Gå til innhold

Bremsene henger..!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke brukt bilen min på en god stund , nærmere 3 uker og når jeg skulle rygge ut av garasjen sto bilen fast..! Den sto bom fast og etter hvert fikk jeg rygget den ut, men den virker helt rar å kjøre så jeg turte ikke annet enn å kjøre den inn i garasjen igjen. Hva gjør jeg nå? Det har vært minusgrader, men nå er det mildvær.. Kan den ha frosset?

Jeg har ingen som kan skru på bilen og jeg har ikke peil selv. Må jeg få noen til å hente den å sette den på verksted?

Anonymkode: cb69a...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bremsene må brukes jevnlig for å ikke ruste fast. Du bør ringe verksted,  få bilen hentet og få byttet bremsene.

Anonymkode: e9be2...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du å sette på p-bremsen i garasjen?

Om en av bremsene'motorene' der er gåen så strammer det seg til om du rygger, og bilen drar tungt og skeivt om du kjører fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjørt mye på salta veier og satt den inn fuktig i garasjen ?  Bremsene kan da ha rustet fast.  Normalt ordner dette seg selv om du kjører med den og bremser litt under kontrollerte forhold når bilen har stått ubrukt i så kort tid.  Men det kan også være at en av bremse caliperne har satt seg.  Har du ingen som kan litt om dette til å hjelpe deg ?   

Endret av Merlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke har peiling, og ingen som har peiling til å hjelpe deg så må du vel bare få ett verksted til å hente den og fikse det som må fikses. Skal godt gjøres å ruste fast etter bare 3 uker i ro.

Om det er veldig kaldt der du bor og det kan ha vært vann på bremsene som frøs like etter at du parkerte så kan en jo se om det blir bedre når det blir mildt, men det skal jo en del til for at det skal være grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvilke bremser som henger (driftsbrems eller parkeringsbrems)? Hvilke jul? Hvilken bil er det snakk om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill!

Jeg har aldri vært borti dette problemet før, så jeg tar i mot alle gode råd!  Hvor lenge kan en bil stå uten at den ruster fast?

Jeg har ikke brukt p bremsen, bilen står på flatmark, men bilen har en sånn funksjon at den kan stå i bakker uten å måtte bruke p bremsen om det har noe å si.

Jeg vasket bilen og satte den i garasjen som ikke er oppvarmet. Trodde det var lurt å vaske av salt,, Jeg har dessverre ingen her som kan hjelpe meg. Men jeg har jo forsikring og veihjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Reveenka skrev (3 minutter siden):

Takk for innspill!

Jeg har aldri vært borti dette problemet før, så jeg tar i mot alle gode råd!  Hvor lenge kan en bil stå uten at den ruster fast?

Jeg har ikke brukt p bremsen, bilen står på flatmark, men bilen har en sånn funksjon at den kan stå i bakker uten å måtte bruke p bremsen om det har noe å si.

Jeg vasket bilen og satte den i garasjen som ikke er oppvarmet. Trodde det var lurt å vaske av salt,, Jeg har dessverre ingen her som kan hjelpe meg. Men jeg har jo forsikring og veihjelp. 

Da får du Viking/Falck til å hente bilen og kjøre den til nærmeste verksted. 

Anonymkode: 4b282...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender parkeringsbremser kan henge seg opp(og av og til også hovedbremsene). Noen ganger hjelper det å kjøre litt fram og tilbake slik at de slipper. Det kan også noen ganger hjelpe å dunke med en hammer eller noe på felgene, for det hender at det sjokket gjør at de slipper.

Hvis ikke dette hjelper må noen som kan bil se på det. Hvis du er så heldig, eller forutseende, at du er NAF-medlem med veihjelp eller liknende kan du kontakte dem. Vet at NAF har flere gratis assistanser årlig inkludert i abonnementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bor ved en småvei med lite trafikk ville jeg kjørt litt forsiktig fram og tilbale får å se om bremsene gradvis løsner. Mest sannsynlig har skivene fått et lite belegg av rust som gir ekstrem friksjon. Å kjøte en liten tur skal inteorien fjerne denne friksjonen, særlig der som du bremser litt forsiktig.

Du merker raskt om det blir bedre. Hvis ikke må du avslutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reveenka skrev (15 minutter siden):

Takk for innspill!

Prøv å kjør litt med den ute på gaten. I  20 - 30 km.t trykker du inn clutchen eller setter den i nøytral.  Du kjenner fort om bremsene henger på.  Prøv litt rundt dørene der du bor.  Om du etter en stund kjenner at bilen stopper opp nesten av seg selv når hastigheten er nesten 0 , bør du få et verksted til å kikke på den.  Er felgene åpne slik at du kan se bremseskivene om det er rust på dem nå ?  Sjekk det før og etter om du prøver rådet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk hardt et par ganger på bremsene. Kjør noen meter og rygg tilbake. Se på bremseskivene om de har "slitemerker" i eventuelt rustbelegg. Om et hjul henger helt må du nok på verksted. 

Om hjulene beveger seg og det er bart, altså ikke is og snø, så kjør litt lenger. Stopp bilen med minst mulig bremser (bremse mest mulig på motor) og kjenn om en bremse er varmere en de andre (kjenn først på felgen og så forsiktig på bremsen da de kan være veldig varme). Går dette bra så kjør litt mer med noen oppbremsinger før du kjører rolig litt og kjenner på bremsene en gang til. Har du flaks så løsner de ved bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! 😊 Jeg har en hybridbil med automat, så ingen clutch. Men jeg skal prøve tipsene om å kjøre litt frem og tilbake og en venn av en venn skal ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...