Gå til innhold

Vinterføre og sør-/vest-/østlendinger

Gipetto

Anbefalte innlegg

Altså, kan noen forklare hvorfor det alltid blir så mye ståhei straks det melder fem cm snø her? Finnes det ikke vinterdekk? Jeg virkelig SKJØNNER det ikke, og håper noen kan gi litt info om hvorfor det alltid blir kaos her - ikke for å være slem altså, men virkelig oppriktig nysgjerrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ulike årsaker. 
Det bor så mange mennesker her at det er nesten umulig å brøyte overalt der folk bor. 
Været er så skiftende at snøen ikke blir liggende stabilt, dvs behov for svært store ressurser og umulig å være forberedt på alt. 
De som skal vedlikeholde veiene har ikke nødvendig kompetanse. For eksempel på Sørlandet er det vanlig å brøyte bare en stripe midt i veien og ikke gjøre det skikkelig. 

Problemet er ikke fem cm snø som blir liggende stabilt, men femten cm snø, så en halv dag med regn, så minusgrader, så slaps, så regn, så snø… Egentlig ganske latterlig å prøve å gjøre det til et søringproblem, det er et værproblem (evt kombinert med ressursproblem). 

Anonymkode: 78d94...331

• Liker 41
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høy biltetthet og  dårlig brøyting er to faktorer som spiller inn på kaoset som oppstår ved stort snøfall.

Anonymkode: 1b692...e8e

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gipetto skrev (1 minutt siden):

Altså, kan noen forklare hvorfor det alltid blir så mye ståhei straks det melder fem cm snø her? Finnes det ikke vinterdekk? Jeg virkelig SKJØNNER det ikke, og håper noen kan gi litt info om hvorfor det alltid blir kaos her - ikke for å være slem altså, men virkelig oppriktig nysgjerrig. 

Har aldri vært borti at det meldes om kaos på fem cm snø... 
Har heller aldri opplevd kaos på 5 cm snø, utenom årets første snøfall. Men da har ikke folk skiftet til vinterdekk enda, for at snøen kommer i år som i fjor er like overraskende for mange, både i sør, øst og nord. For ja, det gir faktisk kaos med årets første snøfall i nord også. 

Men etter å ha bodd i nord, midt og sør, så må jeg si at jeg ALDRI har opplevd like glatt føre i nord og midt, som, det er flere ganger pr år i øst. 
Men i nord og midt, så er det også knapt biler på veien i motsetning til sentrale østlandet. Det er klart det blir mye mer kaos i Oslo-området om en utenlands trailer sakser og mange mange tusen biler skulle passert. 
Underkjølt regn så kraftig at biler må stoppe på E6 for å skrape har jeg heller ikke opplevd nordafor. 

Pluss at folk faktisk sykler, midt i veibanen, når det har kommet 20 cm nysnø. 

Anonymkode: 2d0d3...f19

• Liker 27
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men etter å ha bodd i nord, midt og sør, så må jeg si at jeg ALDRI har opplevd like glatt føre i nord og midt, som, det er flere ganger pr år i øst. 
Men i nord og midt, så er det også knapt biler på veien i motsetning til sentrale østlandet. Det er klart det blir mye mer kaos i Oslo-området om en utenlands trailer sakser og mange mange tusen biler skulle passert. 
Underkjølt regn så kraftig at biler må stoppe på E6 for å skrape har jeg heller ikke opplevd nordaf
or. 

Pluss at folk faktisk sykler, midt i veibanen, når det har kommet 20 cm nysnø. 

Helt enig!

Anonymkode: 1b692...e8e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Problemet er ikke fem cm snø som blir liggende stabilt, men femten cm snø, så en halv dag med regn, så minusgrader, så slaps, så regn, så snø… Egentlig ganske latterlig å prøve å gjøre det til et søringproblem, det er et værproblem (evt kombinert med ressursproblem). 

Men denne værtypen har vi jo tidvis i nord også, uten at det skaper større problemer.

Anonymkode: 5bf1b...3f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er ulike årsaker. 
Det bor så mange mennesker her at det er nesten umulig å brøyte overalt der folk bor. 
Været er så skiftende at snøen ikke blir liggende stabilt, dvs behov for svært store ressurser og umulig å være forberedt på alt. 
De som skal vedlikeholde veiene har ikke nødvendig kompetanse. For eksempel på Sørlandet er det vanlig å brøyte bare en stripe midt i veien og ikke gjøre det skikkelig. 

Anonymkode: 78d94...331

Sånt vær gar hele vestlandet, vinteren er mye mer stabil på østlandet. 

Likevel blir det ikke meldt med krigstyper i media når det er litt snø på veiene.

Anonymkode: d82c2...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men denne værtypen har vi jo tidvis i nord også, uten at det skaper større problemer.

Og hvor mange biler finnes i nord kontra sør?

Det er også høyere befolkningstetthet i sør enn i nord.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har ting endret seg ganske mye siden jeg bodde i nord, for jeg kan ikke huske tilsvarende værskifte som vi har her nede. 
Men så bodde jeg bare 19 år i nord, så kan være jeg gikk glipp av noe da... 

• Liker 21
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fra nord og har erter søringer for de dramatiske kjøreforholdene vinterstid. Helt til jeg flyttet sørover selv. Jeg er vant med vinterføre på snø. Ikke snø, is, snø, regn, is, snø. Eller +10, -10, -20, +2, -15

Anonymkode: 1982e...ca0

• Liker 32
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så mange biler her at det kan bli kaos selv uten snø i det hele tatt.

Det skal ikke mer til enn at én bil kjører litt sakte pga været, også blir det lange køer.

Eller som jeg måtte gjøre på vei hjem fra hytta nyttårshelgen; kjøre bak brøytebilen på E6 i én time.

Anonymkode: cce30...d0a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er fra nord, men bodde i Oslo i mange år. Når det kommer masse snø, eller blir isete, i en stor by, så har de logisk nok ikke folk og maskiner nok til å holde alle veier i god stand. Skjønner godt at det blir kaos. 

Anonymkode: 66386...391

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gipetto skrev (38 minutter siden):

Har hørt mange nordlendinger som bor her nede som aldri har opplevd sånne forhold som man har i sør før de flyttet sørover.....

Problemet er overhodet ikke at de ikke kan brøyte her, men nå siste måneden har det vært helt grusomme forhold her, med 20cm snø ene dagen, hvilket går veldig fint, men så regner det i neste øyeblikk og veiene som ikke er saltet blir til IS, det strøs litt men så snør det oppå der igjen, og så smelter dette og det må strøs på nytt, iforgårs snødde det, igår begynte det å regne, nå regner det som bare det men i ettermiddag skal det slå over på snø igjen til imorgen, så kuldegrader og snø imorgen, så snø , fredag regn, dvs at alle småveiene blir sinnsykt glatte og livsfarlig å bevege seg på gangveier etc fordi man rett og slett ikke kan se hvor isen ligger under snøen, elelr at de ikke har rukket å strø.

Et par ganger i året får man i tillegg her sør en uke med snø og veldig kaldt samt vind (alltid østavind så resten av landet har som regel sol og kaldt da), da snør det i ett strekk i en uke, og alt man får tid til er å måke siden snøen blåser tilbake med en gang man har flyttet den, da er det ikke småveiene som er det største problemet, men hovedveiene der trailere setter seg fast og sperrer trafikken så brøytebilene ikke kommer frem.

Når det er ferdig med å snø begynner det som regel å regne, og den halvmeteren man har fått blir plutselig til is og slaps og flom......

Kjempegøy, og tenker at nordlendinger ikke aner hva de prater om, FØR de har flyttet sørover og opplever det selv..... 😉 

Anonymkode: decca...dd6

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da har ting endret seg ganske mye siden jeg bodde i nord, for jeg kan ikke huske tilsvarende værskifte som vi har her nede. 
Men så bodde jeg bare 19 år i nord, så kan være jeg gikk glipp av noe da... 

Vi har hatt det sånn her i hele desember omtrent. Mildvær avløst av sprengkulde avløst av en halvmeter snø over natta avløst av regn avløst av sprengkulde. Jeg vet ikke hvor lenge siden det er du flyttet herfra, men stabilt vintervær begynner det å bli noen år siden vi har hatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har hatt det sånn her i hele desember omtrent. Mildvær avløst av sprengkulde avløst av en halvmeter snø over natta avløst av regn avløst av sprengkulde. Jeg vet ikke hvor lenge siden det er du flyttet herfra, men stabilt vintervær begynner det å bli noen år siden vi har hatt.

Er ofte der oppe fortsatt, og har kjørt mye bil der i deler av desember, og igjen, jeg har ikke vært i nærheten av like ille forhold der oppe. 
Fult klar over at det er en del værskifter der oppe, men fortsatt ikke slik som det er her nede. 
Det samme sier besøk jeg har nordfra når de er her. 

Og ja, jeg var med å måkke den halvmeteren som kom på julaften, og ut å kjøre etterpå. Det var langt bedre kjøreforhold enn etter 20 cm her. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alltid noen som må klage og uffe seg når det snør, vi bor i Norge folkens😅 det snør hvert år. Og ja, det er kanskje et kompetanse/ressursproblem av ikke veiene blir brøytet godt nok, men da må man ta det opp med kommunen man bor i. Hvis de får nok klager gjør de noe med saken, de ser ikke på KG 😂

Anonymkode: b48a2...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gipetto skrev (43 minutter siden):

En ting er at det er nesten umulig å få tak i gode dekk som dekker alle behov.

Jeg ser også at vinter kjøreegenskapene på biler jeg har, blir gradvis dårligere. Har ikke helt forstått hvorfor, men tror det har noe med at biler blir tyngre og får mer sentralisert vekt:  fantastisk når du er på bane, suger hemningsløst på glatta. 

Men viktigst er det at sjåførene hverken får egnet opplæring ELLER har tilgjengelig verktøyene bak rattet.

Jeg har lappen fra gamle dager, så jeg kan stort sett spille på cluch, gir og håndbrekk for å få en bil til å gjøre det jeg vil, men selv på den forrige bilen min som HADDE cluch og håndbrekk, tok teknikken såpass mye over at det ikke var til hjelp.  Å få til en håndbrekk sladd for å tvinge bilen i sving, var ikke mulig. 

Så folk sitter i en bil der teknikken gjør bilen uforutsigbar, de har ikke lenger kompetansen til å overstyre teknikken og bilen og dekk  er designet for å gi komfort og kjøreegenskaper på bar vei. Og de sitter på et vei nett med større og tettere trafikk og  mindre og mindre handlingsrom. 

Da blir det kaos. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk med så mange svar! Selv er jeg nordfra hvor vi er vant til relativt stabile vinterveier, og derfor også så utrolig nysgjerrig på hvorfor det blåses så opp i media hvert år. Men nå skjønner jeg mer :)

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i Bærum og her er det ekstremt glatt enkelte steder. Var en tur i Oslo uren bil i går, det var skummelt å gå på fortau selv med brodder.

Grusen er godt under isen, og ser ut som noen bare har kastet masse vann oppå som nå er fryst.

Skal ut å kjøre snart, har kommet endel snø ser på det som en fordel da dekkene får bedre grep.

Neste år blir det piggdekk her, lei av å måtte bytte bil de gangene jeg må opp på en gård for å hjelpe til. Der er det kun 4 hjulstrekk med pigg som teller.

Anonymkode: d4392...74e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke snøen som er problemet, det er is, slaps, biltetthet, antall km vei som må brøytes eller strøs samtidig, og antall utlendinger og andre som ikke har kompetanse på vinterføre. Det er altså glattere i sør, og hvis én bil kjører ut eller kjører seint, forplanter det seg raskt mye lenger i tettbygde strøk, som det er mye mer av i sør.

Anonymkode: 42eda...718

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...