Gå til innhold

Tips til oppkjøring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann, nå nærmer det seg oppkjøring for meg, og derfor lurer jeg på hva dere fikk som kontrollspørsmål og om dere har noen tips? 

For dere som har hatt oppkjøring i Kristiansand, var det greit? Hvilken rute fikk dere, og måtte dere parkere noen plasser?

Anonymkode: 8cbf7...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk kontrollspørsmål om et av tegnene/lysene som kan dukke opp dersom det er noe feil ved bilen. Jeg husker ikke direkte spørsmålet, men det skal være en liste med spørsmål som du kan øve på, som du skal ha fått av kjørelæreren din. 

Tips til selve kjøringen: Dersom du sliter med blanding av høyre/venstre, si fra på forhånd. Dersom du kjører manuelt, ikke stress om bilen slukner, bare start den rolig og gjør det du skulle gjøre. Ta hensyn til kjøreforholdene og omgivelsene. Ikke kjør for sakte og ikke kjør for fort. Ikke kjør fort inn i kryss og rundkjøringer. Ikke bryt vikeplikt. Ikke slipp rattet med begge hender. 

Ang. parkering: Jeg tror man alltid må parkere? Tips fra min kjørelærer var å ikke gjøre det vanskelig for en selv, finn den enkleste parkeringen, og rygg inn, så kommer du lett ut. Kjører du manuelt så husk å sette den i 1. gir, sette på håndbrekk og slå av. 

Jeg fikk beskjed at jeg egentlig ikke var klar for oppkjøring, men jeg tok den likevel og besto. Så dette går bra! Masse lykke til❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiteful skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk kontrollspørsmål om et av tegnene/lysene som kan dukke opp dersom det er noe feil ved bilen. Jeg husker ikke direkte spørsmålet, men det skal være en liste med spørsmål som du kan øve på, som du skal ha fått av kjørelæreren din. 

Tips til selve kjøringen: Dersom du sliter med blanding av høyre/venstre, si fra på forhånd. Dersom du kjører manuelt, ikke stress om bilen slukner, bare start den rolig og gjør det du skulle gjøre. Ta hensyn til kjøreforholdene og omgivelsene. Ikke kjør for sakte og ikke kjør for fort. Ikke kjør fort inn i kryss og rundkjøringer. Ikke bryt vikeplikt. Ikke slipp rattet med begge hender. 

Ang. parkering: Jeg tror man alltid må parkere? Tips fra min kjørelærer var å ikke gjøre det vanskelig for en selv, finn den enkleste parkeringen, og rygg inn, så kommer du lett ut. Kjører du manuelt så husk å sette den i 1. gir, sette på håndbrekk og slå av. 

Jeg fikk beskjed at jeg egentlig ikke var klar for oppkjøring, men jeg tok den likevel og besto. Så dette går bra! Masse lykke til❤️

Har fått noen ark med kontrollspørsmål ja, sitter å øver på dem hele tiden😅 Jeg sliter faktisk med høyre og venstre så det gjør meg mye tryggere at jeg kan si ifra om det. Tusen takk for tipsene, hjelper masse!

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene jeg fikk var hva tallene på dekkene betyr, og å finne ut hva som var tillatt hengervekt. 

Så skulle jeg rygge opp en bakke og parkere. 

Besto på første forsøk, var ikke nervøs så det hjalp mye. Følte meg klar. 

Anonymkode: e113c...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kontrollspørsmål om hvordan fjerne dugg.

Jeg kjørte opp i Kristiansand og fikk en rute jeg hadde kjørt tusen ganger. Fra trafikkstasjonen til E39 til Tangvall og langenesveien til Vågsbygd, så gjennom litt boligområder i Vågsbygd, en parkering på Vågsbygd senter før vi kjørte tilbake til trafikkstasjonen over nedre Slettheia og kartheia. 

Besto på første forsøk. 

Tips; kjør som vanlig og lat som sensor er din kjøreskolelærer, det er en vanlig langtur. Om du pleier å prate på kjøretimer kan det være like hyggelig på oppkjøring. Det hjalp meg å si høyt alt jeg mente jeg kunne gjort bedre eller for å understreke hvorfor jeg valgte å gjøre noe (bl.a. Kjøre litt saktere ved gangfelt ved barneskolene siden det var rundt tidspunktet de minste slutter). 

Det viktigste er å gjøre som din kjøreskolelærer ber deg om, og ikke ta for mye tips om selve kjøringen fra folk på nett. 

Anonymkode: 329b8...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg glemte noe. Jeg var så frekk at jeg spurte om jeg kunne få se ruta på iPaden før vi kjørte fra trafikkstasjonen og det fikk jeg. Det gjorde meg mer selvsikker og i kontroll når jeg visste ca hvor jeg skulle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk kontrollspørsmål om hvordan fjerne dugg.

Jeg kjørte opp i Kristiansand og fikk en rute jeg hadde kjørt tusen ganger. Fra trafikkstasjonen til E39 til Tangvall og langenesveien til Vågsbygd, så gjennom litt boligområder i Vågsbygd, en parkering på Vågsbygd senter før vi kjørte tilbake til trafikkstasjonen over nedre Slettheia og kartheia. 

Besto på første forsøk. 

Tips; kjør som vanlig og lat som sensor er din kjøreskolelærer, det er en vanlig langtur. Om du pleier å prate på kjøretimer kan det være like hyggelig på oppkjøring. Det hjalp meg å si høyt alt jeg mente jeg kunne gjort bedre eller for å understreke hvorfor jeg valgte å gjøre noe (bl.a. Kjøre litt saktere ved gangfelt ved barneskolene siden det var rundt tidspunktet de minste slutter). 

Det viktigste er å gjøre som din kjøreskolelærer ber deg om, og ikke ta for mye tips om selve kjøringen fra folk på nett. 

Har hørt at sensor spør om man vil ha musikk på eller ikke, men jeg gjør nok som deg og snakker med sensoren underveis. Musikk kan bli litt stressende i tette strøk med mye som skjer. Prøver å ta til meg alle råd jeg kan av kjørelærer. Tusen takk for svar:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym1818 skrev (8 timer siden):

Har hørt at sensor spør om man vil ha musikk på eller ikke, men jeg gjør nok som deg og snakker med sensoren underveis. Musikk kan bli litt stressende i tette strøk med mye som skjer. Prøver å ta til meg alle råd jeg kan av kjørelærer. Tusen takk for svar:)

Jeg fikk ikke spørsmål om musikk, men om jeg ville prate eller ikke. Jeg sa at jeg prater, og han må gjerne svare, men helst ikke stille masse spørsmål i tilfelle jeg konsentrerer meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte spyle vinduene og vise hvor man fyller spylervæske.

Anonymkode: 08730...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...