Gå til innhold

Pengegave fra foreldre til konfirmasjon.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Usikkert på om det er retr forum, men hva er vanlig å gi i disse dager?

Har konfirmant neste år (min første) og tenker å begynne å legge av til selve gaven nå, da jeg er alenemor, og far sannsynligvis ikke kommer til å gi noe. Han er lite tilstede i barnets liv.

Har fra før av spart ca 20.000 til selve konfirmasjonen  med tanke på mat, lokaler osv, men har enda ett år å spare på. 😅 Det er en gutt heldigvis,  og han er ikke interessert i bunad, så da slipper jeg hvertfall unna det. 

Hva er normalen å gi som foreldre? Vil ikke at han skal føle at han kommer fra en "fattig" familie, selv om jeg ikke tjener all verdens. Mtp hva kompiser får o.l.

I verste fall må jeg ta opp et lite lån, men håper jeg får spart opp nok 🙈

Anonymkode: 95e0f...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal hi 50 000 kr i penge gave. Er det lite eller mye? 

Anonymkode: 8baeb...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gav 10 000, likt som foreldrene til de fleste som ble konfirmert her i fjor

Anonymkode: 57fda...7a8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi skal hi 50 000 kr i penge gave. Er det lite eller mye? 

Anonymkode: 8baeb...b27

Det er veldig mye! Tror jentene mine fikk sånn 10 000,- totalt.

Men de har for øvrig fått alt de har trengt hele livet som støtte til førerkort, hjelp til å kjøpe lettsykkel, disponert gratis bil når de trengte ++++

Endret av aksase
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig, men ca 10 tusen er nok det mest vanlige, så kommer det jo ann på din økonomi også, hvis du betaler hele selskapet alene, så kan 5000-7500 også være en grei sum.

Anonymkode: ab44f...fbb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg håper dere gir noe annet enn penger også? Penger blir jo bare borte, mens fine ting som varer, kan være minner og nyttige ting de har med seg livet ut. Tenker på tidløse ting som ikke er ubrukelige om 30 år, som en fin selvbrodert duk, smykker, slipsnål, bibel, bunad eller tilbehør til bunad....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk fra 2020 viser at foreldre i snitt gir litt over 10 000 kroner i konfirmasjonsgave. Besteforeldre ligger litt under 10 000, mens onkler og tanter gir litt over 1000. Venner av familien gir 750 i snitt.

https://flerepenger.com/hvor-mye-konfirmasjonsgave/

(Jeg antar at beløpene er per par, altså 5000 fra hver forelder og 5000 fra hver besteforelder. Eller?)

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000. 
Ser ingen vits i å skulle være ‘ledende’ i å gi mest til en konfirmasjon. Det er nok press på de om ikke vi foreldre skal gi det noen reelt har mulighet til. 

Setter da heller inn 100.00 på konto uten at ham/hun vet det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor og gav sønnen min 10 000. Har planlagt for det lenge. Selskapet kom på 15 000, gratis lokale og 30 gjester.

Anonymkode: c4a44...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (2 timer siden):

Men jeg håper dere gir noe annet enn penger også? Penger blir jo bare borte, mens fine ting som varer, kan være minner og nyttige ting de har med seg livet ut. Tenker på tidløse ting som ikke er ubrukelige om 30 år, som en fin selvbrodert duk, smykker, slipsnål, bibel, bunad eller tilbehør til bunad....

Ikke helt enig der. 

Jeg lærte mye om sparing og slikt gjennom oppveksten. Så konfirmasjonspengene sparte jeg, og hadde god avkastning på. De ble en del av egenkapitalen til bolig 10 års tid senere. Så jeg føler fortsatt at denne pengegaven (og andre) har vært de viktigste gavene når det kommer til å gi meg  noe jeg setter enormt pris på nå (nesten) 30 år senere. 

Jeg fikk både duk og bibel også. Duken ligger nok i en kasse et sted. Bibelen valgte jeg å donere. Bunaden er riktignok litt i bruk. Men jeg kjenner også mange som aldri kom inn i konfirmasjonsbunaden igjen, eller lærte å sette pris på den. 

Anonymkode: aec37...41f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde konfirmant ifjor. Vi ga henne en bunad med alt sølv og tilbehør, i tillegg til selskapet og en reise til Oslo. Vi har en sønn og han får tilsvarende sum som bunad med tilbehør til neste år, selskap og en reise til Oslo. 

Anonymkode: ec473...75b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er alenemor og har konfirmant i år. Hun får bunad og selskap og noen smågaver av meg. Jeg vet at hun kommer til å få penger av besteforeldre, så totalt sett får hun helt sikkert en fin sum.

Jeg syns ikke du skal ta opp lån for å gi sønnen din gave TS. Spar hver måned det neste året så får du til en bra nok gave, helt sikkert.

Anonymkode: 6b338...dcd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke for alvor mene at du vurderer å låne for konfirmasjonsgave?

Mine fikk ingen penger av meg. De fikk pc. Hva skal en 15-åring med store pengebeløp, spesielt hvis mor må sette seg i gjeld for dem?

Anonymkode: e4ec0...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmanten får en sammenkomst, med masse god mat. I tillegg kanskje en ny dress, eller noe? 

0g mer enn nok gaver får man vel fra gjestene også. 

Anonymkode: d3a23...f9a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt kan gjøres om til konkurranse tydeligvis. Er det mulig?! Ta opp lån for å gi gave slik at man kan gi like mye som andre eller mer?

Gi det du har råd til for pokker, om det er 1000, 10000 eller 100000!!

Å jeg driter fullstendig i hva andre gir barna sine. Vi hadde konfirmant i fjor. Jeg aner virkelig ikke hva vennene til datteren min fikk. Vi hadde selskap med familie og venner. Med koldtbord, kaker og kaffe. Og vi ga en pengegave til datteren vår. Da ga vi det vi hadde råd til. Skulle selvfølgelig gitt henne 1 million. Hun fortjener alt. Men slik er ikke virkeligheten. Å det er jo vi foreldre som gjør en stor sak ut av dette. Skjerp dere! 

Anonymkode: b77eb...e9d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (14 timer siden):

Det er veldig mye! Tror jentene mine fikk sånn 10 000,- totalt.

Men de har for øvrig fått alt de har trengt hele livet som støtte til førerkort, hjelp til å kjøpe lettsykkel, disponert gratis bil når de trengte ++++

Jeg fikk ca 12000 totalt til min konfirmasjon i 1988...

Anonymkode: 19331...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får bunad, men skulle jeg gitt pengegave hadde det blitt mellom 10.000-15.000kr. Barna får jo selskapet i tillegg, og det koster jo også. 

Anonymkode: 68e52...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare helt sjukt! Konfirmasjon handler ikke om barndom til voksenliv lenger men om å få mest mulig penger. Det forventes selskap til 50.000+ bunad til 50-60 tusen pluss 10.000 til 50.000 i pengegave?! Er verden blitt sprø? På toppen av det hele så er det mange som blir mobbet fordi de ikke får over en viss sum. Slik var det når jeg konfirmerte meg for over 20 år siden også og nå er det enda værre.

Jeg mener alle bør notere seg bak øret at det ikke er ungdommen som skaper disse forventningene, men de foreldrene som velger å gi så drøye gaver.

Anonymkode: 13a40...cba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...