Gå til innhold

KATTEPINE


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hjelp!! Noen!!!

Nå har vi hatt vår helskjønne kattunge i tre uker dvs. den er 11 uker gammel. Den er utrolig søt og nusselig, men et hel###### å ha i hus nesten......

Det største problemet er at den leker seg med kattesanden (vi byttet til Everclean Fresh Guard for et par dager siden, brukte vanlig butikk-kattesand som var større biter før), den lekte med den gamle og men vi tenkte vi skulle prøve den nye som er finkornet og likner mer på fuglesand. Den griser og hopper ned i kattekassa og sparker og dytter sanden laaaaangt ut på gulvet og det ser snart ikke ut her. Hele leiligheten ser ut som et bomba rottereir da kattungen er overalt på gulv/vegger og møbler....... Sanden er overalt der vi tråkker.

Er det vanlig at den bare leker (og ikke går på do) i kattekassa og sprer sanden ut over de villeste bredder ? Den går selvfølgelig på do der også, men den hadde klart å legge en kabel utafor kassa i går og det var pyton!!!! Lurer på om den tror dassen er en leke ? Hjelp oss !

Noen som har et innspill ?

P.S Den har uhorvelige laaaange og store klør,- vi er helt oppskjærte snart. Er det mulighet for at dyrlegen kan klippe klørne litt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke anbefale deg at pusen får klørne klippet. det er en del av en katts "tilbehør". Gi den heller et sted der den får lov til å klore, da "slipes" klørne litt ned. De vil også slipes når de er ute.

Det finnes overbygde kattedoer. Da blir det ikke fult så lett for pus å spre sanden utover. Vi satte kattedoen oppi en større eske med høyere kanter en periode - for å holde sanden mer på et sted. (bananeske var topp)

Og vi brukte vannpistolmetoden for å forhindre kattungene å klatre/klore der vi mente den ikke skulle få lov til det. En "fulltreffer" med vann og et skarpt NEI, var effektivt. (måtte gjentas - selvfølgelig).

Dette er skrevet under overvåking av en ekspert - Bøllefrøet har lagt seg på databordet forran tastaturet - og oppå den ene armen min, mens hun maler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Bettie :)

Nå er kattedyret i full aktivitet etter å ha fått en liten katte-snack,- hun er heeeelt galt og løper og hopper som aldri før!!!?!

Sniker seg under bordet (selv om hun knapt kommer igjennom og velter brusflaska.....) Hun slåss nesten med seg selv hihi:)

En fortreffelig kveld til deg og pusen da :-)

Klem fra storepus og lille Luna :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattepus, du kan klippe klørne på katten. I dyrebutikker får du kjøpt spesialsaks, og det står bruksanvisning på pakken. Jeg har gjort det på katten min, og det gik helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmora

Ja klørne kan klippes hvis katten bare er inne, ute trengs de for å kunne klatre i trær, f.eks for å slippe unna farer. Jeg ville kjøpt et klorestativ (fås hos de fleste dyrebutikkene) hvis jeg hadde katt nå. Åhhh, dere er så heldige som kan ha så herlige dyr, min mann er allergisk :( så jeg kan bare glemme den tanken. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

:kul:

Klart du kan klippe klørne på katten din.

Bare litt over en mm.

De vokser desverre ut igjen på en uke.

Det er ingen fare for en kattunge med litt klipte klør. Pass bare på å ikke klippe nerven. Du ser en litt rosa kant, aldri klipp bak der.

Det med vannpistolen må du aldri gjøre. Da får du en nervøs katt.

Lær katten hva " NEI " er.

Bank første gangene med hånden i bordet samtidig spm du sier nei.

Men noe må han jo få lov til. Du kan ikke si nei til alt.

Veldig viktig er det også å bruke navnet på katten. Så lærer den seg fort navnet sitt.

Det at katten din spiser kattesand er ikke farlig. Det er helt vanlig og ingen katter har dødd av det.

Bruk bare den rimeligste med store korn. Det er bedre for katten hvis den spiser store korn enn den finkornete " klumpesanden " Da kan den få seig avføring.

Kjøp heller en kattekasse med løs kant rundt.

Den vokser det helt av seg.

Hilsen en med tre kloke katter. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...