Gå til innhold

Lite ansatte i skolen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at man ikke får mer penger til flere ansatte uansett hvor mange elever som har diagnoser eller sliter med et eller annet. Det er flust av skolevegrerere rundt om i de ulike skolene og kommunene, for eksempel, men ingen flere voksne som kan hjelpe. Kommunene har ikke mer penger, og vi må spinke og spare. Lærerene blir bedt om å "legge til rette innenfor normal undervisning", men det er komplett umulig med 4-5 elever som har skolevegring, 2-3 med autisme, 1-2 med adhd og 2-3 med voldelig og utagerende oppførsel og så videre. 

Skjønte dere ikke dette når vi streika? Vi er FED UP av å se at barna lider, og å ikke strekke til. 

Jeg leter er etter ny jobb, for dette systemet + samfunnet fungerer ikke! 

Anonymkode: 502b3...12d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

PPT kan anbefale spesialundervisning for eleven med skolevegring dersom eleven ikke har tilfredsstillende læringsutbytte (noe eleven gjerne ikke har om skolefraværet har vart over tid). Jeg jobber i PPT og skriver ofte sakkyndige vurderinger for disse elevene. Det kan være aktuelt å anbefale spesialundervisning i basisfagene noen timer pr uke for å sikre opplæring og grunnleggende ferdigheter i fagene. Spesialundervisningstimene må ikke nødvendigvis gis i den vanlige skolen, dersom oppmøte akkurat der er særlig vanskelig. Her er man kreativ i mange kommuner, og mange elever får undervisningen på andre arenaer, for en periode. PPT kan også anbefale at spesialundervisningstimene gis som hjemmeundervisning. Dette kan være aktuelt dersom alt annet prøvd for å sikre eleven opplæring.

Anonymkode: 8d188...634

Noen må fortsatt GJØRE JOBBEN! Og de folka finnes ikke, eller blir satt bort til ufaglærte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen må fortsatt GJØRE JOBBEN! Og de folka finnes ikke, eller blir satt bort til ufaglærte.

Høres rart ut. Opplever absolutt at de elevene vi anbefaler spesialundervisningstimer for, får disse timene. Noen skolevegrere har 1:1 alene med pedagog noen timer pr uke. Har til gode å oppleve at de ikke får disse timene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres rart ut. Opplever absolutt at de elevene vi anbefaler spesialundervisningstimer for, får disse timene. Noen skolevegrere har 1:1 alene med pedagog noen timer pr uke. Har til gode å oppleve at de ikke får disse timene.

Da må det være en større og rikere kommune enn bygdenorge er, tipper jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da må det være en større og rikere kommune enn bygdenorge er, tipper jeg.

Opplæringsloven gjelder i alle kommuner. Å gi avslag på spesialundervisning begrunnet i økonomi vil være brudd på opplæringsloven.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Opplæringsloven gjelder i alle kommuner. Å gi avslag på spesialundervisning begrunnet i økonomi vil være brudd på opplæringsloven.

Greit nok det, men det må fortsatt finnes folk til å ta jobben.. Her utføres slike timer stort sett av unge, ufaglærte som enten har droppet ut av utdanning eller har et "chilleår". Det samme med vikartimer for syke og sykmeldte lærere. Har du ikke noe annet så får du alltids vikartimer på en skole. Der er det alltid behov, og det er dessverre økende..

Anonymkode: 4a9f2...4d9

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke et problem med kvantitet, kvaliteten derimot…. 

Anonymkode: 1f6b1...93c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Klart det er. Og skolene må velge hvilken av opplæringslovens de må bryte påfølgende år. I min klasse har fire barn rett på spesialundervisning mange timer i uken en til en med pedagog. Hvem er det? Meg. Og hvem har også resten av klassen samtidig som denne undervisningen skal finne sted? Fortsatt meg. Vi streiket vi, som en nevnte over her, men ble ikke hørt denne gangen heller. En av fem lærere er i dah uten relevant utdanning. 50% (smak litt på den) av spesialundervisningen gjøres av folk uten spesialutdanning. Orker snart ikke mer av dette yrket. 

Anonymkode: d5fe1...1fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Og hva kan foreldrene gjøre når opplæringsloven blir brutt? Klage først til rektor og så skolesjef. I en normalt stor kommune i Norge kommer man ingen vei med det. Det man da får til svar er at opplæringsloven blir fulgt ved at ufaglært ekstra støtte i klassen skal hjelpe de med ADHD, de innenfor autismespekteret, de med angst/depresjon og de med dysleksi. Statsforvalteren håndterer ikke den type saker. 

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, ESFP said:

Det er ganske lenge siden de begynte å spare i skolen og barns psykiske helse. For å få ekstra hjelp må man ha dokumentert at man henger etter faglig. Det må PPT vurdere. Dette kan ta lang tid og man kan ende opp uten mer hjelp. Hvis barnet skulle være heldig å få noen timer, så er det gjerne ufaglærte ansatte som ikle har kunnskap som skal hjelpe i skolen. For å få hjelp til depresjon fra BUP må barnet være kritisk nær å ta selvmord, hvis ikke avsluttes saken så raskt som mulig siden BUP heller ikke har penger. Kommunen har da ansvar for å følge opp. Oftest har ikke kommunen et tilbud. Så det er egentlig ingen hjelp å få... Det man kan håpe er at familien har mye penger, slik at man kan få en god privat psykolog. Problemet med det er at denne psykologen ikke har mulighet/erfaring til å se hele miljøet til barnet og derfor ikke veileder skolen. 

Hjelper ikke nødvendigvis med vedtak fra PPT for å få den ekstra hjelpen. Kan ta meg selv som eksempel. Jeg hadde vedtak på egen assistent fra skolestart til skoleslutt + to timer med spesialpedagog i uka fra 1. klasse og ut ungdomsskolen. Assistenten ble brukt som ekstralærer for hele klassen, jeg var den eleven hun var minst med i løpet av skoledagen enda hun var der for å hjelpe meg, og de timene med spesialpedagog hadde jeg kun når PPT var innom for å observere.

Jeg hadde vedtak på dette fordi jeg hadde 10% syn. Assistenten skulle være øynene mine gjennom skoledagen og spesialpedagogen skulle hjelpe meg med de fagene jeg slet med fordi jeg ikke så noe særlig. 😛

Anonymkode: 4f2ce...5d8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hjelper ikke nødvendigvis med vedtak fra PPT for å få den ekstra hjelpen. Kan ta meg selv som eksempel. Jeg hadde vedtak på egen assistent fra skolestart til skoleslutt + to timer med spesialpedagog i uka fra 1. klasse og ut ungdomsskolen. Assistenten ble brukt som ekstralærer for hele klassen, jeg var den eleven hun var minst med i løpet av skoledagen enda hun var der for å hjelpe meg, og de timene med spesialpedagog hadde jeg kun når PPT var innom for å observere.

Jeg hadde vedtak på dette fordi jeg hadde 10% syn. Assistenten skulle være øynene mine gjennom skoledagen og spesialpedagogen skulle hjelpe meg med de fagene jeg slet med fordi jeg ikke så noe særlig. 😛

På ungdomsskolen ble faktisk assistenten min brukt som ekstra kontordame. Hun var ikke engang i samme etasje som meg.

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Dette må være en rik kommune. Jeg har jobbet i to ulike kommuner. En med masse penger, og en uten. I den med masse penger hadde de 4 voksne i en klasse, for det var så mange elever med ekstra behov der. Jeg hadde en elev i spesialundervisning noen timer i uka, og om jeg var borte ble det alltid satt inn vikar. Det var en elev med atferdsvansker i en klasse,  han hadde alltid assistent på seg, og det var alltid de to samme.

Skolen hadde til og med ekstra undervisning for sterke elever i engelsk, og en helt egen lærer i naturfag for en evnerik elev. De hadde også en praktisk gruppe der elever med behov kunne være med ut og snekre, lage bål, gå på tur, fiske osv. 

Der jeg jobber nå, har de ikke like god råd. Lærere som er satt til spesialundervisning, blir som oftest satt som vikar i full klasse. Elever mister assistenter, for det brenner andre steder. De som har assistent, har gjerne 2-4 ulike per dag, og mange av de er 19-åringer som tar et friår etter vgs. Klasser blir satt sammen fordi de ikke får tak i/ har råd til vikar. Elever med rett på spesialundervisning blir satt på grupper med elever de ikke kjenner, gjerne hvor elev 1 skal ha spes undervisning i norsk og elev 2 skal ha matte. Eller du har en blanding av elever som er helt på totalt ulike nivåer. Jeg hadde en elev, stille og rolig og arbeidsom, men med læringsvansker. Ble satt på gruppe med 3 gutter som stakk av, banna, kasta rundt seg og slo. Timene pleide å foregå sånn at læreren måtte følge etter og holde orden på disse gutta, mens den rolige eleven satt og fargela eller jobbet for seg selv med oppgaver. Uten å få hjelp. 

Det er trist at det skal være så stor forskjell mellom kommuner. 

Anonymkode: d6cf6...a6b

AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte mer utfordringer å få ansatt noen enn at det ikke er penger til å ansatte noen. Skoler får ikke tak i kompetent personale verken som lærer, vikar, helsesøster, spes ped og alle andre. Norge er et lite land og skolen frister ikke lenger- for det er et tøft yrke. Mange foreldres totale ansvarsfraskrivelse hjelper heller ikke. Alt er visst kun skolens ansvar.  Det er vår jobb som foreldre å forberede barna på livet- både det gode og det dårlige og altfor mange får lite erfaring med å kjenne etter ulike følelser og trene mestringsteknikker fra de er små.  Dårlig eksempel, men datteren har spilt fotball siden hun var 6 år og hun har fått jevnlig påminnelser om at fotball kan gjøre vondt, man kan få ballen i ansiktet eller bli sparket ned. Tror ikke hun hadde bare fortsatt å spille etter ball i ansiktet om vi ikke hadde snakket om mange ganger at det kommer til å skje, men sånn må hun tåle. På samme måte prater vi mye om hvordan takle ulike tenkte scenarier om det skulle oppstå på skolen. Det er vår jobb å forberede henne. 

Anonymkode: 75d96...b2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...