AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #1 Del Skrevet 12. januar 2023 Babyen min på 4 uker har vært forkjølt siden søndag, har det siste døgnet fått stygg hoste. Gått fra tørr hoste til mer «våt» hoste. Ringte legekontoret igår for å få time hos lege men de sa at sålenge han ikke har feber er det ikke noe grunn til bekymring. Måtte bare gi Paracet hvis han ble utilpass. Men synes det hørtes rart ut da jeg leser at barn under 3 mnd ikke skal ha hoste. Er det noen som har erfaring? Anonymkode: 432c7...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 12. januar 2023 #2 Del Skrevet 12. januar 2023 Ta kontakt på nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #3 Del Skrevet 12. januar 2023 Spiser barnet greit. Våte bleier? Synes det er litt rart da jeg har lest det samme. Vår var på samme viset da hen var litt over 3 mnd og fikk komme inn på legevakt, for å være på sikre siden. Kanskje de tar en avveining på om det er verdt å ta med barnet til legekontor og potensiell mer smitte vs å være hjemme og bli frisk av noe de mest sannsynlig ikke kan behandle? Stilte de spm om pusten, hudfarge, bleier og spising? Anonymkode: 56f41...e08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 12. januar 2023 #4 Del Skrevet 12. januar 2023 Kontakt legen eller lege vakt på nytt. Det kan jo være korona, influensa, lungebetennelse, halsbetennelse etc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #5 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Babyen min på 4 uker har vært forkjølt siden søndag, har det siste døgnet fått stygg hoste. Gått fra tørr hoste til mer «våt» hoste. Ringte legekontoret igår for å få time hos lege men de sa at sålenge han ikke har feber er det ikke noe grunn til bekymring. Måtte bare gi Paracet hvis han ble utilpass. Men synes det hørtes rart ut da jeg leser at barn under 3 mnd ikke skal ha hoste. Er det noen som har erfaring? Anonymkode: 432c7...9fe Hvor har du fått det fra at barn under 3 måneder ikke skal hoste? Vårt barn hostet hver måned fra det var født. Infeksjonsutløst astma. Anonymkode: e4d3a...e60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueblizz Skrevet 12. januar 2023 #6 Del Skrevet 12. januar 2023 Da ville jeg ringt legevakten for råd. Må si at en fire uker gammel baby med stygg hoste høres helt feil ut i mine ører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #7 Del Skrevet 12. januar 2023 Vår baby fikk korona ved 5 uker. Hosta en del og var slimete og tett. Var til legen og de gjorde ingenting spesielt. Fortalte meg at jeg skulle ta kontakt med dem eller legevakt hvis almenntilstanden ble dårlig, eller babyen brukte hjelpemuskulatur til å puste, og viste meg hvordan jeg skulle se det. Legekontoret mitt er veldig på at jeg skal komme inn hvis jeg er bekymret eller i tvil, og jeg får alltid time på dagen med baby. Jeg har vært innom to ganger med babyen vår, og begge gangene har jeg fått beskjed om å se an almenntilstanden, og komme tilbake hvis den blir dårlig. Fra nå av kommer jeg til å gå etter allmenntilstand og pust. Det samme sier de på helsestasjonen. Vår hoster daglig fortsatt, selv om det er mange uker siden korona. Ingen virker å bekymre seg for det. Det er kjipt å være så bekymra for den lille, og jeg syntes det er dårlig gjort av legekontoret ditt å ikke gi dere time når babyen er så ung. Anonymkode: ebc43...d5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #8 Del Skrevet 13. januar 2023 Har det gått bra til nå, vil der gå bedre. Ville bekymret meg mer for rs virus i ditt barns alder. Den er mer skummel. Been there done that. Hvis hoste bare så er det ikke noe å bekymre seg over ❤️❤️❤️.. Anonymkode: 16ae6...2ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 13. januar 2023 #9 Del Skrevet 13. januar 2023 Jeg har to helt generelle råd til deg (og andre) Det første er; vi har alle vår egne grenser for når vi føler at en situasjon er usikker og ønsker råd fra lege. Det gjelder jo ekstra stor grad for så små barn, men vil gjelde for alle aldre. Med barn nummer to, er man kanskje litt tryggere på egne vurderinger enn med barn nummer en. Har man hatt noen ubehagelig opplevelser med sykdom, er man kanskje ekstra usikker en stund. Vår erfaring og kunnskap varierer. Derfor: din egen magefølelse er din beste rettesnor. Du er den som er med barnet og ser hvordan hosten påvirker. Dersom du er usikker, syns det er vanskelig å vurdere eller bare tenker at noe ikke "stemmer" - ta tar du fornyet kontakt med lege. Det er HELT normalt å ha relativt lav terskel for å kontakte lege med spedbarn. Hvis du er i tvil, er det ingen tvil. Da tar du kontakt. Og det andre her: vær forsiktig med å ta i mot helsefaglige råd om hva som er farlig eller ikke farlig, av ukjente på nett. Vi vet ingenting om ditt barn, og du vet ingenting om oss og hva vi kan eller ikke kan. Så igjen; er DU usikker og i tvil, så ringer du en gang til og ber om å få komme inn til en sjekk, fordi DU syns det er vanskelig å vurdere om hosten er problematisk eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #10 Del Skrevet 13. januar 2023 Tredjemann fikk en kraftig hoste da hen var ca 6 uker. Det var spesielt ille om natta, babyen overkropp hoppet opp hver gang hen hosta. Allmenntilstanden var ellers god, hen diet godt og hadde våte bleier. På helsnorge står det at man bør kontakte lege når babyer under 3 måneder hoster (https://www.helsenorge.no/sykdom/lunger-og-luftveier/hoste-hos-barn/). Jeg følte det egentlig ikke var nødvendig, men tok likevel kontakt siden hosten ikke ble bedre og fikk time samme dag. Legen kikket og lyttet på babyen, men fant ikke noe unormalt. Følte meg litt dum, men tenkte at det var sikrere med en ekstra sjekk. Jeg vet med meg selv at jeg i litt for stor grad tenker at ting går seg til, og da er det greit med retningslinjer fra helsenorge. Noen dager etter sjekken ble hosten bedre, og den var borte en uke seinere. Anonymkode: ad7d9...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå