AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #1 Skrevet 4. januar 2023 Har sterke søvnproblemer. Får skrevet ut Imovane, men det skal liksom ikke brukes mer en i 2-4 uker max...jeg er på ca et år nå og legen gir litt f når jeg nevner om det er andre muligheter. Prøvd terapi + faste rutiner, tidlig solys, søvn apné preparater og melatonin. De har mer gjort at jeg sover mindre, men innsovning er fortsatt et stort problem. Eneste som hjelper innsovning utenom Imovane og smertestillende, er noen ganger å trene + mastrubere + meditere, men det er utrolig vanskelig og gjennomføre alle de på tvang hver eneste dag. Bare jeg sitter en time lengre en rutinen min er alt ødelagt og døgnrytmen kaos etter det. Får ikke sove uten bakrunns støy så kan ikke unngå skjerm bruk før leggetid. Begynnte ADHD medisiner som gjorde livet bedre utenom søvn enda værre. Sover 10 timer, Ligger i seng 1 time morgen, Ligger i seng 3-4 timer med angst og anspennelser før jeg sovner. Tenkte prøve noe beroligende urte te, evnt gaba eller cbd om jeg får resept som nødutvei. Føler håpløst jeg har prøvd det meste. Noen som har gode tips? Anonymkode: be796...6a8
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #2 Skrevet 4. januar 2023 Har du prøvd vival/valium? Funker som gull for meg. Du må bare mase nok på legen for å få det skrevet ut gjevnlig Anonymkode: 40eff...065
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #4 Skrevet 4. januar 2023 Søvn er veldig individuelt, og hva som kan hjelpe varierer veldig fra person til person. Jeg har slitt med søvn i alle år, og har prøvd det meste. For meg fungerer Seroquel (25 mg) veldig bra. Det er på resept, og ikke alle leger vil gi deg dette, da det ikke er ment for søvn. Det kan være til god hjelp hvis du har mye uro/tankekjør, da det roer ned hodet. Det hjelper ikke bare på innsovning, men også på å sove hele natten. Noen legger på seg av denne, da den kan øke sultfølelsen. Jeg har ikke hatt noen problemer med dette. Hvilken type melatonin har du prøvd? Jeg har lite nytte av Circadin, men Melatonin Vital fungerer bedre for meg, da det også inneholder noen andre, naturlige virkestoffer som virker beroligende. Denne er reseptfri, og kan kun kjøpes på nett. Det med å bruke skjerm rett før leggetid ødelegger veldig for mange. Jeg har funnet ut at det ikke påvirker min søvn, men det kan være at det gjør det for deg. Kan du bytte ut denne bakgrunnstøyen med noe annet? Musikk, radio, podcast, etc? Akupunktur hadde også kjempegod effekt på meg i starten. Etter hvert forsvant effekten av det. Dette er visstnok vanlig. Cbd får du nok ikke legen til å gi deg for søvn. Dette er veldig strengt, og kun godkjent for noen få lidelser i Norge. Søvnrestriksjon har god effekt for veldig mange, men det er veldig tøft og krever at du har god selvdisiplin. Du kan gjøre dette på egen hånd, bare les deg opp på dette på nett. Det handler om å redusere tiden i sengen, f. eks. kun fem timer i starten. Hvis du ikke har sovnet i løpet av 15 minutter, skal du stå opp igjen, og vente med å legge deg til du er skikkelig trøtt igjen. Husk at det er koffein også i sjokolade. Selv er jeg veldig sensitiv for koffein, og drikker kaffe kun på morgenen. Sjokolade og cola kan jeg kun spise/drikke før kl. 17. Det som har fungert aller best for meg, er mikrodosering av fleinsopp. Dvs. at du tar en veldig liten dose av denne et par ganger i uka i kortere perioder, ca. 1/10 av den dosen de som ønsker en rusopplevelse tar. Jeg har kun prøvd dette i utlandet, siden det ikke er lovlig her. Jeg ble kjempetrøtt da jeg la meg på kvelden, og har aldri sovnet så fort før, som da jeg prøvde dette. Håper du finner en løsning som fungerer for deg, det er grusomt å ikke få sove. Anonymkode: efd3e...1ea 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #5 Skrevet 4. januar 2023 AB over med gode poeng. Utenom benzo så har jeg opplevd Atarax som veldig bra!Ikke så avhengighetsskapende,og egentlig en allergimedisin. Man kan utnytte den søvndyssende effekten som er en bivirkning. Men må få det av lege selvfølgelig. Anonymkode: 06839...bdb
skipper1 Skrevet 4. januar 2023 #6 Skrevet 4. januar 2023 Quetapin (seroquel) er antagligvis det beste du kan få da. er ett c-preparat, så er relativt lite avhengighetsskapende. Ved jevn bruk (hver dag til fast tid) vil du heller ikke ha bivirkninger etter en stund. Imovane og hypnoticum generelt fungerer bare i noen dager før det mister effekten, det gjør ikke quetapin. Melatonin fungerer ofte i større doser for meg, 10-15 mg, om jeg ikke har quetapin/anledning til å ta det. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #7 Skrevet 4. januar 2023 Skjerm på sengekanten er jo ikke bra. Hvorfor kan du ikke høre på noe? Helst siste timene før leggetid Anonymkode: 1ece6...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #8 Skrevet 4. januar 2023 Har også hatt alvorlige søvnforstyrrelser hvor jeg i perioder har tatt medisiner. Både for innsovning og holde på søvnen. Problemet er at dette kom med så mye bivirkninger og er sterkt vanedannende. Melatonin ga meg mer problemer enn det hjalp meg. Det som har hjulpet for meg: Kosthold og tilskudd. Det er flere vitaminer/mineraler som er uhyre viktig her, og hva man trenger og hvilke doser er individuelt. Magnesium, b-12, d vitamin, for å nevne noe. Greit å ta blodprøver først for å se hvor i skalaen man er. Verdt å vite at magnesium ofte ikke viser mangel, men man kan fortsatt ha symptomer på mangel. Disse vitaminer/mineraler er noe som er veldig viktig for nervesystemet, som igjen er viktig for søvn. Det tar tid før kroppen fyller lagrene, så det vil trolig ikke merke noen endring i løpet av et par uker. Dropp sukker, brus, junk, prosessert mat, og unngå å spise for sent. Samme med kaffe/koffeinholdig drikke. Det tuller til for mange. Meditasjon. Transcendendal meditasjon er det eneste som har fungert. Koster en del å ta kurs (finnes billigere alternativ i oslo-området), men herlighet det er en bra form for meditasjon. Men, det må gjøres hver dag. Tar ikke lang tid, og man gjør det sittende i stua. Og det tar tid å lære seg å komme i dyp avslapping. Men du kommer dit, og jo lenger du holder på, jo lettere blir det. Det tok flere måneder før jeg merket betydelig forskjell, for noen går det kortere tid. Korte affirmasjoner og fokus på pust når man har lagt seg. Affirmasjoner vil hjelpe deg å holde fokuset vekk fra mye tanker og kaos, og positive affirmasjoner gir også ro. Rolig innpust og utpust parallelt er bra. Istedenfor affirmasjon kan du også telle rolig til tre, og bare gjenta det. Rolig. 1, 2 3. Pust. 1.2.3. Pust. osv. Virker banalt, men det har stor beroligende effekt over tid Vær konsekvent. Selv om du føler deg stressa og urolig mens du holder på, så bare fortsett. Miljø og rutiner er selvsagt også viktig i kombinasjon (unngå pc/telefon sent på kveldstid), frisk luft, rent sengetøy, god madrass/pute, osv. Hjelper ikke med dårlig madrass som gjør at man ligger urolig. MIn insomnia er ikke kurert, men er veldig mye bedre takket være alt dette. Men har som sagt tatt litt tid før resultatene kom. Har ikke rørt medisiner på mange år. Anonymkode: 4a403...dd7 1 1
charlotte0 Skrevet 4. januar 2023 #9 Skrevet 4. januar 2023 Seroquel er veldig bra for min del! 🙂 Spør legen om å få prøve det? Er jo ikke bra å gå på sovemedisiner fast, da de mister effekt og man må øke ut dosen. I tillegg er det stor fare for avhengighet. Jeg tar seroquel fast, og man må kanskje øke litt ut dosen der og ettersom årene går, men på langt nær så mye som med vanlig sovemedisin. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #10 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har sterke søvnproblemer. Får skrevet ut Imovane, men det skal liksom ikke brukes mer en i 2-4 uker max...jeg er på ca et år nå og legen gir litt f når jeg nevner om det er andre muligheter. Prøvd terapi + faste rutiner, tidlig solys, søvn apné preparater og melatonin. De har mer gjort at jeg sover mindre, men innsovning er fortsatt et stort problem. Eneste som hjelper innsovning utenom Imovane og smertestillende, er noen ganger å trene + mastrubere + meditere, men det er utrolig vanskelig og gjennomføre alle de på tvang hver eneste dag. Bare jeg sitter en time lengre en rutinen min er alt ødelagt og døgnrytmen kaos etter det. Får ikke sove uten bakrunns støy så kan ikke unngå skjerm bruk før leggetid. Begynnte ADHD medisiner som gjorde livet bedre utenom søvn enda værre. Sover 10 timer, Ligger i seng 1 time morgen, Ligger i seng 3-4 timer med angst og anspennelser før jeg sovner. Tenkte prøve noe beroligende urte te, evnt gaba eller cbd om jeg får resept som nødutvei. Føler håpløst jeg har prøvd det meste. Noen som har gode tips? Anonymkode: be796...6a8 Cbd på resept kan du bare glemme Anonymkode: 1ddda...7e6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #11 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ligger i seng 1 time morgen, Ligger i seng 3-4 timer med angst og anspennelser før jeg sovner. Har du forsøkt å ligge mindre i sengen? Heller sitte i en lenestol ved siden av sengen, og ikke legge deg i sengen før du tror du kan sovne. Og dersom du ikke sovner innen 15 min, så flytter du deg tilbake til lenestolen. Det er viktig at ikke sengen forbindes med angst og stress, og at du flytter dette ut av sengen. Sengen skal bare brukes for søvn. Sitt i lenestolen og hør på lydbok, guidet meditasjon eller rolig musikk. Da får du bakgrunnsstøy og noe å samle tankene om slik at du kanskje forhindrer tankestorm og angst. Vent med å legge deg i sengen til du er ordentlig søvnig og avslappet. Legger også til at ti timers søvn er ganske mye. Er du helt sikker på at du har behov for så mye søvn? Sovner du lettere når du sover 6–8 timer? Anonymkode: c2b7a...233 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #12 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har også hatt alvorlige søvnforstyrrelser hvor jeg i perioder har tatt medisiner. Både for innsovning og holde på søvnen. Problemet er at dette kom med så mye bivirkninger og er sterkt vanedannende. Melatonin ga meg mer problemer enn det hjalp meg. Det som har hjulpet for meg: Kosthold og tilskudd. Det er flere vitaminer/mineraler som er uhyre viktig her, og hva man trenger og hvilke doser er individuelt. Magnesium, b-12, d vitamin, for å nevne noe. Greit å ta blodprøver først for å se hvor i skalaen man er. Verdt å vite at magnesium ofte ikke viser mangel, men man kan fortsatt ha symptomer på mangel. Disse vitaminer/mineraler er noe som er veldig viktig for nervesystemet, som igjen er viktig for søvn. Det tar tid før kroppen fyller lagrene, så det vil trolig ikke merke noen endring i løpet av et par uker. Dropp sukker, brus, junk, prosessert mat, og unngå å spise for sent. Samme med kaffe/koffeinholdig drikke. Det tuller til for mange. Meditasjon. Transcendendal meditasjon er det eneste som har fungert. Koster en del å ta kurs (finnes billigere alternativ i oslo-området), men herlighet det er en bra form for meditasjon. Men, det må gjøres hver dag. Tar ikke lang tid, og man gjør det sittende i stua. Og det tar tid å lære seg å komme i dyp avslapping. Men du kommer dit, og jo lenger du holder på, jo lettere blir det. Det tok flere måneder før jeg merket betydelig forskjell, for noen går det kortere tid. Korte affirmasjoner og fokus på pust når man har lagt seg. Affirmasjoner vil hjelpe deg å holde fokuset vekk fra mye tanker og kaos, og positive affirmasjoner gir også ro. Rolig innpust og utpust parallelt er bra. Istedenfor affirmasjon kan du også telle rolig til tre, og bare gjenta det. Rolig. 1, 2 3. Pust. 1.2.3. Pust. osv. Virker banalt, men det har stor beroligende effekt over tid Vær konsekvent. Selv om du føler deg stressa og urolig mens du holder på, så bare fortsett. Miljø og rutiner er selvsagt også viktig i kombinasjon (unngå pc/telefon sent på kveldstid), frisk luft, rent sengetøy, god madrass/pute, osv. Hjelper ikke med dårlig madrass som gjør at man ligger urolig. MIn insomnia er ikke kurert, men er veldig mye bedre takket være alt dette. Men har som sagt tatt litt tid før resultatene kom. Har ikke rørt medisiner på mange år. Anonymkode: 4a403...dd7 Jeg glemte å nevnte tryptofan. Dette er en essensiell aminosyre som er svært viktig for søvn. Man kan ta tilskudd av det, men usikker på om man får det i butikk i Norge. Du kan lese om det her https://www.tights.no/butikk/bodyfuel-l-tryptophan/ Mtp tryptofan så er den beste kilden fra kjøtt, fisk, egg. Spis god kvalitet. Gressforet, kortreist, økologisk. Villfisk fremfor oppdrett. Hvis du ikke spiser dette regelmessig (daglig), så kan det være en god ide å begynne her. Dette er næringstett mat som også vil gi deg godt med bl.a b12 og viktige fettsyrer. Anonymkode: 4a403...dd7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #13 Skrevet 4. januar 2023 skipper1 skrev (5 timer siden): Quetapin (seroquel) er antagligvis det beste du kan få da. er ett c-preparat, så er relativt lite avhengighetsskapende. Ved jevn bruk (hver dag til fast tid) vil du heller ikke ha bivirkninger etter en stund. Imovane og hypnoticum generelt fungerer bare i noen dager før det mister effekten, det gjør ikke quetapin. Melatonin fungerer ofte i større doser for meg, 10-15 mg, om jeg ikke har quetapin/anledning til å ta det. Skriver under denne. Slite med søvn siden barndom og quatipin er eneste som har funket på meg. Blir zombie å sovner som en sten. Ellers med andre medisiner har de bare funket 1-3 dager. Men dummeste er å bruke en time på å slappe av om morgen. Å du må nesten nekte deg selv å sove så mye. Sover jeg mer en 8 timer blir jeg dødstrøtt. Anonymkode: 270ab...a71 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #14 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ligger i seng 3-4 timer med angst og anspennelser før jeg sovner. Anonymkode: be796...6a8 Dette var forøvrig akkurat slik jeg hadde det. Ekstrem uro, angst, og tankekjør. Brukte alltid minst 4 timer på å sovne, og våknet fort igjen. Nå bruker jeg kanskje 1 time, men har ikke angst eller uro. Sover mer sammenhengende, og dypere. Kosthold og tilskudd har vært en av de viktigste tingene. Det er helt utrolig hvor dårlig man kan bli hvis man ikke har nok av visse vitaminer/mineraler. Og mye ferdigmat/hvit mat osv svekker opptak av næringsstoffer, og da har man det gående. Anonymkode: 4a403...dd7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #15 Skrevet 4. januar 2023 charlotte0 skrev (3 timer siden): Seroquel er veldig bra for min del! 🙂 Spør legen om å få prøve det? Er jo ikke bra å gå på sovemedisiner fast, da de mister effekt og man må øke ut dosen. I tillegg er det stor fare for avhengighet. Jeg tar seroquel fast, og man må kanskje øke litt ut dosen der og ettersom årene går, men på langt nær så mye som med vanlig sovemedisin. Hørt det har fungert for andre også, men er ikke et anti-manisk lidelse medisiner? Vet ikke om legen min vil gi meg det. Anonymkode: be796...6a8
Jocelynn Skrevet 4. januar 2023 #16 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hørt det har fungert for andre også, men er ikke et anti-manisk lidelse medisiner? Vet ikke om legen min vil gi meg det. Anonymkode: be796...6a8 Antipsykotisk i høyere doser. Funker bra til å redusere tanke(kaos) og er søvndyssende i små doser.
charlotte0 Skrevet 4. januar 2023 #17 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hørt det har fungert for andre også, men er ikke et anti-manisk lidelse medisiner? Vet ikke om legen min vil gi meg det. Anonymkode: be796...6a8 Det er et antipsykotikum. Brukes hovedsakelig til behandling av schizofreni, psykoser og som stemningsstabiliserende. Feks ved tunge depresjoner og forebyggende mot maniske- og depressive episoder v bipolar lidelse. Men mange skriver det også ut mot søvnproblemer. 😊 Den funker utrolig bra mot stress/tankekjør og jeg får ikke noe hangover av den. Du kan jo høre med legen om det er verdt å prøve? 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #18 Skrevet 4. januar 2023 Mente du at du ligger i sengen i ti timer, og ligger 3-4 timer før søvn og så i en times tid etter at du har våknet? I såfall høres det ikke sååå galt ut (selv om har forståelse, det er helt grusomt å ikke få sove). Jeg sliter også med store søvnproblemer, og fikk utskrevet Remeron. Fikk ikke Imovane fordi det er avhengighetsskapende - og jeg uansett våkner opp etter innsovning. Fikk beskjed om at Melatoninen i Norge er for svak til å hjelpe skikkelig. Nå sover jeg faktisk ganske ok, men noe ugreit gjør den Remeronen med hodet, jeg føler meg forvirret og nedstemt. Så nå klarer jeg ikke helt å bli enig med meg selv om at det er en god idé. Men uansett, så er det lov å prøve, alle reagerer garantert ikke likt som meg:) Anonymkode: e4696...05f
charlotte0 Skrevet 4. januar 2023 #19 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Skriver under denne. Slite med søvn siden barndom og quatipin er eneste som har funket på meg. Blir zombie å sovner som en sten. Ellers med andre medisiner har de bare funket 1-3 dager. Men dummeste er å bruke en time på å slappe av om morgen. Å du må nesten nekte deg selv å sove så mye. Sover jeg mer en 8 timer blir jeg dødstrøtt. Anonymkode: 270ab...a71 Helt enig i at quetapin er bra! Jeg føler at jeg fikk et nytt liv etter at jeg startet på den, endelig kan jeg sove som normale folk. Jeg blir ikke helt zombie da, heldigvis, og våkner om jeg feks hører noe på natta. Har hendt at jeg strever med å sovne igjen nå også, men det er heldigvis sjeldent. 😅 Kanskje du tar for høy dose, evt tar den for sent på kvelden, hvis du blir så trøtt om morgenen? 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #20 Skrevet 4. januar 2023 Generelt svar siden jeg får desverre ikke sitert alle: Prøvd Melatonin og blir uttmattet av det og har vært hormonforstyrrende for meg. Sendt legen spm om det finnes andre muligheter enn imovane og nevnt forskjellig tatt opp her som Quetapin, for se hva han sier. Har også gode verdier som for eks b12, og høyt inntak av proteiner så trenger ikke aminosyre tilskudd. Forsøker meditere innimellom og gjør affirmasjoner, men det er ikke noe jeg får til hver eneste dag. En del som nevner kosthold, har ganske sunt kosthold (nesten for sunt/ er undervektig). Skal likevel ta en ekstra titt på inntaket mitt av prossesert mat. Takk for forslag! TS AnonymBruker skrev (8 timer siden): Skjerm på sengekanten er jo ikke bra. Hvorfor kan du ikke høre på noe? Helst siste timene før leggetid Anonymkode: 1ece6...0ee Jeg hører på podcast uten skjerm på, men for å starte podcast må jeg sveipe gjennom Ipaden før leggedags for å finne riktig podcast så får da lys var det jeg mente. Sover noen ganger med nattlys hvis ikke får jeg angst. Kanskje noe og begynne med utredning for. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mente du at du ligger i sengen i ti timer, og ligger 3-4 timer før søvn og så i en times tid etter at du har våknet? I såfall høres det ikke sååå galt ut (selv om har forståelse, det er helt grusomt å ikke få sove). Jeg sliter også med store søvnproblemer, og fikk utskrevet Remeron. Fikk ikke Imovane fordi det er avhengighetsskapende - og jeg uansett våkner opp etter innsovning. Fikk beskjed om at Melatoninen i Norge er for svak til å hjelpe skikkelig. Nå sover jeg faktisk ganske ok, men noe ugreit gjør den Remeronen med hodet, jeg føler meg forvirret og nedstemt. Så nå klarer jeg ikke helt å bli enig med meg selv om at det er en god idé. Men uansett, så er det lov å prøve, alle reagerer garantert ikke likt som meg:) Anonymkode: e4696...05f Ligger i sengen omtrent 15 timer dagen totalt, det er galt mener nå jeg^^ AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du forsøkt å ligge mindre i sengen? Heller sitte i en lenestol ved siden av sengen, og ikke legge deg i sengen før du tror du kan sovne. Og dersom du ikke sovner innen 15 min, så flytter du deg tilbake til lenestolen. Det er viktig at ikke sengen forbindes med angst og stress, og at du flytter dette ut av sengen. Sengen skal bare brukes for søvn. Sitt i lenestolen og hør på lydbok, guidet meditasjon eller rolig musikk. Da får du bakgrunnsstøy og noe å samle tankene om slik at du kanskje forhindrer tankestorm og angst. Vent med å legge deg i sengen til du er ordentlig søvnig og avslappet. Legger også til at ti timers søvn er ganske mye. Er du helt sikker på at du har behov for så mye søvn? Sovner du lettere når du sover 6–8 timer? Anonymkode: c2b7a...233 Har forsøkt vente å legge meg til jeg blir trøtt men da legger jeg meg kl 7 på morgenen. Blir ikke trøtt, bare sliten før ca 20 timer har gått. Så vanskelig og følge døgnrytme rundt det. Sov 10-14 timer da jeg var ganske deprimert, men nå ''bare'' 9-11 timer. Sover jeg 5-8 timer eller går ut av sengen med engang jeg våkner får jeg ekstrem utmattelse, sammentrekkninger og smerte i brystet og må ta en lur midt på dagen. Noen ganger hjelper trening da for å ikke sovne. Skal prøve og gå ut av sengen mer om kvelden og ikke ligge og mure kanskje det hjelper. Setter veldig pris på alle gode tips! Takk folkens Anonymkode: be796...6a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå