Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har påbegynt en master i sosant, tok en pause for å jobbe et år, og ble sugd inn i it verden. Jeg ser at sosant er veldig relevant for datadrevet utvikling, du skal sammenstille kvantitative og kvalitative data og tolke adferd inn i kontekst. Det er også relevant for meg som leder, jeg er god på å vurdere adferd vs det man sier, og ser bakenforliggende mønstre.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Enig i en del, men det er likevel en del "overutdanning" blant humanister. Er snakk om 32,9% mistilpassede humanister og ellers mener 40,5% av humanistene at de er overutdannet. 

Du nevner en god del "myke" bokstav-fag, og mye av det samme kan man si om mastergrad i sosialantropologi. Kan også nevne utviklingsstudier, som ligner veldig mye på sosialantropologi. Ganske mange myke fag der også, i alle fall hvis man tar det i Norge.

Men ser du på andre land, så er fagsammensettingen betydelig hardere og mer "brutal" andre steder for tilsvarende "Social Science" mastergrader. 

Ja, det finnes også mykere utganger enn disse jeg linker til, men inntrykket er at alt som har med "tall og data" er langt mer involvert i prosessen på et generelt grunnlag, sammenlignet med Norge, hvor en del humanister og samfunnsvitere er ganske "allergiske" ovenfor alt som har med tall å gjøre. Dog er det nok også snakk om kompetanse, de fleste scorte nok ikke høyt på matteeksamen på VGS heller. En god del fremtidige humanister og samfunnsvitere har avsluttet matten på VGS ved 1P + 2P.

Her har du et eksempel på noe nytt som heter Computational Social Science, denne er fra Chicago.

Der kjører de en hardt med alt som har med data, statistikk, Economics og matematikk å gjøre. 

https://macss.uchicago.edu/content/ma-program-requirements

Og vil du ha en master som har med "Human Development" å gjøre, så ville en sånn typisk mastergrad i Norge gått under diverse navn under utviklingsstudier - og en haug med myke fag.

Men ved Georgetown, f eks, er det en del Economics, Finance, Political Economy, Management Analyse, utviklingsøkonomi i tillegg til standard Quantitative Methods, og dette er bare "Core" som man ikke slipper unna.  Har man lyst å være enda mer masochist, så kan man velge mer av det også. 😆

https://ghd.georgetown.edu/academics/ghd/

Mens mastergradene i Norge er en vits på dette området, altfor mye fluffy soft greier, som man selv kan velge å unngå.

F eks: UiA

https://www.uia.no/studieplaner/programme/MASTDEVM

Og UiB - her er fokuset på blant annet "kjønn og helsefremmende arbeid". Whatever det måtte bety

https://www.uib.no/studier/MAPS-GLODE

Det eneste bra her er vel en praksis periode, om man får det til. Men det skulle bare mangle at man tilbyr det.

Til og med Essex i England, som ikke mange har hørt om, har master i Quantitative International Development:

https://www.essex.ac.uk/courses/pg01303/1/msc-quantitative-international-development

I Amsterdam har de allerede "Social Science" med "Computational" inkludert med og det på bachelor nivå. Heavy shit dette, ikke noe fluffy greier her. 

https://www.uva.nl/en/programmes/bachelors/computational-social-science/computational-social-science.html?cb

Her skal man liksom formelt sett studere "samfunnsfag", men så er det mye mer enn det. Man må lære programmering - Python blant annet - og en haug med andre ting i løpet av bacheloren. Den er milevis over det meste man finner i Norge innenfor bachelor i humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag. 

Anonymkode: a4fb1...a4b

Som lærer med 7 år høyere utdanning, inkl. innenfor økonomi, synes jeg det var mye sprøyt her. Hvorfor setter du sånn enorm lit til alle fag som har med tall å gjøre? Og Fagene utfyller hverandre. Matte kan ikke løse filosofi og etikk, for eksempel. 

Og overutdannet? Hva vil det si? Du ville kanskje sagt jeg er overutdannet til lærerjobben. Jeg kunne sluppet unna med langt mindre. Samtidig mener jeg all utdanningen min gjør meg til en bedre lærer. Og ikke minst verdsetter jeg danning og utdanning over ren "verdi" i kroner og øre. 

Kunnskap bestemmer det samfunnet vi vil ha, og det samfunnet vi skaper. 

Anonymkode: df0b7...565

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Antiviruset said:

Joda men alt det du nevner angående dette her klarer jo også mennesker med litt lavere utdanning også, man er jo ikke analfabet fordi man ikke har en master :) Bachelor eller allmennfaglig utdanning kan tilegne en person akkurat de samme evnene.  Det å passe inn i en jobb handler ofte om langt mer en dette her, fungere sammen med andre mennesker i et "team", sosial og kontakt mot andre er vel så viktig. Noe mange arbeidsgivere går av seg skoene på når de får inn "nerder" som knapt nok fungerer sammen med andre, men som er "glupe" på å tilegne seg boklig kunnskap.

Har sett alt for mye av dette i mitt yrke. De kommer og går med masse gjennomtrekk fordi arbeidsgiver ser alt for mye på "papirer" og ikke menneskelige evner utover dette her. Ansette mennesker med master i et yrke hvor det ikke er relevant er et sjansespill. De forsvinner så alt for ofte innen kort tid når de finner andre relevante jobber som passer til masteren sin. 

Du har rett i at en med bachelor KAN sikkert gjøre den samme jobben. Forskjellen er at den med master har demonstrert gjennom (ofte) ett års prosjektarbeid at en har visse ferdigheter til å ta til seg og formidle kunnskap. 

Tror de fleste vil skrive under på at bare det å skrive master er både en enormt krevende oppgave, men også en utrolig lærerik prosess. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

For at humanistiske og en del samfunnsvitenskapelige mastergrader skal fortsette å være relevante, så bør en god del av fagene "erstattes" med noe annet. Mer tall, (praktisk) og ellers i tillegg til opplæring i data og alt som har med databruk å gjøre. 

Skjønner dog at den store gjengen som avsluttet matte ved 1P + 2P kommer til å slite, men det er på tide med en oppdatering.

Kanskje sette krav at man må ha R1 eller S1 + S2 for å studere master innen humanistiske- og samfunnsvitenskapelige fag.

Det finnes knapt nok noe land som kan matche Norge når det gjelder å få penger igjen for en totalt "fluffy" master som her i Norge. Norge er suveren og best på det, så man får "topp lønn" for en slik fluffy-myk master i Norge sammenlignet med andre land.

På samme måte som intet land her i verden kan slå Norge når det gjelder PhD stipend(iat). Minst 520.000 kr i året, intet land eller universitet i verden slår Norge der. 

Men på et tidspunkt må man stoppe med å samle opp "myke akademiske babes" innenfor disse retningene der 75-80% er damer og de unngår mest mulig alt som har med tall og data på samme måte som en 95-åring prøver å unngå Korona 😆

Anonymkode: db668...73a

Denne posten forsterker bare at du ikke har peiling på utdanning. 

Jeg er faktisk nesten litt trist for at jeg ikke leste alle postene dine før jeg postet i det hele tatt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en humaniora mastergrad med bare såkalte "myke fag". Den ga meg en godt betalt stilling i noe som overhodet ikke var relevant for fagfeltet. Fikk vite i etterkant at det sto mellom meg og en til som skulle få jobben, og de valgte meg fordi jeg hadde mastergrad.

Anonymkode: 57532...d9b

Hei! Hva slags stilling fikk du? 

Anonymkode: 165dd...f3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du har rett i at en med bachelor KAN sikkert gjøre den samme jobben. Forskjellen er at den med master har demonstrert gjennom (ofte) ett års prosjektarbeid at en har visse ferdigheter til å ta til seg og formidle kunnskap. 

Tror de fleste vil skrive under på at bare det å skrive master er både en enormt krevende oppgave, men også en utrolig lærerik prosess. 

Jeg tenker det samme. På arbeidsplassen vår er vi ca 50/50 med bachelor og master. Det viktige er ikke nødvendigvis hva de har bachelor eller master i, men metodekompetansen og kunne vurdere kilder og innhente informasjon. Kjenner ikke veldig godt til humaniora, men som en som har kvantitativ bakgrunn, så kan jeg absolutt la meg imponere av de som har holdt på med kvantitativ forskning. Søsteren min skrev diskursanalyse med kritisk tolkning av tekster eller noe sånt, og det er noe av det heftigste jeg har lest 😅 Takke meg til å kose meg med litt regresjonsanalyse i stedet, der jeg ikke må finne opp kruttet selv men bare kan taste inn i SPSS 😄

Ser absolutt verdien av «mykere» fag. Vet ikke hva du er leder i TS, men har du en master selv? Jeg tror i alle fall det er enklere å se hvilken nytte det har hvis man har det selv. Det krever mye å fullføre et mastergradsprosjekt, og det var en del studenter ved masteren der jeg gikk som falt fra. Å ha fullført sier mye om gjennomføringsevne, og etter å ha gjennomført det selv ser jeg at jeg i større grad kan få en oppgave i fanget og løse den, uavhengig av om jeg har særlig til kunnskap på feltet. Derfor trenger ikke det man skrev om i masteren heller ha relevans for det man skal arbeide med. 

Anonymkode: 418a8...888

• Liker 2
  • Hjerte 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi?

Jeg har master i klinisk sykepleie, får absolutt uttelling for den lønnsmessig (fikk det også i min forige jobb). Dessuten er det mange jobber man ikke kan få "kun" som som sykepleier med bachelor, selv om meningmann ser ut til å tro det er sånn. Jeg  har pr i dag en stilling jeg aldri ville fått uten master. 

Anonymkode: fd585...38d

Så bra. Jeg leste en sak for kort tid siden om sykepleiere med mastergrad som ikke fikk noe lønnsøkning i det hele tatt, men godt det ikke gjelder for alle.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For at humanistiske og en del samfunnsvitenskapelige mastergrader skal fortsette å være relevante, så bør en god del av fagene "erstattes" med noe annet. Mer tall, (praktisk) og ellers i tillegg til opplæring i data og alt som har med databruk å gjøre. 

Skjønner dog at den store gjengen som avsluttet matte ved 1P + 2P kommer til å slite, men det er på tide med en oppdatering.

Kanskje sette krav at man må ha R1 eller S1 + S2 for å studere master innen humanistiske- og samfunnsvitenskapelige fag.

Det finnes knapt nok noe land som kan matche Norge når det gjelder å få penger igjen for en totalt "fluffy" master som her i Norge. Norge er suveren og best på det, så man får "topp lønn" for en slik fluffy-myk master i Norge sammenlignet med andre land.

På samme måte som intet land her i verden kan slå Norge når det gjelder PhD stipend(iat). Minst 520.000 kr i året, intet land eller universitet i verden slår Norge der. 

Men på et tidspunkt må man stoppe med å samle opp "myke akademiske babes" innenfor disse retningene der 75-80% er damer og de unngår mest mulig alt som har med tall og data på samme måte som en 95-åring prøver å unngå Korona 😆

Her var det mye rart. Det er ikke bare å "putte inn noen tall" så får utdanningen høyere kvalitet. Hvordan tenker du at "mer tall" skal gjøre fag som f.eks. historie, filosofi eller språk bedre? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Denne posten forsterker bare at du ikke har peiling på utdanning. 

Jeg er faktisk nesten litt trist for at jeg ikke leste alle postene dine før jeg postet i det hele tatt. 

I motsetning til deg, (følelser) argumenterer jeg med fakta og tall. You should try it. Ja, du får være trist, men fakta er at vi har for mange viss-vass mastergrader innenfor HF / SV-retninger som ville hatt godt av å bytte ut noen av de myke, intetsigende fagene med flere praktiske, hands-on fag. 

Dette ble faktisk diskutert en del i 2019, i og med at Norge ligger etter andre land på dette området, ettersom "tverrfaglighet" er blitt ganske vanlig utenfor Norge. Mens i Norge har vi fortsatt en klar deling mellom de ulike fagretningene, selv om det er blitt noe mer tverrfaglighet i det siste, men det er langt fra nok.

https://www.studvest.no/hvilken-teknologikompetanse-trenger-du/

Grei oversikt over digitalkompetanse som trengs (minimum) innenfor de ulike fagretningene, og de mangler innenfor en del retninger den dag i dag, da spesifikt innen HF og til dels SV-relaterte mastergrader.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes Norge burde satse på kjønnforskning, og bli ledende der.

Anonymkode: a87c2...bd5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Som lærer med 7 år høyere utdanning, inkl. innenfor økonomi, synes jeg det var mye sprøyt...

Og overutdannet? Hva vil det si? Du ville kanskje sagt jeg er overutdannet til lærerjobben. Jeg kunne sluppet unna med langt mindre. Samtidig mener jeg all utdanningen min gjør meg til en bedre lærer. Og ikke minst verdsetter jeg danning og utdanning over ren "verdi" i kroner og øre. 

Kunnskap bestemmer det samfunnet vi vil ha, og det samfunnet vi skaper. 

Hva du synes er irrelevant, ettersom andre land har betydelig mer tverrfaglighet enn det Norge har. Du kan lett se på NIFU STEP sine undersøkelser hva "overutdannet" betyr, men jeg kan fortelle deg at det betyr at folk med mastergrad innen humanistiske fag er i 40,5% av tilfellene overutdannet. Det betyr at de ikke trenger mastergrad for å gjøre den jobben.

Joda, man kan fortsatt si at 59,5% av humanister med mastergrad har det som "plommen i egget", men det blir etterhvert vanskelig å ignorere tallet 40,5%, for det er altfor høyt. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (8 minutter siden):

Det er ikke bare å "putte inn noen tall" så får utdanningen høyere kvalitet. Hvordan tenker du at "mer tall" skal gjøre fag som f.eks. historie, filosofi eller språk bedre? 

Å kunne tall til en viss grad (praktisk), ordentlig bruk av Excel og andre programmer er selvsagt langt mer nyttig enn å vræle rundt om en filosof som levde for 800 - 1.000 år siden. 

Litt morsomt er det at vi er tvunget til å ta fag som Ex-Phil og Ex-Fac med totalt 20 studiepoeng, men ignorerer alt som har med ekte kompetanse å gjøre. For ikke å snakke om begrenset antall valgfag. Det er muligens enda verre enn selve tvangen til Ex-Phil og Ex-Fac tilsvarende 20 studiepoeng til sammen.

Kan godt finne link som viser "humanistisk-kvantitativ" master fra andre land, men du vil sikkert synes at den blandingen er "rar" også. Men, men, sånn er det. 

Vi trenger mer av dette - og det er minimum.

• Liker 6
  • Hjerte 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å kunne tall til en viss grad (praktisk), ordentlig bruk av Excel og andre programmer er selvsagt langt mer nyttig enn å vræle rundt om en filosof som levde for 800 - 1.000 år siden. 

Litt morsomt er det at vi er tvunget til å ta fag som Ex-Phil og Ex-Fac med totalt 20 studiepoeng, men ignorerer alt som har med ekte kompetanse å gjøre. For ikke å snakke om begrenset antall valgfag. Det er muligens enda verre enn selve tvangen til Ex-Phil og Ex-Fac tilsvarende 20 studiepoeng til sammen.

Kan godt finne link som viser "humanistisk-kvantitativ" master fra andre land, men du vil sikkert synes at den blandingen er "rar" også. Men, men, sånn er det. 

Vi trenger mer av dette - og det er minimum.

Dette viser jo bare at du har null greie på både filosofi som fag og som utdanning.

AnonymBruker
Skrevet
esmer skrev (1 time siden):

Hvis du stryker bort følgende yrkesfag:
- Helse og omsorg
- Barn og unge
- Frisør/hudpleier 
- Musikk/drama/media/idrettsfag

Så stemmer det du sier :) Med de overnevnte utdannelsene er du "garantert" en lønn som ikke overstiger max 550 000/ året resten av ditt arbeidsliv. 

Bra presisering.

Anonymkode: 630c7...eb9

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå):

Dette viser jo bare at du har null greie på både filosofi som fag og som utdanning.

Du får bare mene det, selv om jeg prøvde meg på filosofi for gøy ved et par anledninger, og jeg begynte å stille spørsmålet til meg selv: Hva kan jeg bli av å lese dette tullet? 🤣 Jepp, kom frem til det spennende svaret: Ikke en dritt. Så studerte jeg noe annet. Du vet, studier som gjør at det renner inn en brutal sum med penger hver måned på kontoen :)

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva jobber du med? Og hvilke jobber? Jeg spør ikke for å kverulere, jeg er nysgjerrig. Selv har jeg videreutdanning, men får ikke økt årslønn hvis jeg går videre med master hvor jeg jobber nå.

Anonymkode: 5b42d...de4

Før du stiller meg flere spørsmål burde du jo kunne begrunnet påstanden din påstand om at maser i klinisk sykepleie er bortkastet? Du høres i grunnen mest misunnelig ut.

Jeg har en delt stilling mellom universitet og sykehus, universitetsstillingen hadde jeg ikke fått uten master (som er minimums utdannelsesnivå), sykehusstillingen kunne jeg kanskje fått, men de 45 000 i økt årslønn over andre spesialsykepleiere hadde jeg ikke fått. 

Anonymkode: fd585...38d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får bare mene det, selv om jeg prøvde meg på filosofi for gøy ved et par anledninger, og jeg begynte å stille spørsmålet til meg selv: Hva kan jeg bli av å lese dette tullet? 🤣 Jepp, kom frem til det spennende svaret: Ikke en dritt. Så studerte jeg noe annet. Du vet, studier som gjør at det renner inn en brutal sum med penger hver måned på kontoen :)

Det er ikke ofte jeg ler høyt av ting her inne, men dette var jo bare helt vanvittig morsomt :skratte:. Tenk å være så ignorant! 

Det er litt spesielt at man trenger å forklare dette for noen, men har det slått deg at ikke alle tar en mastergrad for å tjene "en brutal sum med penger", men for at utdannelsen man tar for eksempel er for at det er nyttig for samfunnet når man er ferdig utdannet eller for at man er veldg interessert i fagfeltet? For eksempel i mitt tilfelle er det ikke så mange som er utdannet i mitt fagområde og det er dermed et skrikende behov for at jeg tar PhD for å bringe faget videre på sett og vis ved å forske, og forskningen er nødvendig for at de som jobber på gulvet skal kunne jobbe forskningbasert og det er samfunnsnyttig forskning mtp den utdannelsen jeg da har. Forstår du dette? At ikke alt i livet handler om penger? 

Anonymkode: d8f81...ca8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva du synes er irrelevant, ettersom andre land har betydelig mer tverrfaglighet enn det Norge har. Du kan lett se på NIFU STEP sine undersøkelser hva "overutdannet" betyr, men jeg kan fortelle deg at det betyr at folk med mastergrad innen humanistiske fag er i 40,5% av tilfellene overutdannet. Det betyr at de ikke trenger mastergrad for å gjøre den jobben.

Joda, man kan fortsatt si at 59,5% av humanister med mastergrad har det som "plommen i egget", men det blir etterhvert vanskelig å ignorere tallet 40,5%, for det er altfor høyt. 

Det viktige her er jo hva du mener med overutdannet. 

Og finnes det egentlig et fasitsvar på hva som trengs for å gjøre hver jobb? 

Jeg har jobbet på gulvet i industri, jeg har jobbet med salg, jeg har jobbet tett med ingeniører i oljeservice, jeg har jobbet med veiledning, jeg har jobbet med teknologi, og jeg jobber nå som lærer. I de fleste av mine jobber, spesielt kunnskapsjobber er det ikke sånn at folk tenker "du kan jammen altfor mye til å være her du! Finn deg en annen jobb!". Det du kaller overutdanning styrker jo kollegiet og fagfeltet i sin helhet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

5-årig lærerutdanning med mastergrad.

Anonymkode: 9230d...8c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

5-årig lærerutdanning med mastergrad.

Anonymkode: 9230d...8c8

Hvorfor det?

Anonymkode: 4aaa4...67b

Skrevet (endret)
Antiviruset skrev (14 timer siden):

Ja denne gangen ja, det trenger ikke forholde seg slik når de eventuelt skulle søke andre jobber, eller andre gjør det. Mange som mangler direkte faglige spesifikke krav, får stillinger også på grunn av tidligere arbeidserfaring og egen evner som oppveier papirene som mangler. Alt handler om å være litt heldig og treffe den rette arbeidsgiveren som ser dette. Og ikke helt låst i noen absolutte spor.

Det finnes programmerere som ikke har boklig kunnskaper som har tilegnet seg erfaring og kunnskaper uten for dette. Og som får topp betalte jobber. Men da viser man en arbeidsgiver at man har kunnskapen, kreativiteten, kan faget uten at man har papirene som kreves. De må gjennom noen tester ja, men dette er lett for de å gå gjennom når de kanskje har hacket systemet til de som har laget det med sine mastergrader :) 

Tja er det vel nettopp eksempler på systemer laget av folk uten grad er det hjemmesnekra systemer. Misforstå meg rett det finnes gode utviklere som ikke har en it grad men en it grad gir all koding etc plass i et system og strukturer en selvlært utvikler kanskje kan mindre av. 

Det er en grunn til at minimum bacheloren er et krav i it bransjen mange steder 

Endret av William_S
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...