Gå til innhold

Matrett til kjæreste/date?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis dere vil lage noe godt til en mann/kvinne dere liker for en romantisk kveld, hva vil det være? 

Selv liker jeg å lage noe relativt lett, som en fiskerett, feks det jeg lagde i dag - torsk, med aspargesbønner, potetmos, rødvinssaus, og toppet med sprøtt bacon. Er litt kjedelig å ligge stappmett på sofaen resten av kvelden når man egentlig vil kose seg med "dessert" 😅

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Av torsk blir man dorsk. 

Anonymkode: b2bd0...2a4

Skrevet

Noe han liker

AnonymBruker
Skrevet
Arild37 skrev (9 minutter siden):

Hvis dere vil lage noe godt til en mann/kvinne dere liker for en romantisk kveld, hva vil det være? 

Selv liker jeg å lage noe relativt lett, som en fiskerett, feks det jeg lagde i dag - torsk, med aspargesbønner, potetmos, rødvinssaus, og toppet med sprøtt bacon. Er litt kjedelig å ligge stappmett på sofaen resten av kvelden når man egentlig vil kose seg med "dessert" 😅

Det høres helt nydelig ut. Spe på med en lett rødvin, og jeg faller pladask. 

Anonymkode: 4c637...8e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv liker jeg å servere et ganske stort utvalg av tapas / mezedes / småretter, for det kan jeg imponere med 😄

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig god den😃 De som ikke har prøvd rødvinssaus til torsk bør definitivt prøve det, veldig god kombo

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv liker jeg å servere et ganske stort utvalg av tapas / mezedes / småretter, for det kan jeg imponere med 😄

Så lenge man føler man har selvtillit med retten, og man lager med kjærlighet, så skal det mye til at det feiler 😊 Høres godt ut det 

AnonymBruker
Skrevet

Søtpotetcurry med kokosris og hjemmelaget nan

Anonymkode: d501e...755

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Søtpotetcurry med kokosris og hjemmelaget nan

Ja takk 🤩 hørtes deilig ut. Noe du kan dele oppskrift på? 

AnonymBruker
Skrevet
Måneskinn skrev (11 timer siden):

Ja takk 🤩 hørtes deilig ut. Noe du kan dele oppskrift på? 

Selvsagt 

Søtpotetcurry (obs jeg lager stor porsjon) 

1 ss olje 
1 ss fersk ingefær, revet 
2 fedd hvitløk, finhakket 
3 ss thai red curry  
2 stk søtpoteter, i terninger 
1 boks kikerter 
1 boks kokosmelk 
2 dl vann 
1 ts salt og 1/2 ts pepper 
1 pose babyspinat 
Saften av en lime

1. Rens og kutt grønnsakene

2. I en middels stor panne/gryte tilsetter du olje og varmer opp til middels.Tilsett så ingefær, hvitløk og rører i ca. 1 minutt. Tilsett currypaste og kok videre i ca. 1 minutt.

3. Så tilsetter du søtpoteter, kikerter, kokosmelk, vann, salt og pepper. Rør godt sammen og la det småputre under lokk til søtpotetene er møre. 

4.Når søtpotetene er møre blander du inn spinaten og tar det småputre i noen minutter til den faller sammen, smak til med lime.

Kokosris(2 porsjoner)

2 dl jasminris 
2 dl vann 
2 dl kokosmelk 
1 stk liten lime 
2 stk vårløk (hakket)

Bland ris, kokosmelk og vann i en kasserolle med tykk bunn. Rasp limeskallet og ha det i kasserollen. La det koke opp og siden småkoke.

La riset koke i 10 minutter eller til vesken har kokt inn. La riset kjølne noe og bland deretter inn vårløk

Nan(stk)

1 ss tørrgjær 
1 ts salt 
1 ts sukker 
2 dl lunka vann 
2 ss olje 
6 dl hvetemel + ekstra til utbaking 
2 kinesisk hvitløk 
1 kvast koriander 
3 ss blå Melange 

Framgangsmåte:

Ha tørrgjær, salt og sukker i en bolle. Hell i vannet og la det stå noen minutter til du ser at gjæren reagerer med vannet (nesten så det bobler litt). Rør inn 1 ss olje, ha deretter i litt og litt hvetemel mens du elter godt. Du skal ha en smidig og ikke for tørr deig. Pensle deigen med olje, kle bollen med plastfolie og la den stå og heve til den er cirka dobbelt så stor (1 time sånn cirka).

Kle to stekebrett med bakepapir. Finhakk hvitløk og koriander, legg en tredjedelen av hvitløken til sides.

Ha mel på kjøkkenbenken og ha deigen over. Elt den raskt sammen. Del den inn i 5 like store biter, dypp de i hvetemel, deretter i hvitløk og koriander, og kjevle de ut avlangt, de må ikke være for tynne. En plass rundt 1 cm er bra tykkelse. Fordel utover stekebrettene og la de etterheve mens ovnen varmes opp.

Forvarm stekeovnen til 220 grader. Bruk grillelement om du har.

Ha et og et brett i ovnen, høyt oppe under grillelementet, stek 4-5 minutter. Gjenta med det andre brettet.

Smelt margarinen og rør den sammen med resten av hvitløken. Pensle brødene med dette i det de kommer ut fra ovnen.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker hjemmelaget pizza, jeg. Godt, lett å spise, og laidback og upretensiøst. 

Anonymkode: 82b29...227

• Liker 4
Skrevet

Jeg har sjarmert flere med min carbonara, så hadde nok lagd det. Enkelt og godt, så hadde jeg sluppet å stresse pga. matlaging.

Men jeg smeltet en østerriker en gang da jeg lagde fårikål til ham. Så alt kommer an på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg liker hjemmelaget pizza, jeg. Godt, lett å spise, og laidback og upretensiøst. 

Anonymkode: 82b29...227

Helt enig, (nesten) ikke noe slår en god, hjemmelaget pizza. 😍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...