Gå til innhold

Anbefal meg en bæresele


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan dere tipse om en god bæresele? Lille er 1 mnd. Gjerne en som ikke koster en formue 😅 jeg går meg vill i utvalget, og vet ikke helt hva jeg skal se etter. 

Anonymkode: 3d384...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du facebook så anbefaler jeg gruppen Kjøp Og salg av bæretøy (der kan du kjøpe ergonomisk bæretøy) anbefaler også Norsk bæregruppe på facebook for veiledning. Bæretøy er gjerne som jeans da. Ulike preferanser og behov. Lykke til! 

Anonymkode: 69854...eb1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten som 1 mnd, kan du kjøpe en (brukt) elastisk bæresjal for sånn type 50-100 kr og det kan fortsatt funke en stund. Vil du ha en billig bæresele, gå på finn og se etter nærmeste og beste Manduca eller Ergobaby. De er bra nok, du trenger ikke "best i test", i tillegg de testene som ligger ute tilgjengelige på nett er ubrukelige. Type "vi lot 4 familier teste 4 forskjellige bæreseler i 2 timer" <- jeg synes det sier selv at testene av den typen er verdiløse.

kanskje unngå ergobaby360, om du kan, denne har en borrelås over hele midje, dvs når du legger fra deg babyen, må du gå i et annet rom for å ta av deg sele, fordi borelåsen bråker. Og det er vanskelig/umulig å etterstramme midjebelte når du først tok selen på - men også disse irritasjonsmomenter går det fint an å leve med. Så om det er eneste sele du finner og har, det går også fint. 

hvis du er veldig stiv i ryggen og skuldrene, så pass du ikke kan føre armene bak og klø deg selv på skulderbladene, er f.eks. ergobaby embrace (finnes andre også) kan være bedre valg for deg, men igjen, det finnes tekniker for andre bæreseler også. Her er video om embrace - https://www.youtube.com/watch?v=wLKNpxTcpOw 

ikke ta Babybjørn selv om folk gir den deg gratis. Men om du allerede har denne, så finnes det en triks for å få ungen til å sitte ergonomisk også i denne. Slik: (herifra, veldig gode illustrasjoner og forklaring https://sheenslings.com/2018/01/14/the-myth-of-the-bad-carrier/)

image.thumb.png.af9bee744dad938df98f536ac07c388a.png

 

Og sist, ville absolutt anbefalt at ungen skal være vendt mot deg. Lykke til med bæring, håper dere får det til og dere begge nyter det. Til stor hjelp på dagene når babyen er gretten og du har litt å gjøre. :) 

 

Anonymkode: e8979...a78

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk utvalget til Bæreglede. Der kan du også prøve seler. Jeg anbefaler å styre unna kjedebutikker som Barnas Hus, de har null kunnskap om seler ut over informasjonen de får fra produsentene de tar inn. 

Anonymkode: e7f3c...2dc

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ergobaby omni :) 

Anonymkode: 78eb1...ec1

Denne bruker jeg også! 

Inne bruker jeg Moby sitt bæresjal. Enkelt å knyte, og ikke like "klumpete" som bæresele til innebruk, men funker helt fint med sele inne også selvsagt :)

Anbefaler det sterkt, baby sovner nesten umiddelbart når vi går rundt med sjalet. 

Anonymkode: 93024...955

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ergobaby omni :) 

Anonymkode: 78eb1...ec1

Bare vær obs på at den ofte ikke passer babyen skikkelig før rundt 3-4 mnd. Den er stor i setet. 

Anonymkode: e7f3c...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bare vær obs på at den ofte ikke passer babyen skikkelig før rundt 3-4 mnd. Den er stor i setet. 

Anonymkode: e7f3c...2dc

Den passet fint min på 7 uker når hun veide ca 3,4 kilo  👀

Den er ment å passe fra 3,2 kilo. Setet kan justeres fra baby er 50cm og opp… 

Anonymkode: 78eb1...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den passet fint min på 7 uker når hun veide ca 3,4 kilo  👀

Den er ment å passe fra 3,2 kilo. Setet kan justeres fra baby er 50cm og opp… 

Anonymkode: 78eb1...ec1

Den er testet for det, men den passer egentlig ikke så tidlig. Jeg vet babyer får plass, men det betyr ikke at den sitter riktig og optimalt. 

Anonymkode: e7f3c...2dc

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den er testet for det, men den passer egentlig ikke så tidlig. Jeg vet babyer får plass, men det betyr ikke at den sitter riktig og optimalt. 

Anonymkode: e7f3c...2dc

Ok… Den ble anbefalt av ortopedene på ortopedisk poliklinikk - barneavdelingen til mitt barn som hadde Hofteleddsdysplasi OG hun var født for tidlig. Den er også anbefalt av blant annet bæreglede og er best i test flere år på rad.
Vi var veldig fornøyd og brukte denne fra baby var 7 uker ca. Mine venniner som jobber på sykehuset har også brukt denne bæreselen til sine barn, pga ergonomien til de små. 

https://bereglede.no/baeretoy-etter-alder/

 

Anonymkode: 78eb1...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok… Den ble anbefalt av ortopedene på ortopedisk poliklinikk - barneavdelingen til mitt barn som hadde Hofteleddsdysplasi OG hun var født for tidlig. Den er også anbefalt av blant annet bæreglede og er best i test flere år på rad.
Vi var veldig fornøyd og brukte denne fra baby var 7 uker ca. Mine venniner som jobber på sykehuset har også brukt denne bæreselen til sine barn, pga ergonomien til de små. 

https://bereglede.no/baeretoy-etter-alder/

 

Anonymkode: 78eb1...ec1

Skjemaet er veiledende, og basert på godkjenningsklassen. Dra innom den fysiske butikken til Bæreglede med en gjennomsnittlig baby på 4 uker, du går ikke ut der med anbefaling om omni som førstevalg. 

Best i test betyr absolutt ingenting, da en sele ikke er universalskapt for å passe alle og en hver. Omni passer kanskje din kropp, men for eksempel for meg som er kjukk så passer den fryktelig dårlig. Da betyr det absolutt nada at et testpanel med absolutt null peiling på hva de tester, vurderer den som best i test (sannsynligvis mye grunnet den kan brukes ut over). 

Jeg sier ikke den er farlig å bruke, jeg sier den ikke er anbefalt. Men leger, også spesialister for barn eller hoftedysplasi, har ikke kunnskapen til å anbefale en sele fremfor en annen. De er ikke ekspert på bæring, de er ekspert på hoftedysplasi. Stort sett, noen, har også satt seg inn i hva det har å si ved bæring, som denne linken. Ved hoftedysplasi er det faktisk veldig sunt for babyen å bli bært mye, men også veldig viktig å bli bært i skikkelig bæretøy som støtter også resten av kroppen. Det handler om mer enn bare hoftene til en nyfødt, men også resten av kroppen som også skal få riktig støtte for å sikre frie luftveier. Omni er en stor sele hvor nyfødte ofte havner langt nedi den siden de faller veldig mye sammen i starten. Man skal alltid se ansiktet til baby, rumpa skal være lavere enn knærne og de skal bæres så høyt at du kan kysse babyen på hodet uten å anstrenge deg. 

Anonymkode: e7f3c...2dc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig veldig fornøyd med BabyBjørn harmony og en enkel ringslynge jeg fikk til babyshower. De første ukene brukte jeg kun ringslynge og så har jeg nå i januar byttet på mellom den og BabyBjørn Harmony (fødte 4 desember). 

https://www.ohdearbaby.no/categories/baeresele-baby/

Hadde jeg ikke fått ringslynge til babyshower (noe jeg er sykt glad over at jeg fikk! ) ville jeg nok vurdert BabyBjørn Mini. 

Jeg kjøpte på nett på Ohdear etter å ha sittet og sett på Alt av videoene som følger med produktbeskrivelsen. Jeg var på utkikk etter noe med god støtte. Mamma fortalte at hun bærte meg i babybjørn, så var litt bestemt på det merke på forhånd.
 

bor du i nærheten av babybutikker som tilbyr bæreseler kan det jo lønne seg å dra å prøve. Det spørs jo litt på hvor mye ryggstøtte du ønsker etc. skal du gå tur, eller er det til hjemmebruk og korte byturer. Og hvordan ting med stropper sitter på skuldrene dine. 
 

Jeg sjekket også Finn, men fant bare gamle modeller BabyBjørn når jeg var innom. Og for meg var det viktig med god ryggstøtte. Når det er sagt, sjekk alltid Finn etter st du har bestemt deg for hva du vil ha, plutselig er du heldig! 

Anonymkode: a3b1d...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PingPongRosadamm
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er personlig veldig fornøyd med BabyBjørn harmony og en enkel ringslynge jeg fikk til babyshower. De første ukene brukte jeg kun ringslynge og så har jeg nå i januar byttet på mellom den og BabyBjørn Harmony (fødte 4 desember). 

https://www.ohdearbaby.no/categories/baeresele-baby/

Hadde jeg ikke fått ringslynge til babyshower (noe jeg er sykt glad over at jeg fikk! ) ville jeg nok vurdert BabyBjørn Mini. 

Jeg kjøpte på nett på Ohdear etter å ha sittet og sett på Alt av videoene som følger med produktbeskrivelsen. Jeg var på utkikk etter noe med god støtte. Mamma fortalte at hun bærte meg i babybjørn, så var litt bestemt på det merke på forhånd.
 

bor du i nærheten av babybutikker som tilbyr bæreseler kan det jo lønne seg å dra å prøve. Det spørs jo litt på hvor mye ryggstøtte du ønsker etc. skal du gå tur, eller er det til hjemmebruk og korte byturer. Og hvordan ting med stropper sitter på skuldrene dine. 
 

Jeg sjekket også Finn, men fant bare gamle modeller BabyBjørn når jeg var innom. Og for meg var det viktig med god ryggstøtte. Når det er sagt, sjekk alltid Finn etter st du har bestemt deg for hva du vil ha, plutselig er du heldig! 

Anonymkode: a3b1d...4aa

🦶

Endret av theonlyPinkPanter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært fornøyd med angelpack. Liten og lett, og kan snurpes inn med en ekstra tråd greie for å passe de minste barna. Enkel å lære seg. Ergonomisk. Kan brukes til ca 1 år.

Anonymkode: 8eec7...472

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte close caboo mye, var den eneste som fikk ungen til å sitte rett med mine svære pupper i veien..

Rakk å bruke ergobaby embrace en kort stund, håper den fungerer fra start med nestemann.

Anonymkode: 2f05c...b35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest PingPongRosadamm
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Brukte close caboo mye, var den eneste som fikk ungen til å sitte rett med mine svære pupper i veien..

Rakk å bruke ergobaby embrace en kort stund, håper den fungerer fra start med nestemann.

Anonymkode: 2f05c...b35

Jeg eeeelsket Embrace 😊 Gikk over til Kahubaby når den ble for liten, like tynn og nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker embrace med min 4 uker gamle baby. Syns den er vanskelig å få til å sitte rett, og stroppene går rundt skuldrene som gjør at de ruller opp om man løfter armene noe særlig. Så jeg føler egentlig ikke jeg får gjort noe særlig selv om armene er fri. 

Anonymkode: cf5c0...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun var pitteliten foretrakk jeg Close Caboo bære"sjal". 
Hadde en Ergobaby Omni 360 som har vært helt fantastisk, men jeg synes ikke hun satt godt i den før hun var litt større. Den har vært svært mye brukt i etterkant både på mage og rygg, den er enkel å få på alene, og å justere mens du har den på. 

Nå har ikke jeg prøvd andre enn disse, har kun sett andre typer på venninner, og hadde forøvrig ikke kjøpt noen av de jeg har sett der fremfor de jeg hadde (Ergobaby 360, Ergobaby emrace, babybjorn). Likevel godt mulig det finnes andre typer som er bedre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri kjøpt ergobaby, klumpete og stive.. Har prøvd et par ganger og synes de var forferdelige 😅

 

Her ble det Tula Free to grow denne gangen, samt ringslynge og elastisk sjal i starten. Bærte i Manduca med mine to første, men grunnen var egentlig bare at det ikke var så mange alternativer til ergonomiske Bæresele for 13 år siden da jeg fikk nr 1, også hadde jeg den allerede til nr 2. Den var forsåvidt grei, litt klumpete den også, og mannen var ikke fornøyd med den så da ble det Tula. Elsker ringslynge da 😊

Anonymkode: b1aca...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...