AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #21 Skrevet 5. januar 2023 Jeg har en humaniora mastergrad med bare såkalte "myke fag". Den ga meg en godt betalt stilling i noe som overhodet ikke var relevant for fagfeltet. Fikk vite i etterkant at det sto mellom meg og en til som skulle få jobben, og de valgte meg fordi jeg hadde mastergrad. Anonymkode: 57532...d9b 3
Motelvibes Skrevet 5. januar 2023 #22 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er nok kvinne med lederjobb. Anonymkode: a87c2...bd5 «Lederjobb» kan være så mangt…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #23 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig i en del, men det er likevel en del "overutdanning" blant humanister. Er snakk om 32,9% mistilpassede humanister og ellers mener 40,5% av humanistene at de er overutdannet. Du nevner en god del "myke" bokstav-fag, og mye av det samme kan man si om mastergrad i sosialantropologi. Kan også nevne utviklingsstudier, som ligner veldig mye på sosialantropologi. Ganske mange myke fag der også, i alle fall hvis man tar det i Norge. Men ser du på andre land, så er fagsammensettingen betydelig hardere og mer "brutal" andre steder for tilsvarende "Social Science" mastergrader. Ja, det finnes også mykere utganger enn disse jeg linker til, men inntrykket er at alt som har med "tall og data" er langt mer involvert i prosessen på et generelt grunnlag, sammenlignet med Norge, hvor en del humanister og samfunnsvitere er ganske "allergiske" ovenfor alt som har med tall å gjøre. Dog er det nok også snakk om kompetanse, de fleste scorte nok ikke høyt på matteeksamen på VGS heller. En god del fremtidige humanister og samfunnsvitere har avsluttet matten på VGS ved 1P + 2P. Her har du et eksempel på noe nytt som heter Computational Social Science, denne er fra Chicago. Der kjører de en hardt med alt som har med data, statistikk, Economics og matematikk å gjøre. https://macss.uchicago.edu/content/ma-program-requirements Og vil du ha en master som har med "Human Development" å gjøre, så ville en sånn typisk mastergrad i Norge gått under diverse navn under utviklingsstudier - og en haug med myke fag. Men ved Georgetown, f eks, er det en del Economics, Finance, Political Economy, Management Analyse, utviklingsøkonomi i tillegg til standard Quantitative Methods, og dette er bare "Core" som man ikke slipper unna. Har man lyst å være enda mer masochist, så kan man velge mer av det også. 😆 https://ghd.georgetown.edu/academics/ghd/ Mens mastergradene i Norge er en vits på dette området, altfor mye fluffy soft greier, som man selv kan velge å unngå. F eks: UiA https://www.uia.no/studieplaner/programme/MASTDEVM Og UiB - her er fokuset på blant annet "kjønn og helsefremmende arbeid". Whatever det måtte bety https://www.uib.no/studier/MAPS-GLODE Det eneste bra her er vel en praksis periode, om man får det til. Men det skulle bare mangle at man tilbyr det. Til og med Essex i England, som ikke mange har hørt om, har master i Quantitative International Development: https://www.essex.ac.uk/courses/pg01303/1/msc-quantitative-international-development I Amsterdam har de allerede "Social Science" med "Computational" inkludert med og det på bachelor nivå. Heavy shit dette, ikke noe fluffy greier her. https://www.uva.nl/en/programmes/bachelors/computational-social-science/computational-social-science.html?cb Her skal man liksom formelt sett studere "samfunnsfag", men så er det mye mer enn det. Man må lære programmering - Python blant annet - og en haug med andre ting i løpet av bacheloren. Den er milevis over det meste man finner i Norge innenfor bachelor i humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag. Anonymkode: a4fb1...a4b Ja. Trist at Humanoira-gradene i Norge har blitt en oppbevaringsanstalt for de blottet for tallforståelse pga. IQ-relaterte utfordringer. Det tjener ingen av ethvert anløp til krevende fag har blitt tatt it av fagplanen. Anonymkode: a87c2...bd5 4
Antiviruset Skrevet 5. januar 2023 #24 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en humaniora mastergrad med bare såkalte "myke fag". Den ga meg en godt betalt stilling i noe som overhodet ikke var relevant for fagfeltet. Fikk vite i etterkant at det sto mellom meg og en til som skulle få jobben, og de valgte meg fordi jeg hadde mastergrad. Anonymkode: 57532...d9b Ja det vitner vel mer om uvitenhet av de som ansetter. En mastergrad som ikke er relevant for arbeidet som skal utføres, i alle fall om det ikke over tid heller får noe relevans er jo helt "bortkastet" å legge vekt på. Det kan slå stikk motsatt ut for en arbeidsgiver også. Fordi en mastergrad vitner om interesse for et fagområde. Sjansen for at du går videre til andre jobber relativt fort når det byr seg en sjanse for deg ? Den er stor og arbeidsgiver må atter en gang ut og ansette en nye og drive intern opplæring atter en gang. Men jeg tipper at det var "personlige" karaktertrekk som slår ut i slike tilfeller, og derfor du fikk jobben. Og så satser de på at du blir. Tipper sjansen for det er minimal over år, om du da ikke stortrives i jobben. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #25 Skrevet 5. januar 2023 Om du kun tenker økonomi/lønn er master og annen høyere utdanning sjeldent lønnsomt. For «folk flest» er en yrkesfagutdanning oftere lønnsomt rent økonomisk. Raskt ut i full jobb sammenlignet med lengre, typ akademiske utdannelser. Gjerne opp til 5-6 år tidligere ut i full jobb. På toppen har man gjerne ikke studielån, noe en med lengre akademisk utdannelse gjerne har. Samtidig er de med yrkesfag i tillegg til langt raskere ut i jobb, langt tidligere inn i boligmarkedet, noe som i store deler av landet bokstavlig talt kan dreie seg om millioner av kroner i prisvekst+nedbetaling av bolig lån de første 5-6 årene. Om man tenker utdanning basert på lønn/økonomi, så er det yrkesfag som gjelder. Anonymkode: 630c7...eb9 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #26 Skrevet 5. januar 2023 Just now, Antiviruset said: Ja det vitner vel mer om uvitenhet av de som ansetter. En mastergrad som ikke er relevant for arbeidet som skal utføres, i alle fall om det ikke over tid heller får noe relevans er jo helt "bortkastet" å legge vekt på. Det kan slå stikk motsatt ut for en arbeidsgiver også. Fordi en mastergrad vitner om interesse for et fagområde. Sjansen for at du går videre til andre jobber relativt fort når det byr seg en sjanse for deg ? Den er stor og arbeidsgiver må atter en gang ut og ansette en nye og drive intern opplæring atter en gang. Men jeg tipper at det var "personlige" karaktertrekk som slår ut i slike tilfeller, og derfor du fikk jobben. Og så satser de på at du blir. Tipper sjansen for det er minimal over år, om du da ikke stortrives i jobben. Nei, overhodet ikke. Begrunnelsen var at siden jeg hadde en master så hadde jeg vist at jeg var i stand til å ta til meg kunnskap. I tillegg var det fortsatt elementer fra mastergraden som var relevant for min jobb, f.eks evnen til å være nøyaktig og til å kunne formulere seg profesjonelt og presist. Min mastergrad har særdeles få relevante jobber, og de som er er dårlige betalt enn den jeg har, så sjansen for at jeg går videre er lik null. Anonymkode: 57532...d9b 3 1
Antiviruset Skrevet 5. januar 2023 #27 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, overhodet ikke. Begrunnelsen var at siden jeg hadde en master så hadde jeg vist at jeg var i stand til å ta til meg kunnskap. I tillegg var det fortsatt elementer fra mastergraden som var relevant for min jobb, f.eks evnen til å være nøyaktig og til å kunne formulere seg profesjonelt og presist. Min mastergrad har særdeles få relevante jobber, og de som er er dårlige betalt enn den jeg har, så sjansen for at jeg går videre er lik null. Anonymkode: 57532...d9b Joda men alt det du nevner angående dette her klarer jo også mennesker med litt lavere utdanning også, man er jo ikke analfabet fordi man ikke har en master Bachelor eller allmennfaglig utdanning kan tilegne en person akkurat de samme evnene. Det å passe inn i en jobb handler ofte om langt mer en dette her, fungere sammen med andre mennesker i et "team", sosial og kontakt mot andre er vel så viktig. Noe mange arbeidsgivere går av seg skoene på når de får inn "nerder" som knapt nok fungerer sammen med andre, men som er "glupe" på å tilegne seg boklig kunnskap. Har sett alt for mye av dette i mitt yrke. De kommer og går med masse gjennomtrekk fordi arbeidsgiver ser alt for mye på "papirer" og ikke menneskelige evner utover dette her. Ansette mennesker med master i et yrke hvor det ikke er relevant er et sjansespill. De forsvinner så alt for ofte innen kort tid når de finner andre relevante jobber som passer til masteren sin. 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #28 Skrevet 5. januar 2023 4 minutter siden, Antiviruset said: Joda men alt det du nevner angående dette her klarer jo også mennesker med litt lavere utdanning også, man er jo ikke analfabet fordi man ikke har en master Bachelor eller allmennfaglig utdanning kan tilegne en person akkurat de samme evnene. Det å passe inn i en jobb handler ofte om langt mer en dette her, fungere sammen med andre mennesker i et "team", sosial og kontakt mot andre er vel så viktig. Noe mange arbeidsgivere går av seg skoene på når de får inn "nerder" som knapt nok fungerer sammen med andre, men som er "glupe" på å tilegne seg boklig kunnskap. Har sett alt for mye av dette i mitt yrke. De kommer og går med masse gjennomtrekk fordi arbeidsgiver ser alt for mye på "papirer" og ikke menneskelige evner utover dette her. Ansette mennesker med master i et yrke hvor det ikke er relevant er et sjansespill. De forsvinner så alt for ofte innen kort tid når de finner andre relevante jobber som passer til masteren sin. Uansett så er resultatet at jeg kan takke min "ubrukelige" mastergrad for at jeg fikk jobben. Anonymkode: 57532...d9b 1 1
Antiviruset Skrevet 5. januar 2023 #29 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Uansett så er resultatet at jeg kan takke min "ubrukelige" mastergrad for at jeg fikk jobben. Anonymkode: 57532...d9b Ja denne gangen ja, det trenger ikke forholde seg slik når de eventuelt skulle søke andre jobber, eller andre gjør det. Mange som mangler direkte faglige spesifikke krav, får stillinger også på grunn av tidligere arbeidserfaring og egen evner som oppveier papirene som mangler. Alt handler om å være litt heldig og treffe den rette arbeidsgiveren som ser dette. Og ikke helt låst i noen absolutte spor. Det finnes programmerere som ikke har boklig kunnskaper som har tilegnet seg erfaring og kunnskaper uten for dette. Og som får topp betalte jobber. Men da viser man en arbeidsgiver at man har kunnskapen, kreativiteten, kan faget uten at man har papirene som kreves. De må gjennom noen tester ja, men dette er lett for de å gå gjennom når de kanskje har hacket systemet til de som har laget det med sine mastergrader 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #30 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja. Trist at Humanoira-gradene i Norge har blitt en oppbevaringsanstalt for de blottet for tallforståelse pga. IQ-relaterte utfordringer. Det tjener ingen av ethvert anløp til krevende fag har blitt tatt it av fagplanen. Anonymkode: a87c2...bd5 Ja, kan ta med enda et eksempel som er veldig kvantitativ og programmerings-orientert til tross for at masteren heter "offentlig politikk". Carnegie Mellom sine mastergrader i "offentlig politikk og ledelse", men de er langt i fra bare det, slik de er i Norge. Her blander man offentlig politikk med Data Analytics, og her må du selvfølgelig også gjennom et par "lag" med Python programmering, i tillegg til en haug med andre fag som Economics, Financial Statements og analyse for diverse bedrifter, Econometrics, Data visualisering, i tillegg til Machine Learning grunnlaget for Python, diverse databaser osv. https://www.heinz.cmu.edu/programs/public-policy-management-master/data-analytics Man blir rene samfunnsfag Terminator med denne her. Norsk master innen statsvitenskap sammenlignet med Carnegie sin, er til å le av. Her er norsk "statsvitenskap og ledelse". https://www.uia.no/studier/statsvitenskap-og-ledelse Det blir som følgende: så hva har du lært med den norske mastergraden i statsvitenskap? Øøøh, jeg kan "skrive effektivt"? På NAV? Og jeg har jo et par organisasjonsteoretiske emner, så det så! Wooooo 😂 Anonymkode: db668...73a 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #31 Skrevet 5. januar 2023 Synes det er så dumt med tråder som dette, som ikke handler om annet enn å spre negative følelser. Alle masterutdanninger er nyttige på ulike vis, og all respekt til de som har tatt Norges nest høyeste utdannelse Anonymkode: d8f81...ca8 7 1
Antiviruset Skrevet 5. januar 2023 #32 Skrevet 5. januar 2023 Uansett er jo ingen master utdannelser bortkastet. Leter man lenge nok er det sikkert stillinger i samfunnet som kan være relevant uansett mastergrad. For noen kan det være vanskeligere å finne relevante jobber, og kanskje ikke så godt betalt som en slik utdannelse skulle tilsi man burde ha. Men mange ser jo ikke bare på lønnen, de ser også på at de skal trives og drive med noe man liker i yrkeslivet.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #33 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi? Jeg har master i klinisk sykepleie, får absolutt uttelling for den lønnsmessig (fikk det også i min forige jobb). Dessuten er det mange jobber man ikke kan få "kun" som som sykepleier med bachelor, selv om meningmann ser ut til å tro det er sånn. Jeg har pr i dag en stilling jeg aldri ville fått uten master. Anonymkode: fd585...38d Hva jobber du med? Og hvilke jobber? Jeg spør ikke for å kverulere, jeg er nysgjerrig. Selv har jeg videreutdanning, men får ikke økt årslønn hvis jeg går videre med master hvor jeg jobber nå. Anonymkode: 5b42d...de4
Antiviruset Skrevet 5. januar 2023 #34 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva jobber du med? Og hvilke jobber? Jeg spør ikke for å kverulere, jeg er nysgjerrig. Selv har jeg videreutdanning, men får ikke økt årslønn hvis jeg går videre med master hvor jeg jobber nå. Anonymkode: 5b42d...de4 Det er jo ikke master som avgjør nødvendigvis hvor godt betalt du får, ikke relevant master for en jobb og du får ikke et øre bedre betalt! Det som virkelig gjør forskjellen er om man får utvidet ansvar som lederstilling blant annet. Det er da lønnen virkelig kan sprette oppover. Det kan jo bunne i at man har en master og er egnet for en lederstilling. Men det kan også være at du har en bachelor og er personlig egnet som leder. Da vil det å ta en master ikke gi noe videre uttelling i lønn nødvendig vis. Ikke annet en helt minimalt. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #35 Skrevet 5. januar 2023 Antiviruset skrev (4 minutter siden): Uansett er jo ingen master utdannelser bortkastet. For at humanistiske og en del samfunnsvitenskapelige mastergrader skal fortsette å være relevante, så bør en god del av fagene "erstattes" med noe annet. Mer tall, (praktisk) og ellers i tillegg til opplæring i data og alt som har med databruk å gjøre. Skjønner dog at den store gjengen som avsluttet matte ved 1P + 2P kommer til å slite, men det er på tide med en oppdatering. Kanskje sette krav at man må ha R1 eller S1 + S2 for å studere master innen humanistiske- og samfunnsvitenskapelige fag. Det finnes knapt nok noe land som kan matche Norge når det gjelder å få penger igjen for en totalt "fluffy" master som her i Norge. Norge er suveren og best på det, så man får "topp lønn" for en slik fluffy-myk master i Norge sammenlignet med andre land. På samme måte som intet land her i verden kan slå Norge når det gjelder PhD stipend(iat). Minst 520.000 kr i året, intet land eller universitet i verden slår Norge der. Men på et tidspunkt må man stoppe med å samle opp "myke akademiske babes" innenfor disse retningene der 75-80% er damer og de unngår mest mulig alt som har med tall og data på samme måte som en 95-åring prøver å unngå Korona 😆 Anonymkode: db668...73a 4 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #36 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Synes det er så dumt med tråder som dette, som ikke handler om annet enn å spre negative følelser. Alle masterutdanninger er nyttige på ulike vis, og all respekt til de som har tatt Norges nest høyeste utdannelse Anonymkode: d8f81...ca8 Enig, sånne tråder opprettes av folk som har bestemt seg for at deres retning er den eneste rette, men som dessverre ikke evner å skjønne at den ensporede argumentasjonen de kommer med, er fortreffelige bidrag til å få folk til å velge annerledes. Anonymkode: 632a4...3c0 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #37 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Synes det er så dumt med tråder som dette, som ikke handler om annet enn å spre negative følelser. Anonymkode: d8f81...ca8 Ja, selv får jeg fort tårer i øyene når jeg leser slike tråder. Anonymkode: a87c2...bd5 2
Gjest Vitalogy Skrevet 5. januar 2023 #38 Skrevet 5. januar 2023 Motelvibes skrev (2 timer siden): Hilsen mann som ble byttet ut på jobben med en som har master og sitter på kg og klager over det norske samfunnet. Har du et innsnevret mannesyn? Eller kunne du like gjerne skrevet "kvinne"?
esmer Skrevet 5. januar 2023 #39 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Om du kun tenker økonomi/lønn er master og annen høyere utdanning sjeldent lønnsomt. For «folk flest» er en yrkesfagutdanning oftere lønnsomt rent økonomisk. Raskt ut i full jobb sammenlignet med lengre, typ akademiske utdannelser. Gjerne opp til 5-6 år tidligere ut i full jobb. På toppen har man gjerne ikke studielån, noe en med lengre akademisk utdannelse gjerne har. Samtidig er de med yrkesfag i tillegg til langt raskere ut i jobb, langt tidligere inn i boligmarkedet, noe som i store deler av landet bokstavlig talt kan dreie seg om millioner av kroner i prisvekst+nedbetaling av bolig lån de første 5-6 årene. Om man tenker utdanning basert på lønn/økonomi, så er det yrkesfag som gjelder. Anonymkode: 630c7...eb9 Hvis du stryker bort følgende yrkesfag: - Helse og omsorg - Barn og unge - Frisør/hudpleier - Musikk/drama/media/idrettsfag Så stemmer det du sier Med de overnevnte utdannelsene er du "garantert" en lønn som ikke overstiger max 550 000/ året resten av ditt arbeidsliv.
MortenMunkholm Skrevet 5. januar 2023 #40 Skrevet 5. januar 2023 Romfartskirurgi får mye pes. Jeg tenker vi må være tålmodige og tror denne utdannelsen har noe for seg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå