Gå til innhold

Dilemma ang konfirmasjonsgave..

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Seriøst? ett fotoalbum? Hos oss er det helt normalt at konfirmanten får gaver til ihvertfall 50 000,-. Dette gjaldt også min datter som ble konfirmert for 3 år siden, og nå forbereder vi konfirmasjon til lillesøster. Dette er den største dagen i deres liv, som man har hatt god tid til å spare til. Da burde dere ha planlagt bedre. 

Anonymkode: 9e747...acd

Litt snobbete kanskje og litt forbeholdt stor familie. Gikk pengene til noe fornuftig? Eller fest, fjas og unødvendig forbruksartikler? 

Anonymkode: fd34f...d5e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Seriøst? ett fotoalbum? Hos oss er det helt normalt at konfirmanten får gaver til ihvertfall 50 000,-. Dette gjaldt også min datter som ble konfirmert for 3 år siden, og nå forbereder vi konfirmasjon til lillesøster. Dette er den største dagen i deres liv, som man har hatt god tid til å spare til. Da burde dere ha planlagt bedre. 

Det finnes folk som er så fattige, at alt de har er penger.

Anonymkode: 889c1...f0f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg og samboer er ufør på minstesats begge to. Vi sparer til konfen til ungen vår. Alvorlig talt. Tre ut av offerrollen. En konfirmasjon burde ikke komme som en overraskelse. Hvorfor har du ikke lagt av penger? Hvordan skal du betale for festen hvis 5000 er uoverkommelig?

Anonymkode: 8f11b...eab

• Liker 4
Skrevet
Arkana skrev (1 time siden):

Jeg støtter forslaget om fotoalbum. Bruk Cewe fotobok fra Japanphoto e.l. og lag en fin fotobok av oppveksten hennes med fine kommentarer og minner fra deg, kanskje et lite dikt du tror hun vil sette pris på, små gullkorn hun har sagt og annet du tror hun vil like. 

Hun er såpass ung at hun kanskje ikke ser verdien av er fotoalbum enda. Så gi heller penger så mye som dere har råd til og eventuelt noe symbolsk i tillegg. Eller så sier du at festen er gaven. For hun får vel en konfirmasjonfest?

Anonymkode: 84c86...8c2

Skrevet

Min familie har alltid vært åpen med meg om økonomi og når de ikke har hatt god råd. Er dette tilfelle for datteren din også så tror jeg hun vil sette pris på hva enn du måtte finne på å gi henne, så lenge det er en gjennomtenkt gave.

Anonymkode: 4ae5f...1b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg og samboer er ufør på minstesats begge to. Vi sparer til konfen til ungen vår. Alvorlig talt. Tre ut av offerrollen. En konfirmasjon burde ikke komme som en overraskelse. Hvorfor har du ikke lagt av penger? Hvordan skal du betale for festen hvis 5000 er uoverkommelig?

Anonymkode: 8f11b...eab

For alle uføre har samme forutsetninger som dere? Det er forskjell på folk, og du vet ikke hvorfor ts ikke har 5000,- å gi i gave til datteren, pluss selskapet. 

Anonymkode: b6df4...40e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Største dagen i ens liv? Seriøst? Tre inn i virkeligheten og se deg rundt, livet går ikke alltid slik man vil og ting kan skje! Å spare til en mulig konfirmasjon er ikke alltid så lett å prioritere!

Anonymkode: 0fc97...df0

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Litt snobbete kanskje og litt forbeholdt stor familie. Gikk pengene til noe fornuftig? Eller fest, fjas og unødvendig forbruksartikler? 

Anonymkode: fd34f...d5e

Hun kjøpte fond.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det kunne ikke falt meg inn å gitt gaver i den størrelsen og hvorfor skal man det?

Ja, det er en av de største dagene i livet deres. Men dagen blir verken større eller bedre av å få en stor pengesum. 

En fest hvor konfirmanten er hedersgjest og minner er viktigere enn penger. 

Anonymkode: cdf24...78c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du noe håndarbeid, strikke eller sy? Da kan du jo lage eks et sengeteppe til henne + det smykket hun ønsker seg. En ting du har laget til henne vil jo vare lenger enn penger.

Husker datteren min var skikkelig stolt og glad over at jeg hadde sydd bunaden hun fikk fremfor at jeg hadde kjøpt den ferdig. 

Elsker denne idéen!

En venninne holder på å sy lappeteppe av diverse klær, dynetrekk, koseteppe og slikt som barna hennes hadde da de var små. Noe sånt hadde jeg selv satt umåtelig pris på, og vet at barna hennes kommer til å bli kjempeglade enda de har noen år igjen til konfirmasjon. Synes det er en fin måte å ta med seg noen trygge og kjente ting fra barndommen inn i voksenlivet.  

Anonymkode: 416a5...8a7

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hun kjøpte fond.

Det er nesten så jeg ser at du strekker på halsen og løfter på haka av stolthet. 

• Liker 5
Skrevet
askefast skrev (3 timer siden):

Skjønner at dette er kjipt! Du får heller være glad for at far har råd, tenk om han hadde hatt like stram økonomi, så hadde datter fått mindre.

Det er jo mulig å forklare datter at det er litt trangt økonomisk og at du derfor ikke får mulighet til å gi like mye som far. Det er jo mulig å skrive ett veldig personlig og fint brev også, og ramme det inn. Det koster ikke så mye, men kan gi en glad konfirmant likevel 🙂

Problemet er at far har veldig dårlig råd ellers også, og har nesten ikke råd til å betale meg halvparten av utgiftene til konfirmasjon.. 

men han mener at ho må få en grei og viss sum til konfirmasjon.. 

Anonymkode: e1894...aa7

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Elsker denne idéen!

En venninne holder på å sy lappeteppe av diverse klær, dynetrekk, koseteppe og slikt som barna hennes hadde da de var små. Noe sånt hadde jeg selv satt umåtelig pris på, og vet at barna hennes kommer til å bli kjempeglade enda de har noen år igjen til konfirmasjon. Synes det er en fin måte å ta med seg noen trygge og kjente ting fra barndommen inn i voksenlivet.  

For en fantastisk ide! Den skal jeg ta med meg videre til barnebarna, hvis det dukker opp noen en gang!! (vi er ferdige med konfirmasjoner her).

Og konfirmasjonspresang til 50 000 til eget barn? Hadde ikke falt meg inn å gi så mye selv om vi bare kunnet plukket det ut av en konto som ikke hadde noe formål... 

Gi etter evne, og jeg støtter forslag om en opplevelse/tur, eventuelt noe litt mer sentimentalt (det er du som kjenner jenta som vet hva hun setter pris på). Penger forsvinner fort, med mindre konfirmanten har et konkret ønske og bruker pengene fra konfirmasjonen på noe varig.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

For et trist liv man må ha for at konfirmasjonen er livets store begivenhet!

Anonymkode: 9b4fc...6c9

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er jo dessverre ikke et dilemma.

5000 kr er heller ikke mye i gave fra en forelder.

Lag noe fint til henne, type fotoalbum med historier fra graviditet til nåtid :) 

Anonymkode: ceb1c...015

Det er kanskje ikke mye i gave for deg, eller for andre med «vanlig» økonomi, men her er vi en familie som ikke har «vanlig» økonomi dessverre. 
dessuten vil jeg ikke lære ungene mine at det å få gave/masse penger i konfirmasjonsgave er poenget med konfirmasjon.. 

Anonymkode: e1894...aa7

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke dilemmaet her. Det er vel bra for barnet ditt om hun får 5000 av far og samboer?

Anonymkode: da282...a5f

• Liker 2
Skrevet

Ville gått for en opplevelsesgave👌 

Anonymkode: bce5f...97b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det helt normalt at konfirmanten får gaver for 50.000 av foreldre? Det er jo helt sykt, i så fall. Jeg har selv konfirmant i år, og det er helt uaktuelt med gaver til 50.000.

Det er klart det er en stor dag, men om konfirmasjonen er den største dagen i deres liv, vil jeg jo si at livet ellers høres ganske trist ut.

Anonymkode: da282...a5f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Uff. Dette var leit å lese. Hovmod står for fall.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Elsker denne idéen!

Dette var en god ide, å sy lappeteppe av div klær osv som barna har brukt. Jeg tenker at det kanskje også er litt i vinden for tiden, m.t.p gjenbruk, miljø osv, samt at det ligger mange minner og omsorg i det. Man trenger jo egentlig ikke symaskin til det heller - selv om det jo gjør jobben mye enklere og raskere. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...