Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei! 
Lurer på hvilken ost som egentlig er best? Hører folk konstant krangle om at det er enten Norvegia eller Jarlsberg. Begge foreldrene mine sier at Jarlsberg smaker mye bedre, og litt nøtteaktig, og at Norvegia har lite smak. Jeg har bare lettost hjemme (følger helsemyndighetenes råd, men vurderer å teste de fete, og vil derfor se hvilken som lønner seg mest)- og jeg har da altså en pakke med lett Jarlsberg og lett Norvegia. Spiste to toast med smeltet ost over i dag tidlig, den ene med Norvegia, den andre med Jarlsberg. Følte at Norvegia hadde litt mer smak…liksom…mer ostete smak. Hadde for noen dager følt på det motsatte om de to (Blandet dem ikke, nei). 
Men så er det jo flere guloster, den fra Synnøve, og billigoster, f.eks. First Price og Rema 1000. Har hørt at den fra Rema tydeligvis skal være ganske bra og. Men om den er bedre enn Tineostene, som liksom er klassiskerne her i landet, vet jeg jo ikke. Vil ikke kjøpe noe som ikke lønner seg ;)

Vil jo gjerne ha litt «kraftigere» smak på osten, ikke helt som cheddar eller som Ridderost, som har en veldig prominent smak, men vil liksom bare ha… smak. Som man kjenner godt på skiva, også om man har en skive skinke/servelat eller salami oppå. 
Så om dere har noen tanker/forslag til hvilken ost som er den mest velsmakende og som lønner seg mest å kjøpe, gjerne kommenter det her :) 

På forhånd takk!

Endret av Kira004
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh.

Anonymkode: 802f4...d9d

AnonymBruker
Skrevet

Til vanlig spiser jeg enten Tine Norvegia eller Synnøve gulost 16% fett, men foretrekker Vellagret Norvegia.

Anonymkode: 4ce5f...8a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jarlsberg er jo en helt annen ost enn Norvegia. 

Om du tenker vanlig hvitost, synes jeg faktisk First price sin er kjempegod (!). Før var Tine sin Norvegia favoritten, men nå er faktisk first price bedre. 

Jeg er veldig glad i jarlsberg, men synes den har tapt seg voldsomt de siste årene. Den smaker jo nesten ingenting lengre, og det er knapt hull i den. Går knapt an å se forskjell om du tar den ut av plasten og legger ved siden av en vanlig norvegia. 

Anonymkode: c3019...05f

• Nyttig 1
Gjest Frankenstein1
Skrevet

Kommer kanskje litt an på hva man skal bruke den til, men min favoritt er gräddost 😍 Helst den man skjærer opp selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jarlsberg🫶🏻

Anonymkode: 02f2b...e81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Norvegia er hverdagsosten, Edamer og Gräddost til julefrokosten, cheddar til burger og Mac and cheese, Ridderost når jeg kjenner på lysten til det, Jarlsberg har aldri vært noen favoritt. Du må nesten bare kjøpe og finne ut av din favoritt, men det er vanskelig å velge seg ut kun en ost som skal passe til alt.

Anonymkode: 9ee3d...751

• Liker 3
Skrevet

Sveitser. Den er å få på Spar, men dyr.

Skrevet

Jarlsberg, Graddost og Edamer! 🤗

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer helt ann på egne smaksløker.

Jeg liker den milde smaken til Norvegia når jeg skal spise ost på skiva.

Men om jeg skal lage mat er det godt med litt ekstra smak, anbefalinger; Østavind, Alpeost, Norvegia Fyldig, Norvegia vellagra.

Jeg synes ikke like mye om Jarlsberg, da den er litt for søt i smaken. Men er jo mange som elsker Jarlsberg også.

Anonymkode: 4da0c...9d0

• Liker 1
Skrevet

Husk at fettet er en smaksforsterker. Hvis du vil ha smak på ost kjøp den "normale". Sammenlign 40% og 60% Feta eller brie så skjønner du hva jeg mener. Ost skal ikke være mager, da er det bedre å redusere mengden litt

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker

*Tine norvegia på brødskive
*Jarlsberg på knekkebrød
*Synnøve gulost på ostesmørbrød eller quesedillas

Ellers er edamerost til jul et must, og en god gouda er aldri til å kimse av.

Jeg burde sikkert, men jeg bruker altså ikke lettost. Da spiser jeg heller litt mindre av den "tunge". :)

AnonymBruker
Skrevet

Ost ❤️ 

favoritter som vanlig gulost
svart edamer, østavind, emmentaler, og de fleste vellagret er også gode 

som en over her sier, heller litt mindre og sjeldnere enn lettost.

Jarlsberg over norveiga. En over her skriver at Jarlsberg var bedre før, jeg lurer på om de nå er med gouda enn de var før? 

ellers er min favoritt gruyere 

Anonymkode: afb44...93c

AnonymBruker
Skrevet

Lettost smaker jo ingenting. 

Til hverdags kjøper vi Østavind eller vellagret Jarlsberg. 

Anonymkode: a1ffa...b7b

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset sverger vi til Jarlsberg på brød og knekkebrød. Til toast har vi cheddarost. Tenker å begynne med lettost nå, men er egentlig litt usikker på om det er verdt det, smaker jo ingenting. 

Anonymkode: 462f6...308

Skrevet

Coop Vegetardag er min favoritt, men også likt Violife røkt. Den minnet litt om Jarlsberg når jeg nylig hadde fått diagnostisert melkeallergi. Husker jeg foretrakk Jarlsberg, og det ble ofte brukt lett. Kan ikke huske smakene nå helt, men var ihvertfall mer smak i Jarlsberg enn i klassisk Synnøve eller Norvegia. 

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva definisjonen på "gulost" her, men hvis det er sånn vanlig industriost som man kjøper butikken er Østavind, fyldig Norvegia og Vellagret edamer mine favoritter. Synnøve Gauda er også grei.

AnonymBruker
Skrevet

Graddost er den beste osten til brødskive 😍 ellers er vanlkg norvegia eller norvegia vellagret favorittene. Aldri noe lettost her i hus! 

Anonymkode: 484d7...015

Skrevet

Jeg foretrekker Norvegia. Jarlsberg er kjempegodt men spiser meg raskt lei på den.

AnonymBruker
Skrevet

Østavind er favoritten her.

Anonymkode: 5002e...5fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...