AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 Når jeg eller fellesbarnet sier hei, hadet, god morgen osv til stebarnet så får vi aldri noe svar. Han er fem. Han svarer ikke tanter/onkler eller besteforeldre heller, så det er ikke bare oss. Men jeg synes det er høflighet å svare, og fellesbarnet har lært at man hilser. Synes det er trist at barnet aldri får svar heller og at storesøskenet bare ser dumt på oss. Ofte sier hen noe rett etterpå, men da er det noe barnet ønsker (typ jeg vil se sånn og sånn eller jeg vil ha melk. Osv). Far sier ikke noe til barnet når hen ikke svarer, så er usikker på om det er jeg som er gammeldags eller ikke. Stort sett sitter barnet på armen til far og far «svarer for» til det andre barnet. Prøvde for en stund siden å si til far at jeg synes det er trist å se at minste blir så skuffet av å ikke få hilsning tilbake, men «jeg kan jo ikke tvinge hen til å hilse». Hvordan kan jeg ta opp med far eller barnet at jeg hadde satt pris på at vi fikk svar? Er ikke det normalt å forvente av barn? Anonymkode: 4c16d...37d
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #2 Skrevet 3. januar 2023 Jeg tror livet ditt blir både hyggeligere og lettere å leve hvis du ikke leter med lys og lykte etter den minste ting du kan kritisere stebarnet ditt for. Dette er en bagatell. Let it go. Anonymkode: 256e1...ac8 9 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #3 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror livet ditt blir både hyggeligere og lettere å leve hvis du ikke leter med lys og lykte etter den minste ting du kan kritisere stebarnet ditt for. Dette er en bagatell. Let it go. Anonymkode: 256e1...ac8 Typisk svar på KG når en stemor spør om noe 😂 Det er så utgjort og teit! Anonymkode: 46229...645 6
exictence Skrevet 3. januar 2023 #4 Skrevet 3. januar 2023 Han sier det nok når han blir eldre. Bare fortsett å vær blid og hils på ham, så kommer det nok en dag. 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #5 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når jeg eller fellesbarnet sier hei, hadet, god morgen osv til stebarnet så får vi aldri noe svar. Han er fem. Han svarer ikke tanter/onkler eller besteforeldre heller, så det er ikke bare oss. Men jeg synes det er høflighet å svare, og fellesbarnet har lært at man hilser. Synes det er trist at barnet aldri får svar heller og at storesøskenet bare ser dumt på oss. Ofte sier hen noe rett etterpå, men da er det noe barnet ønsker (typ jeg vil se sånn og sånn eller jeg vil ha melk. Osv). Far sier ikke noe til barnet når hen ikke svarer, så er usikker på om det er jeg som er gammeldags eller ikke. Stort sett sitter barnet på armen til far og far «svarer for» til det andre barnet. Prøvde for en stund siden å si til far at jeg synes det er trist å se at minste blir så skuffet av å ikke få hilsning tilbake, men «jeg kan jo ikke tvinge hen til å hilse». Hvordan kan jeg ta opp med far eller barnet at jeg hadde satt pris på at vi fikk svar? Er ikke det normalt å forvente av barn? Anonymkode: 4c16d...37d Jeg er enig i at det er uhøflig å ikke svare på tiltale. Vi hadde nøyaktig samme utfordring her, og jeg sa til dette barnet at jeg forventet at det svarte når når noen snakker til han. Dette gjentok jeg til det bedret seg. Hverken egne barn eller stebarn får lov til gå rundt å være uhøflig hos oss. Anonymkode: 46229...645 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #6 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Typisk svar på KG når en stemor spør om noe 😂 Det er så utgjort og teit! Anonymkode: 46229...645 Det er enda teitere å avfeie berettiget kritikk fordi mottakeren av kritikken er stemor. Denne stemoren fortjente absolutt kritikken og det er ren idioti at man ikke skal kunne si det som det er bare fordi hun er stemor. Anonymkode: 256e1...ac8 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #7 Skrevet 3. januar 2023 Når vinklingen er at det er stebarnet det er noe galt med, er det ikke rart at folk reagerer. På generelt grunnlag vi jeg si at det dessverre er mange uhøflige barn for tiden. I klassen til mine i alderen 7-11 år sier kanskje halvparten hei til meg på gata, selv om de har vært hjemme hos oss, og selv om jeg sier hei først. Flere av de sier ikke en gang hei til venninnene sine hvis de møter dem litt overraskende. Takk er også et ord som brukes litt for sjelden. Under halvparten takker for maten, og kanskje 1/10 rydder tallerkenen sin. Det er mer vanlig å løpe fra middagsbordet med halvparten av maten igjen på tallerkenen, og uten å spørre om lov. Anonymkode: 518cb...432 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #8 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg tror livet ditt blir både hyggeligere og lettere å leve hvis du ikke leter med lys og lykte etter den minste ting du kan kritisere stebarnet ditt for. Dette er en bagatell. Let it go. Anonymkode: 256e1...ac8 Jeg gjør ikke det, men jeg synes det er trist å ikke få svar. Jeg spør også om det er min oppdragelse som er gammeldags eller om det er «lov» å si til barnet at jeg ønsker svar. Går allerede på eggeskall for å ikke tråkke noen på tærne fordi det er et stebarn, så frykt ei. For meg er det en viktig del av dagen å ønske god morgen, har du sovet godt, god natt, sov godt, hei hvordan var det i barnehagen, osv. Anonymkode: 4c16d...37d 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #9 Skrevet 3. januar 2023 Dette er vel noe du kan ta opp med far? Si at det er lurt for barnet sin del at dere lærer han/henne at å si hei/hade/svare er lurt for at han/hun ikke skal bli oppfattet som frekk eller uhøflig. Regner med det er i fars interesse at folk skal oppfatte hans barn som høflig. Anonymkode: 364ac...60d 1
Mt3 Skrevet 3. januar 2023 #10 Skrevet 3. januar 2023 Hvor gammelt er stebarnet? Det kan jo ikke være så veldig gammelt når det sitter på armen til far. Og er ikke det med å venne barnet til å si hei/hadet/go'morgen/takk foreldrenes jobb? Altså noe som ts må ta opp med far. 1
Spiteful Skrevet 3. januar 2023 #11 Skrevet 3. januar 2023 (endret) Jeg er oppvokst i en familie hvor alle barn har lært å hilse ordentlig, og det startet vi å lære i barnehagen. Jeg har også jobbet som lærer i barnehage og skole, der har vi også lært barna dette. Jeg personlig tenker derfor at det er vanlig folkeskikk og høflighet, og ikke for mye å kreve. Det samme med å si vær så snill og tusen takk. Endret 3. januar 2023 av Spiteful 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #12 Skrevet 3. januar 2023 De to eldste er høflige og svarer, men yngste som utredes for autisme, har store problemer med dette, og vi velger å fokusere på andre kamper. Kan det være noe sånt? Anonymkode: 6335f...dae 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #13 Skrevet 3. januar 2023 Mt3 skrev (26 minutter siden): Hvor gammelt er stebarnet? Det kan jo ikke være så veldig gammelt når det sitter på armen til far. Og er ikke det med å venne barnet til å si hei/hadet/go'morgen/takk foreldrenes jobb? Altså noe som ts må ta opp med far. 5, som nevnt i HI. Spørsmålet mitt er mer om jeg kan ta det opp med far eller om det er jeg som er gammeldags i oppdragelsen av fellesbarnet. Jeg vet jo ikke hvordan andre foreldre gjør det, og hvis det ikke er vanlig å gjøre så trenger jeg ikke ta den kampen. Og joda, det er sikkert foreldrenes jobb, men når barnet er en del av familien halve tiden så må jeg også ta noen «jobber» med oppdragelse og grensesetting. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De to eldste er høflige og svarer, men yngste som utredes for autisme, har store problemer med dette, og vi velger å fokusere på andre kamper. Kan det være noe sånt? Anonymkode: 6335f...dae Jeg har vurdert det, for det er en del andre ting som er litt påfallende, men hen fungerer mer enn godt nok og jeg tror far hadde blitt enormt fornærmet om jeg tok det opp… Anonymkode: 4c16d...37d
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #14 Skrevet 3. januar 2023 Tja, barn er forskjellige. Min eldste har omtrent aldri hatt naturlig for å hilse, enda vi jobbet med det fra han var ganske liten. Når noen sa hei eller god morgen svarte han ofte ikke. Må fortsatt minne han på det, nå er han 8. Han gjør det ikke for å være uhøflig, han er en høflig gutt på andre områder, men akkurat det med å hilse ser ut til å gå han hus forbi selv om det har blitt bedre med alder. Yngste hilser som bare det og har vel gjort det siden ett års alder. Anonymkode: 65a2a...116
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #15 Skrevet 3. januar 2023 Å lære seg øyekontakt pluss svar/hilse er viktig. Så ja, det ville jeg tatt opp med far. Anonymkode: 5784c...b60
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #16 Skrevet 3. januar 2023 Du bør lese litt om dette med å tvinge barn til å hilse. I gamledager tvang man barn til slikt. I dag vet vi at det ikke er ok. Barn kan være sjenerte. Det å tvinge dem til å hilse, kan være traumatiserende for dem. Det man oppfordres i dag, er å ta barnas følelser på alvor, og ikke utøve tvang og shaming. I stedet for tvinge til å hilse, kan man oppfordre, og gi valg. Som ved å spørre "hvordan vil du hilse? Vil du si hel, eller vinke?" Eller si til barnet at "her er x, du kan hilse når du føler deg klar", og la barnet ta det i eget tempo. Anonymkode: 4b59f...62c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #17 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du bør lese litt om dette med å tvinge barn til å hilse. I gamledager tvang man barn til slikt. I dag vet vi at det ikke er ok. Barn kan være sjenerte. Det å tvinge dem til å hilse, kan være traumatiserende for dem. Det man oppfordres i dag, er å ta barnas følelser på alvor, og ikke utøve tvang og shaming. I stedet for tvinge til å hilse, kan man oppfordre, og gi valg. Som ved å spørre "hvordan vil du hilse? Vil du si hel, eller vinke?" Eller si til barnet at "her er x, du kan hilse når du føler deg klar", og la barnet ta det i eget tempo. Anonymkode: 4b59f...62c Vi bor sammen, det får da være grenser. Kan ikke kjøre denne prosedyren hver eneste dag? Er selvsagt noe annet med fremmede. Anonymkode: 4c16d...37d 1
Tanuki Skrevet 3. januar 2023 #18 Skrevet 3. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Du bør lese litt om dette med å tvinge barn til å hilse. I gamledager tvang man barn til slikt. I dag vet vi at det ikke er ok. Barn kan være sjenerte. Det å tvinge dem til å hilse, kan være traumatiserende for dem. Det man oppfordres i dag, er å ta barnas følelser på alvor, og ikke utøve tvang og shaming. I stedet for tvinge til å hilse, kan man oppfordre, og gi valg. Som ved å spørre "hvordan vil du hilse? Vil du si hel, eller vinke?" Eller si til barnet at "her er x, du kan hilse når du føler deg klar", og la barnet ta det i eget tempo. Anonymkode: 4b59f...62c Wow, tenk å gjøre det så komplisert. Skal unger ikke kjenne det minste lille motstand eller utfordringer? "Hilse når du er klar!"🙃 De BOR jo sammen. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #19 Skrevet 3. januar 2023 Spiteful skrev (2 timer siden): Jeg er oppvokst i en familie hvor alle barn har lært å hilse ordentlig, og det startet vi å lære i barnehagen. Jeg har også jobbet som lærer i barnehage og skole, der har vi også lært barna dette. Jeg personlig tenker derfor at det er vanlig folkeskikk og høflighet, og ikke for mye å kreve. Det samme med å si vær så snill og tusen takk. Det finnes sjenerte barn eller usikre barn Anonymkode: 9f4b9...7da
Lou Salome Skrevet 3. januar 2023 #20 Skrevet 3. januar 2023 Vi sier alle sammen tilhverandre "God morgen! (har du sovet godt?), Hei!, "hadet", -"God natt" osv, og forventer jo svar, men får det ikke alltid, og vi har holdt på slik i 14 år nå. Svarer de ikke (jeg har bare såkalte "fellesbarn"), gjentar jeg: "Hei!?". Det er allminnerlig høflighet og omgangstone i familien, men særlig barna og særlig om morgenen er de ganske gretne. Jeg skjønner ikke at dette er noe å lage en sak av eller ta opp med far, eller sammenligne med andre, altså, du hilser på alle og forventer et svar, og gjør ikke faren det, må du jo "oppdra"/øve like mye med ham som med barna. Jeg ser ikke helt for meg situasjonen der et yngre barn hilser på et eldre barn (5 år....) uten at dere er der og også hilser, og den yngste blir lei seg fordi den ikke får noe svar, får du svar da? Dette ville jeg ikke laget noe problem ut av, men bare hilst på alle alltid selv, og forventet svar fra alle alltid, bare spurt igjen hvis svar uteblir. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå