Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #41 Skrevet 7. januar 2023 aksase skrev (9 minutter siden): Så hvorfor færre hybrider? Tror ikke de har med vedlikehold å gjøre, men med at vi er på vei bort fra fossilt drivstoff og over på rene el-biler. Hybridene er, en myk overgang mellom rene fossilbiler og rene el-biler, men nå som el-bilene har blitt så bra, og blir stadig bedre samt at lademulighetene er gode, er det mindre behov for fossilbiler og hybrider. Jeg er enig i denne biten, og derfor anbefaler jeg TS å gå rett på elbil. 1
-jk- Skrevet 7. januar 2023 #42 Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (19 minutter siden): Jeg har lest argumentasjonen din hvor du faktisk i effekt sier at man må brenne bensin for å spare bensin. Vis meg noen troverdige lenker som dokumenterer en bilmodell som bruker mindre bensin som hybrid enn som konvensjonell fossilbil. Da har du et argument. SJekk spritmonitor.de. Priusen har lavest forbruk av biler med bensinmotor, i sin størrelsesklasse. Sjekker du f.eks årsmodell 2018-2020 så dukker det opp 80 biler med et gjennomsnittlig årsforbruk på rett over 0,45l/mil. Prøv gjerne å finne en ren bensinbil i samme størrelse der som klarer det... 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #43 Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (6 minutter siden): Jeg er enig i denne biten, og derfor anbefaler jeg TS å gå rett på elbil. Det kan jeg ikke da jeg ikke har lademulighet hjemme eller på jobb🥹Ellers hadde jeg valgt en elbil. Bensin får bli det «nest beste». Anonymkode: 81560...0db
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #44 Skrevet 7. januar 2023 Ps. synes toyota prius er skikkelig kjipe å se på🤨Har ikke lyst på en sånn. Anonymkode: 81560...0db
-jk- Skrevet 7. januar 2023 #45 Skrevet 7. januar 2023 (endret) Snok1 skrev (1 time siden): Alle vet at Toyota tradisjonelt sett lager biler med høy kvalitet og deiftssikkerhet. At de ikke gjør det er heller ikke påstanden. Tenk heller på dette: Hvilken av disse bilene tror dere har minst vedlikehold? A) En Toyota med dobbelt opp av alle hovedsystemer, eller B) En Toyota med én versjon av alle hovedsystemer. Påstanden går altså på hvilken løsning som medfører mest vedlikehold, ikke hvem som gir høyest driftsikkerhet. Her er nemlig korrelasjonen dårlig når man har redundante systemer. Ett spørsmål på tampen: Hvorfor tror dere det er færre og færre (ingen?) bilprodusenter som lanserer nye hybridmodeller? Jeg er spent på svarene deres. Om det elektriske systemet har svært lavt vedlikeholdsbehov (i praksis er det så nær null som mulig) og i tillegg avlaster fossilmotoren så den slites mindre så kan totalen helt klart bli lavere med to fremdriftssystemer. Bensinmotoren får jobbet på mer optimale turtall og med mer optimal belastningsgrad. Samtidig slipper man kronglete automatiske girkasser, Priusen bruker isteden en svært enkel trinnløs planetgirboks som knapt har slitedeler overhodet. Men en slik girboks forutsetter at man har input fra to kraftkilder, og kan dermed ikke brukes på ikke-hybride biler. Hybridbiler er dog gårsdagens teknologi, og derfor på vei ut til fordel for rene elbiler. Men for en som skal kjøpe en brukt fossilbil er jo ikke det relevant. Endret 7. januar 2023 av -jk- 1
-jk- Skrevet 7. januar 2023 #46 Skrevet 7. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ps. synes toyota prius er skikkelig kjipe å se på🤨Har ikke lyst på en sånn. Anonymkode: 81560...0db Andre Toyotaer har samme fremdriftssystem, f.eks Auris hybrid og ikke-ladbar utgave av Rav4 hybrid. Personlig synes jeg Prius er Toyotas peneste bil, men ikke den siste versjonen med de rare baklysene. Utgaven før den var pen. Endret 7. januar 2023 av -jk-
aksase Skrevet 7. januar 2023 #47 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ps. synes toyota prius er skikkelig kjipe å se på🤨Har ikke lyst på en sånn. Anonymkode: 81560...0db Kan forstå det, men dette er jo en litt freshere hybrid i din prisklasse... https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=286300074
Andro Skrevet 7. januar 2023 #48 Skrevet 7. januar 2023 Har sverga til Tpyota og Subaru, og det har vært et lykkelig valg. Store hjul og 4WD står aldri fast. Piggdekk. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #49 Skrevet 7. januar 2023 aksase skrev (6 minutter siden): Kan forstå det, men dette er jo en litt freshere hybrid i din prisklasse... https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=286300074 Den var lekker! Utseendemessig perfekt; form og strl. Ser den har firhjulstrekk også😃 Anonymkode: 81560...0db 1
-jk- Skrevet 7. januar 2023 #51 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Den var lekker! Utseendemessig perfekt; form og strl. Ser den har firhjulstrekk også😃 Anonymkode: 81560...0db Haha, ja der ser man hvor forskjellig smaken er Selv synes jeg Lexusen ser heslig ut, med den overdimensjonerte grillen. Litt sånn Honqi-vibber
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #52 Skrevet 7. januar 2023 -jk- skrev (3 minutter siden): Haha, ja der ser man hvor forskjellig smaken er Selv synes jeg Lexusen ser heslig ut, med den overdimensjonerte grillen. Litt sånn Honqi-vibber Hehe smaken er som baken; delt i to😜Jeg synes desse modellene er fine: Landcruiser, hilux, lexus i annonsen her, volvo xc 40 og 60, landrover, suzuki grand vitara+ div jeep lignende mm. Til og med mercedes gelenderwagen🤣Men ikke prius. Anonymkode: 81560...0db
-jk- Skrevet 7. januar 2023 #53 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hehe smaken er som baken; delt i to😜Jeg synes desse modellene er fine: Landcruiser, hilux, lexus i annonsen her, volvo xc 40 og 60, landrover, suzuki grand vitara+ div jeep lignende mm. Til og med mercedes gelenderwagen🤣Men ikke prius. Anonymkode: 81560...0db Jepp, da har du listet opp stort sett de styggeste bilene jeg kjenner til Foretrekker selv biler med litt mer strømlinjeformede linjer. Biler er lav luftmotstand har vært et av de viktigste designkriteriene, og uten en masse overflødig "pynt". Greit at det finnes noe for alle
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #54 Skrevet 7. januar 2023 litt svak for Mitsubishi Outlander og Honda CRV - spesielt Honda er vel kjent for en problemfri bil. Anonymkode: 2d8a3...741
TheHairyToothfairy Skrevet 7. januar 2023 #55 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Selekt ser ut som et bra opplegg, men er nok ganske dyrt. I tillegg er den bil modellen jeg liker dyr i innkjøp🥹Har maks 400 000kr å bruke. Anonymkode: 81560...0db Da hadde jeg gått for en Volvo XC70. Ja, det er bare en stasjonsvogn med høy bakkeklaring, men det er en fryktelig mye bedre bil enn disse crossover'ne. Jeg kunne også sett på en Subaru Legacy, men ikke kjøp uten garanti siden toppene på dem kan være litt lunefulle. 1
TheHairyToothfairy Skrevet 7. januar 2023 #56 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): litt svak for Mitsubishi Outlander og Honda CRV - spesielt Honda er vel kjent for en problemfri bil. Anonymkode: 2d8a3...741 Nei, CRV er ikke særlig problemfri. Det står en utenfor her med det sedvanlige problemet med differensial med ulyd og den har vært gjennom Hondas tilbakevendende plage med vakuum i kjøleanlegg og ikke minst rust. Outlander skal du etterhvert slite med å få deler til, den lokale forhandleren av merket har tidvis hatt stående biler som venter på deler til blant annet motorstyring.
TheHairyToothfairy Skrevet 7. januar 2023 #57 Skrevet 7. januar 2023 -jk- skrev (6 minutter siden): Jepp, da har du listet opp stort sett de styggeste bilene jeg kjenner til Foretrekker selv biler med litt mer strømlinjeformede linjer. Biler er lav luftmotstand har vært et av de viktigste designkriteriene, og uten en masse overflødig "pynt". Greit at det finnes noe for alle Strømlinjeformet design og luftmotstand er IKKE det samme.
Blåjojo Skrevet 7. januar 2023 #58 Skrevet 7. januar 2023 Anbefaler Honda crv eller hrv. Problemfrie biler, men litt dyre deler. Romslig bil med god plass. Suzuki Vitara 4wd all grip er små, kjappe biler, og billig i drift. Ville hatt en Honda selv om jeg hadde behov for såpass stor bil.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #59 Skrevet 7. januar 2023 Anbefaler Subaru. Tar seg fram overalt. Anonymkode: 1e2c6...752
Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #60 Skrevet 7. januar 2023 -jk- skrev (1 time siden): SJekk spritmonitor.de. Priusen har lavest forbruk av biler med bensinmotor, i sin størrelsesklasse. Sjekker du f.eks årsmodell 2018-2020 så dukker det opp 80 biler med et gjennomsnittlig årsforbruk på rett over 0,45l/mil. Prøv gjerne å finne en ren bensinbil i samme størrelse der som klarer det... Det er flott at priusen bruker lite bensin, men poenget mitt er at den ville brukt enda mindre om en tok ut batteriene og elmotoren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå