Gå til innhold

Jack russell eller dvergschauzer?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar😄 Dette er mitt inntrykk av JRT, at de er mye hund men gode brukshunder - derfor kikker jeg på den rasen. Er dine hunder etter bruks eller utstillingslinjer?

Anonymkode: 9fe91...299

Det er ikke noe stort skille på bruks- eller utstillingslinjer. Noen har sterkt iboende jaktinstinkt, andre ikke, men det blir også litt etter hvordan du trener fra start. Ingen av foreldrene til mine har vært brukt til jakt. Den ene min har godt anlegg for det, og kunne nok blitt en god hihund, men jeg har aldri trent i den retningen. Den andre har ikke så mye jakt i seg, men tar mus om hun kommer over dem. Hun sporer ikke på eget initiativ.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en Jack russell terrier tispe på 4 år. Hun er rolig inne. Hun er med på jobb hver dag og sover hele arbeidsdagen. Hun har mye energi ute. Jeg får ikke til å slite henne ut fysisk. Men det funker med mental trening. Snuseturer er veldig effektivt! Hun bjeffer noe djevelsk på andre hunder. Ellers veldig fornøyd med henne.

Skrevet

Jeg har to jrt hannhunder nå og har hatt 2 hannhunder tidligere, har tilsammen hatt jrt i 20 år. 

Så lenge en jrt får brukt seg, både fysisk og psykisk, så er den verdens største kosegris inne. Mine elsker å sove på sofaen. De tåler også rolige dager med kun korte lufteturer uten at de går på veggen. Jeg har aldri hatt stressa hunder inne, verken når det er løpetid i nabolaget eller vi passer tisper med løpetid. 

Fra de er små, blir de vandt med å være i nærheten av tisper med løpetid og må trene rett ved siden av de. Vi konkurrerer og der vil det alltid være tisper med løpetid i nærheten. Da må jeg som eier ta tak i dette og trene på at de takler det. Som sagt, aldri vært et problem. 

Mine kan fint være løse på tur, aldri hatt noen som har stukket av. En med mer jaktlyst og har større radius og en som er veeeldig førerorientert på meg og holder seg i nærheten. Sistnevnte var veldig krevende som valp og fram til rundt 4 år, men herregud så enkel hund å ha med og gjøre. 

Mine utagerer ikke på andre hunder ved passering, men jeg ser jo veldig mange jrt som gjør det.

Jeg tror det er veldig mange understimulerte jrt som blir kastet pinne og ball til (noe som kan øke stresset hos de) og det er det. Det er en populær rase som er liten og mange ikke tror de trenger å trene dem.

Er man aktiv og faktisk gjør noe med hunden sin, så er de fantastiske. Men, det kan være greit å lære de og slappe av.

Gemytt er viktig, så her ville jeg sett etter en oppdretter som har stødige hunder. 

Personlig, syns jeg flere jrt har blitt litt daffe. I forbindelse med hundesporter, så vil jeg heller ha en hund jeg kan dempe litt enn en som jeg må motivere halvt i hjel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...