Gå til innhold

Fortsatt deprimert?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk diagnosen mild-moderat depresjon i november isj.. Har vært "nede" mye, siden februar i fjor. Tok en vitamin sjekk i sommer og manglet noe D og folat vitamin. Har tatt tilskudd, men ikke daglig, da hukommelse har vært dårlig. 

Ja og i etterkant av dette har jeg da begynt trening fast (3-4 dg i uka). Jobber fast og kun dagtid (ergo, legger meg ca samtidig daglig), hukommelsen er ikke like ille. Ser en bedring der, men glemmer ting raskt. Avtaler, rutiner i jobben  ++. Har ikke ro til å holde en samtale over gitt tid; Sliter derfor sosialt.. Føles ut som hjernen går i "kortslutning". Merkelig måte å beskrive det på, men sånn føles det ut. Har åpent kontorlandskap og synes det er hardt til tider. Er gørrsliten etter jobb. Kan våkne irritert, og blir ganske lett irritabel etter jobb. Men, jeg er oppe hver dag, humøret er greit nok. 

Spurte psykologen om det kan være noe "mer" enn kun depresjon, men hun mente nei... Har begynt og hoppet av 2 forskjellige  videreutdanninger de siste årene (fra ca år 2021) pga symptomer. Klarer ikke konsentrere meg, begynner for seint på innleveringer ++. Sliter enormt med utsettelsesvanvidd, det har virkelig eskalert. Du med depresjon: Kjenner du deg igjen? 

Har bestilt legetime, men vet ikke hvilken hjelp jeg kan få. Fastlegen har ikke mye kunnskap om psykisk helse føler jeg. 

Drittlei av å ikke fungere. 

PS, bruker ingen medisiner. 

Anonymkode: 6a02d...424

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har hatt depresjon i alle stadiene der det i starten virket som at alt raknet, og at alle rundt meg var "dumme", men i realiteten var det jeg selv som utløste ting. vet hva det kommer av? Hvis du eksempelvis har mistet noen, blitt utsatt for noe du ikke skulle ha blitt, eller presset langt lengre enn du er kapabel til, kan det være lurt å jobbe med det. Hvis du ikke har noe spesifikt, kan å prate med noen være løsningen. Ikke begynn med medisiner for tidlig, men avvent det til du har prøvd andre ting. Eksempelvis psykolog eller unne deg litt ekstra med ting du føler for. Det viktigste er at du ikke blir gradvis verre, men bedre. Det skjer ikke over natten, men over tid vil du føle at ting blir bedre.

Husk at enten går det bra, eller så går det over! Jeg lover, det vil bli bedre uansett hva du sliter med. Ikke gi opp, hev hodet og vær litt egoist og tenk på hva du selv trenger.

Endret av AnonymousBruker
Skrevet

20% av hjernen består av omega-3 (kilde). Hvis du spiser for lite omega-3, kan nivået i hjernen bli redusert. Da oppstår det problemer. Hjernen fungerer dårlig, rett og slett.

Det er ikke mulig å måle omega-3-mangel. Men det er mulig å registrere symptomer på omega-3-mangel. Disse fem er blant de hyppigste:

1) Depresjon.

2) Tørr hud.

3) Tørre øyne.

4) Vonde og stive ledd.

5) Synlige endringer i håret (håravfall, slitt hår, etc.).

(Kilde)

Nå er det dessverre ikke så enkelt at du bare kan hive innpå litt omega-3 når du blir deprimert, og så går det over.

Kroppen bruker som du ser omega-3 i den daglige driften også. Har du mangel, vil mye gå dit hvis du øker inntaket (bedret vedlikehold av hud og hår, ledd og skjelettmuskulatur). Å gjenoppbygge balansen av omega-3 i hjernen tar tid, men når det er gjort er stemningsbalansen også tilbake for de fleste.

Anonymkode: 7c94c...745

Skrevet

Sørg for å spise mat som inneholder vitaminer og mineraler fra naturen. Slik som storfekjøtt, så slipper du D vitamin mangel. Spiser selv gjerne en 400g pakke storfe hver dag om mulig. Inneholder alt av vitaminer, minus vitamin c. Ta en appelsin eller drikk litt juice så har du dekket alt. Lykke til!

Anonymkode: 1d742...502

Skrevet

Tar du medisiner så går det kun en vei, og det er nedover.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sørg for å spise mat som inneholder vitaminer og mineraler fra naturen. Slik som storfekjøtt, så slipper du D vitamin mangel. Spiser selv gjerne en 400g pakke storfe hver dag om mulig. Inneholder alt av vitaminer, minus vitamin c. Ta en appelsin eller drikk litt juice så har du dekket alt. Lykke til!

Inneholder storfekjøtt D-vitamin?

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tar du medisiner så går det kun en vei, og det er nedover.

Hva mener du med denne påstanden?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Inneholder storfekjøtt D-vitamin?

Nei

Anonymkode: cce7f...9f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...