C-girl Skrevet 7. januar 2023 #21 Skrevet 7. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har ikke lademulighet. Kun hurtiglading som vil svekke batteriet🧐 Anonymkode: 81560...0db Ikke alle hybrider er plug-in (phev), de som ikke er plug-in (har betegnelsen HEV) lader opp høyvoltsbatteriet mens du kjører. Det er heller ikke mulig å hurtiglader en plug-in hybrid, de kan kun sakte-lade. Endret 7. januar 2023 av C-girl Tillegg
Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #22 Skrevet 7. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lader ikke min hybrid. Anonymkode: bf585...106 Hvordan kan du spare bensin med en hybrid dersom du ikke lader fra nettet? Endret 7. januar 2023 av Snok1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #23 Skrevet 7. januar 2023 C-girl skrev (6 minutter siden): Ikke alle hybrider er plug-in (phev), de som ikke er plug-in (har betegnelsen HEV) lader opp høyvoltsbatteriet mens du kjører. Det er heller ikke mulig å hurtiglader en plug-in hybrid, de kan kun sakte-lade. Er det noen negative ting ved en sånn bil?🙏Kan du nevne noen alternativ med 4wd?😃 Anonymkode: 81560...0db
Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #24 Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det noen negative ting ved en sånn bil?🙏Kan du nevne noen alternativ med 4wd?😃 Anonymkode: 81560...0db Det er stort sett bare negative ting med en hybridbil. To motorsystemer, to drivlinjer, to energisystemer, stor masse, de blir til vedlikholdsmararitter. Plugin-hybrider kan forsvares dersom du alltid lader fra nettet og nesten alltid kjører mindre enn fem mil. Da vil en ren elbil fremdeles være langt bedre.
aksase Skrevet 7. januar 2023 #25 Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (59 minutter siden): Hvordan kan du spare bensin med en hybrid dersom du ikke lader fra nettet? Det finnes "selvladende" hybridbiler som ikke kan lades fra strømnettet og det finnes plug-in-hybrider som kan lades. Selvladende, har ei batteripakke som avlaster hovedmotoren, men de kan sjelden kjøre mer en noen hundre meter på batteri. Batteripakka lades når du bremser eller når hovedmotoren er i gang og har overskuddsenergi. Når hovedmotoren ikke trenges, f.eks. når du står stille i veikryss, rusler rundt på en parkeringsplass, kjører i kø eller ruller nedoverbakke, slår den av motoren og drifter bilen på strøm. På denne måten kan forbruket av drivstoff reduseres betydelig, men aldri bli null. Plug-in-hybrider har ei større batteripakke og kan fungere som ren el-bil så lenge det er strøm på batteriet(3-7 mil avhengig av merke og modell) og kobler over til forbrenningsmotoren når batteripakka er tom. Om du aldri lader en plug-in-hybrid, er det nok lite å spare på den, selv om også den også benytter de samme lademulighetene under kjøring som en selvladende hybrid. Om du har mest korte turer og er flink til å lade, kan du bruke denne helt uten drivstofforbruk. 1
-jk- Skrevet 7. januar 2023 #26 Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (1 time siden): Det er stort sett bare negative ting med en hybridbil. To motorsystemer, to drivlinjer, to energisystemer, stor masse, de blir til vedlikholdsmararitter. Toyota Prius har vel vist seg å være det stikk motsatte av vedlikeholdsmareritt. Særdeles driftssikre biler med meget lite feil. Det er en grunn til at de har en stor del av taxi-markedet.
aksase Skrevet 7. januar 2023 #27 Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (1 time siden): Det er stort sett bare negative ting med en hybridbil. To motorsystemer, to drivlinjer, to energisystemer, stor masse, de blir til vedlikholdsmararitter. Det er direkte feil! Hybridbiler er noe av det aller mest driftssikre som er å få, spesielt om de er laget av Toyota. Amerikanske "Forbrukerrapporten" kårer hvert år de mest driftssikre bilene. I siste kåring fra i høst, kapres både første og tredjeplassen av hybridbiler fra Toyota. På andreplass er det en Lexus, som også lages av Toyota. Her er link til denne kåringen. https://www.tv2.no/broom/dette-er-bilene-med-faerrest-feil/15276855/ 1
Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #28 Skrevet 7. januar 2023 -jk- skrev (31 minutter siden): Toyota Prius har vel vist seg å være det stikk motsatte av vedlikeholdsmareritt. Særdeles driftssikre biler med meget lite feil. Det er en grunn til at de har en stor del av taxi-markedet. aksase skrev (15 minutter siden): Det er direkte feil! Hybridbiler er noe av det aller mest driftssikre som er å få, spesielt om de er laget av Toyota. Amerikanske "Forbrukerrapporten" kårer hvert år de mest driftssikre bilene. I siste kåring fra i høst, kapres både første og tredjeplassen av hybridbiler fra Toyota. På andreplass er det en Lexus, som også lages av Toyota. Her er link til denne kåringen. https://www.tv2.no/broom/dette-er-bilene-med-faerrest-feil/15276855/ Alle vet at Toyota tradisjonelt sett lager biler med høy kvalitet og deiftssikkerhet. At de ikke gjør det er heller ikke påstanden. Tenk heller på dette: Hvilken av disse bilene tror dere har minst vedlikehold? A) En Toyota med dobbelt opp av alle hovedsystemer, eller B) En Toyota med én versjon av alle hovedsystemer. Påstanden går altså på hvilken løsning som medfører mest vedlikehold, ikke hvem som gir høyest driftsikkerhet. Her er nemlig korrelasjonen dårlig når man har redundante systemer. Ett spørsmål på tampen: Hvorfor tror dere det er færre og færre (ingen?) bilprodusenter som lanserer nye hybridmodeller? Jeg er spent på svarene deres. 1
Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #29 Skrevet 7. januar 2023 aksase skrev (42 minutter siden): Det finnes "selvladende" hybridbiler som ikke kan lades fra strømnettet og det finnes plug-in-hybrider som kan lades. Hvor henter de såkalte selvladende bilene den elektriske energien fra?
C-girl Skrevet 7. januar 2023 #31 Skrevet 7. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det noen negative ting ved en sånn bil?🙏Kan du nevne noen alternativ med 4wd?😃 Anonymkode: 81560...0db Subaru Forester hybrid (HEV) Toyota Rav 4 hybrid Suzuki X-cross hybrid Mercedes GLC hybrid Ingenting negativt ved en HEV, alle de fire modellene er store biler som bruker en del drivstoff når de kjører på bensinmotoren. Kjører man mye korte turer med høyt forbruk vil nok bensinmotoren starte og gå ofte. Endret 7. januar 2023 av C-girl
C-girl Skrevet 7. januar 2023 #32 Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (6 minutter siden): Hvor henter de såkalte selvladende bilene den elektriske energien fra? https://www.tu.no/artikler/hva-er-egentlig-en-selvladende-hybridbil/467480/
Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #33 Skrevet 7. januar 2023 C-girl skrev (8 minutter siden): https://www.tu.no/artikler/hva-er-egentlig-en-selvladende-hybridbil/467480/ Nettopp. Det Toyota glemmer å fortelle er at du bruker bensin -med systemutbytte på 35ish % til å produsere elektrisitet som skal erstatte elektrisitet. Enkelte kjøper faktisk fremdeles dette!
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #34 Skrevet 7. januar 2023 Ts her, tror jeg holder meg til opprinnelig plan-bensin! men ikke bil en som sluker bensin da. Anonymkode: 81560...0db
TheHairyToothfairy Skrevet 7. januar 2023 #35 Skrevet 7. januar 2023 Du trenger en bil med Volvo Selekt.
aksase Skrevet 7. januar 2023 #36 Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (1 time siden): Hvor henter de såkalte selvladende bilene den elektriske energien fra? Les innlegget en gang til, så står det der. 🙂 1
Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #37 Skrevet 7. januar 2023 aksase skrev (3 minutter siden): Les innlegget en gang til, så står det der. 🙂 Jeg har lest argumentasjonen din hvor du faktisk i effekt sier at man må brenne bensin for å spare bensin. Vis meg noen troverdige lenker som dokumenterer en bilmodell som bruker mindre bensin som hybrid enn som konvensjonell fossilbil. Da har du et argument.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #38 Skrevet 7. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (20 minutter siden): Du trenger en bil med Volvo Selekt. Selekt ser ut som et bra opplegg, men er nok ganske dyrt. I tillegg er den bil modellen jeg liker dyr i innkjøp🥹Har maks 400 000kr å bruke. Anonymkode: 81560...0db
aksase Skrevet 7. januar 2023 #39 Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (1 time siden): Alle vet at Toyota tradisjonelt sett lager biler med høy kvalitet og deiftssikkerhet. At de ikke gjør det er heller ikke påstanden. Tenk heller på dette: Hvilken av disse bilene tror dere har minst vedlikehold? A) En Toyota med dobbelt opp av alle hovedsystemer, eller B) En Toyota med én versjon av alle hovedsystemer. Påstanden går altså på hvilken løsning som medfører mest vedlikehold, ikke hvem som gir høyest driftsikkerhet. Her er nemlig korrelasjonen dårlig når man har redundante systemer. Ett spørsmål på tampen: Hvorfor tror dere det er færre og færre (ingen?) bilprodusenter som lanserer nye hybridmodeller? Jeg er spent på svarene deres. Tror ikke de er så stor forskjell på A og B, med mindre B er en rein el-bil. Jeg har kjørt ca. 500 000 km med Toyota/Lexus selvladende hybrider de siste 15 årene og aldri hatt behov for å vedlikeholde hybrid-delen. Den bare virker. Det av vedlikehold som er gjort, er på bensinmotoren, som oljeskift, plugger filter, eksosanlegg og den slags. Med andre ord er min erfaring at det er samme vedlikehold på hybridbiler som det er på biler med bare forbrenningsmotor. Så hvorfor færre hybrider? Tror ikke de har med vedlikehold å gjøre, men med at vi er på vei bort fra fossilt drivstoff og over på rene el-biler. Hybridene er, en myk overgang mellom rene fossilbiler og rene el-biler, men nå som el-bilene har blitt så bra, og blir stadig bedre samt at lademulighetene er gode, er det mindre behov for fossilbiler og hybrider.
aksase Skrevet 7. januar 2023 #40 Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (8 minutter siden): Jeg har lest argumentasjonen din hvor du faktisk i effekt sier at man må brenne bensin for å spare bensin. Vis meg noen troverdige lenker som dokumenterer en bilmodell som bruker mindre bensin som hybrid enn som konvensjonell fossilbil. Da har du et argument. Disse artiklene forklarer det nok bedre enn det jeg klarer. 🙂 https://valvoline.no/side/hybridbiler https://www.dagbladet.no/arkivert/annonse/slik-fungerer-en-selvladende-hybrid-mindre-utgifter-mindre-utslipp/70889707
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå