Gå til innhold

Fristende mat til syke barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen tips til hva jeg kan servere? 2-åringen har feber og dårlig matlyst. Vil ha litt saft eller eplejus innimellom, men lite mat. Er det bare å vente til det går over eller bør jeg prøve å finne noe som frister?

Anonymkode: b28af...222

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Smoothie eller smoothe-is bruker å slå an her. 

Frukt/bær og yoghurt

Anonymkode: 50f88...800

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Smoothie eller smoothe-is bruker å slå an her. 

Frukt/bær og yoghurt

Kjøpt smoothie-is? Kan se om jeg finner.

Frukt og yoghurt er det lite interesse for 😕

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjøpt smoothie-is? Kan se om jeg finner.

Frukt og yoghurt er det lite interesse for 😕

Nei, fryser selv i ispinneformer.

AnonymBruker
Skrevet

Eggerøre pleier mine å like. Steker i litt store klumper slik så det blir litt håndfast. 

Anonymkode: 876b0...3a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her pleier fruktposer (sånne man får på butikken) være en hit. 

Ikke ting som må tygges - det er for mye jobb.. Men noe som smaker søtt og glir rett ned. 

Anonymkode: a18ad...b4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg pleier å kjøpe "ostebriks" til mine når dei er sjuke. Og ritzkjeks. Det pleier å gå ned. 

Anonymkode: cc0b7...a97

AnonymBruker
Skrevet

Sjokolade. Hjelper på alt. Særlig humøret. Da kan det hende de orker litt mat senere.

Men så lenge du gir nok drikke, så går det fint om det bare er vanlig feber som går over. De får apetitten igjen og vil gjerne ta igjen litt etter noen dager.

Datteren min var syk og greide ikke spise noe særlig på to dager. Tredje dagen spiste hun fire skiver med laks til frokost.

Anonymkode: 9ae91...90b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Sjokolade. Hjelper på alt. Særlig humøret. Da kan det hende de orker litt mat senere.

Men så lenge du gir nok drikke, så går det fint om det bare er vanlig feber som går over. De får apetitten igjen og vil gjerne ta igjen litt etter noen dager.

Datteren min var syk og greide ikke spise noe særlig på to dager. Tredje dagen spiste hun fire skiver med laks til frokost.

Anonymkode: 9ae91...90b

Pang rett opp på fire skiver, faktisk 😆  Ja, tipper litt sjokolade hjelper. Skulle gjerne hatt i henne noe næring også  😛

AnonymBruker
Skrevet

Semulegryn graut er ein hit her.
Står det veldig dårlig til fungerer pinneis som regel.

Anonymkode: ad46f...c02

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Pang rett opp på fire skiver, faktisk 😆  Ja, tipper litt sjokolade hjelper. Skulle gjerne hatt i henne noe næring også  😛

Så lenge hun drikker nok (og gjerne juice osv) så er ikke mat det viktigste :) 

Anonymkode: 01240...80e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Potetskruer, salte kjeks og pomme frites er det beste mine får.

Anonymkode: 466d0...50e

AnonymBruker
Skrevet

Mat er gjerne vanskelig de første dagene av sykdom, jeg er derfor raus med saft, smoothie og sjokomelk, så det alltid drikkes nok. Unngår drikken som metter i forbindelse med måltider, men når jeg ser at «slaget er tapt» så får de for å få i seg noe. Samme med sjokolade eller kjeks. Våre er veldig glad i Wasa fullkorn med sjokolade, og de er jo ikke «bare» sukker. Plutselig etter noen dager spiser de igjen. Så små «faker» jo ikke sykdom og dårlig matlyst, og forstår heller ikke viktigheten av å spise. Så å finne mat som vi får i de har vi ennå ikke klart. Men brødskive, yoghurt og pasta er gjerne populært når matlysten begynner å komme tilbake.

Anonymkode: 341f0...b70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

De klarer seg fint noen dager uten å få maks dose vitaminer og mineraler. Det er masse energi i sjokolade og godsaker. 

Det er viktigere å få i dem væske enn fast føde. Så her kjører vi på med saft, smoothies, og det meste som ihvertfall er litt energi. 

Anonymkode: a18ad...b4d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er mye mer næring i sjokolade enn i ingenting. 

Anonymkode: 4cb31...e33

• Liker 2
Skrevet

Har nettopp hatt en heftig runde med influensa der begge mine på 4 og 9 nektet å spise i over ei uke. Eldste fikk i seg litt pizza etterhvert, siden det er favoritten, men ellers har det gått x antall liter med eplejuice og Smoothie. Det eneste yngstemann fikk i seg utenom drikke var druer. Stort sett alt ble tilbudt, ikke en gang sjokolade var fristende 😩

Det er grusomt når barna ikke får i seg noe, men det aller viktigste er å sørge for at de får i seg nok drikke! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo masse næring i sjokolade ;) Både fett og sukker. Eplejuice er ikke særlig annerledes, masse sukker der også. 

Hadde barnet fått intravenøs væske på sykehus så hadde det vært sukkervann! 

Ville gitt Paracet og Ibux hvis dere har det og barnet kan få det for å bedre allmenntilstanden, og tilby alt de liker godt, samme hva det er. Det viktigste er jo energi, så kan det sunne komme når de er friske igjen.

Anonymkode: dfb92...d73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bringebær, blåbær og safarikjeks 🙈

Anonymkode: 7d611...66f

Skrevet

Marie kjeks og annet snacks som har en nøytral smak. 

Gjest Krokanrullene
Skrevet

Min vil ha minimalt med fast føde når hun er syk. Går raskt ned i vekt, men det går seg til når hun er frisk igjen. 

Hun får det hun vil, og da er to biter av en sjokolade bedre enn ingenting. Næring og sunn mat kommer når matlysten er tilbake. :)

Væske er det viktigste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...