Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det ikke sånn at butikker er pliktig å ta imot kontanter som betalingsmiddel da? Jeg hadde blitt fly forbanna om noen drev cowboy-butikk som brøt loven.

Anonymkode: fd4ba...a26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig for folk å betale med kort? Synes dere som nekter, oppfører dere som trassige barn :gråter:

Anonymkode: 0283e...c34

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 16.28):

Det kan du jo si, men det er butikkene som bryter loven, og strengt tatt de som burde gjøre tiltak, og ikke forbrukeren/kjøperen.

Anonymkode: f779a...854

Enig.

Anonymkode: 3bb22...062

Skrevet

Nei aldri opplevd. Var en i en skjønnhetssalong som sa de ikke tok kontant så sa jeg butikker er pålagt det så tok de i mot, ble ikke noe bråk. Jeg bruker mest kontanter overalt 

Anonymkode: 798a2...1e9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor er det så vanskelig for folk å betale med kort? Synes dere som nekter, oppfører dere som trassige barn :gråter:

Et kontantløst samfunn er ikke noe jeg ønsker, og det er det mange grunner til. Så lenge vi har kontanter i omløp så bruker jeg kontanter. Det må du bare tåle :) 

Anonymkode: 3bb22...062

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

ehm, hvordan tjente de penger på å bruke kontanter før da? :roser:

De hadde mange flere transaksjoner å fordele kostnadene på enn en per uke. Om gjennomsnittlig transaksjon er på 100 kroner, man har 100 slike per dag og det koster 1000,- per uke å håndtere kontanter vil man, om alle transaksjonene er kontanter betale 1,42% av kontantomsetningen i håndtering. Om kun en transaksjon er kontanter koster det 1000% av kontantomsetningen å håndtere kontanter. Da er det jo rimeligere å gi bort varene til den ene kunden.

Skrevet

Jeg ble nektet å betale kontant på apotek1 en gang. Varen kostet 50 kr og jeg ville betale med en 50-lapp. Hun nektet å ta imot den, og fikk beskjed om å betale med kort. Syntes det var litt spesielt. Mulig de er redd for smitte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da brukte alle/flere kontanter. 

Skrevet

Ønsker ikke å bli overvåket på alt

• Liker 3
Skrevet
male32 skrev (1 time siden):

Jeg ble nektet å betale kontant på apotek1 en gang. Varen kostet 50 kr og jeg ville betale med en 50-lapp. Hun nektet å ta imot den, og fikk beskjed om å betale med kort. Syntes det var litt spesielt. Mulig de er redd for smitte. 

Det kan de ikke

Skrevet
-jk- skrev (1 time siden):

De hadde mange flere transaksjoner å fordele kostnadene på enn en per uke. Om gjennomsnittlig transaksjon er på 100 kroner, man har 100 slike per dag og det koster 1000,- per uke å håndtere kontanter vil man, om alle transaksjonene er kontanter betale 1,42% av kontantomsetningen i håndtering. Om kun en transaksjon er kontanter koster det 1000% av kontantomsetningen å håndtere kontanter. Da er det jo rimeligere å gi bort varene til den ene kunden.

Merkelig høyt gebyr du betaler

Anonymkode: 4b774...5da

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jo, egentlig. Og en professors mening trumfer ikke en soleklar lovtekst, som de aller, aller fleste lærde er helt enige om hvordan skal tolkes.

Det finnes unntak, som å kunne tilby alternativ betalingsmåte vederlagsfritt - som en faktura uten gebyr. Men hovedregelen i sentralbankloven er soleklar.

Hvordan noen klarer å vri om meningen på sitatet under er for meg en gåte:

Ingen forbehold utover at selger kan nekte å ta imot mer enn 25 mynter i én valør. 

Anonymkode: f779a...854

Det er ikke så enkelt som dette. Du kan ikke løsrive noen sitater fra sentralbankloven uten å se den i sammenheng med andre rettsregler. Som forklar over: Å bruke cash som tvungent betalingsmiddel er bare en rett om man har 1) inngått en avtale hvor du skal yte penger som vederlag, og 2) det ikke er avtalt eller eksisterer sedvane om hvordan vederlaget ditt skal gjøres opp. 

Det betyr at dersom du tropper opp i en butikk og sier at du vil kjøpe en lampe, her er 1000 kroner, så kan butikken si at de kun aksepterer kort, og ikke ønsker å selge deg lampen (altså inngå kjøpsavtalen med deg) med mindre vederlaget ditt gjøres opp med kort. Butikker, privatpersoner, frisørsalonger etc. er ikke forpliktet til å drive handel med deg, og kan avslå dersom du kun er villig til å betale for deg med kontanter. 

Anonymkode: 2f871...22f

• Liker 2
Skrevet

Merkelig høyt gebyr du betaler

Anonymkode: 4b774...5da

Gebyr? Det er ikke snakk om bare gebyrer, men kostnaden for å ha kassaapparat med konttantskuff, nattsafe, tid som går med til oppgjør osv.

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger

-Safiye, mod

Skrevet

Jeg jobber et sted hvor vi ikke ønsker kontanter. Det koster oss å sette inn kontanter i banken og masse annet styr.

Noen folk blir selvfølgelig potte sure, men dette er ikke en "matbutikk" osv i den grad. 

Sjefen mener vi har vårt på det tørre med å si nei takk til kontanter og heller si at de da ikke kan kjøpe varen vår om de ikke har kort å betale med. Jeg syns ikke dette høres korrekt ut, men det er ikke mitt problem. Jeg forsøker bare være hyggelig å forklare kunder at vi ønsker å være "cashless".

Anonymkode: b7839...d0f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 18.27):

ehm, alle brukte kontanter.

Skrevet

Nei nå blir vi overvåket over alt, alle vet hva vi handler, hvor mye og hvor vi er, hva vi gjør på nett. Vi blir filmet på butikker, på veier, overvåket over alt Det er skummelt,

Anonymkode: feb36...72d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 18.31):

Vanligvis betaler jeg med kort, men det hender jeg har kontanter i blant. Da er det veldig greit å kunne bruke kontantene da det ikke alltid er tilgjengelige muligheter for å gjøre innskudd fysisk. Hadde en venn som måtte låne mitt kontonummer for å gjøre innskudd for dem slik at jeg kunne vippse, for ingen banker foretok innskudd til noen som var kunde i en annen bank. Så det er ikke for å være trassig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...