AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Vi har ett felles barn, og jeg ønsker å flytte med barnet. Far ønsker ikke at vi skal flytte, og sier at han skal ha omsorgen hvis jeg flytter. Jeg bestilte mekling, men møtte alene fordi far ikke ville. Jeg fikk meklingsattest på at jeg har vært der alene. Gir denne meklingsattesten meg noen rettigheter? Kan far nekte meg å ta med barnet vårt når jeg flytter? Kan NAV nekte meg rettigheter som enslig forsørger hvis far ikke skriver under på flyttemeldingen? Jeg har prøvd å google, men finner ikke svar på dette. Anonymkode: fa6f6...ad6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 Barnet tilhører vel bostedsadresse, men alderen har jo litt å si her. Jo mindre barnet er, jo enklere å ta barnet med. Anonymkode: 601cf...b94
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 Du trenger fars samtykke til å flytte barnet fra felles adresse. Anonymkode: a25de...006 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 Bor dere på felles adresse? I så fall må du ha fars samtykke for å flytte med barnet. Bor dere på hver deres adresser, kan den som er registrert som bostedsforelder (dvs. har barnet boende på sin adresse) flytte uten samtykke fra den andre.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #5 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du trenger fars samtykke til å flytte barnet fra felles adresse. Anonymkode: a25de...006 Så da kan han tvinge meg til å bo sammen med ham til barnet er voksen? Det første en forelder som vil flytte må gjøre, er å bestille mekling. Når han ikke møter på mekling, hva gjør jeg da? Far har problemer som gjør at han ikke er i stand til å ha omsorgen alene, og jeg orker ikke å bo sammen med ham mer. Han eier huset alene, så det er jeg som må flytte. Anonymkode: fa6f6...ad6 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Skrevet 5. januar 2023 Du trenger advokat. Anonymkode: 159b1...881 4 1
NiceOrNothing Skrevet 5. januar 2023 #7 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vi har ett felles barn, og jeg ønsker å flytte med barnet. Far ønsker ikke at vi skal flytte, og sier at han skal ha omsorgen hvis jeg flytter. Jeg bestilte mekling, men møtte alene fordi far ikke ville. Jeg fikk meklingsattest på at jeg har vært der alene. Gir denne meklingsattesten meg noen rettigheter? Kan far nekte meg å ta med barnet vårt når jeg flytter? Kan NAV nekte meg rettigheter som enslig forsørger hvis far ikke skriver under på flyttemeldingen? Jeg har prøvd å google, men finner ikke svar på dette. Anonymkode: fa6f6...ad6 Hadde bare funnet meg en bolig og flyttet, og gått utifra 50/50 omsorg . Han kan ikke nekte deg å flytte , å når han ikke møter opp til mekling , så viser han hvor arrogant han er. Bestill en time til på fvk i forkant å avtal fordeling av samvær . Evnt kontakt advokat . 8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #8 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så da kan han tvinge meg til å bo sammen med ham til barnet er voksen? Det første en forelder som vil flytte må gjøre, er å bestille mekling. Når han ikke møter på mekling, hva gjør jeg da? Far har problemer som gjør at han ikke er i stand til å ha omsorgen alene, og jeg orker ikke å bo sammen med ham mer. Han eier huset alene, så det er jeg som må flytte. Anonymkode: fa6f6...ad6 Du kan flytte. Om han ikke er i stand til å ha hovedomsorgen for barnet, må du ta det til retten. Anonymkode: b78d1...8b8 2 1
NiceOrNothing Skrevet 5. januar 2023 #9 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så da kan han tvinge meg til å bo sammen med ham til barnet er voksen? Det første en forelder som vil flytte må gjøre, er å bestille mekling. Når han ikke møter på mekling, hva gjør jeg da? Far har problemer som gjør at han ikke er i stand til å ha omsorgen alene, og jeg orker ikke å bo sammen med ham mer. Han eier huset alene, så det er jeg som må flytte. Anonymkode: fa6f6...ad6 Nei han kan ikke tvinge deg. Kontakt advokat . 3
Mandalorian Skrevet 5. januar 2023 #10 Skrevet 5. januar 2023 Basert på egen erfaring(akkurat samme sit. med far ikke møtt til mekling og ikke vil skrive under flyttemelding på barnet) Meldte flytting og Skatteetaten opprettet sak(hvor godkjenning av søknad må behandles og evnt vedtas pga manglende underskrift fra far, må også opplyses om hvorfor far ikke underskriver), etter 3 mnd innvilger de søknad om flytting på barnet. Måtte levere kopi av meklingsattesten også👍🏼 10 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #11 Skrevet 5. januar 2023 NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Hadde bare funnet meg en bolig og flyttet, og gått utifra 50/50 omsorg . Han kan ikke nekte deg å flytte , å når han ikke møter opp til mekling , så viser han hvor arrogant han er. Bestill en time til på fvk i forkant å avtal fordeling av samvær . Evnt kontakt advokat . Hvis hun flytter blir barnet boende hos far og han kan nekte 50/50. Jeg gjentar, advokat. Anonymkode: 159b1...881 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #12 Skrevet 5. januar 2023 Om du rent konkret tar barnet med deg og flytter har far lite sanksjonsmuligheter. Du må bare passe på å legge tilrette for samvær. Etter seks mnd kan du be folkeregisteret oppdatere barnets adresse, med den adressen barnet bor på. Anonymkode: 7a4a7...1ae 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #13 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så da kan han tvinge meg til å bo sammen med ham til barnet er voksen? Det første en forelder som vil flytte må gjøre, er å bestille mekling. Når han ikke møter på mekling, hva gjør jeg da? Far har problemer som gjør at han ikke er i stand til å ha omsorgen alene, og jeg orker ikke å bo sammen med ham mer. Han eier huset alene, så det er jeg som må flytte. Anonymkode: fa6f6...ad6 Det er bare å kidnappe barnet og flytte til verdens ende hvis du vil. Du skal være svært uheldig for at det vil få konsekvenser. Anonymkode: bfe24...ef6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #14 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så da kan han tvinge meg til å bo sammen med ham til barnet er voksen? Det første en forelder som vil flytte må gjøre, er å bestille mekling. Når han ikke møter på mekling, hva gjør jeg da? Far har problemer som gjør at han ikke er i stand til å ha omsorgen alene, og jeg orker ikke å bo sammen med ham mer. Han eier huset alene, så det er jeg som må flytte. Anonymkode: fa6f6...ad6 Du trenger advokat og må ta det til retten. Men IKKE bytt din egen adresse før du har gjort det. Da gir du han den daglige omsorgen og med det gjør du din egen sak vanskeligere. Anonymkode: a25de...006 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #15 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan flytte. Om han ikke er i stand til å ha hovedomsorgen for barnet, må du ta det til retten. Anonymkode: b78d1...8b8 Er mange som har prøvd seg på denne formuleringen - heldigvis får en si, så er det svært få domstoler som er enig med mor i den beskrivelsen. Gang på gang faktisk. Anonymkode: bfe24...ef6 4
NiceOrNothing Skrevet 5. januar 2023 #16 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis hun flytter blir barnet boende hos far og han kan nekte 50/50. Jeg gjentar, advokat. Anonymkode: 159b1...881 Hvis far ikke er egnet til å ta omsorg , tar hun selvsagt med seg barnet . Evnt kan HUN bli anslaget for omsorgssvikt 1 1
Andro Skrevet 5. januar 2023 #17 Skrevet 5. januar 2023 Han kan ikke nekte deg å flytte, heller ikke kan han nekte deg å flytte sammen med barnet. Du får en meklingsattest, og sammen med den skal det ligge en samværsavtale. Kontakt familierådgivningskontor eller krisesenter for gratis veiledning. Ikke kast bort penger på advokat før det skjærer seg. Å forsøke å tvinge deg til å bli boende mot din vilje er psykisk vold. Sørg for å dokumentere alt han gjør. 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #18 Skrevet 5. januar 2023 Bare ta barnet med å flytt. Sikkert ikke helt innafor metode men du kan presse han til å skrive under flyttemelding etter du har flyttet. Barnets beste kommer uansett først, så i en eventuell rettssak vil de uansett se på det. Anonymkode: b03fa...2bf 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #19 Skrevet 5. januar 2023 Andro skrev (1 minutt siden): Han kan ikke nekte deg å flytte, heller ikke kan han nekte deg å flytte sammen med barnet. Du får en meklingsattest, og sammen med den skal det ligge en samværsavtale. Kontakt familierådgivningskontor eller krisesenter for gratis veiledning. Ikke kast bort penger på advokat før det skjærer seg. Å forsøke å tvinge deg til å bli boende mot din vilje er psykisk vold. Sørg for å dokumentere alt han gjør. Dette er jo bare feil. Samværsavtale blir det bare hvis han møter og signerer den. Barnets flyttemelding må signeres av begge. Eller mener du at far kan gjøre det samme, bare ta barnet og flytte? Krisesenter er et godt råd. Anonymkode: 159b1...881 1
Andro Skrevet 5. januar 2023 #20 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er jo bare feil. Samværsavtale blir det bare hvis han møter og signerer den. Barnets flyttemelding må signeres av begge. Eller mener du at far kan gjøre det samme, bare ta barnet og flytte? Krisesenter er et godt råd. Anonymkode: 159b1...881 Hovedformålet med en megling er å lage en samværsavtale. Om den ene ikke møter skrives vanligvis en attest med normalsamvær (annenhver helg og en kveld i uka) til den som ikke er der. Systemet er lagd med høyde for at psykopater finnes, og at ingen skal bli sittende fast i trusler om manglende signaturer, samværsnekt etc. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå