Gå til innhold

Runner's knee

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som som har/har hatt dette?

Fikk diagnosen i dag. Legen sa det ikke var noe spesielt å gjøre med det annet enn å gå til fysioterapaut, og at jeg skulle tilpasse mitt aktivitetsnivå etter smertene. Men går på danselinje, så er litt vanskelig å tilpasse aktivitetsnivået, for å si det sånn :forvirret:

Noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hatt skikkelig "løperkne/langdistansekne" selv, men har plagdes litt med antydninger pga en predisponerende faktor. Jeg vet ikke hvor mye legen forklarte deg og om du evt har vært til fysioterapeut, men plagen skyldes altså at tractus iliotibialis (bånd på utsiden av låret) blir øm der den glipper over beinfremspringet på utsiden av kneet. Det ligger også en liten slimposen mellom senen og beinet som det kan gå betennelse i. Ofte har de som får denne diagnosen en stram/"kort" tractus iliotibialis, og det anbefales derfor å tøye denne (annen lårmuskulatur kan også gjerne tøyes). I tillegg er det ofte lurt å trene styrke i stabiliserende muskler rundt kneet. Alternativ trening -ting som ikke gjør vondt, anbefales. Prøv å unngå å gjøre det som irriterer mer (hos mange er det -som navnet tilsier, løping som er problemet). I forhold til treningsveiledning kan det være lurt å snakke med en fysioterapeut.

Skrevet

Dette er ikke det samme som "jumper's knee"? Det er jeg plaget av og hørtes litt ut som beskrivelsen til miesol, men det er lenge siden jeg fikk diagnosen.

Det sa de at jeg kanskje vokste ut av (oppstod da jeg var ca 14 år og drev med løping), men det gjorde jeg ikke. Like dårlig i dag. Fører også til at jeg bare faller sammen når jeg løper.

Skjønner at det er vanskelig når du går på danselinje. Da får du ikke regulert aktivitetsnivået. Og hvis det er noe av det samme som jumper's knee forstår jeg hvor smertefullt det er.. Eneste råd jeg har er å gå til fysioterapeut og rådfør deg med han/hun.

Skrevet

Runners knee er ikke det samme som jumpers knee. Er fullt mulig at det kan gi endel like symptomer, men det skyldes ulike ting. Mens runners knee gir smerter på utsiden av kneet, gir jumpers knee smerter foran på kneet (like under kneskjellet) -det er iallefall der det er vondt å ta på.

• 1 år senere...
Gjest Gjest*K
Skrevet

Tar opp gammel tråd.

Tror kanskje jeg har runner's eller jumper's knee, går det an å ha det i begge knærne?

Og er det noen som vet hvor jeg burde gå for å sjekke det? Liker ikke fastlegen min og tror ikke han har så mye greie på det! Burde jeg bestille time på NIMI eller lignende med en gang, eller burde jeg sjekke hos fastlegen først?

Gjest Gjest_miesol_*
Skrevet

Jeg svarer en gang til i denne tråden jeg da :)

Det går an å ha det i begge knærne. Hvor er det du har vondt? Det er relativt enkelt å skille mellom runners knee og jumpers knee. Dersom du plages med runners knee er smertene lokalisert til utsiden av kneet, og det fremprovoseres ofte av løping. Mange har også vondt ved gange ned trapp etter at smertene først er utløst (f.eks dagen etter en joggetur som ga smerter). Jumpers knee har smerter lokalisert til undersiden av kneet, rett under nedre kant av kneskåla. Hvis du presser toppen av kneskåla inn mot kneet slik at den nedre delen vippes litt opp vil det gi smerter om du klemmer med en finger opp under nedre del av kneskåla. Si fra hvis du ikke skjønte så kan jeg prøve å forklare bedre..

Fastleger er ofte ikke de beste på slike plager, men husk at man kan få undersøkelse hos enkelte privatpraktiserende fysioterapeuter uten henvisning fra lege. Man kan også gå til manuellterapeuter for behandling uten henvisning. Mitt tips er derfor å ringe til et fysikalsk institutt og høre om de kan utføre undersøkelse uten henvisning fra lege.

Skrevet

Samme gjest som over..

Tusen takk, det hjalp veldig!

Tror det må være runner's knee. Får vondt når jeg løper, spesielt hvis jeg løper en litt lenger distanse og det er værre å løpe på asfalt enn på grus/terreng.

Det gjør på en måte vondt i hele kneskålen. Og det er værre å løpe/gå nedover.

Har også hendt at jeg har fått så vondt at jeg hadde problemer med å løpe mer og det har hendt at jeg har vondt senere på dagen og dagen etter. En dag var det så ille at jeg haltet dagen etter. Tror dere at det er runner's knee?

Er litt redd for å gå til spesialist å finne ut at det bare er "voksemerter" Har hatt det i hælene før og da føltes det ut som akillesbetennelse.

Det har vart en stund, så det er vel på tide å komme seg til lege kanskje :sjenert:

Skrevet

(Samme miesol som over, bare innlogget denne gangen)

Jeg synes plagene dine høres ut som runners knee, men jeg ønsker ikke å diagnostisere over internett :)

En litt spesielt symptom ved runners knee er at smertene har en tendens til å komme etter ca like mye løping hver gang, f.eks at smertene kommer etter et kvarter på hver joggetur. Det norske navnet på plagen er "langdistansekne", så det er altså vanlig at det er litt lengre løpeturer som provoserer. Vondt samme kveld/dagen etterpå, og evt med halting er vanlig. Det er også vanlig at jogging/gange i nedoverbakke er det verste. Så ut fra dette synes jeg altså at det høres ut som om runners knee er riktig diagnose.

Tror en tur til legen er lurt, så kan h*n henvise deg videre til noen som kan hjelpe deg. Det du kan gjøre selv så lenge er å redusere løping og evt annet som provoserer, og heller finne alternative treningsmetoder som er mer skånsomme for knærne. I den anledning anbefaler jeg sykling og svømming.

Skrevet

Samme gjest som over..

Tusen takk for hjelpen, skal prøve å komme meg til lege om ikke alt for lenge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...