke om morgen? Enn når jeg kommer hjem? Litt redd ungdommen skal tro jeg har gitt den opp.. Ts Anonymkode: 25f7c...a05 Ja, bare kutt helt ut. Hadde dette vært oss hadde jeg vært så rådvill at jeg hadde prøvd alt mulig. Det er jo ikke sikkert at det virker, men kan jo prøve 🙂 Etter en uke kan du jo sette deg ned og spørre ham hvordan uken har vært? Når ingen maser på ham? Og så kan du jo si at slik vil livet hans bli om han dropper ut av skolen og ikke finner noe han vil jobbe med. Og at da blir dagene lange, og stille. Han bør jo heller ikke ha noe særlig tilgang på internett og spilling denne uken. Du kjenner ditt barn best. Om du tror at han vil knekkes totalt av en uke med dette, så må du jo bare droppe det. Men noen ganger gir det jo effekt å la de kjenne litt på stillheten og forandring. Anonymkode: dc359...257 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #11 Skrevet 12. januar 2023 Kontakt skolen, be om møte. Få på psykisk helsetjeneste (om dere har noe sånt i kommunen du bor i). Sjekk om dere har skolelos. Anonymkode: 4da94...155
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #12 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tro meg, jeg prøver å vekke, men på et punkt må jeg/far dra på jobb. Å når jeg kommer hjem så sover ungdommen. Ts Anonymkode: 25f7c...a05 Er ungdommen deprimert? Anonymkode: 4da94...155
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #13 Skrevet 12. januar 2023 Det høres veldig frustrerende ut! Det kan være vanskelig med grensesetting dersom barnet viser seg å være deprimert. Jeg ville fortsatt å være en nysgjerrig forelder som stiller åpne spørsmål. Lag muligheter for at ungdomen kan få sagt noen ord om hva som foregår og hvorfor hen ikke vil på skolen. Anonymkode: 4356f...b09
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #14 Skrevet 12. januar 2023 Støtter flere av svarene her når du allerede har prøvd mase/tvinge-metoden. Jeg ville satt meg ned med ungdommen på søndag og forsøkt å ta en prat. Fortalt at nå må hn ta ansvar for å dra på skolen selv. Du har ikke mulighet/avspasering til mer og hn er for stor til at du skal bære han ut døra. Så ville jeg latt uka skure og gå. Se hva som skjer når hn ikke blir pushet. Så ville jeg forsøkt på en ny samtale søndagen etterpå. Hørt hva ungdommen selv tenker om dette. Har hn noen refleksjonerselv? Er det noen spesiell grunn til at skolen er vanskelig? Hva tenker hn selv kan løse situasjonen? 14 år, da er det ikke noe valg - det er opplæringsplikt i Norge. Hn MÅ i bunn og grunn på skolen, men hn er såpass stor at hn kan komme med egne tanker. Det kan jo være et hav av årsaker, fra læringsmiljø, mobbing, en situasjon som har hent, en lærer, psykiske vansker, osv. Eller det kan rett og slett være at hn ikke ser vitsen. Hva er motivasjonen for å gå på skolen? Hva ønsker hn av å gå på skolen? Hva syns hn er gøy på skolen? Hva er hn nyskjerrig på? Å snakke sammen tror jeg er viktig. Noe annet som er vesentlig er å koble på skolen - med en gang. Dette MÅ du ta opp med lærer og evt. team eller spes.ped på skolen. Å få barnet på skolen og finne en mening med det er et samarbeidsprosjekt. Du kan bidra til å få ungdommen på skolen på en eller annen måte, men det er skolen/læreren som står for innholdet i skolehverdagen. Anonymkode: 7466b...0d5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #15 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 18.47): Du gjør rett i å skru av nett. Det burde også være krav til vanlig døgnrytme. Vekk om morgenen. Det skal være litt kjedelig å være hjemme. Ikke belønnes med å sove hele dagen. Anonymkode: 01739...18c Jeg vekker og vekker hele morgen. Men til slutt må jeg dra på jobb, å da sover ungdommen til jeg kommer hjem i 17-18 tiden... Ts Anonymkode: 25f7c...a05
