Gå til innhold

Hvorfor blir folk innlagt med influensa?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at det er mange som legges inn pga influensa. Kan noen fortelle litt om hva det er som gjør at folk havner på sykehus pga dette. Årsak, symptomer og fjerne også behandling. Jeg har hatt influensa, men aldri vært på sykehus pga det derfor er det vanskelig å vite eller se for seg🙈 Skulle gjerne hatt mer kunnskap!

Anonymkode: d7194...950

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Eldre og mennesker med underliggende sykdommer kan bli veldig syke av influensa.

De kan ofte trenge pustehjelp.

Endret av Millaz
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt vurdert for innleggelse med influensa flere ganger. Det er allmenntilstanden, om feberen er høy og responderer på medisin, varighet, dehydrering, pustevansker, sekundærinfeksjoner, osv. 

Ingen underliggende sykdommer, jeg blir bare veldig syk av influensa. Første gang var jeg bare rundt åtte år.

Anonymkode: 23908...0e6

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Millaz skrev (2 minutter siden):

Eldre og mennesker med underliggende sykdommer kan bli veldig syke av influensa.

De kan ofte trenge pustehjelp.

Pustehjelp med oksygenmaske eller (heter det?) intubering? Kan man risikere at pustehjelpen ikke hjelper og dø på den måten på et sykehus?

AnonymBruker
Skrevet

Underliggende sykdom kan gjerne føre til at folk med influensa blir innlagt.

Behandling kan jo også være væskebehandling samt å gi næring.

Anonymkode: bbb09...cab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Underliggende sykdom kan gjerne føre til at folk med influensa blir innlagt.

Behandling kan jo også være væskebehandling samt å gi næring.

Snakker vi om alvorlig kreft eller noe så "lite" som svak astma feks? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg selv kun erfaring med kreftpasienter så jeg vet ikke hvordan det er med mennesker med astma.

Høres nesten ut som om du forsøker å ta noen i løgn...?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nedsatt allmenntilstand og lungebetennelse, evt. sepsis/blodforgiftning. Det dør hundrevis av influensa i Norge hvert år, også en del yngre.

Anonymkode: d4311...435

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Pustehjelp med oksygenmaske eller (heter det?) intubering? Kan man risikere at pustehjelpen ikke hjelper og dø på den måten på et sykehus?

Ja, folk dør av influensa. Flest eldre og syke, men også friske yngre.

Anonymkode: d4311...435

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Astma kan være underliggende nok :) 

Selv folk uten underliggende sykdommer kan bli veldig syke. 

Jeg ble innlagt da jeg var 6. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ei jeg kjenner har vært innlagt pga influensa flere ganger. Hun har astma og får ofte lungebetennelse ved influensa. Astma og lungebetennelse er ingen bra kombo. Da sliter hun veldig med pusten og blir innlagt for å bli overvåket. En gang lå hun inne i 2 uker og var veldig dårlig. 
Hvis jeg ikke husker feil så lå hun med maske med oksygen og astmamedisin samtidig. 

Min bestemor fikk influensa som utviklet seg til lungebetennelse og videre til blodforgiftning. Hun døde i en alder av 73. Eneste hun slet med utenom var høyt blodtrykk som ble medisinert.

Endret av Eva-Lena
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Yngste barnet mitt har ikke underliggende sykdom, ble likevel lagt inn med influensa da hun trengte næring og pustehjelp, hun var da tre år.

Anonymkode: 7543d...723

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble innlagt med det som viste seg å være influensa (eneste gangen jeg vet jeg har hatt det, fordi de da testet det). Jeg var da gravid og det gjorde sikkert ting verre? Var syk, og ringte legen en dag (midt på dagen, var så flau over å ringe utenom den tiden på morgenen) da jeg kjente at jeg strevde med å få puste skikkelig. Altså at jeg brukte mye krefter på å få dratt inn luft. Hun på kontoret sa hun skulle høre med legen mens hun hadde meg på telefonen, og spurte etter to min om jeg hadde mulighet til å komme ned med en gang. Da la legen meg rett inn, og jeg fikk litt hjelp med ekstra oksygen. De var visst redd for noe blodpropp (?) men var «bare» influensa. Fikk ikke annen behandling, og var ikke innlagt lenge.

Anonymkode: 06530...d8d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nå har jeg selv kun erfaring med kreftpasienter så jeg vet ikke hvordan det er med mennesker med astma.

Høres nesten ut som om du forsøker å ta noen i løgn...?

Selvfølgelig forsøker jeg ikke å ta noen i løgn. Hvorfor skulle jeg det? Jeg startet tråden fordi jeg oppriktig lurer på hva som skjer, hvorfor og hvor "grensa" går for underliggende sykdom feks. Jeg kan ca ingenting om dette, men tenkte at siden det er så mye om det i media burde jeg kanskje lære litt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke greier å ta til seg nok væske blir man innlagt for å få tilført væske intravenøst eller på sonde. Det med dehydrering har gjerne også en sammeheng med at man sliter med pusten på grunn av viruset eller at man får en bakterieinfeksjon på toppen, og derfor kan man ha behov for i alle fall oksygentilførsel eller luft med trykk og oksygen (highflow). 

Spesielt for barn trenger de ikke ha underliggende sykdom for å måtte bli innlagt, og mange av de barna som blir innlagt har vanlige forkjølelsesvirus (spesielt RS-virus). Og det gjelder spesielt de minste barna under et par år. 

Anonymkode: 21a04...f60

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble innlagt med lungebetennelse og bihulebetennelse, da jeg var 21 år, frisk og trente mye. Men antibiotika kuren jeg fikk, virket ikke, så da jeg ble lagt inn, så klarte jeg ikke å stå på bena selv engang. Puste klarte jeg, men jeg var bare generelt veldig dårlig. Men da lå jeg bare inne 1 døgn, for da fikk jeg antibiotika intravenøst, så ble formen min bra nok til at jeg kunne dra hjem, og ta resten av kuren i pilleform. 

Anonymkode: fd2e3...0f3

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har alvorlig astma og har fått beskjed fra legen at jeg kan dø av influensa. Jeg har også nedsatt lungekapasitet,  et sted mellom 60 og 70 % ligger min kapasitet på. Så når jeg kan dø av influensa så er det kanskje ikke så rart at eldre folk,  som har gjerne både hjerte og lungesykdommer og evt annen organsvikt dør av dette er kanskje ikke så rart.

Anonymkode: 60255...884

• Hjerte 2
Skrevet

Mange har kroniske sykdommer i bunnen som gjør at det er farlig for dem å få influensa

AnonymBruker
Skrevet

Min tippoldemor døde som 23åring av årets influensavirus. Hun kveltes av sitt eget slim. 

Men ja, lungebetennelse som går over i sepsis er vel mer vanlig å dø av i dag. Husk at før antibiotika var det ikke uvanlig å dø av lungebetennelse. Så man må jo oppsøke helsevesenet og håpe deg verdig undersøkelse og behandling om man mistenker det. 

Anonymkode: 58d0f...0c7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten ingen som er innlagt med influensa som trenger pustehjelp

Anonymkode: e314b...bdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...