Gå til innhold

Jack russell eller dvergschauzer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med desse rasene?  Vil ha en brukshund som ikke er for stor, men som samtidig har helse/fysikk til å være med på alt fra toppturer til lydighet og samtidig ha en av-knapp inne😄

Anonymkode: 9fe91...299

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner flere jack russells og har passet de opp gjennom. De har ikke hatt noen «av-knapp» inne hvertfall. 

Anonymkode: 3a3f3...4eb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjenner flere jack russells og har passet de opp gjennom. De har ikke hatt noen «av-knapp» inne hvertfall. 

Stresser de mye inne?

Skrevet

Schnauzer ville jeg valgt. Har en venninne som har hatt to, og hun er strålende fornøyd med rasen.

Når det gjelder stell, så må vel schnauzere nappes jevnlig i pelsen og klippes/trimmes i pelsen? Barten må vedlikeholdes  ofte også. Det står på NKK sin side at Jack Russell krever "mye" pelsstell også, men det avhenger vel av pelskvaliteten på de (de kan variere en del, finnes flere pelskvaliteter/typer, strihåret krever mest).

Jeg kjenner ingen som har Jack Russell personlig, men de er jo terriere, med det gemyttet som hører til. Småhissige og i farten støtt. Den er ikke særlig rolig og bedagelig av seg, tror jeg, ut i fra alt jeg har lest og hørt om dem. På NKK sin side står det at de må "læres" å slappe av... det hadde vært et lite rødt flagg for min del. Jeg orker ikke en hund som ikke kan ligge i ro og slappe av hjemme.

Anonymkode: 084fe...7a7

• Liker 2
Skrevet

Alle JRT har en av knapp. Problemet er at på de fleste er den frakoblet 😆

Spøk til side. En JRT kan fint slappe av men den gjør det ikke nødvendigvis uoppfordret eller over lang tid. De finner ofte på noe å gjøre på eget initiativ og det betyr ikke nødvendigvis noe du setter pris på. Så sysselsetting (fysisk og mentalt) er viktig for en JRT.

En JRT har stor personlighet, krever mye "plass" i livet ditt til tross for liten størrelse. Aktivisering er viktig men den er og i stand til å finne på ting på egenhånd (nissene våres har fått gjennomgå i år!). Ut over det så er han gjerne med på alt inkludert dusj om morgenen og dobesøk igjennom dagen. Han kan gå langt eller kort. I eller uten bånd. I starten er de ofte sta og umulig å trene på noe før det plutselig snur og du har en god hund som kan trenes til utrolige ting. Når de vil, naturligvis. Og det er ingen selvfølge.

Tidligere har jeg hatt border collie og blandingshunder. Alle har sitt og jeg har vært glad i alle. Men JRT fikk fort en ekstra spesiell plass og jeg tror nok det blir samme rase igjen om vi skulle måtte velge.

Tips - om du har unger er det lurt at de er litt eldre unger om dere skal ha JRT. Vår fireåring og hunden ble ikke helt fortrolig med hverandre i starten og det er gjengs at 6+ er bedre match enn yngre. Ellers er den veldig opptatt av å være med flokken på tur :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville valgt schnauzer fremfor JR. Rett og slett fordi vi nå ser at JR er blitt for populære og dermed er utsatt for brist i mentalitet og problemer med allergi. 

Anonymkode: 52a91...e0a

Skrevet

TS her. Har tidligere hatt både schæfer, rottweiler og labrador som brukshunder (lydighet/utstilling/agillity/spor/redningshund) og har voksne barn👍🏼 Har derimot lite erfaring med små raser😄 Den værste rasen jeg har hatt var labradoren, den var valp til 6 års alder😬 og krevde utrolig mye stimuli på alle måter.  Ønsker en liten og sterk rase, og desse to utmerker seg med lite sykdom og lang levetid. 

Skrevet

Hvis du ønsker en lettlært og mild hund så ville jeg ikke valgt JRT i hvertfall. Sta og stri, alt annet enn lettlært.. Synes de er ganske slitsomme og krevende hunder, rett og slett. 

Anonymkode: e2a88...8af

• Liker 1
Skrevet

Jeg har dvergshnauzer og er strålende fornøyd med rasen.

Det er en del pelsstell, ja, men hvis du ikke skal stille hunden, så kan den klippes i stedet for å nappes, noe som gjør alt mye enklere. Jeg personlig liker ikke nappingen, jeg innbiller meg at det gjør vondt for hunden.

Min hund kan gå lange turer, vi går gjerne både to og tre timer når vi er ute. Til gjengjeld sover den mye når vi ikke er på tur.

Jeg har aldri angret på valg av rase, men om jeg skulle velge på nytt hadde det kanskje blitt en standardschnauzer, bare fordi de er litt større enn ds'en.

Velger du dvergschnauzer er det helt sikkert at du får mye hund i en liten kropp. ❤️

Anonymkode: 40e74...900

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har en JRT, lettlært hund. En del pelsstell da den må nappes. Men ikke alle må det. Min er rolig inne. Men skal du ha hannhund så må du kjemisk kastrere før den får drifter. Veldig viktig. Aldri gå over tiden!

Skrevet

Terriere er slitsomme og blodtørstige vesener.

Anonymkode: 92fae...08e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stresser de mye inne?

Ja, de jeg har passet slo seg aldri til ro, men best å spørre noen som har hatt en på permanent basis. Har du vurdert Dansk-Svensk gårdshund? 

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har en jrt i familien, han er veldig rolig når han er inne, bare koser og sover. Men han er han veldig dominant, og matfar nekter å kastrere så det er litt slitsomt å gå tur med han hvis man møter på hannhunder. 

Anonymkode: 4e918...9dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Terriere er slitsomme og blodtørstige vesener.

Anonymkode: 92fae...08e

Nei, det er de overhodet ikke 🤔 Har du hatt terrier selv? 🤔

• Liker 1
Skrevet

Schnauzer!! Har opplevd tre "aggressive" hunder i mitt liv og alle var jack russel. Stoler ikke på de hundene for fem flate øre!

Anonymkode: 50f32...199

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen som har erfaring med desse rasene?  Vil ha en brukshund som ikke er for stor, men som samtidig har helse/fysikk til å være med på alt fra toppturer til lydighet og samtidig ha en av-knapp inne😄

Begge er kule raser, men kan være utfordrende på siden måter. Dvergsnausere kan være hissige og lite barnevennlige generelt er min erfaring (venninne hadde og mammas venninne). Har lest mye om hunden selv også. Foreldrene mine, en kollega/venninne har en Jack Russiel terrier. Hadde også en eks som hadde/har. Kjenner også til flere erkjente som har.
Alle er søte og snille hunder, men sååå viltre og kreves stooor talmodighet å oppdra dem. De jeg kjenner har lært ‘sitt og gi labb. En har i tillegg lært ‘dekk/ligg’ men det er det. Og det varer toppen 3 sekund😅

De er også fulle av ‘løpe bort’ og grave instinkter. Kommer den seg løs fra båndet eller ut av huset, er den laaangt borte før du rekker å snu deg. Ikke snakk om de kommer tilbake om du roper på dem! Har vært på hele 3 lete aksjoner med ulike Jack Russel Terriere.

Har også fått bedet mitt gravd opp av den ene. Da syns jeg nesten mer syns på venninna mi som fikk jobben med å rengjøre hunden etterpå sol var gått fra å være hvit og brun, til sort😅

Tror likevel mange velger disse hundene på sjarmeren. Og at de er litt tøffe/kule også for menn.

Anonymkode: f91e8...546

Skrevet

Oi, her var det mye rare meninger om terriere 😅

Jeg har to JRT, og de er supre. Aktive ute, god av-knapp inne. Kan være med på alt, går topptur, dagstur, tar trikken i Oslo, kan tas med inn i kabin på fly (det kan være kjekt), og de tåler helt fint en dag på sofaen innimellom. 

Veldig lite pelsstell, synes jeg. Har en glatthåret - null pelsstell, men den røyter en del, korte stive hår som er ganske irriterende. En strihåret - den napper jeg helt ned to ganger i året, det tar to-tre timer hver gang. Ellers ingen pelsstell, og den røyter minimalt. 

De er ganske tøffe og egenrådige, de er tross alt avlet sånn. Men veldig lettlærte og arbeidsvillige, om dere blir et godt team og hunden synes det er verdt å jobbe for deg, så gjør den ALT for deg. En av mine går litt rallylydighet, og er godkjent besøkshund hos Røde Kors. Den andre går litt agility og har bronsemerket i lydighet. De kunne nådd skikkelig langt begge to, men jeg har ingen ambisjoner selv og holder det på hobbynivå 😄

De kan ha sterkt jaktinstinkt, og er gode på sporing. Min ene går mye løs, den andre går mest i bånd, og slippes kun der jeg vet det ikke er vilt. 

• Hjerte 1
Skrevet

Når jeg går tur med min hannhund går alle JRT vi går forbi amok...har alltid syntes de var søte, men nå har jeg fått helt aversjon, mulig det bare er rundt der jeg bor, men fader å flau jeg hadde blitt om det var min...

Anonymkode: ceab1...c4b

Skrevet
Myrmica skrev (1 time siden):

Oi, her var det mye rare meninger om terriere 😅

Jeg har to JRT, og de er supre. Aktive ute, god av-knapp inne. Kan være med på alt, går topptur, dagstur, tar trikken i Oslo, kan tas med inn i kabin på fly (det kan være kjekt), og de tåler helt fint en dag på sofaen innimellom. 

Veldig lite pelsstell, synes jeg. Har en glatthåret - null pelsstell, men den røyter en del, korte stive hår som er ganske irriterende. En strihåret - den napper jeg helt ned to ganger i året, det tar to-tre timer hver gang. Ellers ingen pelsstell, og den røyter minimalt. 

De er ganske tøffe og egenrådige, de er tross alt avlet sånn. Men veldig lettlærte og arbeidsvillige, om dere blir et godt team og hunden synes det er verdt å jobbe for deg, så gjør den ALT for deg. En av mine går litt rallylydighet, og er godkjent besøkshund hos Røde Kors. Den andre går litt agility og har bronsemerket i lydighet. De kunne nådd skikkelig langt begge to, men jeg har ingen ambisjoner selv og holder det på hobbynivå 😄

De kan ha sterkt jaktinstinkt, og er gode på sporing. Min ene går mye løs, den andre går mest i bånd, og slippes kun der jeg vet det ikke er vilt. 

Takk for svar😄 Dette er mitt inntrykk av JRT, at de er mye hund men gode brukshunder - derfor kikker jeg på den rasen. Er dine hunder etter bruks eller utstillingslinjer?

Skrevet

JRT er fantastiske hunder.... HVIS du får den til. Dessverre har mange et "aggressivt" lynne, da hundene er "egenrådige" fordi de er så smarte. Det er ikke alltid at dette passer med barn, og bittskader har skjedd. JRT er krevende hunder som forlanger mye av deg som eier. Både aktivitet og mental stimuli. Men, får du den til, og alt går som smurt, så er JRT den beste hunden du kan ha. 

Jeg bor sammen med min 14 år gamle JRT nå. Fantastisk hund, men det har ikke gått smertefritt, og han hadde ikke levd i dag hvis jeg hadde hatt barn. En del aggressjon, mye stress, mye bjeffing, mye stahet, krevende, umulig å ha sammen med andre hunder, kan ikke taes med til andre osv. 

Det er nok min første og siste JRT. 

Dvergshauzer vet jeg ingenting om.

Men i valg av hund så bør du velge en rase som passer DEG, DITT AKTIVITETSNIVÅ, DINE OMGIVELSER, DIN FAMILIE og DITT LIV. Ikke velg hund basert på hunden. 

Anonymkode: 6c7cc...701

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...