Gå til innhold

Omgangssyke som har vart en uke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For en uke siden fikk vår sønn omgangssyke og hadde en runde med oppkast. Deretter gikk det 3 dager før han igjen kastet opp. I dag morges skjedde det igjen, 3 dager etter siste oppkast. Når jeg leser om omgangssyke skal visstnok oppkast gå over etter 1-2 dager, så nå er jeg ganske lei. Noen erfaringer?

Anonymkode: 1896f...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde sånne type omgangssyker da jeg var liten, datteren min hadde også lignende. Det minste barnet har kun hatt 1-2 dagers omgangssyke (som vi også har blitt smittet av), men nå i julen fikk vi faktisk noe sånt som du skriver om! 

Startet med oppkast juleaften, så to dager senere fikk jeg diare, så to dager senere igjen kastet samme barn opp igjen på nytt (fire døgn mellom!!), så gikk det enda tre dager før mannen startet med diare. Han er fortsatt dårlig i magen. Virker som det ikke er så hardt virus siden det kun er ene barnet som endte med oppkast her, og resten bak. Og vi har ikke blitt sengeliggende. Men langtekkelig! 

Anonymkode: c31b8...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert dette er tilfellet hos dere, men man kan jo faktisk bli smittet på nytt ganske raskt med omgangssyke. For eksempel, hvis man ikke har vasket nok, eller hvis barnet er tilbake i skole/barnehage og blir smittet på nytt der. Det er noen skikkelige bedritne virus, så hver gang det skjer, så blir jeg helt krakilsk med vaskingen. 😂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du kokt eller byttet tannbørsten siden dette startet?

Helt vanlig at de smitter seg selv gjennom bla tannbørsten.

Anonymkode: 3635d...ffe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt samme opplegg hos oss i julen. Pluss diare som oppførte seg likt. Vi var nøye med hygiene (kokte sengetøy og håndklær, byttet tannbørster, vasket dørhåndtak og lysbrytere osv. Så enten vasket vi for dårlig, glemte noe vesentlig eller så fikk vi et virus som oppfører seg slik. 

Anonymkode: 71bea...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sist jeg googlet omgangssyken og varighet stod det at den kan vare opptil 7 dager. (Norovirus derimot har  varighet på 1-2 dager). Vi hadde nemlig omgangssyken 1 uke på hver av barna sist de hadde det. Først oppkast i 4-5 dager og diaré i 4-5 dager (overlappet noen dager). Det var flere kjente som også hadde like langvarig omgangssyken. Sørg for nok væske, salt og sukker. Ikke brus. 

Anonymkode: e15ad...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en uke siden fikk vår sønn omgangssyke og hadde en runde med oppkast. Deretter gikk det 3 dager før han igjen kastet opp. I dag morges skjedde det igjen, 3 dager etter siste oppkast. Når jeg leser om omgangssyke skal visstnok oppkast gå over etter 1-2 dager, så nå er jeg ganske lei. Noen erfaringer?

Hvor gammel er barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytt handuker, kok tannbørste, vask alle leker og badet. Høres ut som ungen smitter seg selv om igjen og om igjen!

Anonymkode: 02aef...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Bytt handuker, kok tannbørste, vask alle leker og badet. Høres ut som ungen smitter seg selv om igjen og om igjen!

Det tenkte jeg og 

Anonymkode: 89f73...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor gammel er barnet?

Han er 8 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var det jeg fryktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde nesten samme opplegget i januar i fjor. En runde oppkast i intervall på 30-48 timer. Hvert av barna holdt på slik i en uke hver. Den dagen den første var tilbake i barnehagen fikk den andre det og det ble nok en uke hjemme.

Anonymkode: c8218...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff, har opplevd selv at jeg hadde opphold i 2 døgn, og tenkte meg på jobb. Om morgenen var det påan igjen med oppkast. Det er bare å vente. Og være glad for at han ikke var på skolen og smittet. Dette viser hvor viktig det er å holde 48-timersregelen. For alle, egentlig! Burde egentlig vært 3 døgn. Vet noen nå som smittet etter 48-timer!

God bedring ❤️

Anonymkode: c2fbb...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Magen er sensitiv og nervøs etter omgangssyken! Så dette kan være grunnen til fortsatt oppkast. Det er vel ikke snakk om å kaste opp til gallen kommer opp?

Her begynte oppkastet 23.desember, varte kun i 12 timer. Men diaren varte i en uke. Matlysten var helt på bånn også etter diaren hadde gitt seg.. men heldigvis i form igjen til bhg start😊

Anonymkode: 02db5...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 11.18):

Ble noen andre i familien smittet da? Ble de ikke det, er det mest sannsynlig ikke omgangssyke i utgangspunktet. Omgangssyke (norovirus) er svært smittsomt og de er vanskelig å slippe unna i en familie. Det mange ikke vet er at barn ofte kaster opp ifm virusinfeksjoner og feber. Dette gjelder kun barn. Vår lille kaster alltid opp ifm i felsnin eller hun får feber. Det kan komme og gå over flere dager. Og vi blir jo da aldri smittet. Ved infeksjon med norovirus kaster hele gjengen opp på rekke og rad. Det skjer ca hver 2-3 år.

Anonymkode: 1f5f5...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ble noen andre i familien smittet da? Ble de ikke det, er det mest sannsynlig ikke omgangssyke i utgangspunktet. Omgangssyke (norovirus) er svært smittsomt og de er vanskelig å slippe unna i en familie. Det mange ikke vet er at barn ofte kaster opp ifm virusinfeksjoner og feber. Dette gjelder kun barn. Vår lille kaster alltid opp ifm i felsnin eller hun får feber. Det kan komme og gå over flere dager. Og vi blir jo da aldri smittet. Ved infeksjon med norovirus kaster hele gjengen opp på rekke og rad. Det skjer ca hver 2-3 år.

Anonymkode: 1f5f5...357

Norovirus er ikke det eneste viruset som gir omgangssyke, og ikke alle er like smittsomme. 

Anonymkode: 30c32...99e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest WhisperingWind

Det kan gå en dag. Det kan gå 10 dager. 

Min hadde før jul. Varte i 8 dager. 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde en gang at barnet på halvannet år hadde omgangssyken som aldri ga seg, men det viste seg å være reflux. Symptomene var oppkast og kraftig diaré, så frisk ett par dager, så oppkast/diaré, så frisk, så var det på’n igjen, fikk også feber og ble veldig slapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde en gang at barnet på halvannet år hadde omgangssyken som aldri ga seg, men det viste seg å være reflux. Symptomene var oppkast og kraftig diaré, så frisk ett par dager, så oppkast/diaré, så frisk, så var det på’n igjen, fikk også feber og ble veldig slapp. 

(Feberen kom etterhvert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...