Gå til innhold

Vinterføre og sør-/vest-/østlendinger

Gipetto

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg bor i Bærum og her er det ekstremt glatt enkelte steder. Var en tur i Oslo uren bil i går, det var skummelt å gå på fortau selv med brodder.

Grusen er godt under isen, og ser ut som noen bare har kastet masse vann oppå som nå er fryst.

Skal ut å kjøre snart, har kommet endel snø ser på det som en fordel da dekkene får bedre grep.

Neste år blir det piggdekk her, lei av å måtte bytte bil de gangene jeg må opp på en gård for å hjelpe til. Der er det kun 4 hjulstrekk med pigg som teller.

Anonymkode: d4392...74e

Vil du si de fleste kjører med eller uten pigg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men denne værtypen har vi jo tidvis i nord også, uten at det skaper større problemer.

Anonymkode: 5bf1b...3f6

Det kan jo ha noe med å gjøre at det er så få biler på veiene. 

Anonymkode: 3d66d...0a8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipetto skrev (2 timer siden):

Vil du si de fleste kjører med eller uten pigg?

Uten, det er få som kjører med pigg her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Aftenposten i dag

Det er blitt færre snørike vintre i Oslo de siste 50 årene. Mange har ikke samme erfaring med store snøfall.

Nord-Norge har fortsatt stabil, forutsigbar vinter. «Alle» har piggdekk, mens man i Oslo må betale gebyr om man ikke kjører piggfritt. Man tar ikke notis av snøfallene før det kommer 40–50 centimeter. Da ser man heller ikke samme type ulykkesopphoping.

– Det er klart at folk i Finnmark har en helt annen forståelse av vinteren enn folk på Ekeberg. Folk i nord er bedre forberedt på vinteren. Vi vet jo at det kan komme veldig store, plutselig snøfall.

Trafikkaos på vinterføre: Har østlendinger bare seg selv å takke? (aftenposten.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipetto skrev (5 timer siden):

Altså, kan noen forklare hvorfor det alltid blir så mye ståhei straks det melder fem cm snø her? Finnes det ikke vinterdekk? Jeg virkelig SKJØNNER det ikke, og håper noen kan gi litt info om hvorfor det alltid blir kaos her - ikke for å være slem altså, men virkelig oppriktig nysgjerrig. 

Og like sikkert som at vinteren kommer, får vi slike kommentarer fra nord.

TS, se deg rundt. Hvorfor tror at du ser så få folk?

(Hint; folk flest liker å se sola)

Endret av MortenMunkholm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenMunkholm skrev (12 minutter siden):

Og like sikkert som at vinteren kommer, får vi slike kommentarer fra nord.

TS, se deg rundt. Hvorfor tror at du ser så få folk?

(Hint; folk flest liker å se sola)

Masse folk her :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er fra Oslo og bor nå i Tromsø. Her erter de søringene med en gang slike artikler dukker opp i vg.

Jeg tror ikke nordlendinger skjønner trafikkbildet på det sentrale Østlandet. Det er så mange biler, felter, trafikk hit og dit. Tror ikke de klarer å se det for seg rett og slett. Og så blir det klink is i tillegg. Det skal lite til før det blir kaos. 

I Tromsø er det typ én hovedvei. Og 70.000 innbyggere. 

Anonymkode: 2d8c8...78e

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen steder er det bare én eneste bil på skrå som skal til før hele trafikkbildet lager et helvete i timevis. På veldig trafikkerte steder, broer, generelt i rushtrafikken.. Så er det hundre meter kø på få sekunder.

Anonymkode: 1577e...28a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er fra Oslo og bor nå i Tromsø. Her erter de søringene med en gang slike artikler dukker opp i vg.

Jeg tror ikke nordlendinger skjønner trafikkbildet på det sentrale Østlandet. Det er så mange biler, felter, trafikk hit og dit. Tror ikke de klarer å se det for seg rett og slett. Og så blir det klink is i tillegg. Det skal lite til før det blir kaos. 

Nå er jeg spent, hvilken vei er det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er fra nord og har erter søringer for de dramatiske kjøreforholdene vinterstid. Helt til jeg flyttet sørover selv. Jeg er vant med vinterføre på snø. Ikke snø, is, snø, regn, is, snø. Eller +10, -10, -20, +2, -15

Anonymkode: 1982e...ca0

Det er jo føre som er i Hammerfest det. Du glemte slaps.

Anonymkode: 90e77...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo føre som er i Hammerfest det. Du glemte slaps.

Anonymkode: 90e77...1d9

En by med hele 11k innbyggere 😁

Anonymkode: 9d004...9fd

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alltid noen som må klage og uffe seg når det snør, vi bor i Norge folkens😅 det snør hvert år. Og ja, det er kanskje et kompetanse/ressursproblem av ikke veiene blir brøytet godt nok, men da må man ta det opp med kommunen man bor i. Hvis de får nok klager gjør de noe med saken, de ser ikke på KG 😂

Anonymkode: b48a2...baf

Er det egentlig snø vi klager på? 

Anonymkode: 5fef6...01e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå er jeg spent, hvilken vei er det?

Fesksloveien.

Anonymkode: 9d004...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er fra nord og har erter søringer for de dramatiske kjøreforholdene vinterstid. Helt til jeg flyttet sørover selv. Jeg er vant med vinterføre på snø. Ikke snø, is, snø, regn, is, snø. Eller +10, -10, -20, +2, -15

Anonymkode: 1982e...ca0

Jeg bor litt sør for midten, for to dager siden hadde vi -27, neste uke skal vi få +3. Og I mellom der skal det snø tett i 5 dager før det plutselig er meldt regn på mandag. Hadde vært fint med litt mere stabilitet 😅

Anonymkode: 4f6c4...512

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange i tråden her som forklarer at det er svingningene rundt null som gir vanskeligere forhold på østlandet kontra i nord. 

Jeg er fra nordvestlandet og bor i Oslo. Utfordringene med raske skifter mellom mildvær og minusgrader er minst like store på hjemtraktene som i Oslo. I tillegg er det mye mer nedbør i nordvest. Likevel er det langt mindre trafikktrøbbel i nordvest enn her. Forskjellen er at nesten alle bruker piggdekk der, men nesten ingen gjør det her. 

Det stemmer som mange sier at trafikkmengden og det store veinettet gir flere problemer her i øst enn i resten av landet. Da er det UFORSTÅELIG for meg at det ikke er påbudt med piggdekk, men at det tvert om er gebyr for piggdekk i Oslo. Det er stor forskjell på veigrepet når det er isete og nysnø. Skjønner ikke at folk tør, og skjønner ikke at politikerne ikke ser skadene det gir. 

Anonymkode: 7d703...0b5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det alltid er så mye styr med vinteren på Sør og Østlandet.  Alle vet da at det kommer snø om vinteren og bør kunne forholde seg til det med vinterdekk på bilen.

Men jeg misunner dere ikke isen dere sliter med, selv om vi her i Molde også har hatt holke. Her er det også utenlandske vogntogsjåfører som kjører i Romsdalen på sommerdekk som skaper kaos.

Her er vinteren som regel ganske så ustabil, snøen ligger som regel ikke så lenge. Men på målepunktet for snødybder på yr er det 60 cm med snø så vi har nok snø nå.

Anonymkode: 0a265...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gipetto skrev (På 4.1.2023 den 9.25):

Altså, kan noen forklare hvorfor det alltid blir så mye ståhei straks det melder fem cm snø her? Finnes det ikke vinterdekk? Jeg virkelig SKJØNNER det ikke, og håper noen kan gi litt info om hvorfor det alltid blir kaos her - ikke for å være slem altså, men virkelig oppriktig nysgjerrig. 

Unnskyld meg, tror du fem centimeter snø er problemet?

For det første er det ikke fem centimeter snø, det er langt mer. Vind gjør også snøen samler seg i åpne områder og blir enda dypere der. I tillegg har det vært et veldig skiftende vær i vinter som har gjort at det under denne snøen er veldig mye is. Når det da faller mye snø på isen, så blankpolerer dette isen.

I tillegg er det en stor faktor som folk i distriktene til tider sliter med å forstå: det er JÆVLIG mye trafikk i Oslo-området sett opp mot noe annet sted i landet. Jeg har sett hva folk i f.eks. Bodø tror er kø. Det er jo helt latterlig. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 20.35):

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det alltid er så mye styr med vinteren på Sør og Østlandet.  Alle vet da at det kommer snø om vinteren og bør kunne forholde seg til det med vinterdekk på bilen.

Nei, du forstår ikke det, fordi du kommer fra et lite fiskevær.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 18.06):

Forskjellen er at nesten alle bruker piggdekk der, men nesten ingen gjør det her. 

Det stemmer som mange sier at trafikkmengden og det store veinettet gir flere problemer her i øst enn i resten av landet. Da er det UFORSTÅELIG for meg at det ikke er påbudt med piggdekk, men at det tvert om er gebyr for piggdekk i Oslo. Det er stor forskjell på veigrepet når det er isete og nysnø. Skjønner ikke at folk tør, og skjønner ikke at politikerne ikke ser skadene det gir. 

Fordi piggdekk river opp veiene, og vanligvis er det ikke behov for det i Oslo.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 15.23):

Anonymkode: 2d8c8...78e

Du trenger ikke tro engang, de skjønner ikke det. Ingen som ikke har bodd i Oslo og kjørt mye her forstår hvorfor det blir så trafikkaos. Jeg har selv bodd i Bodø, akkurat samme opplegget, bare enda mindre by enn Tromsø.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...