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #16 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 22.05): Støtter flere av svarene her når du allerede har prøvd mase/tvinge-metoden. Jeg ville satt meg ned med ungdommen på søndag og forsøkt å ta en prat. Fortalt at nå må hn ta ansvar for å dra på skolen selv. Du har ikke mulighet/avspasering til mer og hn er for stor til at du skal bære han ut døra. Så ville jeg latt uka skure og gå. Se hva som skjer når hn ikke blir pushet. Så ville jeg forsøkt på en ny samtale søndagen etterpå. Hørt hva ungdommen selv tenker om dette. Har hn noen refleksjonerselv? Er det noen spesiell grunn til at skolen er vanskelig? Hva tenker hn selv kan løse situasjonen? 14 år, da er det ikke noe valg - det er opplæringsplikt i Norge. Hn MÅ i bunn og grunn på skolen, men hn er såpass stor at hn kan komme med egne tanker. Det kan jo være et hav av årsaker, fra læringsmiljø, mobbing, en situasjon som har hent, en lærer, psykiske vansker, osv. Eller det kan rett og slett være at hn ikke ser vitsen. Hva er motivasjonen for å gå på skolen? Hva ønsker hn av å gå på skolen? Hva syns hn er gøy på skolen? Hva er hn nyskjerrig på? Å snakke sammen tror jeg er viktig. Noe annet som er vesentlig er å koble på skolen - med en gang. Dette MÅ du ta opp med lærer og evt. team eller spes.ped på skolen. Å få barnet på skolen og finne en mening med det er et samarbeidsprosjekt. Du kan bidra til å få ungdommen på skolen på en eller annen måte, men det er skolen/læreren som står for innholdet i skolehverdagen. Anonymkode: 7466b...0d5 Har pratet med lærer nå, men var lite respons. Han skulle ta å ha samtaler med ungdommen, men nå har jeg ikke fått ungdommen på skole siden sist torsdag.. Fredag satt jeg hen av utenfor skolen, ga beskjed til lærer at eleven var kjørt til skolen, ser på fraværoversikt på kvelden at ungdomen ikke var gått til undervisning før 2 timer etterpå.... Ts Anonymkode: 25f7c...a05
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #17 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 21.57): Ja, bare kutt helt ut. Hadde dette vært oss hadde jeg vært så rådvill at jeg hadde prøvd alt mulig. Det er jo ikke sikkert at det virker, men kan jo prøve 🙂 Etter en uke kan du jo sette deg ned og spørre ham hvordan uken har vært? Når ingen maser på ham? Og så kan du jo si at slik vil livet hans bli om han dropper ut av skolen og ikke finner noe han vil jobbe med. Og at da blir dagene lange, og stille. Han bør jo heller ikke ha noe særlig tilgang på internett og spilling denne uken. Du kjenner ditt barn best. Om du tror at han vil knekkes totalt av en uke med dette, så må du jo bare droppe det. Men noen ganger gir det jo effekt å la de kjenne litt på stillheten og forandring. Anonymkode: dc359...257 Vurderer dette, for ja, desperat. Men må få pappan enig, viktig at vi er samkjørt. Tingen er at jeg tror faktisk ungdommen kan begynne å dra å henge med venner på ettermiddagen om jeg ikke setter grenser rundt det. Da sover hen om dagen, er med venner om ettermiddagen og ser serier om natta. Det er mønsteret. Ts Anonymkode: 25f7c...a05
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #18 Skrevet 24. januar 2023 Høres ut som skikkelig slapp skole! Når dette har pågått så lenge. Hva sier ungdommen din selv om at han ikke er på skolen? Er han sosial ellers? Anonymkode: 5e8a2...5b5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #19 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 19.14): Tenker som over her skriver; ikke si noe på et par dager. Lag ei liste med husarbeid som skal gjøres innen du/far kommer hjem, og gi beskjed før dere legger dere om at dette skal gjøres i morgen/hver dag om de ikke har tenkt seg på skolen. Anonymkode: 71111...f37 Denne ungdommen bryr seg egentlig lite om hva jeg sier eller skriver på en liste. Motivasjonen er helt fraværende til alt nå utenom venner. Ts Anonymkode: 25f7c...a05
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #20 Skrevet 24. januar 2023 ESFP skrev (På 12.1.2023 den 18.52): Liten vits å vente på BUP, de tar ikke inn denne saken uansett. Ta kontakt med skolen. De skal ha kunnskap om dette. Og du kan be om en tiltaksplan. Ring en som har mer ansvar enn kontaktlærer: rådgiver, avdelingsleder, sosiallærer eller rektor. Kommunen skal også ha kunnskap om dette. Les deg opp på nett. Statped har en del informasjon på sine sider. Joda vi tar inn slike saker stadig vekk. Ville ha sjekket for depresjon her blant annet. Utenom det er jeg enig i det du skriver. Synes det er rart at skolen ikke har kontaktet deg ts før. De fleste kommuner har retningslinjer for hvordan de skal følge opp bekymringsfullt fravær og felles for mange av dem er tiltakene starter allerede ved 3 dager udokumentert fravær. Anonymkode: 803b3...7dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå