Gå til innhold

Hvem regnes som alenemor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange mødre her som sier de er alenemødre og de har delt foreldreansvar/60-40%/far har de når det passer han/ute av bildet osv. 

Når kalles man en alenemor? Kaller damer seg alenemødre pga. deres personlige følelse eller hva er deres synspunkter?

Personlig føler jeg man ikke er alenemor med mindre man har barn(a) 100% og far er totalt ute av bildet. Og hvis far betaler bidrag via Nav eller privat, er du da også alenemor? 

Jeg har barn selv og er bare nysgjerrig på hva andre tenker. Ser spesielt her og på finn ang. hjelp til jul at alenemor er viktig å få med.

Anonymkode: d59e4...4ed

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan tildeles forstå bruken av begrepet  alenemor hvis du er skilt. Det som er rart er at man aldri kaller det alenefar. 

Men jeg er også enig med du. Her kaller mor seg alenemor. Hun har barna ca 30% 😅

Anonymkode: 63fe5...b68

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan tildeles forstå bruken av begrepet  alenemor hvis du er skilt. Det som er rart er at man aldri kaller det alenefar. 

Men jeg er også enig med du. Her kaller mor seg alenemor. Hun har barna ca 30% 😅

OG mottar bidrag 😉

Skrevet (endret)

Her inne skriver jeg at jeg er "alenemor"(bruker hermetegn) fordi folk stort sett skjønner hva jeg mener med det. Jeg er jo ikke alene om ungen, men er mye lettere å si enn at jeg har barn og deler ansvaret med far og jeg er singel.

Begrepet alenefar hører jeg ofte men ikke her inne. Er jo begrenset antal menn her inne da.

Endret av Macro
Skrevet

Jeg har tenkt litt på dette selv, for meg blir definisjonen at faktisk mor er alene om barna eller har typ barna 80% av tiden. Men jeg vil tippe at mange andre definerer det kun når man har barn og er skilt/singel

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe å sende noe om, det finnes en faktisk definisjon som brukes for statistikk osv. Aleneforeldre (enten det er alenemor eller alenefar) er en forelder som bor alene med ett eller flere av sine barn under 18 år. Det innebærer også at de som bor med en ny steforelder ikke regnes som aleneforeldre. 

Anonymkode: 7c73f...faf

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

100% omsorg alene er å være alenemor. Ellers er du deltidsmamma.

Anonymkode: 8071f...0dd

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alenemor eller alenefar er alene med barnet/barna 100%

https://www.ssb.no/a/histstat/rapp/rapp_198416.pdf

Anonymkode: b77db...513

Det er ikke det som står i lenken din. Den sier foreldre som bor alene med barn. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det som står i lenken din. Den sier foreldre som bor alene med barn. 

Trenger du ting inn med teskje? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Trenger du ting inn med teskje? 

Nei, jeg kan lese. Og det står motsatt av hva du påstår.

• Liker 5
Skrevet

Den som barnet bor med og mottar utvidet barnetrygd, er skattemessig enslig forsørger.

Anonymkode: 3c1ff...a2c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den som barnet bor med og mottar utvidet barnetrygd, er skattemessig enslig forsørger.

Hvis far ikke betaler bidrag eller betaler? Ts

Skrevet

Hva kalles det om man har barna hos seg og far har samvær en dag i uken gjennomsnittlig? Og betaler litt ettersom ? 

Er det deltidsmor eller alenemor ?

Anonymkode: b44d4...b46

Skrevet

Hadde 50/50 når datteren min vokste opp og jeg HATET når jeg ble kalt alenemor, rettet på alle som sa dette. Jeg mener man er alenemor eller far hvis man har barnet hele tiden utenom annenhver helg, eller lignende ordning.

Anonymkode: a75e1...68d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg kan lese. Og det står motsatt av hva du påstår.

Nei det gjør det ikke! 

3.1 .2 . Definisjon
Med "aleneforeldre" vil vi mene "personer som har den daglige omsorgen for ett eller flere barn under 16 år og som bor alene sammen med barnet eller barna"

Og ja det betyr det samme som jeg sa,men siden du ikke klarer å forstå kan du lese her da om det er lettere å forstå

https://www.skilsmisse.net/penger/trygdeytelser.html

«Du må være ugift, skilt eller separert. Du må være alene om omsorgen for barnet. Du må ikke ha et forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. Du må ikke ha samboer.»

https://www.kk.no/mamma/dette-har-du-krav-pa-som-alenemor/67988448

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis far ikke betaler bidrag eller betaler? Ts

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg leste lenken som ble lagt ut her at på spissen så er man egentlig «aldri» en enslig forsørger for hvis man er en mor som får utvidet barnetrygd bla. og far betaler bidrag så er man 3 stk som forsørger barnet: mor, far og staten. Noe som gir mening. Men sånn rent praksis så er mor enslig forsørger hvis far er ute av bildet men ikke økonomisk. Ts

Skrevet

Mange som bruker ordet for sympati I guess...selv om det ikke er korrekt

Anonymkode: 7bfff...666

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjenner en del som var alene med barna de første 3 årene typisk. Far var så og si ute av bildet. Og så kom han kanskje mer på banen etter det. Først 1-2 dager besøk i uken. Så hver tredje helg, så annenhver helg. De kalte seg fortsatt alenemor. Først da det etterhvert ble ca 70-30, 40/60 kalte de det delt omsorg.

Anonymkode: 7cfda...714

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...