AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #1 Skrevet 7. januar 2023 Har en niese i 9 trinn. Siden begynnelsen av 8 trinn har hun slitt psykisk. Snakker om selvmord og hun er deprimert. De har vært i kontakt med bup. De kan kun stille med samtale med psykolog hver 3 uker. Hun vil ikke på skolen. Sier hun blir sliten av bråk og mye folk. Fikk anbefalt å sende henne på skolen hver dag. Men hun stikker av eller sitter på toalettet på skolen. Foreldre har vært i kontakt med skolen flere ganger. Spurt om hun kan få tilrettelegging. Men de har ikke miljøarbeidere eller nok ansatte til dette. Hvor går alle pengene dette landet har til? Bør vi ikke satse på barn og ungdom? Anonymkode: 68df6...766 1
ESFP Skrevet 7. januar 2023 #2 Skrevet 7. januar 2023 Det er ganske lenge siden de begynte å spare i skolen og barns psykiske helse. For å få ekstra hjelp må man ha dokumentert at man henger etter faglig. Det må PPT vurdere. Dette kan ta lang tid og man kan ende opp uten mer hjelp. Hvis barnet skulle være heldig å få noen timer, så er det gjerne ufaglærte ansatte som ikle har kunnskap som skal hjelpe i skolen. For å få hjelp til depresjon fra BUP må barnet være kritisk nær å ta selvmord, hvis ikke avsluttes saken så raskt som mulig siden BUP heller ikke har penger. Kommunen har da ansvar for å følge opp. Oftest har ikke kommunen et tilbud. Så det er egentlig ingen hjelp å få... Det man kan håpe er at familien har mye penger, slik at man kan få en god privat psykolog. Problemet med det er at denne psykologen ikke har mulighet/erfaring til å se hele miljøet til barnet og derfor ikke veileder skolen. 2 1
Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #3 Skrevet 7. januar 2023 Foreldrene hennes må få henne på BUP til utredning. Eventuelle diagnoser vil utløse rettigheter som skolen ikke kan ignorere. (Skolen har få ansatte, ikke lite ansatte). 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #4 Skrevet 7. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Har en niese i 9 trinn. Siden begynnelsen av 8 trinn har hun slitt psykisk. Snakker om selvmord og hun er deprimert. De har vært i kontakt med bup. De kan kun stille med samtale med psykolog hver 3 uker. Hun vil ikke på skolen. Sier hun blir sliten av bråk og mye folk. Fikk anbefalt å sende henne på skolen hver dag. Men hun stikker av eller sitter på toalettet på skolen. Foreldre har vært i kontakt med skolen flere ganger. Spurt om hun kan få tilrettelegging. Men de har ikke miljøarbeidere eller nok ansatte til dette. Hvor går alle pengene dette landet har til? Bør vi ikke satse på barn og ungdom? Anonymkode: 68df6...766 Du har selvfølgelig helt rett. Og det er for henne og alle andre barn/ungdom som henne vi streiket❤️❤️ Anonymkode: d5fe1...1fc 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #5 Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (4 timer siden): Foreldrene hennes må få henne på BUP til utredning. Eventuelle diagnoser vil utløse rettigheter som skolen ikke kan ignorere. (Skolen har få ansatte, ikke lite ansatte). Hun har vært til utredning hos bup. De kan tilby samtaler ca hver 3 uke. Utenom det er det foreldrene som sliter med å få henne på skolen. Egentlig kan hun droppe skolen. Hun får ikke noe ut av det uansett Anonymkode: 68df6...766
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #6 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hun har vært til utredning hos bup. De kan tilby samtaler ca hver 3 uke. Utenom det er det foreldrene som sliter med å få henne på skolen. Egentlig kan hun droppe skolen. Hun får ikke noe ut av det uansett Anonymkode: 68df6...766 Hun kan ikke bare droppe skolen. Ta kontakt med PPT. Kanskje de i samarbeid med skolen kan få snekret sammen et tilrettelagt opplæringstilbud for henne som hun kan mestre. Det kan f eks innebære noe hjemmeundervisning, noe digitalt eller noe på en alternativ opplæringsarena. Hvis hun derimot er så syk/dårlig at hun ikke kan delta i noen form for opplæring, kan det være aktuelt å ta igjen ett grunnskoleår senere f eks etter 10. trinn. Anonymkode: 8d188...634
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #7 Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (5 timer siden): Foreldrene hennes må få henne på BUP til utredning. Eventuelle diagnoser vil utløse rettigheter som skolen ikke kan ignorere. (Skolen har få ansatte, ikke lite ansatte). Hva mener du egentlig med den siste setningen her? Skolen "ignorerer" slett ikke. Jeg sluttet som lærer etter pandemien. Å skulle ha ansvaret for stadig mer, og med et økende antall elever med problemer av ulike slag, ble til slutt uaktuelt. Uten ressurser er det en umulig oppgave. Derav også stor lærerflukt, tilfeldige vikarer og ufaglærte assistenter. Det er en stor skam! Anonymkode: 4a9f2...4d9 2 2
Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #8 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva mener du egentlig med den siste setningen her? Skolen "ignorerer" slett ikke. Jeg sluttet som lærer etter pandemien. Å skulle ha ansvaret for stadig mer, og med et økende antall elever med problemer av ulike slag, ble til slutt uaktuelt. Uten ressurser er det en umulig oppgave. Derav også stor lærerflukt, tilfeldige vikarer og ufaglærte assistenter. Det er en stor skam! Anonymkode: 4a9f2...4d9 Jeg mener skolen ignorerer barn som sliter mens om ikke har en diagnose som sikrer rett til ekstra ressurser. Problemene er ikke hos lærerstanden som jeg opplever å strekke seg lenger enn langt. Problemet er hos de som lager budsjettene. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #9 Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (Akkurat nå): Jeg mener skolen ignorerer barn som sliter mens om ikke har en diagnose som sikrer rett til ekstra ressurser. Problemene er ikke hos lærerstanden som jeg opplever å strekke seg lenger enn langt. Problemet er hos de som lager budsjettene. Diagnoser i seg selv sikrer ingen rett til ekstra ressurser i skolen. Det er manglende utbytte av opplæringen som evt kan utløse ressurser. Manglende utbytte av opplæringen kan man ha både med eller uten å ha en diagnose. Det er PPT som vurderer om eleven har tilfredsstillende læringsutbytte eller har behov for ekstra ressurser (som eks spesialundervisning). Anonymkode: 8d188...634 2 1
Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #10 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Diagnoser i seg selv sikrer ingen rett til ekstra ressurser i skolen. Jeg har sett dette ved selvsyn i min kommune.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #11 Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (3 minutter siden): Jeg har sett dette ved selvsyn i min kommune. Dette er veldig enkelt, for det er regulert i opplæringsloven. Manglende læringsutbytte er det som vil/kan utløse spesialundervisning og ekstra ressurser. Ikke diagnoser i seg selv. Hvis du har sett det i din kommune, så har det antakelig dreid seg om elever som har en diagnose og som I TILLEGG har manglende læringsutbytte. Anonymkode: 8d188...634 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #12 Skrevet 7. januar 2023 Dagens oppvoksende generasjon er jo en gjeng med bomullsdotter som ikke tåler noe som helst motgang, for det har de aldri trengt å opplevde. De har aldri lært å bli skuffet, være lei seg, grue seg, har sommerfugler i magen ect, fordi foreldre skal unngå alle slike ting før det skjer. Selvfølgelig kan ikke samfunnet stille opp med egen assistent til enhver ungdomsskoleelev som føler seg deppa, her må foreldre også ta litt ansvar. Hvis det er mye støy og for mye folk på skolen så kan det kanskje være greit å bytte til en privatskole med færre elever, gjerne med en pedagogikk der elevene i større grad kan styre egen dag og trekke seg unna når de trenger en pause. Men det avhenge rjo av hva som finnes i nærheten. Anonymkode: f27d8...0a3 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #13 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har en niese i 9 trinn. Siden begynnelsen av 8 trinn har hun slitt psykisk. Snakker om selvmord og hun er deprimert. De har vært i kontakt med bup. De kan kun stille med samtale med psykolog hver 3 uker. Hun vil ikke på skolen. Sier hun blir sliten av bråk og mye folk. Fikk anbefalt å sende henne på skolen hver dag. Men hun stikker av eller sitter på toalettet på skolen. Foreldre har vært i kontakt med skolen flere ganger. Spurt om hun kan få tilrettelegging. Men de har ikke miljøarbeidere eller nok ansatte til dette. Hvor går alle pengene dette landet har til? Bør vi ikke satse på barn og ungdom? Anonymkode: 68df6...766 PPT bør inn i bildet for å vurdere behovet for tilrettelegging og evt ekstra ressurser. Foreldrene kan selv ta direkte kontakt med /henvise til PPT. Anonymkode: 8d188...634
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #14 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): PPT bør inn i bildet for å vurdere behovet for tilrettelegging og evt ekstra ressurser. Foreldrene kan selv ta direkte kontakt med /henvise til PPT. Anonymkode: 8d188...634 Ekstra ressurser? Jeg har en gang opplevd at skolen jeg jobbet på fikk noen ekstra kroner pga en elev. Det var en multihandikappet elev med behov for 1 til 1 oppfølging kontinuerlig, og ekstra helsepersonell i tillegg. Ellers skal de løses innenfor budsjettet vi alt har. Det betyr at man får vedtak og rettigheter, men ingen ressurser til å få dette til. Er man heldig er man på en skole hvor ikke mange har vedtak. Anonymkode: 67eb8...c6c
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #15 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dagens oppvoksende generasjon er jo en gjeng med bomullsdotter som ikke tåler noe som helst motgang, for det har de aldri trengt å opplevde. De har aldri lært å bli skuffet, være lei seg, grue seg, har sommerfugler i magen ect, fordi foreldre skal unngå alle slike ting før det skjer. Selvfølgelig kan ikke samfunnet stille opp med egen assistent til enhver ungdomsskoleelev som føler seg deppa, her må foreldre også ta litt ansvar. Hvis det er mye støy og for mye folk på skolen så kan det kanskje være greit å bytte til en privatskole med færre elever, gjerne med en pedagogikk der elevene i større grad kan styre egen dag og trekke seg unna når de trenger en pause. Men det avhenge rjo av hva som finnes i nærheten. Anonymkode: f27d8...0a3 Finnes det slike skoler? Anonymkode: 5c2a2...01f
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #16 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ekstra ressurser? Jeg har en gang opplevd at skolen jeg jobbet på fikk noen ekstra kroner pga en elev. Det var en multihandikappet elev med behov for 1 til 1 oppfølging kontinuerlig, og ekstra helsepersonell i tillegg. Ellers skal de løses innenfor budsjettet vi alt har. Det betyr at man får vedtak og rettigheter, men ingen ressurser til å få dette til. Er man heldig er man på en skole hvor ikke mange har vedtak. Anonymkode: 67eb8...c6c Snakker ikke om kroner, men ressurser f eks i form av spesialundervisningstimer, assistent/fagarbeider e.l. Men ja, når noen skal ha, blir det mindre på andre. Samme potten ofte. Anonymkode: 8d188...634
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #17 Skrevet 7. januar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hun kan ikke bare droppe skolen. Ta kontakt med PPT. Kanskje de i samarbeid med skolen kan få snekret sammen et tilrettelagt opplæringstilbud for henne som hun kan mestre. Det kan f eks innebære noe hjemmeundervisning, noe digitalt eller noe på en alternativ opplæringsarena. Hvis hun derimot er så syk/dårlig at hun ikke kan delta i noen form for opplæring, kan det være aktuelt å ta igjen ett grunnskoleår senere f eks etter 10. trinn. Anonymkode: 8d188...634 Lykke til med å få noe særlig tilrettelagt. Bare fordi en elev sliter med skolevegring, blir det ikke satt inn ekstra ressurser i skolen. Dessverre. Jeg er selv lærer, og har vært MYE vitne til at barn bare må holde ut mobbing og manglende opplæring. Ofte blir det krevet av kontaktlærer å ta seg av alt av tilrettelegging i slike saker, men det er umulig når man i tillegg skal undervise i full klasse med flere andre individuelle behov. Og er miljøet så dårlig at det fører til skolevegring hos enkeltelever, kan du banne på at det er mye annet som brenner også. Anonymkode: d6cf6...a6b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #18 Skrevet 7. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Snakker ikke om kroner, men ressurser f eks i form av spesialundervisningstimer, assistent/fagarbeider e.l. Men ja, når noen skal ha, blir det mindre på andre. Samme potten ofte. Anonymkode: 8d188...634 Det koster penger å ansette en assistent eller pedagog. Skolene får ha ansatt x antall personer når de har y antall elever. Det er uavhengig av hvor mange elever det er med ekstra behov. En skole med kjempegodt miljø har 40 ansatte. En skole med mye mobbing og like mange elever som den andre skolen, har 40 ansatte. Politikere mener ikke at skoler som sliter med miljøet eller har enkeltelever det er mye med, skal få noe særlig mer hjelp enn andre. Jeg vet at ppt kan velge å prioritere saker, men da er det jo alltid noen som kommer lengre bak i køa. Anonymkode: d6cf6...a6b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #19 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Lykke til med å få noe særlig tilrettelagt. Bare fordi en elev sliter med skolevegring, blir det ikke satt inn ekstra ressurser i skolen. Dessverre. Jeg er selv lærer, og har vært MYE vitne til at barn bare må holde ut mobbing og manglende opplæring. Ofte blir det krevet av kontaktlærer å ta seg av alt av tilrettelegging i slike saker, men det er umulig når man i tillegg skal undervise i full klasse med flere andre individuelle behov. Og er miljøet så dårlig at det fører til skolevegring hos enkeltelever, kan du banne på at det er mye annet som brenner også. Anonymkode: d6cf6...a6b PPT kan anbefale spesialundervisning for eleven med skolevegring dersom eleven ikke har tilfredsstillende læringsutbytte (noe eleven gjerne ikke har om skolefraværet har vart over tid). Jeg jobber i PPT og skriver ofte sakkyndige vurderinger for disse elevene. Det kan være aktuelt å anbefale spesialundervisning i basisfagene noen timer pr uke for å sikre opplæring og grunnleggende ferdigheter i fagene. Spesialundervisningstimene må ikke nødvendigvis gis i den vanlige skolen, dersom oppmøte akkurat der er særlig vanskelig. Her er man kreativ i mange kommuner, og mange elever får undervisningen på andre arenaer, for en periode. PPT kan også anbefale at spesialundervisningstimene gis som hjemmeundervisning. Dette kan være aktuelt dersom alt annet prøvd for å sikre eleven opplæring. Anonymkode: 8d188...634
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #20 Skrevet 7. januar 2023 Det er det samme som i helsesektoren, politikerne vil SPARE! Tragisk.. Anonymkode: 39605...b34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå