Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, for jeg skjønner meg ikke på det. :sukk:

Anonymkode: a6e4a...21b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å spare i fond for snart 2 år siden og har nå over 1/2 mill. Over 125 000 av dette et avkastning.

Dette gir vel også svaret på hvorfor...

Anonymkode: f2158...421

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, for førtidspensjon.

Anonymkode: a1439...2d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg begynte å spare i fond for snart 2 år siden og har nå over 1/2 mill. Over 125 000 av dette et avkastning.

Dette gir vel også svaret på hvorfor...

Hvor mye sparer du i mnd?

Anonymkode: 14e30...fe6

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men klarer ikke å la være å bruke det jeg har spart. Hvilket gir veldig dårlig resultat

Anonymkode: 03477...c5e

Skrevet (endret)

Jeg sparer i to indeksfond og noe småpenger i enkeltaksjer. Setter av minimum en tusenlapp hver måned i fond. 
Nå har jeg ganske nylig kjøpt første bolig, så jobber med å bygge opp en buffer i tillegg. Etterhvert vil jeg omtrent spare utelukkende i fond. Sparer totalt sett mellom 5-8k hver måned, men det merkes at ting blir dyrere og tyngre med sparing... 

Endret av Lacuna
AnonymBruker
Skrevet
Lacuna skrev (6 minutter siden):

Jeg sparer i to indeksfond og noe småpenger i enkeltaksjer. Setter av minimum en tusenlapp hver måned i fond. 
Nå har jeg ganske nylig kjøpt første bolig, så jobber med å bygge opp en buffer i tillegg. Etterhvert vil jeg omtrent spare utelukkende i fond. Sparer totalt sett mellom 5-8k hver måned, men det merkes at ting blir dyrere og tyngre med sparing... 

Ja, det merkes godt at alt har blitt dyrere. Ikke at det er noe synd på meg, altså - som merker det mest på at det blir mindre til overs til sparing. Jeg har faste trekk hver måned, men før pleide jeg å spare ganske mye i tillegg til det. Nå blir det sjelden noe ekstra. 

Anonymkode: 985e0...830

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det merkes godt at alt har blitt dyrere. Ikke at det er noe synd på meg, altså - som merker det mest på at det blir mindre til overs til sparing. Jeg har faste trekk hver måned, men før pleide jeg å spare ganske mye i tillegg til det. Nå blir det sjelden noe ekstra. 

Jepp, er akkurat det jeg også tenker. Jeg har muligheten til å spare fremdeles, og det er det MANGE som ikke har. Det er ikke noe synd på meg om det bare går en tusenlapp i sparing en måned istedenfor fem... 

AnonymBruker
Skrevet
Lacuna skrev (Akkurat nå):

Jepp, er akkurat det jeg også tenker. Jeg har muligheten til å spare fremdeles, og det er det MANGE som ikke har. Det er ikke noe synd på meg om det bare går en tusenlapp i sparing en måned istedenfor fem... 

Ja, helt enig.

AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer i 4 fond. To fond til oss voksne, ett til barnet vårt og ett som vi ikke har noen «mening» med. Voksne fondene setter vi inn 15.000,-/mnd hver på, barnefondet er 25.000,-/mnd og det siste går det 5000,-/mnd. 
Vi har spart disse summene fast i ca. 15 år. God avkastning!☺️

Anonymkode: e6116...782

Skrevet

Sparer i langsiktig fond og pensjonsfond. 

Skrevet

Ja vi sparer i hvert vårt aksjefond til pensjon. Så langsiktig sparemål. Vi setter nå inn 4000 kroner hver per måned.

AnonymBruker
Skrevet

Nei vi sparer ved å betala ned boliglånet meir i staden. Det er god sparing å bli gjeldsfri. 

Anonymkode: 1c337...8b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi sparer i 4 fond. To fond til oss voksne, ett til barnet vårt og ett som vi ikke har noen «mening» med. Voksne fondene setter vi inn 15.000,-/mnd hver på, barnefondet er 25.000,-/mnd og det siste går det 5000,-/mnd. 
Vi har spart disse summene fast i ca. 15 år. God avkastning!☺️

Om dere har spart 60 000 hver måned i 15 år og i tillegg har hatt god avkastning må det jo stå enorme summer på fondene deres nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor mye sparer du i mnd?

Anonymkode: 14e30...fe6

Det varierer, men i snitt litt over 20 000.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om dere har spart 60 000 hver måned i 15 år og i tillegg har hatt god avkastning må det jo stå enorme summer på fondene deres nå.

Ja😊. Ganske heftig å se de svingningene som er nå. Fra en dag til annen, kan ett fond gå ned flere hundre tusen. Is i magrn sier dem…🥶

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (21 timer siden):

Har et større beløp stående i ro i fond, men har foreløpig stoppet sparingen pga den økonomiske nedgangen og den høye inflasjonen, for å la sparepengene stå på høyrentekonto inntil videre.

Men ja, jeg sparer å fond.

Men det er jo nettopp når aksjemarkedet sliter at man bør spare. Jeg har ihvertfall motsatt tankegang: øker sparing i fond nå, og minker når markedet etterhvert stiger. 

Anonymkode: 529a9...bff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, av to grunner: jeg har en forbruksgjeld jeg betaler ned på nå og skal bli kvitt innen de neste 3 årene og jeg ikke har skjønt meg på fond. Men har som mål å gjøre det med en gang gjelden er borte. 

Anonymkode: 04ccf...49c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer fast 30.000 i fond i måneden til tidlig pensjon. Pluss 1000 kr i fond til hvert barn. 

Anonymkode: 0f740...939

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...