Adrenalina1 Skrevet 3. januar 2023 #1 Del Skrevet 3. januar 2023 Jeg mistet broren min nå sist torsdag. Han ble bare 57. Jeg er i sjokk og sorg. Traumatisert. Jeg trente styrke i går, og det var mye hardere enn til vanlig. Jeg følte meg også litt uvel etter en stund og etterpå. Litt vanskelig å forklare hvordan uvel. Jeg følte meg nesten helt bra igjen, fysisk etter ca 45 min. Jeg er godt trent både med styrke og kondisjon. Spørsmålet er da, er det farlig å styrke når man gjennomgår en slik voldsom påkjenning? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #2 Del Skrevet 3. januar 2023 Tja, det skal mye til at det er farlig. Men du bør ta hensyn til at sorgen gjør at du nok ikke er fysisk på topp. Du er jo vant til å trene, så du vet hvordan dårlig søvn og uregelmessig kosthold kan påvirke den fysiske formen. Tren, det er veldig bra for psyken. Men ikke ta deg helt ut. Fokuser mulig mer på kondisjon og rolige langturer ute en periode, dagslyset hjelper også. Anonymkode: 239a3...ca7 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 3. januar 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tja, det skal mye til at det er farlig. Men du bør ta hensyn til at sorgen gjør at du nok ikke er fysisk på topp. Du er jo vant til å trene, så du vet hvordan dårlig søvn og uregelmessig kosthold kan påvirke den fysiske formen. Tren, det er veldig bra for psyken. Men ikke ta deg helt ut. Fokuser mulig mer på kondisjon og rolige langturer ute en periode, dagslyset hjelper også. Anonymkode: 239a3...ca7 Takk for godt råd. Jeg tar det til meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #4 Del Skrevet 3. januar 2023 Hei. Det eneste jeg vet om som kan være fysisk farlig i denne sammenhengen er det som heter stressutløst hjertesvikt. Det er veldig, veldig sjeldent og mest vanlig hos kvinner over 60, så sannsynligvis ikke noe du behøver å bekymre deg for. Men hvis du ikke føler deg bra, så ta en legetime. Det gjorde heldigvis mitt familiemedlem og alt gikk bra. Anonymkode: ce7e8...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #5 Del Skrevet 3. januar 2023 Kondolerer så mye kjære deg! Jeg fikk sørgelige nyheter nylig og er i sorg selv, dro på trening i morres og kjente med andpusten og pulsen slo i været, regner med det er det. Anonymkode: 4e1b3...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 3. januar 2023 Forfatter #6 Del Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hei. Det eneste jeg vet om som kan være fysisk farlig i denne sammenhengen er det som heter stressutløst hjertesvikt. Det er veldig, veldig sjeldent og mest vanlig hos kvinner over 60, så sannsynligvis ikke noe du behøver å bekymre deg for. Men hvis du ikke føler deg bra, så ta en legetime. Det gjorde heldigvis mitt familiemedlem og alt gikk bra. Anonymkode: ce7e8...943 Det er bare det at jeg snart blir 62. Jeg var hos lege i går og alt var bra med både hjerte og lunger.Har forresten aldri hørt om at man kan få hjertesvikt av stress. Da må det i så fall være noe galt med hjertet fra før av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #7 Del Skrevet 3. januar 2023 Ikke farlig Anonymkode: 18a00...86d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 3. januar 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Kondolerer så mye kjære deg! Jeg fikk sørgelige nyheter nylig og er i sorg selv, dro på trening i morres og kjente med andpusten og pulsen slo i været, regner med det er det. Anonymkode: 4e1b3...943 Takk❤️ Var det dødsfall hos deg også? Det er jo en voldsom påkjenning for kroppen. Både psykisk og fysisk. Det ser ut som om man blir mer andpusten,og pulsen blir høyre ved slike ting som sorg, sjokk og stress. En type angst man ikke har ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 3. januar 2023 Forfatter #9 Del Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke farlig Anonymkode: 18a00...86d Godt å høre☺️ Det bare kjennes slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #10 Del Skrevet 3. januar 2023 40 minutter siden, Adrenalina1 said: Det er bare det at jeg snart blir 62. Jeg var hos lege i går og alt var bra med både hjerte og lunger.Har forresten aldri hørt om at man kan få hjertesvikt av stress. Da må det i så fall være noe galt med hjertet fra før av. Nei, det er uten sykdom fra før, det er fysisk endring i hjertets form som følge av stress ved store psykiske påkjenninger, som regel plutselig død i nære relasjoner. For å lese mer kan man søke på Takosubo syndrom eller "broken heart syndrome". Men dette er jo heldigvis ikke aktuelt for deg når du har vært hos legen og er undersøkt. ❤️ Da ville jeg ikke vært redd for å trene. Anonymkode: ce7e8...943 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 3. januar 2023 Forfatter #11 Del Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er uten sykdom fra før, det er fysisk endring i hjertets form som følge av stress ved store psykiske påkjenninger, som regel plutselig død i nære relasjoner. For å lese mer kan man søke på Takosubo syndrom eller "broken heart syndrome". Men dette er jo heldigvis ikke aktuelt for deg når du har vært hos legen og er undersøkt. ❤️ Da ville jeg ikke vært redd for å trene. Anonymkode: ce7e8...943 Tror jeg holder meg unna å lese for mye på nett. Jeg blir bare enda mer skremt. Legen lyttet kun på meg med stetoskop. Tok ikke EKG. Det hadde han vel gjort om han hadde hatt mistanke om noe alvorlig. Tror du ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #12 Del Skrevet 3. januar 2023 7 hours ago, Adrenalina1 said: Tror jeg holder meg unna å lese for mye på nett. Jeg blir bare enda mer skremt. Legen lyttet kun på meg med stetoskop. Tok ikke EKG. Det hadde han vel gjort om han hadde hatt mistanke om noe alvorlig. Tror du ikke? Jeg er ikke helsepersonell, bare pårørende, men du har jo grunn til å føle deg trygg når du har blitt undersøkt. Anonymkode: ce7e8...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #13 Del Skrevet 6. januar 2023 Det er bare bra med fysisk aktivitet når hjernen ikke fungerer, men ta det litt rolig. Kondolerer. Anonymkode: 3ec20...1c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 7. januar 2023 Forfatter #14 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 6.1.2023 den 15.39): Det er bare bra med fysisk aktivitet når hjernen ikke fungerer, men ta det litt rolig. Kondolerer. Anonymkode: 3ec20...1c9 Takk❤️ Jeg har tatt det roligere. Merker godt at jeg ikke kan trene så hardt som jeg pleide. Kroppen sier ifra, slik at intensiteten regulerer seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 7. januar 2023 #15 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 3.1.2023 den 8.12): Tja, det skal mye til at det er farlig. Men du bør ta hensyn til at sorgen gjør at du nok ikke er fysisk på topp. Du er jo vant til å trene, så du vet hvordan dårlig søvn og uregelmessig kosthold kan påvirke den fysiske formen. Tren, det er veldig bra for psyken. Men ikke ta deg helt ut. Fokuser mulig mer på kondisjon og rolige langturer ute en periode, dagslyset hjelper også. Anonymkode: 239a3...ca7 Dette ☝️ Kondolerer 🌹 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 9. januar 2023 Forfatter #16 Del Skrevet 9. januar 2023 Embla Othea skrev (På 7.1.2023 den 20.37): Dette ☝️ Kondolerer 🌹 Takk❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #17 Del Skrevet 9. januar 2023 Mine beste treningsøkter var i min verste sorg og sjokk etter å ha mistet faren min brått til kreft. SÅ nei, farlig er det ikke. MEN prøv å vær litt bevisst på hvor hardt du trener, da sinnet/frustrasjonen/sorgen kan være med på at du får løftet mer/trent hardere, og det betyr ikke nødvendigvis at kroppen din er klar for det. Anonymkode: dc375...fb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 9. januar 2023 #18 Del Skrevet 9. januar 2023 Jeg ville vært forsiktig med ting som anstrenger hjertet og kroppen generelt for mye. Hadde vært mer nervøs for cardio, men noen styrkeøvelser kan tappe deg veldig. Hvis du allerede er under mye stress etc, og dyp sorg kvalifiserer vel for det, så kan du få litt hjerteflimmer og lignende av å pushe hjertet for hardt. Vet ikke hvor farlig det er om hjertet er friskt ellers, men jeg ville i hvert fall vært ganske forsiktig med det selv. Greit å ta en uke fri eller i alle fall bare trene lett til kroppen har roet seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #19 Del Skrevet 9. januar 2023 Adrenalina1 skrev (På 3.1.2023 den 9.24): Det er bare det at jeg snart blir 62. Jeg var hos lege i går og alt var bra med både hjerte og lunger.Har forresten aldri hørt om at man kan få hjertesvikt av stress. Da må det i så fall være noe galt med hjertet fra før av. Broken Heart syndrome : Knust-hjerte-syndrom eller broken heart syndrome er en hjertetilstand som ligner på akutt hjerteinfarkt, men uten at det påvises noen form for forandringer i hjertes kranseårer.. Knust-hjerte-syndrom går under den medisinske betegnelsen Takotsubo kardiomyopati, grunnet at bildet av hjertet vurdert med ultralyd minner om en takotsubo krukke. Den typiske takotsubo pasienten er en kvinne (96%), særlig kvinner i og etter overgangsalderen, men også unge (27 år) og gamle (92 år) personer kan være affisert. Denne tilstanden utløses oftest av en psykisk stressende hendelse som stress på jobben, samlivsbrudd, dødsfall i nær familie eller økonomiske problemer. Overraskende nok viser en studie at en liten andel - 4% - av tilfellene med knust-hjerte-syndrom var forårsaket av en lykkelig begivenhet som et bursdagsfeiring, bryllup eller fødselen av et barnebarn. Glade og triste følelser tydeligvis har en felles trasé som kan utløse knust-hjerte-syndrom. Knust-hjerte-syndrom utløses ikke av en blodpropp i hjertepulsårene (hjerteinfarkt), men har en del likheter med hjerteinfarkt. https://www.a-medi.no/single-post/2016/05/10/knust-hjerte-syndrom Anonymkode: b9689...5cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #20 Del Skrevet 9. januar 2023 Kondolerer ❤️ Anonymkode: d90ca...3da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå