Gå til innhold

Hvor lenge må/bør man vente etter en abort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ufrivillig abort, vil prøve igjen. Gynekolog sa 1 mens, sykehuset sa det var utdatert.

Anonymkode: 46a61...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en abort for 4 uker siden, og fikk beskjed av sykehuset om at vi måtte vente til jeg hadde sluttet å blø. Blødde i 2 uker, og fikk mensen nå 4 uker etter aborten. Vi begynte å prøve med en gang jeg hadde sluttet å blø. Men tror kanskje jeg hadde eggløsning mens jeg fortsatt blødde etter aborten (hvis jeg i det hele tatt hadde eggløsning). 

Nå håper jeg på å bli gravid så raskt som mulig. Håper du også blir gravid superkjapt! Det er virkelig en vond opplevelse å miste et barn/måtte ta abort (i vårt tilfelle levde babyen, men var allikevel ikke levedyktig i lengden grunnet store avvik). Unner ingen den opplevelsen.

Anonymkode: 0c430...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å vente 1 syklus (= å få mensen 1 gang) da jeg fikk utskrapning etter MA i november. Dette fordi ellers er det vanskelig å fastsette når du ble gravid (med mindre du tester for EL) og om fosteret utvikler seg normalt i henhold til hvor mange uker og dager du er på vei. Men ellers skal det ikke være noe grunn til å vente. 

Siden jeg har hatt 2 MA på rad, ønsket jeg å vente 1 syklus for å være helt sikker på at livmorslimhinnen er tilbake til normalen, hadde ikke lyst å risikere enda en graviditet som jeg mister, kan hende for tynn endometrium kunne vært en risiko. Men dette var bare mine tanker, ikke noe en lege har sagt til meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CatMom82 skrev (14 timer siden):

Jeg fikk beskjed om å vente 1 syklus (= å få mensen 1 gang) da jeg fikk utskrapning etter MA i november. Dette fordi ellers er det vanskelig å fastsette når du ble gravid (med mindre du tester for EL) og om fosteret utvikler seg normalt i henhold til hvor mange uker og dager du er på vei. Men ellers skal det ikke være noe grunn til å vente. 

Siden jeg har hatt 2 MA på rad, ønsket jeg å vente 1 syklus for å være helt sikker på at livmorslimhinnen er tilbake til normalen, hadde ikke lyst å risikere enda en graviditet som jeg mister, kan hende for tynn endometrium kunne vært en risiko. Men dette var bare mine tanker, ikke noe en lege har sagt til meg. :)

Det er vel ikke så veldig vanskelig å fastslå termindato hvis en får et par tidlige ultralyder sånn at man kan se at det er normal vekst. UL får man vel gjerne når man har en historikk med ufrivillige aborter.

Anonymkode: acad6...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/7/2023 at 3:37 PM, AnonymBruker said:

Ufrivillig abort, vil prøve igjen. Gynekolog sa 1 mens, sykehuset sa det var utdatert.

Det er HELT utdatert. Vi prøvde med engang før nesten mens og da satt den. Så du kan prøve med en gang så lenge du føler deg klar!

Anonymkode: 108db...e88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.1.2023 den 15.37):

Jeg ble gravid igjen før første mensen (2001).

Anonymkode: 4a43d...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på Rikshospitalet for to dager siden ifm at jeg skal ta medisinsk abort pga MA. Da spurte jeg om dette og legen sa at det var bare å prøve igjen ved første anledning. Tror dette med å vente er utdatert ja. Men det kan jo hende at det er lurt å vente hvis man feks fortsatt blør.. 

Anonymkode: 9c3a3...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var på Rikshospitalet for to dager siden ifm at jeg skal ta medisinsk abort pga MA. Da spurte jeg om dette og legen sa at det var bare å prøve igjen ved første anledning. Tror dette med å vente er utdatert ja. Men det kan jo hende at det er lurt å vente hvis man feks fortsatt blør.. 

Anonymkode: 9c3a3...100

Ja, du skal ALLTID vente til blødningen er ferdig, ellers kan du få infeksjon. 

Anonymkode: 108db...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at vi ikke trengte å vente. Ble gravid før jeg fikk mensen igjen, 2 uker etter sa. Og hadde ny positiv test 4 uker etter sa. 

Spontanaborter ble da regnet som siste mens, noe som stemte med ultralyd. 

Anonymkode: 64f89...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...