Gå til innhold

Hvor mye kan man blø

Anbefalte innlegg

Gjest bloody Mary
Skrevet

Jeg har en mens som tar helt av for tida, og lurer på hvor mye blod man egentlig kan miste før det blir "farlig"?

Skrevet

Du trenger ikke bekymre deg for at du skal ha så mye mensen at det er farlig i hvert fall. Det eneste er at du kanskje kan føle deg litt svimmel hvis du reiser det for opp - men det er heller ikke farlig.

Skrevet

Det skal litt til ja..

Mamma har skikkelig problemer, med store mens-kaker som splætter ut og spruter utover..

Hun skal fjerne livmora da!

Så om det ikke er værre enn det så ta det med ro du!!

Skrevet

Det blir ikke så mye mens at det blir direkte farlig. Men om du blør mye hver måned kan det være en ide å skjekke blodprosenten i ny og ne?

Ikke begynn på jerntilskudd "bare for å være sikker", få det heller skjekket.......

Skrevet
Det skal litt til ja..

Mamma har skikkelig problemer, med store mens-kaker som splætter ut og spruter utover..

Hun skal fjerne livmora da!

Så om det ikke er værre enn det så ta det med ro du!!

Takk for den opplysningen :)

Du kan godt illustrere med litt bilder i tillegg :)

Skrevet
Takk for den opplysningen :)

Du kan godt illustrere med litt bilder i tillegg :)

Skulle gjerne gjort det, men har desverre ikke bilder!

Men du som er gutt hadde sikkert hatt god nytte av å se det! ;)

Skrevet (endret)

Mamma måtte ta jernsprøyter en periode fordi hun blødde vannvittig mye.. Men hun fikk fjernet livmoren til slutt, og da mistet hun jo mensen helt.. Hvis du føler deg slapp, bør du ta deg en tur til legen, for da kan det hende at du trenger jerntilskudd du også!

Endret av Milah
Gjest bloody Mary
Skrevet

Jeg har lave jernlagre (3) og har "alltid" hatt det pga store blødninger, så jeg går på store doser jerntilskudd fra før. Det er ikke det jeg er bekymra for. Det er blodtapet, for denne gangen blør jeg virkelig MYE! :overrasket: Men det er vel som dere sier, at man skal blø VELDIG mye for at det skal bli farlig...

Men hvor mye er veldig mye, egentlig...? :sjenert:

Skrevet

Blør man ikke ca en dl ved hver normale mens da? Tja, de tapper jo en halv liter blod når man der blodgiver. Det er jo sikkert veldig langt fra det som er farlig. Så kanskje én liter blod?

Er det ikke noen sykepleiere eller andre som kan svare på det da?

Skrevet
Jeg har lave jernlagre (3) og har "alltid" hatt det pga store blødninger, så jeg går på store doser jerntilskudd fra før. Det er ikke det jeg er bekymra for.  Det er blodtapet, for denne gangen blør jeg virkelig MYE!  :overrasket:  Men det er vel som dere sier, at man skal blø VELDIG mye for at det skal bli farlig...

Men hvor mye er veldig mye, egentlig...?  :sjenert:

Da bør du definitivt få gjort noe med det. Jeg hadde jernlagre på 2, samt lav blodprosent og da hadde jeg begynt å få symptomer fra hjertet(angina). Jeg gikk til legen av en annen grunn hvor det samtidig ble tatt prøver av blodet mitt. Sent en ettermiddag fikk jeg plutselig en telefon fra en hesblesende lege med beskjed om at jeg umiddelbart måtte komme meg på apoteket å få fatt i jern. Hun sa at dersom noen hadde kommet inn på legevakten etter en skade og med de blodverdiene jeg hadde da, så hadde det båret rett til sykehus og blodoverføring. Normalt sett skulle jeg visst ikke ha greid å stå på bena.

Uansett, jeg ble umiddelbart satt på p-piller for å minske blødningene(jeg har "alltid" hatt store blødninger som går gjennom klær, sengetøy, opp å skifte om natta osv osv). I dag går jeg på Cerazette og har ikke hatt mensen på ett år. Så om du blør så mye at det går utover livskvalitet og helse, så går det an å gjøre noe med det..

Skrevet

Ta deg en tur til legen uansett du. Om du ikke går på ppiller, kan du begynne med det for å blø mindre. Men har det begynt slik i det siste? Blør du mer om du får sår enn vanlig? Kanksje du har lite blodplater?

Gjest bloody Mary
Skrevet

Jeg har alltid blødd mye under mens, men aldri så mye som denne gangen. Men det har roa seg ned litt nå, etter "bare" 6 dager, og jeg står fortsatt noenlunde på bena, så da var det vel ikke direkte farlig...

P-piller tåler jeg ikke; jeg får ekstreme blødninger (hele tida, ikke bare under mens) og har måttet få blodoverføringer på alle merkene jeg ha prøvd. Så p-piller er en dårlig behandling for meg...

Jeg blør ikke mere enn normalt ved andre typer blødninger, nei, så jeg har nok ikke spesielt "tynt" blod av noe slag. Er visst bare livmora mi som er på bærtur... :forvirret:

Skrevet
Du trenger ikke bekymre deg for at du skal ha så mye mensen at det er farlig i hvert fall. Det eneste er at du kanskje kan føle deg litt svimmel hvis du reiser det for opp - men det er heller ikke farlig.

Feilopplysning. Dette sa en lege til meg. Kom inn under mens med store blødninger. Kvinner blør ikke så mye som de tror, var svaret han ga.

Eter en uke kolapset jeg....rett på sykehuset. Var ikke mye blod igjen da..

Skrevet

Men hvor mye er mye? Jeg føler jeg blør myyyye, et natt-bind må skiftes etter 2 timer på dagen og sånn, for da svømmer det nesten over...

Unnskyld, Mito ;)

Men jeg har løst det med p-piller da, nå har jeg bare aldri mensen lengre ;)

Skrevet (endret)
De kompensatoriske mekanismene ved blødning er så effektive at et friskt menneske av gjennomsnittlig størrelse kan miste ca. 1,5 liter blod uten drastisk blodtrykksfall. Ved enda større blodtap reduseres blodtrykket betraktelig, og blodtilførselen til organene svikter.

Så da har vi fått klarhet i det. :icon_smile:

Endret av Virvel
Annonse
Skrevet

Så da har vi fått klarhet i det. :icon_smile:

Jeg mistet litt over to liter en gang, men det var ikke pga mensen da ;)

Skrevet
Blør man ikke ca en dl ved hver normale mens da? Tja, de tapper jo en halv liter blod når man der blodgiver. Det er jo sikkert veldig langt fra det som er farlig. Så kanskje én liter blod?

Er det ikke noen sykepleiere eller andre som kan svare på det da?

Jeg var for ikek så lenge på et førstehjelpskurs holdt av en som jobber i ambulansetjenesten her i Oslo. han fortalte at blodtapet må være på minst en liter blod før det skulle være dødelig. Han fortalte at det vanlige er at folk reagrer veldig med en gang de ser blod, og at de med en gang melder inn at blødningen er dødelig (det er gjerne ikke disse ytre blødningene som er vanligste dødsårsak, men vi reagerer gjerne på det vi ser med øynene.)

Mensblod består i tillegg ikke kun av blod, men mye slim. Så da må man blød mye mer enn 1-2 liter før det blir farlig.

og det er riktig at man bør være forsiktig med å knaske jerntabletter. Kjenner ei som var veldig hysterisk på dette at kvinner alltid trenger tilskudd av jern pga mens. Da hun sjekket blodverdiene hos legen fikk hun beskjed om at andel røde blodlegemer var altfor høy, og at blodet hadde begynt å tykne og få vanskelig med å sirkulere :overrasket: Vi får visstnok en del gjennom maten, og det er derfor Tine har sluttet å tilesette jern i brunosten, slik de alltid gjorde før. Mye bedre at de som har fått beklreftet jernmangel hos lege tar ekstra tilskudd, det er tross alt ikke bra med for høy andel jern i blodet. :)

Skrevet
Jeg har alltid blødd mye under mens, men aldri så mye som denne gangen. Men det har roa seg ned litt nå, etter "bare" 6 dager, og jeg står fortsatt noenlunde på bena, så da var det vel ikke direkte farlig...

P-piller tåler jeg ikke; jeg får ekstreme blødninger (hele tida, ikke bare under mens) og har måttet få blodoverføringer på alle merkene jeg ha prøvd. Så p-piller er en dårlig behandling for meg...

Jeg blør ikke mere enn normalt ved andre typer blødninger, nei, så jeg har nok ikke spesielt "tynt" blod av noe slag. Er visst bare livmora mi som er på bærtur...  :forvirret:

Er det østrogenet du reagerer på? Det finnes også piller uten østrogen.

Ellers så kan du få noen piller som hjelper blodet til å koagulere bedre( reseptpliktig) Disse er dog ikke prevensjon.

Skrevet
Men hvor mye er mye? Jeg føler jeg blør myyyye, et natt-bind må skiftes etter 2 timer på dagen og sånn, for da svømmer det nesten over...

Unnskyld, Mito ;)

Men jeg har løst det med p-piller da, nå har jeg bare aldri mensen lengre ;)

Høres ut som meg det. Måtte legge håndklær i senga, alltid være i nærheten av et toalett osv.

Hva slags p-piller går du på?

Skrevet
Jeg har en mens som tar helt av for tida, og lurer på hvor mye blod man egentlig kan miste før det blir "farlig"?

Blodspørsmålet har du fått nok av svar på, men jeg synes uansett du kan ta deg en tur til legen for å sjekke om div. hormoner er i balanse for tiden. Kan jo være greit å få forsikret seg om at det ikke er noe der som gjør at blødningene "tar av" for tiden".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...