Gjest nitrogen Skrevet 9. juli #5321 Del Skrevet 9. juli (endret) Jeg var temmelig upresis der, kidnapperne sa ikke i klartekst at de ikke ønsket kommunikasjon, de sa vel noe slikt at dersom de ikke fikk 1,35 mill EURO i XMR ville de kutte kommunikasjon , dette ble formidlet i e-mail av 8, juli 2019. Så ble disse pengene sendt, siden forsøkte S.Holden (TH) med en e-mail å oppnå kontakt noen dager senere, men kidnapperne svarte aldri. De var "rause" og slo løsepengekravet ned til 5,4 mill Euro, men likevel var de fornøyd med disse 1.35 mill EuRO overført til Monero-wallet. Resten 4,05 mill.Euro skulle komme i rater tre ganger hver på 1.35 mill Mye tyder på at de ukjente merket at "det brant under føttene på dem", dvs Politiet var på sporet Endret 9. juli av nitrogen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 10. juli #5322 Del Skrevet 10. juli On 7/9/2024 at 1:37 PM, nitrogen said: Jeg var temmelig upresis der, kidnapperne sa ikke i klartekst at de ikke ønsket kommunikasjon, de sa vel noe slikt at dersom de ikke fikk 1,35 mill EURO i XMR ville de kutte kommunikasjon , dette ble formidlet i e-mail av 8, juli 2019. Så ble disse pengene sendt, siden forsøkte S.Holden (TH) med en e-mail å oppnå kontakt noen dager senere, men kidnapperne svarte aldri. De var "rause" og slo løsepengekravet ned til 5,4 mill Euro, men likevel var de fornøyd med disse 1.35 mill EuRO overført til Monero-wallet. Resten 4,05 mill.Euro skulle komme i rater tre ganger hver på 1.35 mill Mye tyder på at de ukjente merket at "det brant under føttene på dem", dvs Politiet var på sporet Det har gått meg hus forbi at de faktisk fikk tilsendt så mye penger. Det er jo en ganske grei avkastning bare det, her hadde de muligheten til å la henne gå da de skjønte at de ikke fikk mer. Om hun faktisk er kidnappet og drept da. Man kan jo også spekulere i om hun har arrangert dette selv og at pengene gikk direkte til AEH. Det var vel eneste muligheten hun hadde for å få penger ut av det ekteskapet siden alt stod på TH. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nitrogen Skrevet 10. juli #5323 Del Skrevet 10. juli Nutz skrev (35 minutter siden): Det har gått meg hus forbi at de faktisk fikk tilsendt så mye penger. Det er jo en ganske grei avkastning bare det, her hadde de muligheten til å la henne gå da de skjønte at de ikke fikk mer. Om hun faktisk er kidnappet og drept da. Man kan jo også spekulere i om hun har arrangert dette selv og at pengene gikk direkte til AEH. Det var vel eneste muligheten hun hadde for å få penger ut av det ekteskapet siden alt stod på TH. Det er noe jeg sliter med å forstå : Tom Hagen tok opp banklån og skaffet Monero (XMR) for 25 mill. NOK relativt fort og ifølge avisene var han villig til å betale hele kravet på 9 million €. Politiet rådet han til ikke å betale før han fikk et livstegn fra EAH. 27.januar 2019 kommer en aggressiv e-post fra kidnapperne hvor de forlanger at TH sender 25% av kravet , €2.25 mill i XMR før 11.februar kl.23.00 . Bare slik skal bevis på at AEH lever bli sendt til han, sier de Tom Hagen svarer med taushet, sender ingen penger. Mulig etter råd fra Politiet. Så går det noen måneder.... 26.juni 2019 har Politiet pressekonferanse hvor de opplyser at saken er gått fra hovedhypotesen kidnapping med økonomisk motiv , til drap. Det ligger i kortene at TH har drevet utstrakt villedning og blir siktet for frihetsberørelse eller drap på kona. RU (kryptomannen) blir samtidig siktet. PSS blir siktet noe senere. 8, juli 2019 kommer en ny e-post fra kidnapperne hvor de senker kravet til €5.4 mill i XMR 9-10 juli 2019 betaler endelig TM €1,35 i XMR til kidnapperne Ulogisk at Politiet skal anklage TH for drap på kona når de selv fraråder han til å etterkomme kidnappernes krav Men de har nok fattet mistanke basert på total skjevdeling i ekteskapskontrakter og at muligens AEH ville ut av forholdet. Nå skriver vi 10.juli 2024 og saken er fortsatt ikke oppklart, nå innkaller Politet diverse moduskandidater til avhør og saken mot TH er i ferd med å henlegges på bevises stilling. Alt dette gjør at jeg overbevist at dette er en ekte kidnapping (som gikk feil) fra ukjente kidnappere hvor TH ikke er involvert OM AEH har faket sin egen forsvinning ? : det er utenkelig, basert på mye , som jeg ikke vil skrive om her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 10. juli #5324 Del Skrevet 10. juli (endret) 8 minutter siden, nitrogen said: Det er noe jeg sliter med å forstå : Tom Hagen tok opp banklån og skaffet Monero (XMR) for 25 mill. NOK relativt fort og ifølge avisene var han villig til å betale hele kravet på 9 million €. Politiet rådet han til ikke å betale før han fikk et livstegn fra EAH. 27.januar 2019 kommer en aggressiv e-post fra kidnapperne hvor de forlanger at TH sender 25% av kravet , €2.25 mill i XMR før 11.februar kl.23.00 . Bare slik skal bevis på at AEH lever bli sendt til han, sier de Tom Hagen svarer med taushet, sender ingen penger. Mulig etter råd fra Politiet. Så går det noen måneder.... 26.juni 2019 har Politiet pressekonferanse hvor de opplyser at saken er gått fra hovedhypotesen kidnapping med økonomisk motiv , til drap. Det ligger i kortene at TH har drevet utstrakt villedning og blir siktet for frihetsberørelse eller drap på kona. RU (kryptomannen) blir samtidig siktet. PSS blir siktet noe senere. 8, juli 2019 kommer en ny e-post fra kidnapperne hvor de senker kravet til €5.4 mill i XMR 9-10 juli 2019 betaler endelig TM €1,35 i XMR til kidnapperne Ulogisk at Politiet skal anklage TH for drap på kona når de selv fraråder han til å etterkomme kidnappernes krav Men de har nok fattet mistanke basert på total skjevdeling i ekteskapskontrakter og at muligens AEH ville ut av forholdet. Nå skriver vi 10.juli 2024 og saken er fortsatt ikke oppklart, nå innkaller Politet diverse moduskandidater til avhør og saken mot TH er i ferd med å henlegges på bevises stilling. Alt dette gjør at jeg overbevist at dette er en ekte kidnapping (som gikk feil) fra ukjente kidnappere hvor TH ikke er involvert OM AEH har faket sin egen forsvinning ? : det er utenkelig, basert på mye , som jeg ikke vil skrive om her Jeg tror heller ikke det var Tom, han kunne bare tatt ut skilsmisse og kommet godt ut av det. Det var AEH som hadde lidd økonomiske tap på en skilsmisse. Jeg tror aldri denne saken blir oppklart. OG: hvor sannsynlig var det at AEH skulle være i live da Tom betalte i juli 2019? Det hadde gått 9 måneder uten livstegn. Hvorfor plutselig betale da? Endret 10. juli av Nutz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nitrogen Skrevet 10. juli #5325 Del Skrevet 10. juli (endret) Nutz skrev (30 minutter siden): Jeg tror heller ikke det var Tom, han kunne bare tatt ut skilsmisse og kommet godt ut av det. Det var AEH som hadde lidd økonomiske tap på en skilsmisse. Jeg tror aldri denne saken blir oppklart. OG: hvor sannsynlig var det at AEH skulle være i live da Tom betalte i juli 2019? Det hadde gått 9 måneder uten livstegn. Hvorfor plutselig betale da? Det satt nok en fortvilt Hagen- familie og ikke visste hva de skulle gjøre, så i desperasjon om et mulig livstegn ble €1.35 mill sendt i juli 2019. Hun var mest sannsynlig død på det tidspunktet, så kidnapperne innså at det ikke var mer å hente. Kan bare spekulere, men hvorfor ble ikke et større beløp sendt til kidnapperne i januar 2019, de forlangte €2,25 mill. og TH hadde muligens skaffet disse pengene i XMR ? Det er langt fra sikkert at AEH var død da hun forlot Sloraveien 4 31.10.2018 Politiet i Norge fraråder å betale noe som helst til kidnappere, slik er ikke policy i andre land. Endret 10. juli av nitrogen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 10. juli #5326 Del Skrevet 10. juli 9 minutter siden, nitrogen said: Kan bare spekulere, men hvorfor ble ikke et større beløp sendt til kidnapperne i januar 2019, de forlangte €2,25 og TH hadde muligens skaffet disse pengene i XMR ? Det er langt fra sikkert at AEH var død da hun forlot Sloraveien 4 31.10.2018 Politiet i Norge fraråder å betale noe som helst til kidnappere, det er ikke policy i andre land. Godt spørsmål. Det er ikke hver dag man står i en sånn situasjon og de fleste ville vel fulgt politiets råd. Jeg har en venn i et sør-amerikansk land som opplevde at søsteren ble kidnappet og familien presset for løsepenger. Dette er snart 10 år siden, men de så aldri den kidnappede igjen. Vet ikke hvor vanlig det er at offeret faktisk blir frigitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nitrogen Skrevet 10. juli #5327 Del Skrevet 10. juli (endret) Nutz skrev (1 time siden): Godt spørsmål. Det er ikke hver dag man står i en sånn situasjon og de fleste ville vel fulgt politiets råd. Jeg har en venn i et sør-amerikansk land som opplevde at søsteren ble kidnappet og familien presset for løsepenger. Dette er snart 10 år siden, men de så aldri den kidnappede igjen. Vet ikke hvor vanlig det er at offeret faktisk blir frigitt. Det er selvfølgelig stor risk å frigi et kidnappingsoffer, Personen er jo et kronvitne for Politiet. Vet ikke om det finnes statistikk på slikt, men i land som Colombia og Brasil er kidnapping mye utbredt med flere tusen tilfeller årlig. Politiet har sin egen agenda hvorfor løsepenger ikke skal utbetales i kidnappingsaker, de er jo heller ikke følelsesmessig involvert Endret 10. juli av nitrogen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zaza Skrevet 12. juli #5328 Del Skrevet 12. juli (endret) nitrogen skrev (På 10.7.2024 den 16.48): Det er noe jeg sliter med å forstå : Tom Hagen tok opp banklån og skaffet Monero (XMR) for 25 mill. NOK relativt fort og ifølge avisene var han villig til å betale hele kravet på 9 million €. Politiet rådet han til ikke å betale før han fikk et livstegn fra EAH. 27.januar 2019 kommer en aggressiv e-post fra kidnapperne hvor de forlanger at TH sender 25% av kravet , €2.25 mill i XMR før 11.februar kl.23.00 . Bare slik skal bevis på at AEH lever bli sendt til han, sier de Tom Hagen svarer med taushet, sender ingen penger. Mulig etter råd fra Politiet. Så går det noen måneder.... 26.juni 2019 har Politiet pressekonferanse hvor de opplyser at saken er gått fra hovedhypotesen kidnapping med økonomisk motiv , til drap. Det ligger i kortene at TH har drevet utstrakt villedning og blir siktet for frihetsberørelse eller drap på kona. RU (kryptomannen) blir samtidig siktet. PSS blir siktet noe senere. 8, juli 2019 kommer en ny e-post fra kidnapperne hvor de senker kravet til €5.4 mill i XMR 9-10 juli 2019 betaler endelig TM €1,35 i XMR til kidnapperne Ulogisk at Politiet skal anklage TH for drap på kona når de selv fraråder han til å etterkomme kidnappernes krav Men de har nok fattet mistanke basert på total skjevdeling i ekteskapskontrakter og at muligens AEH ville ut av forholdet. Nå skriver vi 10.juli 2024 og saken er fortsatt ikke oppklart, nå innkaller Politet diverse moduskandidater til avhør og saken mot TH er i ferd med å henlegges på bevises stilling. Alt dette gjør at jeg overbevist at dette er en ekte kidnapping (som gikk feil) fra ukjente kidnappere hvor TH ikke er involvert OM AEH har faket sin egen forsvinning ? : det er utenkelig, basert på mye , som jeg ikke vil skrive om her Alt dette stusset mange over. Mener å ha lest i media at etterforskere presset TH til kommunikasjon og betaling siden han var så rik. De stilte samme spørsmål som sto i kravet i brevet om hvor mye kona var verdt for han. Finner ikke link. Tror ikke vi vet alt rundt betalingen fra TH’s side og etterforskningen og at han tidlig i saken var mistenkt. TH bør klage på etterforskningen? Tror ikke vi andre kan klare å sette oss inn i saken heller. Psykiske påkjenningene må være enorme og man kan handle eller si noe urasjonelt som Politi kan bruke mot deg. Ser heller ikke at TH/familie har noe form for krise hjelp i en sånn situasjon. TH skulle aldri betalt ei norsk krone etter min mening. Med betalingen mistenker jeg han også pga tiden han betalte på. Det er ikke rasjonelt at kidnapper kommer med krav så lenge etter at AEH forsvant. Ikke rasjonelt noenting i saken og derfor sosialmedia eksploderte i kommentarfeltene. Endret 12. juli av Zaza 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zaza Skrevet 12. juli #5329 Del Skrevet 12. juli nitrogen skrev (På 10.7.2024 den 18.20): Politiet har sin egen agenda hvorfor løsepenger ikke skal utbetales i kidnappingsaker, de er jo heller ikke følelsesmessig involvert Endret onsdag kl 19:18 av nitrogen Jeg tror de er følelsesmessige overbeviste i denne sak der de stemplet TH som skyldig uten dom. Jeg begriper ikke hvordan media fikk lov til å forhåndsdømme TH som de har gjort. Er ikke rasjonelt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alarmselgeren Skrevet 12. juli #5330 Del Skrevet 12. juli On 7/10/2024 at 6:20 PM, Guest nitrogen said: Politiet har sin egen agenda hvorfor løsepenger ikke skal utbetales i kidnappingsaker, de er jo heller ikke følelsesmessig involvert I prinsippet vil aldri politiet anbefale noen å gi etter for krav fra kriminelle, eller stille seg til disposisjon for kriminelle sine føringer. Det er opplagt at man ikke bør ta det forbrytere sier for god fisk. Man må regne med at Anne Elisabeth var død allerede da de første bitcoin-meldingene ble sendt. Det ble aldri lagt opp til noen reell forhandlingssituasjon. Politiets krise- og gisselforhandlingsteam (KGF) var involvert i relativt lang tid fra starten av, men de ble vel i hovedsak gående arbeidsløse i og med at det ikke fantes noen mulighet for å kommunisere med de antatte kidnapperne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zaza Skrevet 14. juli #5331 Del Skrevet 14. juli Alarmselgeren skrev (På 12.7.2024 den 20.27): I prinsippet vil aldri politiet anbefale noen å gi etter for krav fra kriminelle, eller stille seg til disposisjon for kriminelle sine føringer. Det er opplagt at man ikke bør ta det forbrytere sier for god fisk. Man må regne med at Anne Elisabeth var død allerede da de første bitcoin-meldingene ble sendt. Det ble aldri lagt opp til noen reell forhandlingssituasjon. Politiets krise- og gisselforhandlingsteam (KGF) var involvert i relativt lang tid fra starten av, men de ble vel i hovedsak gående arbeidsløse i og med at det ikke fantes noen mulighet for å kommunisere med de antatte kidnapperne. Krimpodden-Vg. Her høres datoene og hva TH gjorde når han skulle overføre penger. E-post fra motpart. 8 juli 2019. Nå har Politi skiftet hypotese til drap i media. TH forberedte betaling i starten av februar 2019. 5 måneder senere i juli 2019 ble det ført videre penger. Er ikke sånn kidnapping med penge krav foregår. Forstå dette den som kan. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alarmselgeren Skrevet 17. juli #5332 Del Skrevet 17. juli On 7/14/2024 at 4:42 PM, Zaza said: Krimpodden-Vg. Her høres datoene og hva TH gjorde når han skulle overføre penger. E-post fra motpart. 8 juli 2019. Nå har Politi skiftet hypotese til drap i media. TH forberedte betaling i starten av februar 2019. 5 måneder senere i juli 2019 ble det ført videre penger. Er ikke sånn kidnapping med penge krav foregår. Forstå dette den som kan. Tom Hagen kjøpte monero for 25 millioner kroner, men lot ikke til å forhaste seg med å betale. Avgjørelsen om å kontakte politiet og dermed utsette sin kone for akutt livstruende fare tok han derimot på stående fot. Vanskelig å forstå hvordan han altså først ikke tar motpartens beskjed på alvor ("gå til politi, vi drepe og kvittes med kropp") og så, etter åtte måneder i uvisshet, velger han å tro på dem likevel, og betaler ("vi sende livsbevis"). Er det noe vi har oversett her, noe som har skjedd som kunne føre til at Hagen plutselig valgte å tro på meldingen om at kona hans fremdeles faktisk var i live, noe såpass håndfast at han benyttet muligheten til å betale nær 13 millioner kroner? Eller var det noe annet som skjedde? 🤔 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 20. juli #5333 Del Skrevet 20. juli Avgjørelsen om å kontakte politiet eller ikke måtte han gjøre på egenhånd. jeg regner med politiet rådet han til ikke å betale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alarmselgeren Skrevet 22. juli #5334 Del Skrevet 22. juli On 7/21/2024 at 12:35 AM, Kardemommete said: Avgjørelsen om å kontakte politiet eller ikke måtte han gjøre på egenhånd. jeg regner med politiet rådet han til ikke å betale. Han tok tydeligvis den avgjørelsen på egenhånd, ja. Politiets råd om å ikke betale er standard. Men samtidig er denne typen forbrytelser uten presedens i Norge. De hadde ingen standard for hvordan de skulle angripe etterforskningen. Krise- og Gisselforhandlingsenheten (KGF) har ekspertise først og fremst på dialog, men det fantes ingen plattform for dem å kommunisere. Poenget mitt er at om Hagen noensinne hadde håpet at en utbetaling ville føre til et livsbevis, er det merkelig at han ventet så lenge med betalingen. Du kan jo prøve å forestille deg at din partner eller ektefelle ble bortført av det som fremsto som ukjente personer. Så kan du prøve å forestille deg at det gikk åtte måneder uten noen indikasjoner på at hen var i live. Ville du forventet at du fikk et livsbevis etter åtte måneder med stillhet? 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emdes Skrevet 23. juli #5335 Del Skrevet 23. juli Alarmselgeren skrev (14 timer siden): Han tok tydeligvis den avgjørelsen på egenhånd, ja. Politiets råd om å ikke betale er standard. Men samtidig er denne typen forbrytelser uten presedens i Norge. De hadde ingen standard for hvordan de skulle angripe etterforskningen. Krise- og Gisselforhandlingsenheten (KGF) har ekspertise først og fremst på dialog, men det fantes ingen plattform for dem å kommunisere. Poenget mitt er at om Hagen noensinne hadde håpet at en utbetaling ville føre til et livsbevis, er det merkelig at han ventet så lenge med betalingen. Du kan jo prøve å forestille deg at din partner eller ektefelle ble bortført av det som fremsto som ukjente personer. Så kan du prøve å forestille deg at det gikk åtte måneder uten noen indikasjoner på at hen var i live. Ville du forventet at du fikk et livsbevis etter åtte måneder med stillhet? For å være djevelens advokat her. Det at han venta så lenge med å betale er ikke nødvendigvis noe suspekt. Hvis vi prøver å se det fra hans side. Det tyder bare på at han, som de aller fleste normenn, vil jeg tru, i utgangspunktet hadde tillit til myndighetene. Han stoler på rådet fra politiet, og forholder seg til det. De vet nok hva de driver med, tenkte han kanskje. Samtidig som månedene går så sitter han å ser på at politiet ikke kommer noen veg. Kanskje han begynner å ense at de misstenker han i å stå bak. Kanskje han enser at politiet har kjørt seg fast, de er i et blindspor, og det begynner å gå opp for han at de aldri kommer til å løse denne saken. Han mister fullstendig trua. Han innser at han har gjort feil. Lisbet kommer aldri til å bli funnet. Politiet har bare rota det til. Hva skal han gjøre? I ren desperasjon gjør han det eneste han kan gjøre, det siste alternativet han har igjen, han trosser politiet og betaler. Jeg skjønner argumentet ditt, og jeg er enig, det er ikke rasjonelt. Men mennesker er ikke alltid rasjonelle. Her kan det være mye følelser inne i bildet. Det er kona di, du er glad i henne, hun er mor til barna dine, og det begynner å gå opp for deg at politiet ikke kommer til å hjelpe deg. Da kan selv en iskald Hagen ha menneskelige følelser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alarmselgeren Skrevet 23. juli #5336 Del Skrevet 23. juli (endret) 8 hours ago, emdes said: I ren desperasjon gjør han det eneste han kan gjøre, det siste alternativet han har igjen, han trosser politiet og betaler. Hvis han faktisk mistenkte politiet for å mistenke ham, så var det kanskje ikke så smart å betale rett etter at de hadde offisielt gått ut og endret hovedhypotesen til drap kamuflert som kidnapping. Så det virker jo utad som om han var desperat på grunn av akkurat dette. Men nå later det jo til at han er av kroken, eller det ryktes ihvertfall. Politiet har uttalt at det mest sannsynlig ikke blir noen påtaleavgjørelse i år på grunn av at materialet tar tid å gjennomgå, så den formelle siktelsen består enn så lenge. Ikke så mye Hagen kan gjøre med det. Endret 23. juli av Alarmselgeren 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zaza Skrevet 23. juli #5337 Del Skrevet 23. juli Alarmselgeren skrev (1 time siden): Hvis han faktisk mistenkte politiet for å mistenke ham, så var det kanskje ikke så smart å betale rett etter at de hadde offisielt gått ut og endret hovedhypotesen til drap kamuflert som kidnapping. Så det virker jo utad som om han var desperat på grunn av akkurat dette. Men nå later det jo til at han er av kroken, eller det ryktes ihvertfall. Politiet har uttalt at det mest sannsynlig ikke blir noen påtaleavgjørelse i år på grunn av at materialet tar tid å gjennomgå, så den formelle siktelsen består enn så lenge. Ikke så mye Hagen kan gjøre med det. Det kan være mer dialog mellom TH og Politi enn hva vi vet via media. TH kan ha blitt påvirket. Vi vet også at han skal være vanskelig å samhandle med som Politi har uttalt selv. Åpnes gratis i Google-søk Så gjorde Politi opp en mening om at TH er skyldig uten bevis mot han. Media skrev også SKYLDIG eller om de bare siterte Politiet sin uttalelse? Lett å ha en mening i saken. Hør på Krimpodden her Denne er lærerik. Jeg tror Politiet har gått for langt i å lekke teori til media i denne saken. Det finnes 0 bevis mot TH og om hvordan AEH ble borte eller om hun er drept. At TH betalte kan ha betydning om hvordan mennesket er eller at han er/var forvirret, sorg, sjokkert osv. Ikke gå i bekreftelsesfella eller ha tunnelsyn. Ikke bli påvirket av noe i saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammahjarte Skrevet 18. august #5338 Del Skrevet 18. august Er det noko nytt i saka? Kor lenge kan nokon vere sikta for drap eigentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alarmselgeren Skrevet 19. august #5339 Del Skrevet 19. august 19 hours ago, mammahjarte said: Er det noko nytt i saka? Kor lenge kan nokon vere sikta for drap eigentlig? Siste nytt var at politiet den 25. april meddelte pressen at saken mot Tom Hagen er ferdig etterforsket og videresendt til statsadvokaten for påtaleavgjørelse. Det ble samtidig antydet fra NRK at politiet har innstilt på henleggelse av siktelsen mot Tom Hagen på bevisets stilling - med andre ord har de angivelig ikke gode nok beviser for å tiltale ham. Politiet ville ikke kommentere denne påstanden eller innholdet i påtaleinnstillingen forøvrig. På spørsmål om når det vil komme noen beslutning, ble det sagt at det normalt tar rundt 30 dager å ferdigstille en påtaleavgjørelse. Likevel ble det også uttalt at man i denne saken ikke kan forvente noen avgjørelse i løpet av 2024, på grunn av den store mengden etterforskningsmateriale. De har sagt at det er fortløpende dialog mellom politi og påtalemyndighet. Det er også blitt presisert fra politiets side at de fortsetter etterforskningen mot de øvrige siktede, og at de etterforsker "bestemte personer" i "bestemte miljøer", uten at de ville presisere hvem. De kunne ikke utelukke at det vil bli gjort flere pågripelser. Min tolkning av disse opplysningene går i retning av at de fremdeles mistenker Tom Hagen for medvirkning, men at fellende beviser mangler. Jeg tenker at dersom de nå hadde forsikret seg om at Hagen ikke var involvert, ville innstillingen lydd på "intet straffbart forhold", og påtaleavgjørelsen ville sannsynligvis kommet raskere. Med andre ord, mer enn et halvt års arbeid med etterforskningsmaterialet som kun omhandler Hagen selv, indikerer at de ikke er helt sikre på hans rolle. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emdes Skrevet 19. august #5340 Del Skrevet 19. august Alarmselgeren skrev (10 timer siden): Siste nytt var at politiet den 25. april meddelte pressen at saken mot Tom Hagen er ferdig etterforsket og videresendt til statsadvokaten for påtaleavgjørelse. Det ble samtidig antydet fra NRK at politiet har innstilt på henleggelse av siktelsen mot Tom Hagen på bevisets stilling - med andre ord har de angivelig ikke gode nok beviser for å tiltale ham. Politiet ville ikke kommentere denne påstanden eller innholdet i påtaleinnstillingen forøvrig. På spørsmål om når det vil komme noen beslutning, ble det sagt at det normalt tar rundt 30 dager å ferdigstille en påtaleavgjørelse. Likevel ble det også uttalt at man i denne saken ikke kan forvente noen avgjørelse i løpet av 2024, på grunn av den store mengden etterforskningsmateriale. De har sagt at det er fortløpende dialog mellom politi og påtalemyndighet. Det er også blitt presisert fra politiets side at de fortsetter etterforskningen mot de øvrige siktede, og at de etterforsker "bestemte personer" i "bestemte miljøer", uten at de ville presisere hvem. De kunne ikke utelukke at det vil bli gjort flere pågripelser. Min tolkning av disse opplysningene går i retning av at de fremdeles mistenker Tom Hagen for medvirkning, men at fellende beviser mangler. Jeg tenker at dersom de nå hadde forsikret seg om at Hagen ikke var involvert, ville innstillingen lydd på "intet straffbart forhold", og påtaleavgjørelsen ville sannsynligvis kommet raskere. Med andre ord, mer enn et halvt års arbeid med etterforskningsmaterialet som kun omhandler Hagen selv, indikerer at de ikke er helt sikre på hans rolle. De har vel nok indisier på Hagen til at de aldri kommer til å utelukke at han kan ha vært involvert. Det ville også vært en innrømmelse av hvor tynn den opprinnelige siktelsen var. Men. Kroptymannen vil jeg mene har et selvstendig motiv i denne saken. De trenger ikke Hagen som medskyldig for å opprettholde siktelsen mot han. Han har vært veldig på Hagen for å få han til å investere, oppsøkt han gjentatte ganger, men blitt avvist. Det er jo en mulighet at kryptomannen står bak det selv, som en slags straff/trussel for at Hagen ikke investerte. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå