Gå til innhold

hund i bur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden vi fikk valpen 3 mnd har han vert et fam.medlem. han får gå/være hvor han vil. Untatt soverom/bad. Mye arbeide i begynnelsen,men nå innretter han seg.

Mine venner har hund,men har han i bur da han er inne.

Den ene er to år. terriertype og den andre er et år og golden. De er i buret hele dagen utenom tur.

De er helt ville om de kommer ut av buret. Hvorfor har folk hund om de har den i bur?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lilleulv
Skrevet
Siden vi fikk valpen 3 mnd har han vert et fam.medlem. han får gå/være hvor han vil. Untatt soverom/bad. Mye arbeide i begynnelsen,men nå innretter han seg.

Mine venner har hund,men har han i bur da han er inne.

Den ene er to år. terriertype og den andre er et år og golden. De er i buret hele dagen utenom tur.

De er helt ville om de kommer ut av buret. Hvorfor har folk hund om de har den i bur?

dakar :tristbla: Min er som regel i bur når hun er alene hjemme, men begynt mer og mer å ha henne løs nå nå som hun er voksen og litt mindre skadedyr... Vi vente henne til bur fra hun var helt liten, og det er kjempepraktisk å ha muligheten til å putte henne inn der. hun er i bur i bil, og som regel når jeg er alene hjemme, ellers alltid løs, men hun velger innimellom å ligge i buret selv. det er jo hulen hennes, og der har hun privatliv :)

Gjest Kålungen
Skrevet

Høres jo litt rart ut å ha hundene i bur hele dagen!

Vi har en hund, hun er 4 år.

Fra hun var valp har hun sovet i ett bur på natta, og det gjør hun fortsatt.

Dette velger hun frivillig faktisk, hun liker seg i buret sitt.

Det er ofte hun går og legger seg der på dagen også. Men da står det åpent.

Skrevet

En jeg kjenner har bikkja si i bur stort sett hele dagen utenom luftetur. Men han lufter ofte!

Begrunnelsen hans er at hunden ligger og hviler og sover inne uansett, så da kan han like godt ligge i buret. Det sies jo at de fleste hunder føler seg trygge i buret sitt. Det ser over hodet ikke ut til at denne valpen lider noen nød - han spinner ut av buret når det åpnes, men han spinner like herlig inn igjen når han kommer tilbake.

Jeg liker best å ha min løs når jeg kan, men jeg liker ikke engang å ha halsbånd på ham, så jeg er jo noget spesiell.

Gjest Lilleulv
Skrevet
En jeg kjenner har bikkja si i bur stort sett hele dagen utenom luftetur. Men han lufter ofte!

Begrunnelsen hans er at hunden ligger og hviler og sover inne uansett, så da kan han like godt ligge i buret. Det sies jo at de fleste hunder føler seg trygge i buret sitt. Det ser over hodet ikke ut til at denne valpen lider noen nød - han spinner ut av buret når det åpnes, men han spinner like herlig inn igjen når han kommer tilbake.

Jeg liker best å ha min løs når jeg kan, men jeg liker ikke engang å ha halsbånd på ham, så jeg er jo noget spesiell.

høres ikke optimalt ut :forvirret:

Skrevet
høres ikke optimalt ut  :forvirret:

Tja. Jeg tror ikke det gjør noe, så lenge man er ofte ute med dem. Denne valpen fungerer ihvertfall helt utmerket.

Men jeg liker ikke å ha min egen hund i bur, så det blir minst mulig.

Skrevet (endret)

Men hvorfor får ikke hunden gå løs inne? Hvordan skal den lære å være rolig og oppføre seg innendørs når den bare er i bur? Jeg tror denne hunden går glipp av mye. Det kunne aldri falt meg inn å ha hunden i bur hele tiden bare avbrutt av lufteturer, når jeg ser hvor glad han er i å rusle litt rundt, leke litt, variere liggeplasser, komme og få kos etc... nei det der synes jeg hørtes trist ut :tristbla:

Endret av Teddy
Skrevet
Men hvorfor får ikke hunden gå løs inne? Hvordan skal den lære å være rolig og oppføre seg innendørs når den bare er i bur? Jeg tror denne hunden går glipp av mye. Det kunne aldri falt meg inn å ha hunden i bur hele tiden bare avbrutt av lufteturer, når jeg ser hvor glad han er i å rusle litt rundt, leke litt, variere liggeplasser, komme og få kos etc... nei det der synes jeg hørtes trist ut :tristbla:

Den oppfører seg veldig bra til enhver tid, så det er ikke noe problem.

Det siste du sier er jeg enig i, og derfor velger jeg å la hunden være løs inne.

Skrevet

Da skjønner jeg ihvertfall ikke hvorfor den må være i bur, når den klarer å oppføre seg. Men skal ikke krangle med deg om det, det er jo ikke din hund :ler::sjenert:

Skrevet
Da skjønner jeg ihvertfall ikke hvorfor den må være i bur, når den klarer å oppføre seg. Men skal ikke krangle med deg om det, det er jo ikke din hund  :ler:  :sjenert:

Nei, takk. :ler:

Skrevet

For meg ville det å bestandig ha en hund i bur ikke være et alternativ. Når hunden er valp, og man har små barn i huset, lukker valpen inn i buret for at den skal få sove i fred, eller den er i bur når den er alene hjemme, det er en sak. Men at den skal tilbringe ¨innetiden¨ sin i bur, helt for seg selv, er jeg helt uenig i. For at ikke innlegget mitt skal bli milelangt, som det fort kan bli...

Stikkord;

- Mindre Bevegelse

- Mindre Sosialt samspill med eier(e)/Deltakelse i ¨flokken¨

- En ting som blir stuet bort fordi det er hensiktsmessig, man slipper hår og labbespor over alt

Ser jo selvfølgelig fordelen med at hunden er i bur, man har kontroll på hvor den er hen, er den i tannfelling og klør i munnen, vil den ikke ha muligheten til å tygge i stykker ting, ei heller ha ulykker hist og pist i innlæring av renslighet. Men ærlig talt, har man valgt å ha et dyr, må man også ta ¨ufordringene¨ på strak arm...

Skrevet
For meg ville det å bestandig ha en hund i bur ikke være et alternativ.  Når hunden er valp, og man har små barn i huset, lukker valpen inn i buret for at den skal få sove i fred, eller den er i bur når den er alene hjemme, det er en sak.  Men at den skal tilbringe ¨innetiden¨ sin i bur, helt for seg selv, er jeg helt uenig i. For at ikke innlegget mitt skal bli milelangt, som det fort kan bli...

Stikkord;

- Mindre Bevegelse

- Mindre Sosialt samspill med eier(e)/Deltakelse i ¨flokken¨

- En ting som blir stuet bort fordi det er hensiktsmessig, man slipper hår og labbespor over alt

Ser jo selvfølgelig fordelen med at hunden er i bur, man har kontroll på hvor den er hen, er den i tannfelling og klør i munnen, vil den ikke ha muligheten til å tygge i stykker ting, ei heller ha ulykker hist og pist i innlæring av renslighet.  Men ærlig talt, har man valgt å ha et dyr, må man også ta ¨ufordringene¨ på strak arm...

Jeg er delvis enig, det gjelder mest dette med mindre bevegelse.

Når det gjelder han jeg har fortalt om her, så er han svært flink med hund, og er mye sammen med valpen selv om den ligger i bur når den ellers ville sovet. Han stuer den over hodet ikke bort for å "slippe" den - så dette stemmer ikke i alle tilfeller.

At bur fort kan bli misbrukt i feil hender, det er jeg enig i, men i tilfellet jeg snakker om lider virkelig ikke hunden i det hele tatt. Han er glad, sosial, leken og lydig - og får mye oppmerksomhet og tid sammen med mennesker og dyr likevel.

Nå er han heller ikke konsekvent i buret til enhver tid, men ofte. Antar at det går ut på det samme for dere som mener det er helt på bærtur.

Skrevet
Jeg er delvis enig, det gjelder mest dette med mindre bevegelse.

Når det gjelder han jeg har fortalt om her, så er han svært flink med hund, og er mye sammen med valpen selv om den ligger i bur når den ellers ville sovet. Han stuer den over hodet ikke bort for å "slippe" den - så dette stemmer ikke i alle tilfeller.

At bur fort kan bli misbrukt i feil hender, det er jeg enig i, men i tilfellet jeg snakker om lider virkelig ikke hunden i det hele tatt. Han er glad, sosial, leken og lydig - og får mye oppmerksomhet og tid sammen med mennesker og dyr likevel.

Nå er han heller ikke konsekvent i buret til enhver tid, men ofte. Antar at det går ut på det samme for dere som mener det er helt på bærtur.

Nå håper jeg virkelig ikke du føler jeg halshugget din kompis, jeg svarte egentlig på helt generell basis.

Skrevet
Nå håper jeg virkelig ikke du føler jeg halshugget din kompis, jeg svarte egentlig på helt generell basis.

Jeg skjønner at du skrev mest generelt, men siden det var jeg som dro ham inn i denne debatten, føler jeg for å forklare litt rundt også. :)

Skrevet

greit nok å ha bur, det har vi også, men det er alltid åpent, ligger pledd over og han har madrass inni. stenger han inni hvis vi vasker gulvet, har gjester som ikke er så glad i hund/allergisk osv. men han er aldri innestengt over lengre tid. han hadde sikkert ikke hatt vondt av å være i buret mens vi er på jobb etc, men han er så glad i å se ut av vinduet (lave stuevindu) og ødelegger heller ingenting (annet enn et par servietter og en notaravis). var en murer her og la brosten på gårdsplassen for et par mnd siden, bikkja holdt han med selskap hele dagen. *lol*

Skrevet

Hunden vår ligger i stengt bur inne på kjøkkenet når vi er på jobb. Vi har prøvd å ha han løs når han er alene hjemme, men da står han bare og hyler - i buret roer han seg. Om natten har han kjøkkenet til rådighet, og buret står åpent, men han legger seg likevel inn der for å sove. Ellers har han fritt leide i hele leiligheten, men legger seg i buret når vi er på kjøkkenet eller når støvsugeren kommer frem :ler:

Skrevet

Vi har bur på kjøkkenet som han er i om natta.

Når vi er borte ellers har han stue og kjøkken å bevege seg fritt på.

Liker nok best å ligge i sofaen når vi er borte! (fint med skinn da...).

Har han noen ganger i buret hvis besøk er allergiske.

Ellers går han løs i hele huset sammen med oss!

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Er enig med de som sier at bur er lett å misbruke. Jeg hadde noen naboer som alltid hadde hunden i bur inne, og den stod bare i bånd på utsia, aldri noe lufteturer eller aktivisering. Så når han var inne i buret lå hun stort sett å peip, og når hun stod i båndet ute stod hun og ulte og bjeffet... :tristbla:

Bur er bra til sitt bruk, feks i bil, hvor det egentlig er ett must, og eventuelt inne om natten eller når hunden er alene, dersom den er utrygg eller ødelegger hele huset, men det er trist å se når folk misbruker dette. Selv skjønner jeg ikke vitsen med å ha hund, dersom den ikke kan bevege seg som en del av flokken inne.

Skrevet

Har nettop kjøpt bur til vår Golden som er 1 1/2 år. Litt i seneste laget kanskje ,men nå står det midt på stuegulvet så han kan gå ut og inn som han selv vil. Har ikke vært der så mye enda,men det kommer seg fra dag til dag. Har kanskje ikke så forferdelig mye bruk for et bur i og med at jeg jobber om natta og er hjemme om dagen,men kjøpte et i tilfelle vi skulle få bruk for det en gang.Tror hundene føler en trygghet i å kunne gå å legge seg i et bur. Har nemlig to andre hunder som har hvert sitt bur. Av de tre er det to hanner og en tispe. Når tispa har løpetid pleier hun å gå i buret sitt for da vet hun at hun får være i fred.Samtidig slipper jeg å gå å passe på så det ikke skjer noe. :sjenert:

Store deler av året står burene i kjelleren for jeg synes best om at hundene får gå fritt omkring sammen med meg om dagen. :)

• 4 uker senere...
Skrevet
De er i buret hele dagen utenom tur.

Blir sint når jeg leser dette. Hunder er dyr som trenger å få beveget seg, innrettet seg etter eget ønske. De skal ikke være i bur hele dagen!!

En ting er å ha buret åpent slik at hunden selv velger å gå inn/ut av det, men å putte hunden inn og låse døra er forkastelig. Ok under kortere perioder og når man skal ut og kjøre bil. Da er det jo faktisk påbudt å ha hunden i bur.

Men ellers? Nei !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...