AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #41 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og det bestemmer du lissom?. Jeg er alenemor å har 50/50 med barnefar, dere bestemmer virkelig ikke hva som går under begrepet alenemor.. Herregud! 🤦♀️ Anonymkode: 5e6c7...1b7 Da er du vel delvis alenemor? Jeg tror ikke nødvendigvis det er mer jobb å være heltidsalenemor enn deltidsalenemor med en udugelig barnefar man har konflikter med. Ofte kan det være mindre stress å bare kunne bestemme selv fremfor å måtte bli enig med et annet menneske, selv om det er en man bor med. Men om man har behov for å presisere at man er alene om ansvaret, er vel alenemor et greit uttrykk. Anonymkode: 78805...efa 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #42 Skrevet 10. januar 2023 Far er i bildet har barna noen timer 1 til 2 helger pr mnd. Vil jo si at jeg er alenemor da. Bidrag fra nav. Anonymkode: cbe8d...a82 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #43 Skrevet 10. januar 2023 Jeg kaller meg alenemor. Her har far samvær alt fra 2-10 helger i året, aldri ferier, og jeg vet aldri når samværet blir. Og jeg kan aldri be han om å ha barna en helg, fordi jeg skal noe. Da sier han ja, men avlyser samme dag. Så er det noe viktig jeg skal, så må jeg finne barnevakt. Og han følger de jo ikke opp på noe som helst måte, det er jo jeg som tar meg av alt. Ja, jeg får bidrag, men skulle gledelig ha gitt bort hele bidraget, hvis barna heller kunne hatt en stabil far i livet sitt, som hadde bra med samvær. Anonymkode: d0550...a14 2 1
Hjelpestikker Skrevet 10. januar 2023 #44 Skrevet 10. januar 2023 Jeg kaller en kvinne alenemor hvis hun er alene med barnet 100% og har foreldreansvar alene. Om barnet treffer far sporadisk en gang i måneden eller liknende uten at det eksisterer noen fast avtale, ville nok ikke endret på det. Det er jo mor som har det fulle ansvaret, og uten mulighet til å planlegge noen faste "fridager". Tiden med far blir da som å ha foreldre til barnevakt. At han betaler bidrag endrer jo ingenting, og jeg ser ikke hvorfor det skulle det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #45 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei. 3.1 .2 . Definisjon Med "aleneforeldre" vil vi mene "personer som har den daglige omsorgen for ett eller flere barn under 16 år og som bor alene sammen med barnet eller barna" Påstår du at foreldre med 50/50 ikke har "den daglige omsorgen for barna"? Hvem har i så tilfelle det? Og de andre lenkene handler om enslige forsørgere, som er noe annet enn aleneforeldre. Det ville du visst hvis du hadde lest din egen lenke: " De enslige forsørgerne som bor sammen med andre voksne, er ikke aleneforeldre." Forøvrig er lenken din til en rapport fra 1984(!). Her er en nyere definisjon, som forøvrig sier akkurat det samme, men kanskje formulert på en annen måte så du forstår det: "Alenemødre er definert som mødre boende i husholdninger med biologiske barn eller adoptivbarn under 20 år og som ikke lever i et parforhold. " https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/hvorfor-jobber-saa-faa-alenemodre Anonymkode: 7c73f...faf Poteto potato. Deler man omsorg med noen andre er man ikke alene foreldre,men mistenker du faller i den kategorien og ikke klarer å innse at det å være 100% alene er noe annet enn å være alene på deltid Anonymkode: b77db...513 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #46 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og det bestemmer du lissom?. Jeg er alenemor å har 50/50 med barnefar, dere bestemmer virkelig ikke hva som går under begrepet alenemor.. Herregud! 🤦♀️ Anonymkode: 5e6c7...1b7 Nei det er du ikke! Anonymkode: b77db...513 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #47 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ser mange mødre her som sier de er alenemødre og de har delt foreldreansvar/60-40%/far har de når det passer han/ute av bildet osv. Når kalles man en alenemor? Kaller damer seg alenemødre pga. deres personlige følelse eller hva er deres synspunkter? Personlig føler jeg man ikke er alenemor med mindre man har barn(a) 100% og far er totalt ute av bildet. Og hvis far betaler bidrag via Nav eller privat, er du da også alenemor? Jeg har barn selv og er bare nysgjerrig på hva andre tenker. Ser spesielt her og på finn ang. hjelp til jul at alenemor er viktig å få med. Anonymkode: d59e4...4ed Man dr jo alenemor når man faktisk bor alene uten barnas pappa Anonymkode: 51eff...906 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #48 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det står jo at den som bor alene med barn er aleneforelder. Det står ingenting om at den andre forelderen ikke kan ha samvær. Og jeg synes dette er en grei definisjon, det er bare på KG jeg ser folk koke opp andre definisjoner. En aleneforelder er en forelder som har barna boende hos seg og som ikke bor med en annen voksen. Samværsprosenten er ikke relevant. Selv var jeg 100% alene men har ingen problemer med å kalle en som sender barn på samvær annenhver langhelg aleneforelder. Anonymkode: 7199c...cf2 Så enig Anonymkode: 51eff...906
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #49 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Poteto potato. Deler man omsorg med noen andre er man ikke alene foreldre,men mistenker du faller i den kategorien og ikke klarer å innse at det å være 100% alene er noe annet enn å være alene på deltid Anonymkode: b77db...513 Med andre ord, du mener din egen definisjon er riktigere enn ssb sin. For ssb sier ingenting om hvor mye samvær det er, bare at man har omsorg for barn og bor som eneste voksen i husstanden. Og før du rekker å beskylde meg også, jeg hadde barna 100% og foreldreansvar alene. Jeg mener fortsatt du tar feil. Anonymkode: 7199c...cf2 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #50 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med andre ord, du mener din egen definisjon er riktigere enn ssb sin. For ssb sier ingenting om hvor mye samvær det er, bare at man har omsorg for barn og bor som eneste voksen i husstanden. Og før du rekker å beskylde meg også, jeg hadde barna 100% og foreldreansvar alene. Jeg mener fortsatt du tar feil. Anonymkode: 7199c...cf2 Så du mener oppriktig at om man deler 50/50 så er man aleneforeldre? I så fall er du helt på viddene Anonymkode: b77db...513 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #51 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og det bestemmer du lissom?. Jeg er alenemor å har 50/50 med barnefar, dere bestemmer virkelig ikke hva som går under begrepet alenemor.. Herregud! 🤦♀️ Anonymkode: 5e6c7...1b7 Det er ikke vi som bestemmer det og 50/50 gjør en ikke til aleneforelder Anonymkode: b77db...513 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #52 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så du mener oppriktig at om man deler 50/50 så er man aleneforeldre? I så fall er du helt på viddene Anonymkode: b77db...513 Dette. Anonymkode: 15395...fc5 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #53 Skrevet 10. januar 2023 Hjelpestikker skrev (5 timer siden): Jeg kaller en kvinne alenemor hvis hun er alene med barnet 100% og har foreldreansvar alene. Om barnet treffer far sporadisk en gang i måneden eller liknende uten at det eksisterer noen fast avtale, ville nok ikke endret på det. Det er jo mor som har det fulle ansvaret, og uten mulighet til å planlegge noen faste "fridager". Tiden med far blir da som å ha foreldre til barnevakt. At han betaler bidrag endrer jo ingenting, og jeg ser ikke hvorfor det skulle det. Aner du hvor vanskelig det er å få foreldreansvaret alene? Om far ikke har foreldreansvaret fra fødselen, trenger han bare å si at han skal ha det så får han det. Helt uavhengig av hvor engasjert han har vært eller sier han vil være. Anonymkode: 3c1ff...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #54 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så du mener oppriktig at om man deler 50/50 så er man aleneforeldre? I så fall er du helt på viddene Anonymkode: b77db...513 Så du mener oppriktig at Statistisk sentralbyrå er helt på viddene? I en link du selv la inn? Anonymkode: 7199c...cf2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #55 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er ikke vi som bestemmer det og 50/50 gjør en ikke til aleneforelder Anonymkode: b77db...513 Hvem bestemmer det da? Anonymkode: 7199c...cf2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #56 Skrevet 10. januar 2023 Nav sier man er enslig forsørger (mor eller far) når barnet bor mest hos deg (som oftest også folkeregistrert, men de faktiske forholdene er avgjørende). Skatteetaten mener man er enslig forsørger hver måned man mottar utvidet barnetrygd, noe en får fra nav når barnet bor fast hos deg. Hva alle ander måtte mene, er helt irrelevant for meg. Jeg er enslig forsørger, og far har også foreldreansvar. Det får jeg ikke gjort noe med, selv om det er nesten 3 år siden forrige samvær (hans valg!) Anonymkode: 3c1ff...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #57 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Aner du hvor vanskelig det er å få foreldreansvaret alene? Om far ikke har foreldreansvaret fra fødselen, trenger han bare å si at han skal ha det så får han det. Helt uavhengig av hvor engasjert han har vært eller sier han vil være. Anonymkode: 3c1ff...a2c En far som kun gidder å se barnet sitt et par timer i måneden vil neppe gidde å ha foreldreansvar heller. Anonymkode: 99f1a...59f
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #58 Skrevet 10. januar 2023 Barnefar og jeg har barna 50-50, og jeg tenker vel at begrepet alenefar og alenemor også beskriver han og meg. Vi samarbeider godt, men vi er alene om det daglige den uken vi har barna. ingen av oss betaler den andre noe, vi deler på alle utgifter for barna. Vet ikke om et annet begrep for oss som bor alene med barna, selv om det bare er 50%🤔 Anonymkode: cbcea...ade
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #59 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ser mange mødre her som sier de er alenemødre og de har delt foreldreansvar/60-40%/far har de når det passer han/ute av bildet osv. Når kalles man en alenemor? Kaller damer seg alenemødre pga. deres personlige følelse eller hva er deres synspunkter? Personlig føler jeg man ikke er alenemor med mindre man har barn(a) 100% og far er totalt ute av bildet. Og hvis far betaler bidrag via Nav eller privat, er du da også alenemor? Jeg har barn selv og er bare nysgjerrig på hva andre tenker. Ser spesielt her og på finn ang. hjelp til jul at alenemor er viktig å få med. Anonymkode: d59e4...4ed Barna er hos far annenhver helg. Han kjøper ikke klær, følger ikke barna til hobbyer, venner eller lege/tannlege, møter ikke på foreldremøter på skolen. Bor 1 km fra oss. Prioriterer seg selv og lar farmor ta seg av barna kanskje halvparten av tiden de er hos han. Jeg har prøvd å forvente mer, men han vil ikke. Jeg ser på meg som alenemor. Det er i hvert fall ingen annen foreldre som tar ansvar. Ser ham som en barnevakt, men samtidig en jeg ønsker at barna skal kjenne og ha et godt forhold til. Jeg omtaler meg sjelden som alenemor, synes det gir negative vibber. Jeg er ei ressurssterk dame som håndterer de utfordringene livet har gitt meg Anonymkode: 119a5...2ae 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #60 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barna er hos far annenhver helg. Han kjøper ikke klær, følger ikke barna til hobbyer, venner eller lege/tannlege, møter ikke på foreldremøter på skolen. Bor 1 km fra oss. Prioriterer seg selv og lar farmor ta seg av barna kanskje halvparten av tiden de er hos han. Jeg har prøvd å forvente mer, men han vil ikke. Jeg ser på meg som alenemor. Det er i hvert fall ingen annen foreldre som tar ansvar. Ser ham som en barnevakt, men samtidig en jeg ønsker at barna skal kjenne og ha et godt forhold til. Jeg omtaler meg sjelden som alenemor, synes det gir negative vibber. Jeg er ei ressurssterk dame som håndterer de utfordringene livet har gitt meg Anonymkode: 119a5...2ae Godt skrevet. Jeg synes også ordet alenemor gir negative vibber og det er interessant å se svarene deres. Livet blir ikke alltid slik man har sett det for seg og man må enten gjøre det beste ut av det eller gi opp. Ts Anonymkode: d59e4...4ed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå