Gipetto Skrevet 6. januar 2023 Forfatter #41 Del Skrevet 6. januar 2023 Reign skrev (10 minutter siden): Unnskyld meg, tror du fem centimeter snø er problemet? For det første er det ikke fem centimeter snø, det er langt mer. Vind gjør også snøen samler seg i åpne områder og blir enda dypere der. I tillegg har det vært et veldig skiftende vær i vinter som har gjort at det under denne snøen er veldig mye is. Når det da faller mye snø på isen, så blankpolerer dette isen. I tillegg er det en stor faktor som folk i distriktene til tider sliter med å forstå: det er JÆVLIG mye trafikk i Oslo-området sett opp mot noe annet sted i landet. Jeg har sett hva folk i f.eks. Bodø tror er kø. Det er jo helt latterlig. Hvorfor så sinna? 😂 skriver til og med at jeg ikke skjønner hvorfor det alltid blir så mye oppslag om det, og at jeg gjerne ønsker å få vite. Men det INNTRYKKET media gir, er nemlig at fem cm snø blir kaos. Hva er det meldt idag? Femten? Vi har også snø på isen, og velger derfor PIGGDEKK selv om det kanskje kun er behov for det noen få dager ila vinteren. Og JA, vi SKJØNNER at det er mye trafikk, ikke tro at vi ikke skjønner. Jeg antar du er en av de som ikke kommer deg av flekken med piggfrie dekk og fem cm snø siden du går så veldig i forsvarsposisjon 😊 håper du koser deg under dyna på sofaen med Dynastiet på tv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #42 Del Skrevet 6. januar 2023 Jeg må bare komme med en anekdote i denne forbindelse. Vi fikk en ny nabo for noen år siden. Han kom fra et snørikt område i nord, og var en av dem som høylytt lo av "søringan" som ikke hadde peiling på vinter. Jeg er selv fra nord, og sa at han kom til å bli overrasket, men da lo han bare enda høyere av meg som hadde glemt hvordan det var "hjemme". Den første vinteren kom, og det gikk ikke lange tiden før han måtte endre mening. Piggdekk hadde han, men han erfarte fort at det ikke hjalp på føret den dagen. Først sto han fast i sin egen oppkjørsel, og naboene trådte til for å få han løs. Så kjørte han ut i en sving 200 m nedi bakken, og bilistene fra køen som raskt hopet seg opp bak ham hjalp ham opp på veien igjen. Tredje gangen han fikk problemer på denne dagen var da han ikke kom opp en bratt bakke. Alle andre ventet i bunnen av bakken til veibanen var klar før de kjørte oppover, men han lo bare av slikt - han skulle vise oss hvordan det skulle gjøres, han var vant til vinterveier, og kjørte opp rett bak bilen foran. Bilen foran fikk problemer, han mistet farten ... og skled rett ned. Først i autovernet, så piruett over i grøfta på andre siden. Veien ble stengt i 3 timer mens han ventet på veihjelp. Da lo han ikke lenger av "søringan", og han trodde ikke lenger at jeg hadde glemt hvordan det var "hjemme". Dette var noe helt annet enn han var vant til hjemmefra. Og nå er det han som deler sin erfaring med nyinnflyttede fra nord, som sier at de vil få seg en overraskelse første gangen de møter vinteren her nede. Anonymkode: 1b692...e8e 18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 6. januar 2023 #43 Del Skrevet 6. januar 2023 (endret) Gipetto skrev (7 minutter siden): Hvorfor så sinna? 😂 skriver til og med at jeg ikke skjønner hvorfor det alltid blir så mye oppslag om det, og at jeg gjerne ønsker å få vite. Det er fordi det berører så mange mennesker og får så store ringvirkninger og konsekvenser for så mange/i hele samfunnet Endret 6. januar 2023 av Fjugur 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #44 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 18.06): Det er mange i tråden her som forklarer at det er svingningene rundt null som gir vanskeligere forhold på østlandet kontra i nord. Jeg er fra nordvestlandet og bor i Oslo. Utfordringene med raske skifter mellom mildvær og minusgrader er minst like store på hjemtraktene som i Oslo. I tillegg er det mye mer nedbør i nordvest. Likevel er det langt mindre trafikktrøbbel i nordvest enn her. Forskjellen er at nesten alle bruker piggdekk der, men nesten ingen gjør det her. Det stemmer som mange sier at trafikkmengden og det store veinettet gir flere problemer her i øst enn i resten av landet. Da er det UFORSTÅELIG for meg at det ikke er påbudt med piggdekk, men at det tvert om er gebyr for piggdekk i Oslo. Det er stor forskjell på veigrepet når det er isete og nysnø. Skjønner ikke at folk tør, og skjønner ikke at politikerne ikke ser skadene det gir. Anonymkode: 7d703...0b5 Har du hørt om svevestøv? Det er støv som (blant annet) produseres når piggdekk river opp asfalt. Når det er mye biltrafikk og få dager med is mellom piggdekkene og asfalten blir dette et stort problem som gir betydelige helseproblemer. Kort sagt, man kan ikke ofre helsa til folk for å unngå kø et par dager i året. Anonymkode: d34c1...2de 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gipetto Skrevet 6. januar 2023 Forfatter #45 Del Skrevet 6. januar 2023 Fjugur skrev (12 minutter siden): Det er fordi det berører så mange mennesker og får så store ringvirkninger og konsekvenser for så mange/i hele samfunnet Takk! Dette er et ordentlig svar 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gipetto Skrevet 6. januar 2023 Forfatter #46 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har du hørt om svevestøv? Det er støv som (blant annet) produseres når piggdekk river opp asfalt. Når det er mye biltrafikk og få dager med is mellom piggdekkene og asfalten blir dette et stort problem som gir betydelige helseproblemer. Kort sagt, man kan ikke ofre helsa til folk for å unngå kø et par dager i året. Anonymkode: d34c1...2de Men da tenker jeg man heller lar vær å kjøre om du VET du ikke har godt nok utstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 6. januar 2023 #47 Del Skrevet 6. januar 2023 Melkebarten skrev (På 4.1.2023 den 10.00): Og hvor mange biler finnes i nord kontra sør? Det er også høyere befolkningstetthet i sør enn i nord. Færre veier også nordpå, trafikktettheten er derfor ofte like stor. Særlig langs E6 hvor det ikke er alternativer for langtransport. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #48 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 10.13): Vi har hatt det sånn her i hele desember omtrent. Mildvær avløst av sprengkulde avløst av en halvmeter snø over natta avløst av regn avløst av sprengkulde. Jeg vet ikke hvor lenge siden det er du flyttet herfra, men stabilt vintervær begynner det å bli noen år siden vi har hatt. Anonymkode: 5bf1b...3f6 De siste årene her jeg bor i nord er det perioder der det veksler mellom minus 17/18 til pluss 2-4 grader, snø, is, regn, snø osv. Når februar/mars kommer, sola er tilbake og når kulda setter seg skikkelig da er det rimelig stabilt vintervær her Anonymkode: 2b260...99f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 6. januar 2023 #49 Del Skrevet 6. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 10.18): Alltid noen som må klage og uffe seg når det snør, vi bor i Norge folkens😅 det snør hvert år. Og ja, det er kanskje et kompetanse/ressursproblem av ikke veiene blir brøytet godt nok, men da må man ta det opp med kommunen man bor i. Hvis de får nok klager gjør de noe med saken, de ser ikke på KG 😂 Anonymkode: b48a2...baf Bor i Vestfold og i min kommune har nok brøytemannskapene kjørt døgnet rundt de siste dagene, men de rekker ikke over alt. OG, de har ingen steder å kjøre snøen! Det er ikke lov å dumpe snø i sjøen, og andre snødeponier finnes ikke, så det er svære hauger med snø i byen. Dette skaper problemer over alt på Østlandet, vi har liksom ingen "øde" steder som egner seg som snødeponi, så vanskelig å bli kvitt det som blir brøytet. Og trafikkbildet på Østlandet er selvfølgelig mye tettere her enn oppe i nord. Endret 7. januar 2023 av tirben 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #50 Del Skrevet 6. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (2 minutter siden): Færre veier også nordpå, trafikktettheten er derfor ofte like stor. Særlig langs E6 hvor det ikke er alternativer for langtransport. Færre veier og smalere veier. Mange veier er som krøtterstier i svingete og karrig terreng. Kanskje ikke ulikt mange steder på vestlandet? Anonymkode: 2b260...99f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 6. januar 2023 #51 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Færre veier og smalere veier. Mange veier er som krøtterstier i svingete og karrig terreng. Kanskje ikke ulikt mange steder på vestlandet? Anonymkode: 2b260...99f I høy grad veldig forskjellig fra Vestlandet fordi det er en helt annen temperatur og luftfuktighet. Nå skal det sies at Strynefjellet etc kan være ganske livlige greier, men det er noen strekninger langs E6 - særlig fra Fauske til Hamarøy - som kan være direkte eventyr. Særlig fordi det er store mengder vogntog her hele døgnet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #52 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 9.59): Sånt vær gar hele vestlandet, vinteren er mye mer stabil på østlandet. Likevel blir det ikke meldt med krigstyper i media når det er litt snø på veiene. Anonymkode: d82c2...142 Vinteren VAR mye mer stabil på østlandet. De siste tja, 7(?) årene har det stort sett vært problemer med snø, plussgrader, regn, kuldegrader, varmegrader, kukdegrader, snø, regn osv. Lenge siden det bare holdt seg stabilt på minussiden i 2 måneder i strekk på vinteren. Anonymkode: 95dbc...ca9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 6. januar 2023 #53 Del Skrevet 6. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (16 minutter siden): Færre veier også nordpå, trafikktettheten er derfor ofte like stor. Særlig langs E6 hvor det ikke er alternativer for langtransport. Sånn typ 30 000 i timen? Yeah... right! 😂 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #54 Del Skrevet 6. januar 2023 De fleste kjører etter forholdene, men det er mange biler på veiene, og det holder med litt uflaks eller én tulling før det blir kaos og lange køer som forplanter seg videre. Jeg bor i Fredrikstad-området, og et problem her er at det er utrolig ustabilt vinterføre. Litt minus, snø, plussgrader og snøen blir til sørpe, fryser om natta, sørpe igjen neste dag. Det er rett og slett drittføre. Mye bedre med stabilt vinterføre slik jeg hadde da jeg bodde i Midt-Norge for noen år siden. Jeg synes vinteren stort sett går veldig greit likevel. Folk flest kjører forsiktig, og da blir det fort kø når samme antall biler skal på veien. Så tenker jeg at langt flere kunne og burde ta buss eller sykle, og at kommunen burde prioritert brøyting av gang- og sykkelvei mye høyere. Anonymkode: 2989d...feb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 6. januar 2023 #55 Del Skrevet 6. januar 2023 Fjugur skrev (43 minutter siden): Sånn typ 30 000 i timen? Yeah... right! 😂 Næh, ikke så mye, ikke på langt nær. Men kapasiteten er relativt tynn og dermed går det ganske tett for seg kapasitetsmessig. Det er samme begrensing i mengde berging etc. Allikevel er det ikke samme mengder uhell eller problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 6. januar 2023 #56 Del Skrevet 6. januar 2023 Jeg er fra nord, og må si at jeg irriterer meg hver gang over at så snart det kommer snø/vinter/dårlig vær sørpå, så bare må nordlendinger hovere rundt dette. Forholdene er ulike, kapasiteten er ulik, trafikkbildet er ulik, erfaring er ulik og forberedelsene er ulike. Hvorfor må man sammenligne elendigheter og sette det opp mot hverandre? Det er ikke om å gjøre å ha det verst. Det sagt, så vil jeg bare gjøre dere oppmerksom på at jeg tror det er mediefokuset som er problemet. Får man 1meter snø over natta, orkan som river takene av husene, strømbrudd over lang tid, stengte veier osv nordpå, så nevnes dette i en liten notis lang nedpå nyhetssidene. Mens får søringer 10 cm snø og that's it så bombarderes nyhetsbildet i flere dager med dette som om at det var sensasjonsstoff. Tror dermed at nordlendingers hovering egentlig er et opprør mot mediefokuset. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #57 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 17.45): Nå er jeg spent, hvilken vei er det? Anonymkode: 5bf1b...3f6 Vil tippe det er snakk om tverrforbindelsen... AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 18.06): Det er mange i tråden her som forklarer at det er svingningene rundt null som gir vanskeligere forhold på østlandet kontra i nord. Jeg er fra nordvestlandet og bor i Oslo. Utfordringene med raske skifter mellom mildvær og minusgrader er minst like store på hjemtraktene som i Oslo. I tillegg er det mye mer nedbør i nordvest. Likevel er det langt mindre trafikktrøbbel i nordvest enn her. Forskjellen er at nesten alle bruker piggdekk der, men nesten ingen gjør det her. Det stemmer som mange sier at trafikkmengden og det store veinettet gir flere problemer her i øst enn i resten av landet. Da er det UFORSTÅELIG for meg at det ikke er påbudt med piggdekk, men at det tvert om er gebyr for piggdekk i Oslo. Det er stor forskjell på veigrepet når det er isete og nysnø. Skjønner ikke at folk tør, og skjønner ikke at politikerne ikke ser skadene det gir. Anonymkode: 7d703...0b5 Nå hjelper ikke pigg særlig mye på snøføret. Har kjørt på piggdekk på dette snøføret, hadde på ingen måte bedre feste. Dekkene som gir bedre grep på is, vil også ofte gi dårligere grep på tørr asfalt. Dette i tillegg til at det gir en god del utfordringer for klima og luftkvalitet dersom mange hundre tusen biler skal kjøre i mange måneder med piggdekk på bar asfalt. Vannplaningen som den ekstra slitasjen på asfalten vil gi skaper også farlige situasjoner. I tillegg til at man forkorter piggdekkene sin levetid med 50-70% ved å kjøre så mye på bar asfalt. AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 20.35): Jeg skjønner heller ikke hvorfor det alltid er så mye styr med vinteren på Sør og Østlandet. Alle vet da at det kommer snø om vinteren og bør kunne forholde seg til det med vinterdekk på bilen. Men jeg misunner dere ikke isen dere sliter med, selv om vi her i Molde også har hatt holke. Her er det også utenlandske vogntogsjåfører som kjører i Romsdalen på sommerdekk som skaper kaos. Her er vinteren som regel ganske så ustabil, snøen ligger som regel ikke så lenge. Men på målepunktet for snødybder på yr er det 60 cm med snø så vi har nok snø nå. Anonymkode: 0a265...d19 De sjåførene som kjører hos dere på sommerdekk, har gjerne stått fast her ett par ganger først. Samme med de utenlandske som kjører i nord, de har kjørt via øst/midt norge, eller via sverige oppover til gradvis dårligere føre. Da er de verste allerede luket ut her. Anonymkode: 2d0d3...f19 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #58 Del Skrevet 6. januar 2023 Bombasi skrev (5 timer siden): Jeg er fra nord, og må si at jeg irriterer meg hver gang over at så snart det kommer snø/vinter/dårlig vær sørpå, så bare må nordlendinger hovere rundt dette. Forholdene er ulike, kapasiteten er ulik, trafikkbildet er ulik, erfaring er ulik og forberedelsene er ulike. Hvorfor må man sammenligne elendigheter og sette det opp mot hverandre? Det er ikke om å gjøre å ha det verst. Det sagt, så vil jeg bare gjøre dere oppmerksom på at jeg tror det er mediefokuset som er problemet. Får man 1meter snø over natta, orkan som river takene av husene, strømbrudd over lang tid, stengte veier osv nordpå, så nevnes dette i en liten notis lang nedpå nyhetssidene. Mens får søringer 10 cm snø og that's it så bombarderes nyhetsbildet i flere dager med dette som om at det var sensasjonsstoff. Tror dermed at nordlendingers hovering egentlig er et opprør mot mediefokuset. Høststormen som var i november 2021 er nevnt særdeles lite til å ha gitt så store skader som den gjorde. Dette var på østlandet. Store skogsområder som blåste over ende i løpet av svært kort tid. Folk uten strøm, hjemmetjenester med problemer. Jeg tror kanskje skogseiere fremdeles driver å rydder opp. Stod nesten ingenting om dette i vg osv. Anonymkode: 95dbc...ca9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #59 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De fleste kjører etter forholdene, men det er mange biler på veiene, og det holder med litt uflaks eller én tulling før det blir kaos og lange køer som forplanter seg videre. Jeg bor i Fredrikstad-området, og et problem her er at det er utrolig ustabilt vinterføre. Litt minus, snø, plussgrader og snøen blir til sørpe, fryser om natta, sørpe igjen neste dag. Det er rett og slett drittføre. Mye bedre med stabilt vinterføre slik jeg hadde da jeg bodde i Midt-Norge for noen år siden. Jeg synes vinteren stort sett går veldig greit likevel. Folk flest kjører forsiktig, og da blir det fort kø når samme antall biler skal på veien. Så tenker jeg at langt flere kunne og burde ta buss eller sykle, og at kommunen burde prioritert brøyting av gang- og sykkelvei mye høyere. Anonymkode: 2989d...feb Unnskyld at jeg ler, men stabilt vintervær i Midt Norge ? Her med gjerne 4 årstider på en dag.Fra minusgrader til plussgrader, snø ,is, slaps, hagl, regn, vind. Men lite kaos i trafikken i vinter er det her. Anonymkode: 0a265...d19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #60 Del Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Unnskyld at jeg ler, men stabilt vintervær i Midt Norge ? Her med gjerne 4 årstider på en dag.Fra minusgrader til plussgrader, snø ,is, slaps, hagl, regn, vind. Men lite kaos i trafikken i vinter er det her. Anonymkode: 0a265...d19 Midt-Norge er stort og variert. Det var mer stabilt vintervær der jeg bodde enn det er i Fredrikstad-området. Ønsker ikke å si nøyaktig hvor jeg bodde. Det blir sikkert mindre kaos fordi det er færre biler 😊 Anonymkode: 2989d...feb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå